פחדים ממפלצות מייצגים חרדות מרשע פנימי וחיצונ
נשמע שאת מאד רגישה לעולמו ולתחושותיו, ותיארת שאכן יש לו דמיון מפותח, ואפילו את קולטת פער בין המנטלי לריגשי. כלומר, הוא מבין וקולט הרבה פרטים מסביב, אשר למעשה הוא לא מסוגל לשאת אותם ברמה ריגשית. הוא ללא ספק מנסה, והנסיון לשלוט באמצעות לדעת יותר (לרדת לפרטי פרטים...) הוא נסיון מבורך אך לא מספיק. להיפך, ברמה הזו, הייתי מגבילה חדשות וקריאת עיתונים לידו (הם מסתכלים בתמונות - ומבינים מהם כמה הכל נורא, הסתכלתם בתמונות לפעמים במבט של מי שלא יודע לקרוא? כמו בספר, הכל ברור...). ככל שידע יותר כמה העולם אלים וקשה, יהיה לו קשה יותר לשאת. זה לא לטייח, אלא לשים לב לחשוף אותו במידה שמתאימה לגילו. אז קודם כל מידתיות בחשיפה למידע, בית ספר דרך אגב, לעיתים שוגה מאד. שיעור על אקטואליה או "מהחדשות" הופך לזירת אימה, כי מה יש היום בחדשות? חייבים לעשות שיעור על חדשות טובות ולבקש מהילדים יחד עם ההורים לחפש... אם נתמקד: מידע - להגביל ולהסביר. כלומר, אם את חושפת - להסביר. היטלר - זה מושג מאד מאד מפחיד - הוא צודק. ומי אומר שלא יקום עוד אחד? הפתרון לכך הוא לשים לב איפה הוא נמצא ברמת התפתחותית ולחזק את היכולת שלו לשמר את "אשליית הבטחון" שלו - כמו שאנו עושים. כן, אשליית בטחון - זו המורכבת מהתחושה שלמרות החלקים המפחידים בחיי, אני בכל זאת מרגיש שאני יכול לשמור על עצמי ושהסביבה שלי שומרת עליי. במקור, מדובר בתחושת המוגנות - שאנו נותנים ומפתחים אצל כל ילד, מגיל צעיר ביותר. בתחילה, ברמה הפיזית, שומרים עליו ששום דבר מסוכן פיזית לא יקרה לו, בהמשך כשהוא כבר זוחל והולך, רודפים אחריו כדי שלא יעשה משהו מסוכן, וכאשר "עומד על דעתו", מדבר ופועל בסביבתו, מסבירים לו שאנו שומרים עליו, ומלמדים אותו לשמור על עצמו (בגן - מה תפקיד הגננת, בחברה - תפקיד השוטר, החייל, בבית - כיצד ההורים שומרים עליו... מול הכביש מלמדים איך להישמר...מעבר חציה וכו' - בכל גיל על פי הבנתו ויכולתו). כאשר בבית הספר הם נחשפים למידע אשר מפר באופן אכזרי של האיזון הפנימי - המון מידע על רשע עולמי, ומעט תמיכה חברתית כנגדו, וההורים כבר לא בסביבה כדי לתווך (הם עושים זאת בבית אבל 5-6שעות הם כבר לא רלוונטיים מה לעשות) - דווקא אצל ילדים אינטיליגנטיים, שלא מכחישים את הסכנות - נוצרות חרדות מפני הדברים שיכולים לקרות... כאן נכנס הדמיון שמייצר סירטי אימה מכל המידע שהוא קולט, ולא יודע ליצור סרטים אחרים, או פשוט להכחיש - מנגנון הגנה טוב וחשוב ביותר. אותו דמיון חשוב לנו ביותר גם כדי לייצר רעיונות, או להבין מתמטיקה, אבל מול מידע מפחיד הוא לעיתים "מותקף" ומתחיל לדמין: "מה יכול להיות..."- זו השתלשלות אחרת. לצערי, את מתארת השתלשלות נוספת - זו שקשורה למפלצות, והיא החרדות הפנימיות מפני הכעס. כלומר, כאשר ילדים מרגישים כעסים פנימיים אשר לא מבוטאים החוצה, הם משליכים אותם - ומרגישים שהעולם כועס עליהם. מין היפוך כזה ששומר עליהם מפני להרגיש שהם כועסים. נשמע מוזר אך גם אנחנו עושים את זה... תבדקי... אלו פחדים שבדרך כלל בולטים בגילאי 3-4-5 אבל יכולים להופיע גם בגילאים אחרים, לרוב סביב אירועים ספציפיים או חברתיים. יש לו כעסים שהוא מנסה להדחיק? כלומר לא רוצה להרגיש ו"קובר אותם"? כך ששני המקורות מציפים אותו. לא להתרגש - יש הרבה מה לעשות, ואפשר גם להתייעץ. את נשמעת מנסה לעזור לו אז כדאי להמשיך עוד קצת, ולבדוק האם הוא סובל. אם כן - במקביל למאמצים הכנים שאת/אתם עושים (מה עם אבא שלו? - חשוב ביותר) אפשר וכדאי להתייעץ, אתם ההורים - לפני הילד, ובכל מקרה, להמשיך ולעזור לו. המלצות: 1. לחזור או להתחיל לספר לו אגדות - ככל שהן יותר קלאסיות יותר טוב. החתול במגפיים - קלאסי להתגברות על מכשולים, פחות סינדרלה/שילגיה ויותר אגדות האחים גרים או אנדרסן. להזמין אותו להשתתף בבחירת הסיפור, ובכל פעם לספר סיפור אחר עד ש"נתפס" על סיפור ומבקש אותו שוב ושוב. אפשר שיקרא יחד איתך אם זה לא קשה מדי, אבל את מובילה את הסיפור ובכל מקרה ממשיכה להקריא לו גם אם הוא מתעייף (לקרוא הרבה יותר מעייף, לשמוע סיפור כייף אדיר בכל גיל!!!) אגדות מדברות אל הלא מודע ישירות, וכאשר ההורה מקריא הוא מעביר את המסר שיש מה שיעזור 2. להקריא לו מהספר - "הפלא שלא נגמר" - שבני ברוך הוציאו, אגדות אשר מדברות אל המודע, מקסימות ונהדרות, אשר ממש נותנות עצות איך להיעזר באחרים!!! חשוב ביותר. תמיד אפשר לנסות לדון איתו (אם הוא לא עייף מדי) איך הוא נעזר בחבריו, כמה מרגיש שיש לו חברים שעוזרים לו, ואוהבים אותו - לחזק את תחושת היותו חבר טוב, שבטח אוהבים אותו... 3. להצמיד אותו לאבא שלו - כן, מה לעשות, אבות מייצגים באופן טבעי/סימבולי כוח - והילד כבר יוכל לשאוב ממנו את מה שצריך. כדאי גם שאביו ידבר איו על איך מתגברים, יספר על איך הוא מתגבר בעבודה שלו, מה עשה בצבא, מה עושה היום עם מכשולים, לנסות להזמין את הילד לשאול.....לא לתת תשובות לפני שמבינים מה באמת שואל 4. חשוב ביותר - להעביר בכל דרך אפשרית - כלומר לאמר שוב ושוב ולהוכיח, שאתם שומרים עליו, שאתם מנסים לשנות את הסביבה - אפילו על ידי שינוי סביבה. כלומר, שאתם לא תיתנו שמשהו מסוכן יקרה לו, שגם במדינה מנסים לעשות כך (הלוואי..) לחזק ולאזן את התחושה שהוא בסכנה על ידי תחושה של שמירה. הרעיון שהוצע כאן, של לספר סיפור מעולה, לא כולם יכולים ואחרי יום עבודה לםפעמים עייפים, אבל אפשר לספר סיפור איתו יחד, כלומר שגם הוא נותן רעיונות - ותמיד הסיפור נגמר טוב! אני אנסה להוציא טיפ שבועי על זה - חפשי למעלה. זהו, מסיימת נאום, תודה שנתת לי את ההזדמנות להביא את החומרים כאן ומקווה שמשהו מזה יעזור אנא עדכני וכך תהיה הזדמנות גם לאחרים להתרשם בזכותך לימור סופר-פטמן פסיכולוגית חינוכית ופסיכותרפיסטית