פיוס ה-12 והשאלה היהודית

eshir31

New member
פיוס ה-12 והשאלה היהודית

לכל המעוניינים, להלן רפראט שכתבתי בקורס מ.א על האפיפיור פיוס ה-12 והשאלה היהודית.
 
למרות ש...

מן הכיוון התיאולוגי אני מסתייגת מן המסקנות: פיוס עשה (או לא עשה) את מה שעשה (או לא) כשלנגד עיניו עומדת הישרדותה של הכנסיה הקתולית? ובכן, הישרדות היא ערך חשוב כשמדובר בחברות מסחריות אך לא כשהמדובר בארגון דתי. מטרתו של הארגון הדתי היא להתעלות מעל לנסיבות ולהציב דוגמא אישית. ראה ערך הנוצרים הראשונים והיהודים שמתו על קידוש השם. אך לא כך קרה. האלמנט הפרגמטי גבר על האלמנט הרוחני והכנסיה הקתולית החמיצה הזדמנות להצטייר בפרספקטיבה ההיסטורית כגורם מוסרי ולשלם על כך את המחיר. פיוס עצמו היה יכול להיות קדוש, לו בחר את הבחירות הנכונות והכנסיה היתה יכולה להדפיס עצמה בתודעה האנושית כארגון אשר מוכן להיאבק למען עקרונותיו. ישוע - המופת הנוצרי של כל הזמנים - ידע שהוא עומד להיצלב ובכל זאת צעד לקראת ייעודו. הישרדות אינה ערך עליון. השאלה היא כיצד שורדים. אגב, למיטב ידיעתי הכנסיה לא הסתירה יהודים במנזריה, אלא אימצה ילדים יהודים שרובם גודלו כקתולים בלי לדעת מה מוצאם האמיתי.
 

eshir31

New member
פיוס ה-12

פיוס ה-12 בחר את הבחירה שבחר כי ראה לנגד עיניו את הישרדותה של הכנסיה הקתולית כמוסד יותר מאשר את החשיבה על דמותה לאחר המלחמה ואת הצורך דוגמא אישית ולהתעלות לדרגה מוסרית עליונה, כפי שנדרש מארגון דתי א-פוליטי. פיוס והכנסיה שהוא עמד בראשה ספגו הרבה ביקורת בשל כך ובצדק לדעתי. ניתן לראות זאת במחזה 'ממלא המקום'.
 

berlinale

New member
תפיסה ארגונית-ניהולית של דת

יש לך תפיסה יפה מבחינת אידיאליזציה של הדת, אבל למעשה ניתוח ארגוני של הכנסייה היא דבר מקובל לחלוטין במחקר בימינו. ארגון דתי ענק פועל לדעתי גם עפי שיקולים כאלה. אם זה מעניין אותך, יש דיון מעניין על ניתוח הכנסייה על פי עקרונות של קבלת החלטות רציונלית בעקבות ספרו של Gill בנושא. לגבי נושא הילדים במנזרים, את סותרת את עצמך - או שעושים דברים רק לשם שמיים, או גם למען הישרדות ארגונית. בכל מקרה יש לא מעט מקרים והם מתועדים יחסית היטב, של אנשי כנסייה שהצילו יהודים שלא על מנת להמירם. צריך גם לזכור שילד שנקלע למצוקה והצלה בסביבה כל דתית כמו בית ספר קתולי, ינסה להזדהות עם הסביבה, בעיקר אם הסביבה מספקת ניחומים מהסוג שהדת מספקת. דרך אגב, מישהו ראה את "להתראות ילדים" הנוגע ללב של לואי מאל?
 
ובכן

- יש הבדל מהותי בין התיאולוגיה (אליה התייחסתי בהערתי) ובין ניתוח ארגוני. הערתי התייחסה למאורעות תוך שימוש בקנה המידה המוסרי-תיאולוגי(ולא הארגוני). - העובדה שאנשי כנסיה הצילו יהודים חרף מדיניות הכנסיה מצביעה על כך שהם כנראה היו אנשים עם עמוד שדרה מוסרי משל עצמם - מה שנדיר בכל תקופה. - איסוף ילדים למנזרים לעומת זאת, כן היה מדיניות מכוונת כמו גם הסתרת זהותם האמיתית.
 
למעלה