Henry0
Well-known member
צה"ל עשה עבודת תחקיר רצינית.
הוא חקר את כל השתלשלות העניינים, עובדה אחר עובדה, דקה אחרי דקה, ומצא מה נעשה נכון, ומה נעשה לא נכון.
אבל הוא לא מצא למה נעשו דברים לא נכון.
חקירה יותר לעומק, תמצא את הסיבות למה דברים נעשו לא נכון, איפה טעו בתכנון, איפה שגו בקונספציה,
אבל עדיין לא תמצא הסיבה לאותן טעויות.
ולא משנה כמה עמוק יחקרו, הסיבה הבסיסית לא תימצא.
כי הסיבה אינה בהחלטה זו או אחרת, אלא בפסיכולוגיה האנושית,
זו הקובעת למה אדם החליט מה שהחליט, ומאמין במה שהוא מאמין.
מלחמת יום הכיפורים, כאשר וועדת וינוגרד המליצה על שיטת "היפכה מסתברא" (בשביל להעמיד קונספציות בסימן שאלה),
נתנה פתרון טכני, לא פסיכולוגי,
כך שהפסיכולוגיה האנושית הפכה את השיטה ללא יעילה, ונפלנו פעם נוספת לפח הקונספציה מוטעית.
מה שחסר לקציני הצבא, הוא לימוד פילוסופיה.
לימוד הפילוסופיה יעניק לקצין הצבא את היכולת לבחון את החלטותיו, שלא דרך המשקפיים שהחברה שמה מול עיניו.
בטוחני, שלו קציני צה"ל היו מתעמקים בתורת ניטשה,
היו בטוחים בעצמם לחשוב עצמאית, לא להיכנע ללחצים חברתיים,
להתגבר על התרבות הרווחת, לצאת כנגד קונספציות, ולא לחשוש לשחוט פרות קדושות.
הוא חקר את כל השתלשלות העניינים, עובדה אחר עובדה, דקה אחרי דקה, ומצא מה נעשה נכון, ומה נעשה לא נכון.
אבל הוא לא מצא למה נעשו דברים לא נכון.
חקירה יותר לעומק, תמצא את הסיבות למה דברים נעשו לא נכון, איפה טעו בתכנון, איפה שגו בקונספציה,
אבל עדיין לא תמצא הסיבה לאותן טעויות.
ולא משנה כמה עמוק יחקרו, הסיבה הבסיסית לא תימצא.
כי הסיבה אינה בהחלטה זו או אחרת, אלא בפסיכולוגיה האנושית,
זו הקובעת למה אדם החליט מה שהחליט, ומאמין במה שהוא מאמין.
מלחמת יום הכיפורים, כאשר וועדת וינוגרד המליצה על שיטת "היפכה מסתברא" (בשביל להעמיד קונספציות בסימן שאלה),
נתנה פתרון טכני, לא פסיכולוגי,
כך שהפסיכולוגיה האנושית הפכה את השיטה ללא יעילה, ונפלנו פעם נוספת לפח הקונספציה מוטעית.
מה שחסר לקציני הצבא, הוא לימוד פילוסופיה.
לימוד הפילוסופיה יעניק לקצין הצבא את היכולת לבחון את החלטותיו, שלא דרך המשקפיים שהחברה שמה מול עיניו.
בטוחני, שלו קציני צה"ל היו מתעמקים בתורת ניטשה,
היו בטוחים בעצמם לחשוב עצמאית, לא להיכנע ללחצים חברתיים,
להתגבר על התרבות הרווחת, לצאת כנגד קונספציות, ולא לחשוש לשחוט פרות קדושות.