פילים רטובים

udiwudi

New member
פילים רטובים

שוב שלום לכולם. קיפלתי בסוף השבוע מספר פילים, רובם בקיפול רטוב לצורך התעמקות בשיטת קיפול זו שעד עתה כמעט ולא התנסיתי בה. הפילים הם של לנג, בריל, מונטרול (2 דגמים), אליאס (הגדול לא בקיפול רטוב), וורד והצ'ט, אנגל. כמו כן צירפתי שני עכברים חביבים של ג'ואסל (גם בקיפול רטוב). אך לא סתם באקסיביציוניזם אלפנטיני עסקינן, אלא גם במספר סוגיות טכניות (וטכניות פחות) לגבי מהות הקיפול הרטוב. השתמשתי בעיקר בריבועים מנייר A3 רגיל 80גר' שצידו האחד צבעתי עם צבע ספריי. לגבי טכניקת ההרטבה אני מרטיב בהתחלה משני הצדדים ולאחר מכן ממעט בהרטבות נוספות מתוך חשש (מציאותי למדי) לקבל קרעים. תחילה אגב, ניסיתי דפי ציור A3 של 125גר' של חברת Schut אך הם נטו להיקרע בהרטבה (הפיל של לנג הכחול הרחוק). ניסיתי גם הרטבה בנייר מבריק של אופיס דיפו (שמשמש אותי נאמנה בקיפול יבש רגיל) אך הוא נטה לאיך נאמר, צ'יקמוק מתקדם. אז מספר שאלות אליכם: 1) מנסיונכם, איזה נייר אידיאלי בארץ (כלומר אפשרי להשגה) לקיפול רטוב? 2) ושוב, מנסיונכם, מה הטכניקה הכי טובה - הרטבה בהתחלה - או להמשיך להרטיב במהלך הקיפול? 3) יש נסיון לגבי צביעת נייר לבן רגיל לצורך קבלת נייר אוריגמי? אני כאמור השתמשתי בצבע ספריי. יש נסיון עם צביעות אחרות, אקרילי למשל? 4) אין שאלה ארבע. 5) חסרון של קיפול רטוב שאני לא מצליח להתגבר עליו - הנייר מתרחב לריבוע לא הכי מדוייק (ואני חותך את הריבוע _אחרי_ ההרטבה על מנת לצמצם את תופעה הזו). יש שיטות אחרות לצמצום התופעה? 6) מה דעתכם באופן כללי על קיפול רטוב - בעד? נגד? נמנעים? צריך לירות ביושיזאווה על שהמציא את זה? (קצת קשה, הוא נפטר). 7) מה אתם חושבים על חזרה למודלים שקופלו בקיפול יבש אבל לא הכי יציבים (עושים שפגטים, וכד') ולהרטיב אותם מעט כדי לייצב את צורתם? 8) יותר מדי שאלות. 9) היה צריך לפצל את ההודעה הזאת למספר הודעות יותר קטנות. 10) אבל יש חן גם בריכוז הכל בהודעה אחת. 11) טוב, השתכנעתי. ועוד סתם הערה - המודל של אנגל בזבזני להחריד בנייר - מודל מנייר A3 יוצא יותר קטן מהפיל של לנג שנעשה בנייר A4... גם הפילים של מונטרול ואליאס בזבזניים למדי, אם כי הפיל האפריקאי של מונטרול מתוך "origami sculptures" הוא באמת יפיפה. ביי, אודי
 

mirigami

New member
נייר

בארטא בנחלת בנימין יש נייר פאבריאנו שממנו אפשר ליצור דגמים מדהימים בקיפול רטוב
 

bshuval

New member
תשובות חלקיות

כל הכבוד על הנסיון לקפל בקיפול רטוב. אבל... השתמשת בנייר לא מתאים, ולפי התאור שלך -- גם הרטבת בצורה לא הכי טובה. לגבי נייר: יש להשתמש בנייר יחסית עבה וכבד. נייר פבריאנו שמירי ציינה הוא דוגמה מצויינת. אם אתה הולך לכנס, תוכל לדבר שם עם הרבה אנשים שיציעו לך ניירות נוספים. דבר שם עם הרמן מריאנו, למשל, שהוא מומחה לבחירת נייר המתאים לקיפול. לגבי ההרטבה: מרטיבים מעט, בשני הצדדים, ולפני הקיפול. שיטת ההרטבה נעשית על ידי בקבוק ספריי. תחזיק את הנייר רחוק ממך, ותשפריץ עליו מים באמצעות בקבוק הספריי. השפרץ בקלילות -- אתה רוצה נייר לח, לא רטוב. לאחר ההרטבה לקפל את הדגם, ומהר ככל האפשר. אם הנייר מתייבש יותר מדי, ניתן להרטיבו בקלילות עם ספריי. יש להיזהר עם ההרטבה, בייחוד באזורים בהם יש קפלים. את הנייר יש לגזור לריבוע טרם ההרטבה. לאחר ההרטבה, בגלל שהנייר משנה את צורתו, יש לקפל בהתאם. על מנת לקפל אלכסון, למשל, אין להביא פינה לפינה, אלא יש לקפל קו ישר בין שני קודקודים מנוגדים. אני לא צובע נייר, אז אינני יכול לענות בקשר לזה. מריאנו ידע לענות לך. אני אישית לא מת על קיפול רטוב, אבל זה נובע מסוג הדגמים שאני נהנה ביותר לקפל. מדי פעם אני מתנסה גם בקיפול רטוב. זה נחמד. אגב, יש שיטות אחרות פרט לקיפול רטוב. היום מאד פופולרי לקפל מנייר דקיק וחזק במיוחד המצופה במתיל צלולוז (דבק לטפט) המקשה אותו ומאפשר לקפל אותו. לעיתים עדיף לקפל "יבש" ולאחר הקיפול להוסיף מתיל צלולוז על מנת לעצב. ולעיתים מוסיפים מתיל צלולוז גם לפני הקיפול וגם אחריו. יש להתנסות באפשרויות השונות. אני רחוק מלהבין או להיות מומחה בקיפול רטוב. אני ממליץ לך לרכוש את הספר החדש של מייקל לה-פוס, advanced origami, בו יש פרק נרחב על קיפול רטוב ובחירת נייר. (מייקל לה פוס הוא אחד אמני האוריגאמי המובילים והחשובים בצפון אמריקה.)
 

yepeled

New member
קיפול רטוב בשביל מה?

אם רוצים דגם שיהיה מעוצב ומעוגל מעבר להוראות הקיפול, ולא מחודד, וכן ישמר לאורך זמן אפשר לעצב בקיפול רטוב. לא עשיתי קיפול כזה מעולם. אבל מקומות שיש בהם קיפול מרובה שכבות, וכן עיצוב סופי (הרטבה אחרי הקיפול) כן עשיתי ברקפת למשל. הגבעול מקופל מנייר עטיפה עבה. העברתי מעליו צמר גפן לח עד אשר "הסכים" להתקפל אבל לא הרטבתי אותו ממש. במהל הקיפול חזרתי והוספתי לחות לפי הצורך. בסוף הדקתי אותו עם אטבי כביסה כדי שהגבעולים יהיו דקים. את הפרח שעשוי מנייר אוריגמי לחלחתי אחרי גמר הקיפול ואז עיצבתי אותו. וחזרתי ובדקתי את העיצוב עד אשר הנייר התיבש.
 
למעלה