מהי ברכת 'שהחיינו' ומתי מברכים אותה?
ברכת שהחיינו, המכונה ברכת הזמן, היא ברכה בה מודה המברך לקב"ה על כך שזכה להגיע למועד מסוים.
נוסחה: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'.
מברכים אותה, בין השאר, בכל מועד וחג, כאשר בראש השנה, מאחר והיום השני הוא מדרבנן ולמעשה אין עניין לברך שהחיינו מאחר וכבר אמרנו ביום הראשון, נהוג לאכול פרי חדש (פרי שהוא טרם אכל באותה שנה) ולברך עליו ובכך בכל זאת לברך את הברכה גם בליל השני.
כמו כן מברכים שהחיינו על רכישות מיוחדות כמו רכישת בית, בגד, רכב חדש, וכיו"ב, כהבעת תודה לבורא עולם על כך שזכינו לעשות כן ולהגיע למעמד הזה.
בתקופות בהן נהוגים דיני אבלות לא אומרים שהחיינו ומתוך כך נמנעים למשל בספירת העומר מלרכוש או ללבוש בגדים חדשים. עם זאת מי שרכש בגד חדש לפני אותה תקופה וכבר בירך, יכול ללבוש את הבגד אולם ילכלך אותו קמעה טרם לבישתו על-מנת לאבד את תחושת ה'חדש' שבו.
הברכה היא אם כן הבעת תודה והערכה לקב"ה 'שהביאנו עד הלום', עד למעמד בו דבר טוב קורה לנו. מתוך כך אפשר לומר שאמירת שהחיינו, מעבר למועדים בהם נקבע בהלכה שיש לאומרה, תלויה בהרגשת האדם. אדם עני שזוכה לרכוש חליפה חדשה למשל, חייב בברכת שהחיינו. אדם עשיר שארונו מלא בחליפות יוקרתיות ורוכש אחת נוספת, לא בטוח שיהיה חייב מאחר ושמחתו על רכישת החליפה החדשה אינה כמו זו של העני.
מצד שני, כאשר קורה לנו דבר מה משמח, גם אם באותו רגע קשה לנו לשמוח בו עקב דבר רע שקורה במקביל ל"ע, עדיין נהיה מחויבים לברך שהחיינו.
הדוגמה הקלאסית היא אדם שנפטר עליו קרובו ל"ע, שמברך 'ברוך דיין אמת' על פטירת קרובו, אולם אם כתוצאה מפטירה זו יקבל ממון רב, יוסיף ויברך גם ברכת שהחיינו.
כאשר הדבר הטוב נעשה ליותר מאדם אחד, הברכה תשתנה ל: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, הטוב והמטיב'. כלומר הטוב שנעשה הוא לא רק עבורנו, אלא ה' מטיב גם לחברינו.
כך למשל בכניסה לבית חדש כאשר כל בני המשפחה נהנים מכך, או כך למשל בדוגמה שנתנו קודם, כאשר הירושה הגדולה מיועדת לכמה אחים ולא למברך בלבד.
לסיכום: מתוך הבנת מהות הברכה נבין מתי יש לאומרה. מהותה היא כאמור הודאה לקב"ה שזיכנו להגיע למעמד הנ"ל, בין אם מדובר ברכישת חליפה חדשה שאנו שמחים בה, בין אם מדובר באכילת פרי חדש שטרם אכלנו באותה שנה, ובין אם מדובר במועד שזכינו להגיע אליו.
ברכת שהחיינו, המכונה ברכת הזמן, היא ברכה בה מודה המברך לקב"ה על כך שזכה להגיע למועד מסוים.
נוסחה: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'.
מברכים אותה, בין השאר, בכל מועד וחג, כאשר בראש השנה, מאחר והיום השני הוא מדרבנן ולמעשה אין עניין לברך שהחיינו מאחר וכבר אמרנו ביום הראשון, נהוג לאכול פרי חדש (פרי שהוא טרם אכל באותה שנה) ולברך עליו ובכך בכל זאת לברך את הברכה גם בליל השני.
כמו כן מברכים שהחיינו על רכישות מיוחדות כמו רכישת בית, בגד, רכב חדש, וכיו"ב, כהבעת תודה לבורא עולם על כך שזכינו לעשות כן ולהגיע למעמד הזה.
בתקופות בהן נהוגים דיני אבלות לא אומרים שהחיינו ומתוך כך נמנעים למשל בספירת העומר מלרכוש או ללבוש בגדים חדשים. עם זאת מי שרכש בגד חדש לפני אותה תקופה וכבר בירך, יכול ללבוש את הבגד אולם ילכלך אותו קמעה טרם לבישתו על-מנת לאבד את תחושת ה'חדש' שבו.
הברכה היא אם כן הבעת תודה והערכה לקב"ה 'שהביאנו עד הלום', עד למעמד בו דבר טוב קורה לנו. מתוך כך אפשר לומר שאמירת שהחיינו, מעבר למועדים בהם נקבע בהלכה שיש לאומרה, תלויה בהרגשת האדם. אדם עני שזוכה לרכוש חליפה חדשה למשל, חייב בברכת שהחיינו. אדם עשיר שארונו מלא בחליפות יוקרתיות ורוכש אחת נוספת, לא בטוח שיהיה חייב מאחר ושמחתו על רכישת החליפה החדשה אינה כמו זו של העני.
מצד שני, כאשר קורה לנו דבר מה משמח, גם אם באותו רגע קשה לנו לשמוח בו עקב דבר רע שקורה במקביל ל"ע, עדיין נהיה מחויבים לברך שהחיינו.
הדוגמה הקלאסית היא אדם שנפטר עליו קרובו ל"ע, שמברך 'ברוך דיין אמת' על פטירת קרובו, אולם אם כתוצאה מפטירה זו יקבל ממון רב, יוסיף ויברך גם ברכת שהחיינו.
כאשר הדבר הטוב נעשה ליותר מאדם אחד, הברכה תשתנה ל: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, הטוב והמטיב'. כלומר הטוב שנעשה הוא לא רק עבורנו, אלא ה' מטיב גם לחברינו.
כך למשל בכניסה לבית חדש כאשר כל בני המשפחה נהנים מכך, או כך למשל בדוגמה שנתנו קודם, כאשר הירושה הגדולה מיועדת לכמה אחים ולא למברך בלבד.
לסיכום: מתוך הבנת מהות הברכה נבין מתי יש לאומרה. מהותה היא כאמור הודאה לקב"ה שזיכנו להגיע למעמד הנ"ל, בין אם מדובר ברכישת חליפה חדשה שאנו שמחים בה, בין אם מדובר באכילת פרי חדש שטרם אכלנו באותה שנה, ובין אם מדובר במועד שזכינו להגיע אליו.