פינת ההלכה היומית והפעם, ברכת שהחיינו ודומיה.

Harrington

Well-known member
מנהל
מהי ברכת 'שהחיינו' ומתי מברכים אותה?



ברכת שהחיינו, המכונה ברכת הזמן, היא ברכה בה מודה המברך לקב"ה על כך שזכה להגיע למועד מסוים.

נוסחה: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'.



מברכים אותה, בין השאר, בכל מועד וחג, כאשר בראש השנה, מאחר והיום השני הוא מדרבנן ולמעשה אין עניין לברך שהחיינו מאחר וכבר אמרנו ביום הראשון, נהוג לאכול פרי חדש (פרי שהוא טרם אכל באותה שנה) ולברך עליו ובכך בכל זאת לברך את הברכה גם בליל השני.

כמו כן מברכים שהחיינו על רכישות מיוחדות כמו רכישת בית, בגד, רכב חדש, וכיו"ב, כהבעת תודה לבורא עולם על כך שזכינו לעשות כן ולהגיע למעמד הזה.

בתקופות בהן נהוגים דיני אבלות לא אומרים שהחיינו ומתוך כך נמנעים למשל בספירת העומר מלרכוש או ללבוש בגדים חדשים. עם זאת מי שרכש בגד חדש לפני אותה תקופה וכבר בירך, יכול ללבוש את הבגד אולם ילכלך אותו קמעה טרם לבישתו על-מנת לאבד את תחושת ה'חדש' שבו.

הברכה היא אם כן הבעת תודה והערכה לקב"ה 'שהביאנו עד הלום', עד למעמד בו דבר טוב קורה לנו. מתוך כך אפשר לומר שאמירת שהחיינו, מעבר למועדים בהם נקבע בהלכה שיש לאומרה, תלויה בהרגשת האדם. אדם עני שזוכה לרכוש חליפה חדשה למשל, חייב בברכת שהחיינו. אדם עשיר שארונו מלא בחליפות יוקרתיות ורוכש אחת נוספת, לא בטוח שיהיה חייב מאחר ושמחתו על רכישת החליפה החדשה אינה כמו זו של העני.

מצד שני, כאשר קורה לנו דבר מה משמח, גם אם באותו רגע קשה לנו לשמוח בו עקב דבר רע שקורה במקביל ל"ע, עדיין נהיה מחויבים לברך שהחיינו.

הדוגמה הקלאסית היא אדם שנפטר עליו קרובו ל"ע, שמברך 'ברוך דיין אמת' על פטירת קרובו, אולם אם כתוצאה מפטירה זו יקבל ממון רב, יוסיף ויברך גם ברכת שהחיינו.



כאשר הדבר הטוב נעשה ליותר מאדם אחד, הברכה תשתנה ל: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, הטוב והמטיב'. כלומר הטוב שנעשה הוא לא רק עבורנו, אלא ה' מטיב גם לחברינו.

כך למשל בכניסה לבית חדש כאשר כל בני המשפחה נהנים מכך, או כך למשל בדוגמה שנתנו קודם, כאשר הירושה הגדולה מיועדת לכמה אחים ולא למברך בלבד.



לסיכום: מתוך הבנת מהות הברכה נבין מתי יש לאומרה. מהותה היא כאמור הודאה לקב"ה שזיכנו להגיע למעמד הנ"ל, בין אם מדובר ברכישת חליפה חדשה שאנו שמחים בה, בין אם מדובר באכילת פרי חדש שטרם אכלנו באותה שנה, ובין אם מדובר במועד שזכינו להגיע אליו.
 

שמלת תחרה1

Well-known member
מהי ברכת 'שהחיינו' ומתי מברכים אותה?



ברכת שהחיינו, המכונה ברכת הזמן, היא ברכה בה מודה המברך לקב"ה על כך שזכה להגיע למועד מסוים.

נוסחה: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה'.



מברכים אותה, בין השאר, בכל מועד וחג, כאשר בראש השנה, מאחר והיום השני הוא מדרבנן ולמעשה אין עניין לברך שהחיינו מאחר וכבר אמרנו ביום הראשון, נהוג לאכול פרי חדש (פרי שהוא טרם אכל באותה שנה) ולברך עליו ובכך בכל זאת לברך את הברכה גם בליל השני.

כמו כן מברכים שהחיינו על רכישות מיוחדות כמו רכישת בית, בגד, רכב חדש, וכיו"ב, כהבעת תודה לבורא עולם על כך שזכינו לעשות כן ולהגיע למעמד הזה.

בתקופות בהן נהוגים דיני אבלות לא אומרים שהחיינו ומתוך כך נמנעים למשל בספירת העומר מלרכוש או ללבוש בגדים חדשים. עם זאת מי שרכש בגד חדש לפני אותה תקופה וכבר בירך, יכול ללבוש את הבגד אולם ילכלך אותו קמעה טרם לבישתו על-מנת לאבד את תחושת ה'חדש' שבו.

הברכה היא אם כן הבעת תודה והערכה לקב"ה 'שהביאנו עד הלום', עד למעמד בו דבר טוב קורה לנו. מתוך כך אפשר לומר שאמירת שהחיינו, מעבר למועדים בהם נקבע בהלכה שיש לאומרה, תלויה בהרגשת האדם. אדם עני שזוכה לרכוש חליפה חדשה למשל, חייב בברכת שהחיינו. אדם עשיר שארונו מלא בחליפות יוקרתיות ורוכש אחת נוספת, לא בטוח שיהיה חייב מאחר ושמחתו על רכישת החליפה החדשה אינה כמו זו של העני.

מצד שני, כאשר קורה לנו דבר מה משמח, גם אם באותו רגע קשה לנו לשמוח בו עקב דבר רע שקורה במקביל ל"ע, עדיין נהיה מחויבים לברך שהחיינו.

הדוגמה הקלאסית היא אדם שנפטר עליו קרובו ל"ע, שמברך 'ברוך דיין אמת' על פטירת קרובו, אולם אם כתוצאה מפטירה זו יקבל ממון רב, יוסיף ויברך גם ברכת שהחיינו.



כאשר הדבר הטוב נעשה ליותר מאדם אחד, הברכה תשתנה ל: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, הטוב והמטיב'. כלומר הטוב שנעשה הוא לא רק עבורנו, אלא ה' מטיב גם לחברינו.

כך למשל בכניסה לבית חדש כאשר כל בני המשפחה נהנים מכך, או כך למשל בדוגמה שנתנו קודם, כאשר הירושה הגדולה מיועדת לכמה אחים ולא למברך בלבד.



לסיכום: מתוך הבנת מהות הברכה נבין מתי יש לאומרה. מהותה היא כאמור הודאה לקב"ה שזיכנו להגיע למעמד הנ"ל, בין אם מדובר ברכישת חליפה חדשה שאנו שמחים בה, בין אם מדובר באכילת פרי חדש שטרם אכלנו באותה שנה, ובין אם מדובר במועד שזכינו להגיע אליו.
מקווה בכל מעודי שהחטופים יזכו לאומר שהחיינו.
 

nothing but the truth

Well-known member
ממה שאני יודע ניתן לברך שהחיינו גם על אירוע שמחכים לו זמן רב.
בחתונה נהוג לקנות טלית חדשה ולברך שהחיינו (אך להתכוון לכלה) , אך לשם הדוגמה, אדם שבנו מתגורר בחו"ל ובא לבקר אותו לאחר שנה שלא נפגשו יכול לברך שהחיינו (אין לי מושג אם צריך לרכוש משהו בשביל זה, או שעצם הפגישה מספיק).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
ממה שאני יודע ניתן לברך שהחיינו גם על אירוע שמחכים לו זמן רב.
אכן יש סברה כזאת ויש כללים ברורים לכל מצב ומצב. מי שמתלבט ולא בטוח, מן הראוי שיעשה שאלת רב (ביטוי לפניה לפוסק הלכה מוסמך לשאול בעצתו).
בחתונה נהוג לקנות טלית חדשה ולברך שהחיינו (אך להתכוון לכלה) , אך לשם הדוגמה, אדם שבנו מתגורר בחו"ל ובא לבקר אותו לאחר שנה שלא נפגשו יכול לברך שהחיינו (אין לי מושג אם צריך לרכוש משהו בשביל זה, או שעצם הפגישה מספיק).
עניין הטלית החדשה והחופה, הוא דוגמה יפה למה שמתקיים גם באירועים אחרים. על רכישת טלית ידוע שמברכים אך אין ודאות אם צריך לברך על כלה בחופתה. על כן הפתרון שנמצא הוא שהחתן רוכש (או מקבל) טלית חדשה שהוא מתעטף בו לראשונה תחת החופה וכך הוא יכול לברך, כאשר הוא מכוון (גם) לכלתו. אותה שיטה נהוגה ביום שני של יומטוב או של ראש השנה. לאור חוסר ודאות שיש לברך ברכת שהחיינו גם ביום השני (על היום הראשון אין מחלוקת שמברכים), מניחים על השולחן פרי חדש (כלומר כזה שהסועדים טרם אכלו, כמדומני באותה שנה), מברכים על הפרי ומכוונים גם ליום השני של החג. בכך נמנע מאיתנו לברך ברכה לבטלה (איסור בפני עצמו).

ביחס לבן שמגיע מחו"ל אחרי זמן רב, יש לזה כללים מפורשים. אפשר למצוא אותם במרשתת די בקלות אם מישהו מעונין להתעמק (בד"כ אני מציין בפינות ההלכה הללו שהדברים נכתבו בקציר האומר ושאפשר ללמוד עוד הרבה על הנושא באינטרנט. הפעם זה נשכח ממני, אך כמובן נכון כתמיד בדברים האלו :).

למיטב זכרוני בעניין הפגישה עם קרוב לאחר זמן רב, אין צורך לרכוש משהו בשביל לברך עליו, שכן הברכה מתאפשרת בענייניות כלפי אותו מפגש. אבל זה לא לגבי כל הקרובים, יכול ויש שינוי על-פי השאלה אם עמדו בקשר (בוודאי בימינו בו לכאורה זה דבר פשוט שבפשוטים) ועוד.
 
למעלה