פינת ההלכה היומית - צום עשרה בטבת.

Harrington

Well-known member
מנהל
מחר (למעשה החל מהערב) יחול העשירי בטבת. אחד מימי הצום שנקבעו (בין השאר) לזכר החורבן.


לכתחילה נקבע העשירי בטבת משלוש סיבות. הראשונה והידועה שבהן, זהו היום בו החל המצור על ירושלים על-ידי בבל בהנהגת המלך נבוכדנצר.

מצור זה הביא בסופו של דבר, כשנה וחצי מאוחר יותר, לבקיעת חומות העיר ולחורבן הבית.

סיבות נוספות לקביעת הצום הן פטירתם באותה תקופה של עזרא ונחמיה, אחרוני הנביאים שהכרנו. למעשה מאז פטירתם לא קיימת עוד הנבואה בישראל, ומה שנחשב עד אז כ'דיבור ישיר' בין העם לקב"ה נפסק.

הסיבה השלישית היא שבאותה תקופה תורגמה התורה ליוונית. צעד זה איפשר את מה שבא מאוחר יותר, כאשר החיבור בין היווניות לתורה הביאה למעשה להקמת הנצרות, דת אשר מרדיפותיה סבל עם ישראל במשך מאות בשנים ואשר בשמה נרצחו מאות אלפי יהודים.

בתקופתנו הצטרפה סיבה נוספת והיא השואה, כאשר הרבנות הראשית קבעה יום זה כ'יום הקדיש הכללי', קרי יום זכרון ואמירת קדיש לזכר נספי השואה שאיננו יודעים את מועד פטירתם (שהרי על אלה שאנחנו כן יודעים, תיאמר הקדיש ביארצייט, ביום השנה).

אגב, החלטת הרבנות התקבלה ב1950 למניינם, כשנתיים לפני החלטת המדינה לקבוע יום זכרון לשואה.



מה אנחנו יכולים ללמוד מהסיבות הנ"ל?

הדבר המובהק המשותף לכל הסיבות המקוריות לקביעת יום מיוחד זה, הוא שהם מסמלים התחלה של פורענות שחלה רק מאוחר יותר, שהרגשנו את עוצמתה רק מאוחר יותר.

כך למשל תחילת המצור על ירושלים. לכתחילה לכאורה לא 'שווה' צום. אולם בדיעבד אנו יודעים שבעקבות המצור הזה נחרב בהמשך בית המקדש, אירוע שבהחלט מצדיק את הצום.

כך גם לגבי פטירת עזרא ונחמיה.

במועד פטירתם לא היה ידוע עדיין שבכך תיפסק הנבואה, ודאי שלא שזה ייעשה לזמן רב כל כך. בדיעבד הדברים ידועים, אך הצום נקבע במועד בו החלה התקופה הזאת.

אותו כנ"ל לגבי הסיבה השלישית. עצם תרגום התורה לשפה היוונית אינה בעייתית במיוחד. אך כאשר זה מה שאיפשר בהמשך את הקמת הדת שטבחה בבני עמנו במשך מאות בשנים, זה כמובן עניין אחר. אבל גם כאן מועד הצום נקבע למועד הראשוני שהחל את המהלך (והרי אין יום צום להקמת הנצרות עצמה).

מכל אלו רק חורבן הבית 'זכה' לימי אזכור וצום נוספים, כאשר למעשה לכל שלב ושלב במהלכים נקבע יום כזה.



צום העשירי בטבת נחשב עם זאת לאחד הצומות הקלים יותר. הדבר נובע מצד אחד מכך שנאמר עליו (ועל ימי צום אחרים) שהם יבוטלו עם בוא הגאולה, אך ביתר שאת מאחר והוא מתחיל בבוקר ומסתיים בערב, בניגוד למשל לט' באב שאורכו יממה שלמה.

יהי רצון ונזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו ולהחזרת החטופים, שיאפשר את ביטול צום העשרה בטבת והפיכת ליום שמחה וחג לכל עם ישראל.
שעת תחילת הצום: בסביבות 05:28-05:30.
 

שמלת תחרה1

Well-known member
מחר (למעשה החל מהערב) יחול העשירי בטבת. אחד מימי הצום שנקבעו (בין השאר) לזכר החורבן.


לכתחילה נקבע העשירי בטבת משלוש סיבות. הראשונה והידועה שבהן, זהו היום בו החל המצור על ירושלים על-ידי בבל בהנהגת המלך נבוכדנצר.

מצור זה הביא בסופו של דבר, כשנה וחצי מאוחר יותר, לבקיעת חומות העיר ולחורבן הבית.

סיבות נוספות לקביעת הצום הן פטירתם באותה תקופה של עזרא ונחמיה, אחרוני הנביאים שהכרנו. למעשה מאז פטירתם לא קיימת עוד הנבואה בישראל, ומה שנחשב עד אז כ'דיבור ישיר' בין העם לקב"ה נפסק.

הסיבה השלישית היא שבאותה תקופה תורגמה התורה ליוונית. צעד זה איפשר את מה שבא מאוחר יותר, כאשר החיבור בין היווניות לתורה הביאה למעשה להקמת הנצרות, דת אשר מרדיפותיה סבל עם ישראל במשך מאות בשנים ואשר בשמה נרצחו מאות אלפי יהודים.

בתקופתנו הצטרפה סיבה נוספת והיא השואה, כאשר הרבנות הראשית קבעה יום זה כ'יום הקדיש הכללי', קרי יום זכרון ואמירת קדיש לזכר נספי השואה שאיננו יודעים את מועד פטירתם (שהרי על אלה שאנחנו כן יודעים, תיאמר הקדיש ביארצייט, ביום השנה).

אגב, החלטת הרבנות התקבלה ב1950 למניינם, כשנתיים לפני החלטת המדינה לקבוע יום זכרון לשואה.



מה אנחנו יכולים ללמוד מהסיבות הנ"ל?

הדבר המובהק המשותף לכל הסיבות המקוריות לקביעת יום מיוחד זה, הוא שהם מסמלים התחלה של פורענות שחלה רק מאוחר יותר, שהרגשנו את עוצמתה רק מאוחר יותר.

כך למשל תחילת המצור על ירושלים. לכתחילה לכאורה לא 'שווה' צום. אולם בדיעבד אנו יודעים שבעקבות המצור הזה נחרב בהמשך בית המקדש, אירוע שבהחלט מצדיק את הצום.

כך גם לגבי פטירת עזרא ונחמיה.

במועד פטירתם לא היה ידוע עדיין שבכך תיפסק הנבואה, ודאי שלא שזה ייעשה לזמן רב כל כך. בדיעבד הדברים ידועים, אך הצום נקבע במועד בו החלה התקופה הזאת.

אותו כנ"ל לגבי הסיבה השלישית. עצם תרגום התורה לשפה היוונית אינה בעייתית במיוחד. אך כאשר זה מה שאיפשר בהמשך את הקמת הדת שטבחה בבני עמנו במשך מאות בשנים, זה כמובן עניין אחר. אבל גם כאן מועד הצום נקבע למועד הראשוני שהחל את המהלך (והרי אין יום צום להקמת הנצרות עצמה).

מכל אלו רק חורבן הבית 'זכה' לימי אזכור וצום נוספים, כאשר למעשה לכל שלב ושלב במהלכים נקבע יום כזה.



צום העשירי בטבת נחשב עם זאת לאחד הצומות הקלים יותר. הדבר נובע מצד אחד מכך שנאמר עליו (ועל ימי צום אחרים) שהם יבוטלו עם בוא הגאולה, אך ביתר שאת מאחר והוא מתחיל בבוקר ומסתיים בערב, בניגוד למשל לט' באב שאורכו יממה שלמה.

יהי רצון ונזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו ולהחזרת החטופים, שיאפשר את ביטול צום העשרה בטבת והפיכת ליום שמחה וחג לכל עם ישראל.
שעת תחילת הצום: בסביבות 05:28-05:30.
רב תודות
נושא מעניין.
 

mיטלמן

Well-known member
מחפש מגיהה?
זה בגלל הצום?
החל מעשירי בטבת וכלה בהפיכת ליום שמחה,
ויש הרבה בין לבין.
מזלזל מאד לאחרונה, כולל הצצה לתפוז דקה שתיים לאחר כניסת השבת וכלה בפניה למישהו במילה נקבה,
תתבייש.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מחפש מגיהה?
לא, אבל תודה על ההצעה.
זה בגלל הצום?
יום לפני תחילתו? מסופקני. וזה עוד בלי לדעת מה זה ה"זה" הזה.
החל מעשירי בטבת וכלה בהפיכת ליום שמחה,
אכי"ר. חסרה ו' בטעות? ארשה לעצמי להניח שכל גולשות וגולשי הפורום יידעו להשלימו במוחם גם בלעדי. אניח באותה קלות ושמחה שבין אם במפורש ובין אם לאו רובם יהיו שותפים לדעתי שמי שמרגיש צורך לפתוח רק על זה פוסט תגובה, כנראה משתייך למגזר החמוצים שבעם. לא יכול אלא לקוות שגם הקבוצה הזאת אליה בחרת להשתייך תזכה לגאולה השלמה והמהירה עוד היום.
ויש הרבה בין לבין.
בהחלט.
מזלזל מאד לאחרונה, כולל הצצה לתפוז דקה שתיים לאחר כניסת השבת וכלה בפניה למישהו במילה נקבה,
אשרייך על המעקב האדוק אחרי זמן כניסת שבת וכן אחרי שעות הימצאותי כאן. לא שיש אמת בדברייך אלו, אבל נניח והייתה, זה עניינך... למה בדיוק?
הממ... אשקול זאת. לא, סתם, זה היה שקר הפעם :). אמנם יתכן שאתבייש אם וכאשר "אציץ לתפוז דקה שתיים אחרי כניסת השבת", אינני יודע. אבל ככל שזאת הסיבה הנדרשת, הרי שאין סיבה. עצם דרישתך? בוודאי שלא מהווה סיבה עבורי. צורך בהגהה לדברייך? לא ציינת מה מעלה את הצורך הזה בדיוק, אבל בכך בוודאי ובוודאי שלא אמצא צורך להתבייש. אז... למה בעצם שאשקול את זה? סורי, אבל ככל שעניינך במתביישים דווקא, נראה שתצטרכי למצוא מישהו אחר למימוש מאווייך. עמך הסליחה.
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
לא, אבל תודה על ההצעה.

יום לפני תחילתו? מסופקני. וזה עוד בלי לדעת מה זה ה"זה" הזה.

אכי"ר. חסרה ו' בטעות? ארשה לעצמי להניח שכל גולשות וגולשי הפורום יידעו להשלימו במוחם גם בלעדי. אניח באותה קלות ושמחה שבין אם במפורש ובין אם לאו רובם יהיו שותפים לדעתי שמי שמרגיש צורך לפתוח רק על זה פוסט תגובה, כנראה משתייך למגזר החמוצים שבעם. לא יכול אלא לקוות שגם הקבוצה הזאת אליה בחרת להשתייך תזכה לגאולה השלמה והמהירה עוד היום.

בהחלט.

אשרייך על המעקב האדוק אחרי זמן כניסת שבת וכן אחרי שעות הימצאותי כאן. לא שיש אמת בדברייך אלו, אבל נניח והייתה, זה עניינך... למה בדיוק?

הממ... אשקול זאת. לא, סתם, זה היה שקר הפעם . אמנם יתכן שאתבייש אם וכאשר "אציץ לתפוז דקה שתיים אחרי כניסת השבת", אינני יודע. אבל ככל שזאת הסיבה הנדרשת, הרי שאין סיבה. עצם דרישתך? בוודאי שלא מהווה סיבה עבורי. צורך בהגהה לדברייך? לא ציינת מה מעלה את הצורך הזה בדיוק, אבל בכך בוודאי ובוודאי שלא אמצא צורך להתבייש. אז... למה בעצם שאשקול את זה? סורי, אבל ככל שעניינך במתביישים דווקא, נראה שתצטרכי למצוא מישהו אחר למימוש מאווייך. עמך הסליחה.

ל מעשירי בטבת וכלה בהפיכת ליום שמחה,
ויש הרבה בין לבין.
מזלזל מאד לאחרונה, כולל הצצה לתפוז דקה שתיים לאחר כניסת השבת וכלה בפניה למישהו במילה נקבה,
תתבייש.
יפה לך הריגנטון, יש לך עוקבים .
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יפה לך הרגינטון, יש לך עוקבים .
מודע לזה כבר זמן מה. קצת מרחם על מי שמרגיש צורך לעקוב אחרי (לא מתוך התעניינות בדברי, אלא כדי שיתאפשר לה לתקוף כל אימת שמצבה האישי ידרוש זאת), אבל קטונתי. לא יכול למנוע את זה ולא יכול לצערי לסייע לאנשים (כ)אלו.
 

mיטלמן

Well-known member
אתה מזכיר לי מישהו, כאן בפורומים, אבל יש לו תירוץ טוב.
בבקשה,
נתחיל בכינוי מישהו "נקבה".
1000031690.jpg
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אתה מזכיר לי מישהו, כאן בפורומים, אבל יש לו תירוץ טוב.
בבקשה,
נתחיל בכינוי מישהו "נקבה".
לא רק שנתחיל איתו, גם נסיים איתו :). זאת מהטעם הפשוט שאין לו שום קשר לא לשרשור, לא לדיון השרשור, לא לדברי למעלה ואף לא לדברייך למעלה. יש לו עם זאת, קשר למנהגו של הכותב עליו הגבתי שם לכתוב את המילה "גבר" 8 פעמים בדבריו (כן, את יכולה כעת להוסיף פוסט התקפה שאינני יודע לספור, שמחתי לעזור). אבל... זה הרי כלל לא עניינך, כך שגם התייחסותי זו לדברייך הייתה מיותרת ומוגזמת :).

לגבי מי שאני כן או לא מזכיר לך, אין לי מושג במי מדובר, אבל מאחר ולא פירטת, הרי שמדובר בעניין שבין שתי אוזנייך, מה שאומר קטגורית, לא ענייני.

לגבי השאר, יקירתי, צר לי, אבל את פשוט מעייפת מדי ולא מעניינת מספיק כדי שאכלה את יום שישי ועוד זה של עשרה בטבת על השטויות האלו שלך. אז... עמך הסליחה, אבל מכאן ואילך תצטרכי להמשיך את תת-השרשור הזה עם עצמך או עם אחרות/ים. אני בל"נ לא אקרא את המשך דברייך בו וממילא לא אגיב עליהם, אלא אם תתעורר לי שעה בה נורא נורא אשתעמם ואחפש כיצד להעביר את הזמן, מבלי שאמצא משהו מעניין יותר :).

בינתיים, מיצינו.


כמובן שבכל רגע נתון שמורה לך הזכות להתבגר ולהתגבר ולעבור לכתיבה עניינית, בין אם לנושא השרשור, בין אם למשהו שקשור אלי אם זה נורא חשוב לך. במקרה ותצליחי להתעלות לרמה הנדרשת לשם כך, אשמח לקיים איתך דיון ענייני בכל נושא שתבחרי. אולם תצטרכי לציין את החלטתך לעבור לדיון ענייני בתחילת תגובתך, אם תרצי שאקרא את הגיגייך ואיכנס לדיון כזה.

עד אז ובכל מקרה, הרבה בריאות.
 

mיטלמן

Well-known member
בלתי יאומן,
אתה קורא למישהו נקבה כי הוא התחיל?
אה, מתאים לך.
לשמור ולהגות בעשרה בטבת לא שווה כלום אם אתה לא מסוגל להתנהג (ללא שייכות לתפקידך הרם כמנהל פורום), לא מסוגל להתנהג כבן אדם.
אשריך שמיצית, רק לבכות.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
בלתי יאומן
ובכל זאת, גם יאומן וגם יסופר :).
אתה קורא למישהו נקבה כי הוא התחיל?
אהה לא, דווקא לא כתבתי זאת בשום מקום :). אבל זה כבר מחייב בקיאות מינימלית בתחום הבנת הנקרא. לא מתאים לכל אחת ואחד כידוע ובדרך כלל, אלה שצועקים גבוהה גבוהה בענייני לשון וניסוח ומבקשים לתקן אחרים על כל פסיק, צעד ושעל, אצלם זה דווקא פחות קיים כידוע.
בכל מקרה כפי שכבר ציינתי למעלה, אם וכאשר זה יהיה עניינך בדרך כלשהי מדוע כתבתי שם האותיות נ-ק-ב-ה, אשמח לקיים איתך דיון בנושא. מאחר וזה לא עניינך כהוא זה, מעבר לכך שזה מובן מאליו לכל קורא במקום שלא מוציא דברים מהקשרם בדווקנות כדי לתקוף ולהשמיץ אחרים, כאמור, אינני מוצא טעם מיוחד להמשיך לדוש איתך בסוגיה. זאת גם לא אם את מנסה בכוחנות לעוות ולסלף את דברי רק כדי להקל על עצמך את הנסיון להגחיך אותם.
אה, מתאים לך.
נו, אז בכלל מצוין ואין בעיה :).
לשמור ולהגות בעשרה בטבת לא שווה כלום אם אתה לא מסוגל להתנהג (ללא שייכות לתפקידך הרם כמנהל פורום), לא מסוגל להתנהג כבן אדם.
אשרייך שהוסמכת על-ידי הקב"ה לקבוע מה שווה "לשמור ולהגות בעשרה בטבת" ומה לא שווה. אשרייך גם שאת יושבת בתוך ביתי פנימה, אולי בתוך המחשב שלי על אף שהמצלמה אינה מחוברת, ויודעת לומר בדיוק מה אני כן או לא עושה בעשרה בטבת על אף שבשום מקום לא טרחתי לכתוב זאת ולעדכן בדבר את כלל הציבור. כך למשל, אני יושב כאן ומחכה לאיזו בריכה של בוריסקה שתתמלא, אבל לא טרחת אפילו להתייחס לעניין. מאכזב משהו ומעלה ספקות בנוגע לרמת הידע שברשותך על פועלי בעשרה בטבת.

קשר כלשהו בין מה שאני כן או לא עושה בעשרה בטבת להיותי מנהל הפורום? אין. כלומר, זולת הנסיון הפתטי הקבוע והשגרתי לנסות לקשור בין הדברים בתקווה שכבוד האדמין יקרא כאן (ואולי ייקרא) ותוכלי להגיד לו 'תראה תראה', אין כל קשר בין הדברים :). גם לא השאלה אם אני מגיב במילה 'נקבה' למילה 'גבר', או אם זה נעשה בפורום זה או בפורום אחר בכלל.

אם אני כן או לא "מסוגל להתנהג כבן אדם"? ובכן בסוגיה הזאת תצטרכי לסלוח לי, אבל על אף שבסוף כן קראתי את הגיגייך (פשוט תפסת אותי בכמה דקות פנויות בהן עלי להימצא מול המחשב ואני צריך להעביר את הזמן איכשהו) הנוספים על אף שלא תכננתי לעשות כן, אבל בסוגיה הזאת דעתך האישית בעניין ספציפית פחות מעניינת אותי. תביני, אני לא מאלה שסבור שבסמכותך לקבוע מסמרות לגבי מיהו בן אדם ומי לא, מי מתנהג ככזה ומי לא. ממילא דעתך לגבי בעניין זה, עם כל הכבוד (ואודה שאין הרבה), שווה בעיני כקליפת השום ומעט פחות מכך למעשה, אם נדייק לחלוטין. אבל כמובן שזכותך לכתוב את דעתך והיה מרתק לקרוא אותה :).
אשריך שמיצית, רק לבכות.
נו נו, mיטלמן יקרה, לא להגזים. יש אמנם על מה לבכות בעשרה בטבת התשפ"ה, אבל לא עלי ועל השטויות שלי. די נו.. .קחי ממחטה. רק לא לבכות. כאילו, להתבכיין כבר התבכיינת מעל ומעבר. אבל לבכות? דמעות של ממש? זה גדול עלי. בבקשה אל תעשי (לי) את זה.

אם בכל זאת אינך יכולה בלי זה, אנא סובבי את פנייך כדי לא להעכיר את האווירה בפורום :).

אשרייך שאשרי שמיצינו.

הרבה בריאות ובכי נעים (בתקווה כנה מעומקה דליבא שיעבור לך במהירות).
 
למעלה