לטוס עם שגב ברעם
New member
פינת הטיפ המקצועי של שגב ברעם
הקדמה :
את הפינה הזו אני שמח להעלות לאוויר בעיקר בזכות 2 אנשים יקרים לי מאד, אשר מעודדים ותומכים בי לעשות כן מזה זמן רב, הלוא הם : אבי הרטמן ושרון ברעם.
במסגרת פינת הטיפ המקצועי, יש בכוונתי לחלוק מניסיוני ומידיעותיי בתחום הטסת הממ"ג, להעלאת רמת הבטיחות ואיכות ההטסה של קהל טייסי הענף.
כל הרעיונות והמסרים אשר אעלה אותם כאן, הינם תובנות אשר הצטברו לאורך שנים רבות באלפי שעות אוויר. כולם נוסו על ידי באופן אישי ולמיטב שיפוטי המקצועי, אינם מסוכנים או מסכנים אחרים. יחד עם זאת, חשוב לי להבהיר שאין ב"טיפ" בכלל ובסרטונים הממחישים אותם מפעם לפעם בפרט בכדי לעודד ולהאיץ במי מקהל הטייסים להתנסות ו/או לפעול על פיהם מבלי שעברו הכשרה מתאימה עם מדריך מוסמך לכך. כל טייס אשר בוחר לפעול בהתאם ל"טיפ" המקצועי שלי, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו האישית בלבד.
בהצלחה, טיסות מהנות ובטוחות
שגב ברעם
054-3086665
טיפ מקצועי 1/2015
הנושא : השפעת הטמפרטורה על מרחק ההמראה וכושר הנסיקה.
רקע : הימים החמים בכלל והחמסינים הקשים הפוקדים אותנו בפרט מאתגרים את מעטפת הטיסה והבטיחות שלנו ומחייבים אותנו ליתר תשומת לב מהנדרש מאיתנו בימים "רגילים".
הבעיה : עליית הטמפרטורה כמו גם עליית הלחות מקטינים את לחץ וצפיפות האוויר ומשפיעים דרסטית על ביצועי המנוע ועילוי הכנף. לתופעה זו יש השפעה ישירה למרחק ההמראה ולכושר הנסיקה אשר יוצרים המנוע, הפרופלור והכנף שלנו.
כיצד נרגיש את זה ?
התופעה : כוח המנוע יורד – נרגיש שלמרות ש"פתחנו" מצערת עד הסוף והסל"ד מטפס לשיאו ואולי אף עובר את הסל"ד המקסימלי שאנו מכירים, המנוע לא מוסיף מספיק דחף לכלי כמו שאנו רגילים בימים "רגילים".
הסיבה לכך נעוצה בעובדה שעקב דלילות האוויר נדרשות יותר יחידות אוויר לתערובת אופטימלית בין אחוז הדלק לאחוז האוויר בשריפה/בפיצוץ.
המשמעות – לידיעה כללית וללא יכולת התערבות אקטיבית שלנו למעט תכנון מסלול המראה ארוך וקביעת נקודת ביטול המראה קרובה יותר מכפי שאנו נוהגים לקבוע לעצמנו.
התופעה : דחף הפרופלור יורד – המדחף זקוק ליותר יחידות אוויר על מנת לייצר את הדחף בהתאם לסל"ד אשר בו הוא עובד.
המשמעות – לוודא שזווית הפסיעה שלנו אופטימלית. זאת אומרת, יש לוודא שהפרופלור שלנו מכוון לזווית פסיעה המאפשרת את מקסימום הסל"ד המותר בהתאם לסוג המנוע שלנו. במידה ואכן כך הדבר ועדיין לא הגענו לדחף הרצוי יש לשקול אף את שינוי זווית הפסיעה ביחד עם מישהו שיודע איך וכמה עלינו לשנותה. שינוי זווית הפסיעה מעיד גם על ירידה בהספק של המנוע ולכן יש קודם כל לבדוק את יעילות ותקינות תפקוד המנוע.
התופעה : עילוי הכנף – הכנף עולה "בעצלתיים" ו/או נדרש מרחק הסעה והרצה קרקעי גדול/רחוק יותר עד אשר הכנף צוברת את מהירות זרימת האוויר עליה עד לשלב בו העילוי מתגבר על המשקל של הכלי ומתאפשר ניתוק ונסיקה.
המשמעות - יש לתכנן מרחק הרצה והסעה ארוכים יותר מ"הרגיל" ולא לשכוח לקבוע נקודה גיאוגרפית ברורה לביטול המראה. כמו כן, יש לוודא שמסלול ההמראה ללא מכשולים גם בהמשך לאחר הניתוק. כל כלי בהתאם למשקל, להספק ולכח הדחף שלו.
לסיכום :
השתדלו לטוס בשעות שעומס החום נמוך יחסית.
תכננו מראש את פעולותיכם (שינוי גובה/נסיקה/הנמכה), הימנעו מתמרונים חריפים בכלל וכאלו של הרגע האחרון בפרט.
במידה ותחליטו לרדת להפסקה במהלך הטיסה שלא מאותו השדה בו המראתם, וודאו שיש ברשותכם מסלול נקי ממכשולים וארוך מספיק דיו על מנת לאפשר לכם המראה מחודשת טרם נחיתתכם.
הקדמה :
את הפינה הזו אני שמח להעלות לאוויר בעיקר בזכות 2 אנשים יקרים לי מאד, אשר מעודדים ותומכים בי לעשות כן מזה זמן רב, הלוא הם : אבי הרטמן ושרון ברעם.
במסגרת פינת הטיפ המקצועי, יש בכוונתי לחלוק מניסיוני ומידיעותיי בתחום הטסת הממ"ג, להעלאת רמת הבטיחות ואיכות ההטסה של קהל טייסי הענף.
כל הרעיונות והמסרים אשר אעלה אותם כאן, הינם תובנות אשר הצטברו לאורך שנים רבות באלפי שעות אוויר. כולם נוסו על ידי באופן אישי ולמיטב שיפוטי המקצועי, אינם מסוכנים או מסכנים אחרים. יחד עם זאת, חשוב לי להבהיר שאין ב"טיפ" בכלל ובסרטונים הממחישים אותם מפעם לפעם בפרט בכדי לעודד ולהאיץ במי מקהל הטייסים להתנסות ו/או לפעול על פיהם מבלי שעברו הכשרה מתאימה עם מדריך מוסמך לכך. כל טייס אשר בוחר לפעול בהתאם ל"טיפ" המקצועי שלי, עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו האישית בלבד.
בהצלחה, טיסות מהנות ובטוחות
שגב ברעם
054-3086665
טיפ מקצועי 1/2015
הנושא : השפעת הטמפרטורה על מרחק ההמראה וכושר הנסיקה.
רקע : הימים החמים בכלל והחמסינים הקשים הפוקדים אותנו בפרט מאתגרים את מעטפת הטיסה והבטיחות שלנו ומחייבים אותנו ליתר תשומת לב מהנדרש מאיתנו בימים "רגילים".
הבעיה : עליית הטמפרטורה כמו גם עליית הלחות מקטינים את לחץ וצפיפות האוויר ומשפיעים דרסטית על ביצועי המנוע ועילוי הכנף. לתופעה זו יש השפעה ישירה למרחק ההמראה ולכושר הנסיקה אשר יוצרים המנוע, הפרופלור והכנף שלנו.
כיצד נרגיש את זה ?
התופעה : כוח המנוע יורד – נרגיש שלמרות ש"פתחנו" מצערת עד הסוף והסל"ד מטפס לשיאו ואולי אף עובר את הסל"ד המקסימלי שאנו מכירים, המנוע לא מוסיף מספיק דחף לכלי כמו שאנו רגילים בימים "רגילים".
הסיבה לכך נעוצה בעובדה שעקב דלילות האוויר נדרשות יותר יחידות אוויר לתערובת אופטימלית בין אחוז הדלק לאחוז האוויר בשריפה/בפיצוץ.
המשמעות – לידיעה כללית וללא יכולת התערבות אקטיבית שלנו למעט תכנון מסלול המראה ארוך וקביעת נקודת ביטול המראה קרובה יותר מכפי שאנו נוהגים לקבוע לעצמנו.
התופעה : דחף הפרופלור יורד – המדחף זקוק ליותר יחידות אוויר על מנת לייצר את הדחף בהתאם לסל"ד אשר בו הוא עובד.
המשמעות – לוודא שזווית הפסיעה שלנו אופטימלית. זאת אומרת, יש לוודא שהפרופלור שלנו מכוון לזווית פסיעה המאפשרת את מקסימום הסל"ד המותר בהתאם לסוג המנוע שלנו. במידה ואכן כך הדבר ועדיין לא הגענו לדחף הרצוי יש לשקול אף את שינוי זווית הפסיעה ביחד עם מישהו שיודע איך וכמה עלינו לשנותה. שינוי זווית הפסיעה מעיד גם על ירידה בהספק של המנוע ולכן יש קודם כל לבדוק את יעילות ותקינות תפקוד המנוע.
התופעה : עילוי הכנף – הכנף עולה "בעצלתיים" ו/או נדרש מרחק הסעה והרצה קרקעי גדול/רחוק יותר עד אשר הכנף צוברת את מהירות זרימת האוויר עליה עד לשלב בו העילוי מתגבר על המשקל של הכלי ומתאפשר ניתוק ונסיקה.
המשמעות - יש לתכנן מרחק הרצה והסעה ארוכים יותר מ"הרגיל" ולא לשכוח לקבוע נקודה גיאוגרפית ברורה לביטול המראה. כמו כן, יש לוודא שמסלול ההמראה ללא מכשולים גם בהמשך לאחר הניתוק. כל כלי בהתאם למשקל, להספק ולכח הדחף שלו.
לסיכום :
השתדלו לטוס בשעות שעומס החום נמוך יחסית.
תכננו מראש את פעולותיכם (שינוי גובה/נסיקה/הנמכה), הימנעו מתמרונים חריפים בכלל וכאלו של הרגע האחרון בפרט.
במידה ותחליטו לרדת להפסקה במהלך הטיסה שלא מאותו השדה בו המראתם, וודאו שיש ברשותכם מסלול נקי ממכשולים וארוך מספיק דיו על מנת לאפשר לכם המראה מחודשת טרם נחיתתכם.