פינת התיאוריה- דרגות הרמוניות בסולם

מרי לי

New member
פינת התיאוריה- דרגות הרמוניות בסולם

המאז'ורי אם לוקחים ועוברים על הסולם באקורדים משולשים בטרצות, למשל בדו מז'ור, מקבלים דרגות הרמוניות מסויימות לסולם, חלקן מאז'וריות וחלקן מינוריות (ויש גם אחת מוקטנת) הנה הדרגות לפי הסדר במאז'ור: (העיצה שלי היא שתקראו את זה מול מקלדת או גיטרה או מה שנוח לכם לנגן עליו ותשוו ותשמעו את הכל) דו מי סול - הטוניקה של הסולם - דרגה ראשונה - מאז'ורית אחריה: רה פה לה - דרגה שנייה - מינורית מי סול סי - הדרגה השלישית - דרגה מינורית נוספת - קל לזהות אותה מאחר והתו סי, שנמצא בה הוא גם טון מוביל בסולם, - לכן דרגה מינורית שמרגישים בה טון מוביל תהיה תמיד שלישית הרביעית והחמישית: דרגות שאוהבות לעקוב אחת אחרי השנייה(והן גם עוקבות בסדר ההופעה), מרגישים הרבה פעמים איך הדרגה הרביעית "קוראת" לדרגה החמישית, והחמישית "קוראת" לראשונה במהלכים הרמוניים פה לה דו - דרגה רביעית בסולם המאז'ורי - קל להרגיש שהיא "מעוררת חשק" לשמוע את הדרגה החמישית אחריה שהיא: סול סי רה - המהלך סול-דו מאוד נפוץ ומאוד חזק, לכן הדרגה החמישית מעוררת חשק לשמוע דרגה ראשונה אחריה ( מומלץ למי שלא הבין לנגן את המהלך סול-דו, ואחריו פה-סול-דו) הדרגה השישית: לה דו מי - מאחר ויש בה את דו ואת מי, שזה בעצם שני תוים שנמצאים גם בדרגה הראשונה (דו מי סול) שהיא הטוניקה, אפשר לקרוא לדרגה השישית גם "טוניקה חלופית" לפעמים כשרוצים לפתח קטע, אבל הוא מושך לטוניקה, וכך לסיום, אפשר לשים את הדרגה השישית במקום ומשם לפתח את הקטע הלאה, הדרגה השביעית בסולם - היא יוצאת דופן, מאחר והיא לא מינור ולא מאז'ור- אלא אקורד מוקטן (המורכב משתי טרצות קטנות, ולא מאחת גדולה ואחת קטנה - ראו "מרווחים") מאחר והיא מוקטנת ויש בה טון מוביל היא מאוד לא יציבה בפני עצמה ומושכת מאוד לדרגה הראשונה... אמנם מה שכתבתי הוא בדו מאז'ור, אך הדרגות שומרות על הסדר הזה בכל סולם מאז'ורי, לכן השתמשו בדו מאז'ור כרפרנס לדרגות טוב, חפרתי למוות, עכשיו תורכם לשאול שאלות ולבקש הסברים וכך נוכל להרחיב, כמובן שאם תרצו להוסיף משהו אנחנו פה ENJOY
 

ttg

New member
בסיס לדרגות.

ראשית לחדד את הכתוב מעלה - הדוגמא היא על סולם דו מאז'ור ותקפה לסולם מאז'ורי. בסולמות מינורים או בעולם המודלי התפקודים שונים. בעולם המוזיקה בדיוק כמו בסרטים, ספרים ועוד יש מצב. הקדמה (מצב ראשוני אידיאלי - כולם שמחים הכל טוב ויפה) - טוניקה נקודת מפנה (איזה בחור משתלט על העיר והופך אותה לבלאגן) - סאב-דומיננטה נקודת שיא (קרב מותח בין הטוב לרע או איך שתדמיינו) - דומיננטה חזרה למצב הראשוני (העיר שוב רגוע, והם חיו באושר ועושר עד ליום הזה / סרט ההמשך). - (שוב טוניקה כלשהיא). באופן כללי דרגה או אקורד אינן בעלי משמעות אבסולוטית. בדיוק כמו שבמקום אחד אנחנו יכולים להיות מרכז תשומת הלב ובמסיבה/סיטואציה אחרת אנחנו משהו קטנטן חסר משמעות - כך גם במצבים מוזיקליים שונים. אם ניקח את סולם דו למעלה וננסה להגדיר את הדרגות: (על-בסיס דו מאז'ור) טוניקה - ראשונה (דו מי סול) סאב-דומיננטה - רביעית (פה דו לה) , שניה (רה פה לה) - שימו לב לצליל פה - הרביעי בסולם ומאפיין של הסאב דומיננטה. דומיננטה - חמישית (סול סי רה), שביעית (סי רה פה) - שימו לב לצליל סי שהוא טון מוביל (ל-דו) ומאפיין של הדומיננטה בסולם). בנוסף, כל צליל שואף להיפתר (אם אינו הפתרון) הדבר מוגדר כ"הולכת קולות" (לאן כל הצלילים הולכים). בד"כ השאיפה היא לדרך הקצרה ביותר ונטולת קפיצות (לא ללכת מרה נמוך לדו מעליו לדוגמא, אבל זה כבר נושא בפני עצמו) רה -> דו (2 ל1) פה -> מי (4 ל3) לה -> סול (6 ל5) סי -> דו (7 ל8... שהוא בעצם הצליל הראשון בסולם רק מעל)
 

מרי לי

New member
כל הכבוד על ההשקעה והסרט ../images/Emo8.gif

איזה בחור משתלט והופך את העיר לבלאגן
 

inbal287

New member
אתה מדהים!

אולי שבוע הבא תעשה אתה את הפינה? [אולי אתה, נעם ומריה תתחלקו בפינה]
 

ttg

New member
אני מפחד :)

זה מאוד מסוכן לכתוב דברים כאלה (תיאוריה). יש מספר ספרים ומומלץ בחום ללמוד בגופים בעלי פיקוח (אקדמיות, קונסרבטוריונים, ביה"ס). בדיוק כמו שלא כדאי ללמוד רפואה מהאינטרנט :). גם החומר שמריה כתבה דורש תיאוריה בסיסית (צלילים, תיווי כלשהו, סולמות וכדומה). הרמוניה היא חלק ענק בתיאוריה. תוצר של קונטרה-פונקט (כתיבה של קווים מלודים שאמורים לעבוד יחד בהרמוניה ועדיין להיות עצמאיים). הולכת קולות זה חלק שבכלל לא התעסקנו בו (שימו לב שנותנים לאדם לנגן פסנתר פעם ראשונה הוא מזיז את היד מאקורד לאקורד ו"יוצר" אותו מחדש במקום לשנות רק את הצלילים שהשתנו).
 

inbal287

New member
אתה לא צריך לפחד!

זה לא שנסקול אותך אם תטעה או משהו... בבקשה?
 

מרי לי

New member
גם אני מפחדת...../images/Emo9.gif

מה לעשות שזה הכל עניין שלא קל להסביר ע"ג דף פורום ללא כלי נגינה, ואני בכלל ישבתי על ההודעה הזאת שלי איזה שעה כדי לנסח אותה כמו שצריך ולהדגיש וכו' מקסימום נתקן אותך ונלמד יחד העיקר שמישהו יכתוב בסיס ומשם אפשר להמשיך לאנשהו אין לך מה לפחד אני אשתדל לא לנשוך..
 
כל הכבוד על ההשקעה!

-ומזלט על ההנלהות החדישה- האמ, אני כרגע עייפה טילים, אז אני אקרא את זה לעומק מחר ויגיב על זה ברצינותXD... יא!מישהו עשה את פינת התיאוריה,פאןפאןפאן! 3>נעמיקה
 
למעלה