פינת התיאוריה- דרגות הרמוניות בסולם
המאז'ורי אם לוקחים ועוברים על הסולם באקורדים משולשים בטרצות, למשל בדו מז'ור, מקבלים דרגות הרמוניות מסויימות לסולם, חלקן מאז'וריות וחלקן מינוריות (ויש גם אחת מוקטנת) הנה הדרגות לפי הסדר במאז'ור: (העיצה שלי היא שתקראו את זה מול מקלדת או גיטרה או מה שנוח לכם לנגן עליו ותשוו ותשמעו את הכל) דו מי סול - הטוניקה של הסולם - דרגה ראשונה - מאז'ורית אחריה: רה פה לה - דרגה שנייה - מינורית מי סול סי - הדרגה השלישית - דרגה מינורית נוספת - קל לזהות אותה מאחר והתו סי, שנמצא בה הוא גם טון מוביל בסולם, - לכן דרגה מינורית שמרגישים בה טון מוביל תהיה תמיד שלישית הרביעית והחמישית: דרגות שאוהבות לעקוב אחת אחרי השנייה(והן גם עוקבות בסדר ההופעה), מרגישים הרבה פעמים איך הדרגה הרביעית "קוראת" לדרגה החמישית, והחמישית "קוראת" לראשונה במהלכים הרמוניים פה לה דו - דרגה רביעית בסולם המאז'ורי - קל להרגיש שהיא "מעוררת חשק" לשמוע את הדרגה החמישית אחריה שהיא: סול סי רה - המהלך סול-דו מאוד נפוץ ומאוד חזק, לכן הדרגה החמישית מעוררת חשק לשמוע דרגה ראשונה אחריה ( מומלץ למי שלא הבין לנגן את המהלך סול-דו, ואחריו פה-סול-דו) הדרגה השישית: לה דו מי - מאחר ויש בה את דו ואת מי, שזה בעצם שני תוים שנמצאים גם בדרגה הראשונה (דו מי סול) שהיא הטוניקה, אפשר לקרוא לדרגה השישית גם "טוניקה חלופית" לפעמים כשרוצים לפתח קטע, אבל הוא מושך לטוניקה, וכך לסיום, אפשר לשים את הדרגה השישית במקום ומשם לפתח את הקטע הלאה, הדרגה השביעית בסולם - היא יוצאת דופן, מאחר והיא לא מינור ולא מאז'ור- אלא אקורד מוקטן (המורכב משתי טרצות קטנות, ולא מאחת גדולה ואחת קטנה - ראו "מרווחים") מאחר והיא מוקטנת ויש בה טון מוביל היא מאוד לא יציבה בפני עצמה ומושכת מאוד לדרגה הראשונה... אמנם מה שכתבתי הוא בדו מאז'ור, אך הדרגות שומרות על הסדר הזה בכל סולם מאז'ורי, לכן השתמשו בדו מאז'ור כרפרנס לדרגות טוב, חפרתי למוות, עכשיו תורכם לשאול שאלות ולבקש הסברים וכך נוכל להרחיב, כמובן שאם תרצו להוסיף משהו אנחנו פה ENJOY
המאז'ורי אם לוקחים ועוברים על הסולם באקורדים משולשים בטרצות, למשל בדו מז'ור, מקבלים דרגות הרמוניות מסויימות לסולם, חלקן מאז'וריות וחלקן מינוריות (ויש גם אחת מוקטנת) הנה הדרגות לפי הסדר במאז'ור: (העיצה שלי היא שתקראו את זה מול מקלדת או גיטרה או מה שנוח לכם לנגן עליו ותשוו ותשמעו את הכל) דו מי סול - הטוניקה של הסולם - דרגה ראשונה - מאז'ורית אחריה: רה פה לה - דרגה שנייה - מינורית מי סול סי - הדרגה השלישית - דרגה מינורית נוספת - קל לזהות אותה מאחר והתו סי, שנמצא בה הוא גם טון מוביל בסולם, - לכן דרגה מינורית שמרגישים בה טון מוביל תהיה תמיד שלישית הרביעית והחמישית: דרגות שאוהבות לעקוב אחת אחרי השנייה(והן גם עוקבות בסדר ההופעה), מרגישים הרבה פעמים איך הדרגה הרביעית "קוראת" לדרגה החמישית, והחמישית "קוראת" לראשונה במהלכים הרמוניים פה לה דו - דרגה רביעית בסולם המאז'ורי - קל להרגיש שהיא "מעוררת חשק" לשמוע את הדרגה החמישית אחריה שהיא: סול סי רה - המהלך סול-דו מאוד נפוץ ומאוד חזק, לכן הדרגה החמישית מעוררת חשק לשמוע דרגה ראשונה אחריה ( מומלץ למי שלא הבין לנגן את המהלך סול-דו, ואחריו פה-סול-דו) הדרגה השישית: לה דו מי - מאחר ויש בה את דו ואת מי, שזה בעצם שני תוים שנמצאים גם בדרגה הראשונה (דו מי סול) שהיא הטוניקה, אפשר לקרוא לדרגה השישית גם "טוניקה חלופית" לפעמים כשרוצים לפתח קטע, אבל הוא מושך לטוניקה, וכך לסיום, אפשר לשים את הדרגה השישית במקום ומשם לפתח את הקטע הלאה, הדרגה השביעית בסולם - היא יוצאת דופן, מאחר והיא לא מינור ולא מאז'ור- אלא אקורד מוקטן (המורכב משתי טרצות קטנות, ולא מאחת גדולה ואחת קטנה - ראו "מרווחים") מאחר והיא מוקטנת ויש בה טון מוביל היא מאוד לא יציבה בפני עצמה ומושכת מאוד לדרגה הראשונה... אמנם מה שכתבתי הוא בדו מאז'ור, אך הדרגות שומרות על הסדר הזה בכל סולם מאז'ורי, לכן השתמשו בדו מאז'ור כרפרנס לדרגות טוב, חפרתי למוות, עכשיו תורכם לשאול שאלות ולבקש הסברים וכך נוכל להרחיב, כמובן שאם תרצו להוסיף משהו אנחנו פה ENJOY