פיצויי פיטורין למטפלת פרטית בקשיש

אופירA

New member
מנהל
המטפלת שעבדה עם אבי הזקן באמצעות חברה במסגרת חוק סיעוד של הביטוח הלאומי, קיבלה את שכרה מהחברה, ובנוסף עבדה עוד 3 שעות ביום באופן פרטי עבורו, וקיבלה את שכרה ממנו.
כעת, כשהסתיימה העסקתה לאחר שהוא עובר לגור בבית אבות. האם הוא חייב לשלם לה פיצויי פיטורין על השנים שעבדה אצלו בשעות הפרטיות, אם אין להם כל חוזה בכתב על העסקתה, אין כל דיווח שעות בכתב שלה ואף אחד מהם לא יכול להגיד בדיוק מתי החלה ההעסקה הפרטית?
אנו מעוניינים לתת לה סכום כסף, אבל רוצים לדעת מה אנו חייבים, כי לא מתאים לנו שהיא דורשת מה שלא מגיע לה, ועוד מעל ומעבר לכל היגיון.
תודה מראש על תשובה.
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
אכן - עליכם החובה להשלים פיצויי פיטוריה באופן יחסי לשעות עבודתה הפרטיות.
נטל ההוכחה באשר לשעות ולתקופת עבודתה מצוי עליכם כמעסיק (בחובה לתיעוד מדוייק של שעות ותקופות העבודה), וככל שאין תיעוד מסודר לעניין זה, הדבר נופל לפתחכם.
ככל שתצליחו לסתור את תקופת העבודה הניטענת ואת השעות והסכומים שהיא דורשת, ולהוכיח במסמכים כי טענותיה שגויות - תשלמו רק את מה שמגיע לה לפי הדין. ככל שלא תעשו כן, אכן דרישתה לעניין משך התקופה עשויה להתקבל, אף אם לטענתכם מדובר בטענות "מעל ומעבר לכל היגיון" - עליכם, אמור, הזכות והחובה לסתור טענותיה לעניין תקופת העבודה.
 

אופירA

New member
מנהל
תודה רבה מאוד.
עולות מכאן כמה שאלות.

א. מי שהעסיק אותה הוא אבא שלנו, ההסכם בע"פ היה בינו לבינה, ואנו, בנותיו איננו יודעות את הפרטים של ההסכם. אבא כעת דמנטי ומבולבל לגמרי, ואנו משלמות את שכרה בחודש האחרון של עבודתה, היות שהוא הפסיק לשלם.
האם אנחנו, הבנות, נחשבות המעסיק? איננו יכולות לדעת באילו שעות ותקופות עבודה היא היתה אצלו, כי הוא לא תיעד, ואנו לא היינו בביתו כששהתה אצלו.
ואיך מעסיק אמור להוכיח את שעות העבודה של העובד כשאין שעון נוכחות? מדוע עובד שלא מתעד את שעות עבודתו בשום צורה, רשאי לדרוש כל מה שעולה על רוחו, לשקר, ועל המעסיק שומה לשלם לו על כל שקריו?

ב. בחודש האחרון, כששילמנו לה את שכרה אחת לשבוע בגלל התדרדרותו המנטלית של אבא, ביקשתי ממנה שתדווח לנו את שעות הגעתה בכתב, אך היא סירבה וצעקה עליי. לא יכולתי להכריחה לעשות כן.
אינני יכולה לדעת מה השעות, כיוון שלא הייתי בבית כאשר היא היתה שם.
כמו כן, ברגע שאושפז בבי"ח, היא החליטה על דעת עצמה להפחית מהשעות את זמן הנסיעה שלה לביה"ח, ולא טרחה לבקש את הסכמתנו. רק הודיעה לנו שכך היא עושה.
מדוע בנסיבות אלה נופל לפתחנו (אם בכלל) להוכיח את השעות ששהתה בעבודתה?

ושוב תודה מראש.
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
1. הסיבה כי נטל ההוכחה לעניין תיעוד שעות העבודה מוטל, באופן חריג לשיטה, דווקא על המעסיק, ולא על העובד - נקובה מפורשות ב"חוק הגנת השכר".
הטעם העקרוני לעניין זה (העברת נטל ההוכחה למעסיק), הינה כי באופן כללי ולרוב בידי המעסיק יותר אמצעים לעשות כן, לרבות היכולת לשמור את התיעוד.
2. בעניינכם, אכן ניראה כי מדובר בסיטואציה ייחודית, משהמעסיק הישיר לדברייך "דמנטי ומבולבל".
3. ניראה כי ככל שתוגש תביעה בעניין זה צפוי ביה"ד להכריע באמצעות ראיות שכל צד יציג ועדויות של הצדדים ובני ביתם, לרבות סירוב העובדת לדברייך לבצע את התיעוד (רצוי שפנייתך וסירובה יהיו בכתב ולא בע"פ, על מנת לבסס טיעונכם).
4. ככל שלדברייך "אינך יודעת" מתי עבדה, למרבה הצער הדבר עשוי ליפול לפתחכם, היות שאין לך גירסה חלופית לגירסתה אלא טענה כללית כי "אינך יודעת". במצב כזה, דרישת העובדת עשויה להתקבל.
5. כן הינך צפויה להתמודד עם השאלה האם ביקשתם ממנה אי פעם מפורשות שלא להגיע לעבודה בשעות נוספות, שכן ככל שלא עשיתם כן חזקה כי נהנתם משירותיה תוך עצימת עיניים.
 

אופירA

New member
מנהל
תודה רבה מאוד על המידע, הוא עוזר לי בהחלט.

אנו משלמות לה רק 3 שבועות, מראשון לספטמבר, מאז שאבא הפסיק לשלם את שכרה כי אושפז בבי"ח והתדרדר מנטלית באופן אקוטי.
אני לא מאמינה שהעובדת תגיע לבית משפט, משום שהיא מקבלת מעל ומעבר למה שמגיע לה, ויודעת זאת.
בכל אופן, לי יש עדויות אותנטיות וראיות רבות לכך שאבא היה עצמאי וניהל את ענייניו מחוץ לבית ללא עזרתה עד לפני שלוש וחצי שנים לפחות, כך שלא סביר שביקש ממנה להוסיף שעות באופן פרטי יותר משלוש וחצי שנים. ולה אין שום הוכחה, כי קיבלה את הכסף במזומן לחלוטין.
אם יהיה צורך, נוכל גם להראות תיעוד בחשבונות הבנק, ממתי אבא החל להוציא מזומן מהבנק בסכום הגבוה שהוא מוציא בשלוש וחצי השנים האחרונות, כדי לשלם לה כ-3000 ש"ח במזומן כל חודש.
אני רוצה להאמין שאם היא תהיה כל כך טפשה ללכת לבי"ד, אז ביה"ד יראה שעדויותינו משכנעות.

מאוד תודה על העזרה.
 

יומטוב20

New member
מצטרף לדברי עו"ד גורביץ . נראה שאת מדברת מ"הבטן" כלומר מתוך רגש של כעס, ואכן זה טבעי. אבל בדקי את הראיות שלך ואת ההוצאות שלך לתביעה ( אם תהיה ) ותעשי חשבון. עוד משהו, שלא שאלת , שולם לה במזומן, האם היו גם הפרשות החייבות לפי החוק ?
 

אופירA

New member
מנהל
אני לא מדברת מכעס כלל וכלל. אני לא כועסת על אבי שהעסיק מטפלת באופן פרטי, לא על המטפלת שעבדה במסירות עבורו, בדיוק כמו שאינני כועסת על עו"ד גורביץ ואפילו לא עליך... מה יש לי לכעוס? אני אחראית על אבא שלי או על המטפלת או עליך?
אני לא אחראית על אף אחד ולא חייבת לאף אחד שום דבר. אני מעוניינת לתת למטפלת את כל הכסף המגיע לה, לאחר שאבי כבר לא מודע למעשיו ולא שילם לה אותו בחודש האחרון. לא העסקתי אותה ולא שילמתי לה במשך שנים, ואינני אשמה אם הוא שילם/לא שילם לה הפרשות לפי החוק. אם אבי עבריין, המטפלת ו/או נציגי החוק מוזמנים לתבעו ולהענישו (ככל שיש שכל בקדקודם). אני לא חייבת להם כלום ולא עברתי על שום עבירה מבחינה חוקית.

פשוט אין לי מושג איך מחשבים פיצויים לאדם שעבד ללא חוזה, ללא דיווח שעות, ללא שום הוכחה שעבד (ודורש פיצויים על שנים שבהם אבי היה עצמאי לחלוטין ולא קיבל עזרה...), לכן שאלתי איך לעשות זאת. שאלתי זאת על מנת לשלם, ולא על מנת לא לשלם.

היום ביקשתי לשלם לה על סוף חודש ספטמבר. ביקשתי שתכתוב על פיסת נייר קטנה שקיבלה מאיתנו את מה שדרשה (למרות שסירבה להציג לי פירוט שעות אפילו בשבוע האחרון, והתכחשה להבטחתה לעשות כן).
אך היא סירבה לאשר שקיבלה את שכרה! אפילו שהסכמתי לתת לה במזומן. ניסיתי זמן רב לשכנעה, וגם אנשים מסביב ניסו להסביר לה בהיגיון, אך היא התעקשה לסרב לאשר.
בנסיבות אלה לא נתתי לה כסף. כתבתי לה ווצאפ שהיא מוזמנת לתת לי פרטי חשבון בנק שלה, ואשמח להעביר לה את כספה בסכום שדרשה, וגם את כספי הפיצויים המגיעים לה. אך היא סירבה לתת חשבון בנק ודרשה הכל במזומן בלבד, וללא אישור מצידה שקיבלה כסף.
לטענתה, היא "מסכימה" לקבל כסף אך ורק על בסיס אמון עיוור.

היא הודיעה לנו שתשלח לנו עו"ד. אמרתי לה שאכן תשלח לי עו"ד, שיחייב אותי לשלם לה במזומן כולל פיצויים, ללא אישור מצידה בשום אופן על קבלת הכסף. אני אחכה לעוה"ד הזה בקוצר רוח.
 

עוד עמית גורביץ

Active member
מנהל
1. על מנת לא להסתכן בהלנת פיצויי פיטורים, מציע לשלם לה את הסכום שאינו שנוי במחלוקת.
2. מרבית פיצויי הפיטורים מצויים בקופת הפנסיה של העובדת, מציע להעביר לה מכתב שחרור לקופה (אפשר להעבירו לשם התיעוד גם במייל/בוואטסאפ של העובדת).
3. לעניין פרקטיקת התשלום - מציע לתת לה המחאה בנקאית על יתרת הסכום, על שמה, ולמוטב בלבד, על מנת שיהיה אפשרי לה לשם פרעון, וכן לשמור צילום של הצ'ק שניתן ולהעביר את צילומו במקביל בוואטסאפ/מייל שלה.
4. מוזמנת להתייעץ בפורום לכשתגיע פניה משפטית.
 

אופירA

New member
מנהל
אבא שלי מן הסתם שלא עשה לה שום קופת פנסיה על 3 השעות הנוספות שהוא שילם לה באופן פרטי. היא לא אמרה על כך דבר.
יש לה קופת פנסיה והפרשות מסודרות מטעם החברה שמעסיקה אותה בתלוש שכר, ושדרכה עבדה אצל אבא באופן הממוסד 5 שעות ביום.
בכל מקרה, בשמחה אשלם את הפיצויים המגיעים, ואם היתה מבקשת הייתי משלמת לה בשמחה רבה גם ימי חופשה וגם דמי הבראה. אפילו הצעתי לה זאת בשיחה טלפונית, אבל היא צעקה עלי שזה לא ענייני ושהיא מקבלת את זה דרך החברה, ושאפסיק להציק לה בטלפון...

ההמחאה הבנקאית זה רעיון מצוין! כך אני משלמת לה מה שמגיע לה, ויש לי אישור בכתב, שזה מה שביקשתי באופן סביר ונורמלי.
העצות והפתרונות שלך עוזרים לי מאוד, כי אני לא מכירה את האפשרויות החוקיות הללו.

לא תגיע שום פנייה משפטית. מה היא תדרוש ממני, משפטית, שאשלם לה במזומן ולא בהעברה דרך הבנק? שאתן לה כסף מזומן ללא אישור מצידה? נו, באמת...
אני משערת שהיא מאוד חוששת שנדווח למס הכנסה על הכסף שהיא מרוויחה בשחור, ולכן לא רוצה שתהיה בידינו שום אסמכתא. אבל זה תסביך רדיפה חולני, אין לנו שום עניין לספר למס הכנסה שום דבר, ושום עניין לפגוע באשה ובכספה. להיפך!
אבל האשה בורחת מהצל של עצמה מרוב פחד, ואין לי כוח לרדוף אחריה.

תודה רבה לך, ולחוק שיצר דרכים טכניות לשלם לאדם שלא נותן שישלמו לו...
 
למעלה