פירוש מעניין למשל גן העדן

razkoller

New member
פירוש מעניין למשל גן העדן

מתוך האתר "אומנות להמונים" - מדור "פרשת השבוע" www.art4all.up.co.il משל גן העדן בראשית, ב´-ד´ -------------------------------------------------------------------------------- משל זה הוא לדעתי המשל הטוב ביותר שאי-פעם סופר. כל-כך הרבה חבוי בו, כל-כך הרבה משמעויות נסתרות, וכל-כך הרבה ניתן ללמוד ממנו. הפירושים האורתודוכסים המקובלים עושים אוול למשל, כיוון שהם לוקחים אותו פשוטו כמשמעו מבלי כלל להסתכל על מוסר ההשכל החבוי בו, או מספר מוסרי ההשכל החבויים בו. ברוב המקרים כשמשל זה כן קיבל פירוש, היה זה פירוש מוטעה לחלוטין. הנה למשל על סמך משל זה החלה הקביעה התלמודית שהאישה היא רעה ונחותה מהגבר. שכן, טענו המפרשים, היא פיתתה את אדם לחטא הקדמון, שממנו יצאו כל החטאים. אך פירוש זה הוא חוסר לקיחת אחריות מצד הפרשנים, שאין ספק מה היה מינם. למעשה חלק זה בסיפור מעלה את האישה כמתוחכמת בהרבה מהגבר. הרי היא התפתתה על-ידי הנחש לחוכמה ולתודעה. הגבר, לעומת זאת, התפתה לאישה. כלומר, חשב כרגיל מאזור חלציו. שמעתי פעם את השחקן רובין וויליאמס אומר "יש לי מספיק דם בגוף כדי לתפעל את מוחי או את איבר מיני, אך לא את שניהם יחדיו". אני חושב שזה מתמצת זאת באופן ראוי. אך מהו המשל שנלמד מסיפור זה? לדעתי הם רבים, וניתן להשליך אותו על הרבה מאוד דברים בחיינו, אך תמיד מצאתי שהדבר שהסיפור מתאר יותר מכל בצורה מעמיקה הוא דווקא ההתבגרות האנושית: כשהאדם נולד הוא נולד לתוך גן העדן למעשה. כילדים אין בליבנו דאגות מעולמם של המבוגרים, כגון כסף, עבודה, משכנתא וכד´. האוכל, המלבוש והבית הם דברים הנתפסים כמובנים מאליהם, ויש מי שדואג לנו. אך אז מגיע גיל ההתבגרות, ואנו נוגסים בפרי עץ הדעת. ישנם שני פירושים למילה "דעת" בהקשר זה, ואני חושב ששניהם תופסים. הראשון הוא "תודעה", כלומר, בנגיסה בפרי עץ-הדעת, קיבל האדם את היכולת לתודעה אנושית השואלת שאלות וחושבת מחשבות, ובכך עלה ברמה מעל לחיות. דבר דומה קורה לנו כשאנו מתבגרים. לפתע אנו מתחילים לשאול שאלות בנושאים שונים, לפתח דיעות ולעצב לעצמנו אישיות. הפירוש השני הוא "ידע" במובן התנ"כי של המילה, כלומר מין. אדם וחווה לפתע מבינים שהם עירומים ומכסים עצמם. זאת מפני שהיצר לפתע תוקף אותם, ועימו גם המודעות לעירום. אותו הדבר קורה לכל בני האדם המתבגרים. כשאנו ילדים קטנים העירום כלל לא מפריע לנו. אני אף זוכר את עצמי כילד קטן בן שש מתרחץ יחדיו עם ילדים אחרים, ולא היתה מבוכה כלל וכלל. אך ברגע שאנו גדלים והיצר מתקיים בנו ואנו מבינים שאיברנו נועדו ליותר מעשיית צרכים, אנו מתחילים להרגיש רגשות צניעות ולהתבייש בערומנו. אגב, גם הנקודה שהבאתי בפתיחת דברי מתאימה פה. בגיל ההתבגרות הנערה מגלה דברים רבים נוספים למין (כלומר, מתפתה לידע ותודעה), בעוד שהנער מגלה בעיקר את המין. רק בשלב מאוחר יותר הנפש הנערית מתבגרת ומעצבת עצמה גם בכיוונים אחרים. לכן נהוג לומר שבנות מתבגרות מהר יותר מבנים. כמובן, כל הדברים הללו אינם חוקים וישנם יוצאים מהכלל... בכל אופן, בנקודה זו, לאחר שנגסנו בפרי עץ הדעת, מגיע הגירוש מגן העדן. כעת משאנו בוגרים ויודעים את העולם ואת עצמנו, נאלץ לעבוד למחייתנו, ובזיעת אפנו נאכל לחמנו. ומה עם עץ החיים? ובכן, עם ידיעת העולם וידיעת עצמנו, מגיעה גם הידיעה המרה על המוות, והעובדה שגם אנו יום אחד כבר לא נהיה מחלחלת פנימה. עץ החיים הוא למעשה לוא, ולכן הוא מוגן בכרובים ובחרבות אש מסתובבות. אין אדם שיכול לעבור מחסומים אלו, ואין אדם שיכול לחיות לנצח.
 
וכמו שאני תמיד אומר

ניתן מכל מיתוס ללמוד שיעורים בכמה רבדים. להבין את המשל של גן עדן כמשל על האדם - הוא יפה ונכון בעיני, אך ניתן לצפות במשל בעוד כמה אופנים. אני מתכוון לקחת טרמפ על ההודעה הזו, וקצת לקלקל עם החשיבה שלי: נחש מפתה - הנחש, כפי שנידון כבר, היווה סמל דתי אוניברסלי. לא רק כמרפא, אלא גם כסמל לעולם, כסמל לכאוס, כסמל לרוע, כסמל לטוב - רק תבחרו. גם תנין/נחש מתבלבל לפעמים וכבר מוזכר בפרק א´ כי התנינים הגדולים נוצרו בידי ה´. גם היה פולחן לנחושתן - לדעתי, הנחש מוצג כאן באור שלילי בשל הסגידה לו בתרבויות רבות, לטובה ולרעה. גם אצל היוונים, פרומתיאוס, גואל האנושות, נענש בידי ראש האלים. כך שגם הנחש כ"גואל" מחוסר ידע, נענש. חווה מפתה את אדם - במיתולוגיות מהסביבה (ברובן) ניתן לראות את מוטיב "האל המביס את האלה האם". חוקרים רבים מצביעים על כך בעצם כתיאור נקודת המפנה בא הדתות המטריארכליות פינו מקומן לדתות הפטריארכליות ופחד מהכח הנשי שיש לדכאו. לכן, ביהדות, היכן שאין הכרה באלים רבים, יש צורך ב"השפלת האישה" במקום אחר. ובתוספת למה שנאמר בהודעה שלמעלה - לגברים קשה יותר לשלוט ביצרם וקל יותר להאשים את הנשים... אלו שתי הנקודות שעליהן אני יכול לחשוב בשעה שכזו בלילה... מחר אולי אוסיף גם דעות על עץ הדעת, עץ החיים וכו´...
 
תופס טרמפ...

כמו שאני תמיד אומר ניתן מכל מיתוס ללמוד שיעורים בכמה רבדים. להבין את המשל של גן עדן כמשל על האדם - הוא יפה ונכון בעיני, אך ניתן לצפות במשל בעוד כמה אופנים. אני מתכוון לקחת טרמפ על ההודעה הזו, וקצת לקלקל עם החשיבה שלי: נחש מפתה - הנחש, כפי שנידון כבר, היווה סמל דתי אוניברסלי. לא רק כמרפא, אלא גם כסמל לעולם, כסמל לכאוס, כסמל לרוע, כסמל לטוב - רק תבחרו. גם תנין/נחש מתבלבל לפעמים וכבר מוזכר בפרק א´ כי התנינים הגדולים נוצרו בידי ה´. גם היה פולחן לנחושתן - לדעתי, הנחש מוצג כאן באור שלילי בשל הסגידה לו בתרבויות רבות, לטובה ולרעה. גם אצל היוונים, פרומתיאוס, גואל האנושות, נענש בידי ראש האלים. כך שגם הנחש כ"גואל" מחוסר ידע, נענש. חווה מפתה את אדם - במיתולוגיות מהסביבה (ברובן) ניתן לראות את מוטיב "האל המביס את האלה האם". חוקרים רבים מצביעים על כך בעצם כתיאור נקודת המפנה בא הדתות המטריארכליות פינו מקומן לדתות הפטריארכליות ופחד מהכח הנשי שיש לדכאו. לכן, ביהדות, היכן שאין הכרה באלים רבים, יש צורך ב"השפלת האישה" במקום אחר. ובתוספת למה שנאמר בהודעה שלמעלה - לגברים קשה יותר לשלוט ביצרם וקל יותר להאשים את הנשים... אלו שתי הנקודות שעליהן אני יכול לחשוב בשעה שכזו בלילה... מחר אולי אוסיף גם דעות על עץ הדעת, עץ החיים וכו´...
 
למעלה