פיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך
אני מנסה להבין "מי נגד מי" בכל הקשור לתכניות הוראת מתמטיקה לגיל הרך. חיפשתי קצת בגוגל מהעליתי כמה דברים שמעוררים את סקרנותי בעיקר כי לא מצאתי משוב על אף אחת מהשיטות: [1] מצאתי פרסומת לספר בנושא חשיבה מתמטית לגיל הרך: http://shop.macam.ac.il/Product.asp?Pid=001615&Cat2Cat1ID=3&Cat2ID=9 האם יש למישהו בפורום מידע על השיטה? האם מישהו כאן קרא את הספר? [2] באתר משרד החינוך מצאתי את העמוד הבא http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/KitaAlef/Pituach/Math/ מישהו כאן קרא את המאמרים המופיעים בעמוד ויכול להגיב עליהם? [3] באתר אוניברסיטת חיפה מצאתי את רשימת הקריאה הבאה המומלצת למבוגרים (בתוך הקובץ הכותרת מכוונת את ההמלצה לגננות). http://multimedia.haifa.ac.il/guide/gufim_word_pages/adults.rtf האם יש לקוראים בפורום המלצות, ביקורות ודעות על חלק מהספרים ברשימה? אשמח לקבל חוות דעתכם. התרומה שלי היא לגבי הספרים מהרשימה שיש ברשותי וקראתי: #2 כיצד פועלת המתמטיקה – ספרי חמד – ידיעות אחרונות. זה ספר יפה מאד עם תמונות רבות. אני התאכזבתי במידה רבה ממנו, כי לא היו כמעט פעילויות שמוצעות בספר הזה שהרגשתי שאצליח לעניין בה את הילדים שלי ושהם יהנו ממנה וגם ילמדו משהו. אולי לא ניסיתי מספיק... לא יודע. אני יודע לומר שהילדים לא מתעניינים בספר הזה בכלל!! (ויש להם ספרים רבים אחרים שהם כן מתעניינים בהם). לי באופן אישי היה משעמם מאד ולא תורם לעיין בספר הזה. #10 10. האיש שאהב רק מספרים – פול הופמן – הוצאת מטר. זה ספר שמאד נהנתי לקרוא בו. בעיקר בגלל האישיות יוצאת הדופן שמתוארת בו, המתמטיקאי פול ארדש. אני בכלל חובב קריאה של ספרים על הסטוריה של המדע בכלל ושל המתמטיקה בפרט, אז לא היה לי קשה להשבות בנושא. הספר הזה מחכים מאד. אני לא מבין איך הקריאה בו תורמת לגננות בהוראת מתמטיקה לגיל הרך, אבל אני כן מבין איך מבוגרים שמתעניינים במתמטיקה יכולים להחכים ולהנות מהספר. #13 מת לחשוב 10! – ד"ר אביקם גזית – הוצאת יסוד ו-#14 מספר חזק-חידות ואתגרי חשיבה – עמי בירנבאום – הוצאת תמר. ספרים חביבים ולא יותר. העריכה הגראפית שלהם, לטעמי, נוראית ומיושנת. לא להיט. עניין של טעם כנראה. שוב, לא ברור לי מה התרומה לגננות כדי לסייע להן בהוראת המתמטיקה לגיל הרך. יתירה מזאת, אני סבור שנסיון להשתמש בחלק מהחומר שנראה מפתה כמתאים כשאלות לילדים בגיל הרך יכול יותר להזיק מאשר להועיל אלא אם ילווה ברקע מתאים ובדיון מתאים לאחר מכן כדי לחדד מושגים, הגדרות, דרכים להבנה ולפתרון. את שאר הכותרים אינני מכיר. מי שיוכל להציע עזרה בהשגת עותקים של המאמרים שמופיעים בבליוגרפיה או להציע מהיכן ניתן לשאול עותק לקריאה, אודה לו/לה מאד. [4] באתר מת"ל (קישור למטה) יש חומר להוראת מתמטיקה לבית ספר יסודי ולגיל הרך. יש מישהו שקרא או ניסה ויודע לומר משהו על זה? רוב תודות. שלמה
אני מנסה להבין "מי נגד מי" בכל הקשור לתכניות הוראת מתמטיקה לגיל הרך. חיפשתי קצת בגוגל מהעליתי כמה דברים שמעוררים את סקרנותי בעיקר כי לא מצאתי משוב על אף אחת מהשיטות: [1] מצאתי פרסומת לספר בנושא חשיבה מתמטית לגיל הרך: http://shop.macam.ac.il/Product.asp?Pid=001615&Cat2Cat1ID=3&Cat2ID=9 האם יש למישהו בפורום מידע על השיטה? האם מישהו כאן קרא את הספר? [2] באתר משרד החינוך מצאתי את העמוד הבא http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/KitaAlef/Pituach/Math/ מישהו כאן קרא את המאמרים המופיעים בעמוד ויכול להגיב עליהם? [3] באתר אוניברסיטת חיפה מצאתי את רשימת הקריאה הבאה המומלצת למבוגרים (בתוך הקובץ הכותרת מכוונת את ההמלצה לגננות). http://multimedia.haifa.ac.il/guide/gufim_word_pages/adults.rtf האם יש לקוראים בפורום המלצות, ביקורות ודעות על חלק מהספרים ברשימה? אשמח לקבל חוות דעתכם. התרומה שלי היא לגבי הספרים מהרשימה שיש ברשותי וקראתי: #2 כיצד פועלת המתמטיקה – ספרי חמד – ידיעות אחרונות. זה ספר יפה מאד עם תמונות רבות. אני התאכזבתי במידה רבה ממנו, כי לא היו כמעט פעילויות שמוצעות בספר הזה שהרגשתי שאצליח לעניין בה את הילדים שלי ושהם יהנו ממנה וגם ילמדו משהו. אולי לא ניסיתי מספיק... לא יודע. אני יודע לומר שהילדים לא מתעניינים בספר הזה בכלל!! (ויש להם ספרים רבים אחרים שהם כן מתעניינים בהם). לי באופן אישי היה משעמם מאד ולא תורם לעיין בספר הזה. #10 10. האיש שאהב רק מספרים – פול הופמן – הוצאת מטר. זה ספר שמאד נהנתי לקרוא בו. בעיקר בגלל האישיות יוצאת הדופן שמתוארת בו, המתמטיקאי פול ארדש. אני בכלל חובב קריאה של ספרים על הסטוריה של המדע בכלל ושל המתמטיקה בפרט, אז לא היה לי קשה להשבות בנושא. הספר הזה מחכים מאד. אני לא מבין איך הקריאה בו תורמת לגננות בהוראת מתמטיקה לגיל הרך, אבל אני כן מבין איך מבוגרים שמתעניינים במתמטיקה יכולים להחכים ולהנות מהספר. #13 מת לחשוב 10! – ד"ר אביקם גזית – הוצאת יסוד ו-#14 מספר חזק-חידות ואתגרי חשיבה – עמי בירנבאום – הוצאת תמר. ספרים חביבים ולא יותר. העריכה הגראפית שלהם, לטעמי, נוראית ומיושנת. לא להיט. עניין של טעם כנראה. שוב, לא ברור לי מה התרומה לגננות כדי לסייע להן בהוראת המתמטיקה לגיל הרך. יתירה מזאת, אני סבור שנסיון להשתמש בחלק מהחומר שנראה מפתה כמתאים כשאלות לילדים בגיל הרך יכול יותר להזיק מאשר להועיל אלא אם ילווה ברקע מתאים ובדיון מתאים לאחר מכן כדי לחדד מושגים, הגדרות, דרכים להבנה ולפתרון. את שאר הכותרים אינני מכיר. מי שיוכל להציע עזרה בהשגת עותקים של המאמרים שמופיעים בבליוגרפיה או להציע מהיכן ניתן לשאול עותק לקריאה, אודה לו/לה מאד. [4] באתר מת"ל (קישור למטה) יש חומר להוראת מתמטיקה לבית ספר יסודי ולגיל הרך. יש מישהו שקרא או ניסה ויודע לומר משהו על זה? רוב תודות. שלמה