פמליה של מעלה

פמליה של מעלה

אמונת היחוד היא בסיס הד היהודית יחד עם זאת יש סיפורים רבים המתארים מלאכים שרפים המופיעים בצורות שונות. נא התייחסות הפורום הנכבד לנושא.
 

יודיX3

New member
דווקא עם המלאכים אין סתירה

מכיוון שמלאך בעצם הגדרתו הוא שליח ללא בחירה חופשית. ישנם פסוקים אחרים טיפה בעייתיים כגון "נעשה אדם בצלמנו כדמותינו"- שכמובן ניתן לכך פרשנות המסבירה את העניין. לי אישית יש בעיה עם ספר איוב והדו שיח בין אלוהים לשטן, שנראה כאילו לשטן יש בחירה, רצונות וכו'.
 

shushu10

New member
ז ה רק נראה כך.

השטן שייך לפמליה וגם הוא כמו יתר המלאכים שליחיו של האל ועושי רצונו. השטן, לעומת המלאכים, משוטט בארץ, מה שמסמל חמריות וארציות בעוד אלו נמצאים למעלה, ברוחניות. לכל אחד תפקיד ייצוגי אחר. בסיפור האלגורי כאן, השטן מקבל רשות לפגוע רק בחומר, אך נאסר עליו לפגוע בנפשו של איוב.
 

יודיX3

New member
השאלה היא

מתי אנו טוענים כי הסיפור אלגורי ומתי הסיפור אמיתי? האם קריעת ים סוף היא גם אלגוריה? ושאלה נוספת המתבקשת- האם זה משנה?
 

shushu10

New member
לי אין זה משנה כלל!

ובכ"ז השתמשתי בניסוח זה כדי לומר כי בסיפור אלגורי, לעומת סיפור אמיתי, אין ענין אישי בדמות, מאחר והיא באה כדי לייצג רעיון או רעיונות מסוימים. היא יכולה להיות כל דמות שהיא ואפילו חיה. דמות כזו מייצגת מצב ענינים מסוים באמצעות מצב ענינים אחר. המסר בסיפור של איוב מתמקד בשאלה - עד כמה ובאיזה מצב יכולה להשמר האמונה באל. לצורך זה משמש ספורו כמייצג את עומק הקשר הנפשי של עם ישראל לאלוהיו. ספור אלגורי אינו ספור שקרי, בנגוד לאמיתי, ואין ענינו בכך. הוא פשוט סגנון המשאיל רקע שונה לתוכן, אשר מטרתו הסופית שווה למטרתו של הסיפור האמיתי. שניהם מגיעים לאותו מקום אולם בדרך שונה.
 

shushu10

New member
נאסרה על השטן פגיעה בנפשו של .

איוב לבדו, שמשמעותה = לקיחת הנפש = מוות. וודאי שיש בסיפור התעללות קשה בנפשו, אולם האל שם גבול לשטן ואסר עליו להמיתו.
 

ronity3

New member
מלאכים

אכן, המלאכים כפופים לאל וההברה אל שמופיעה בשמותיהם רומזת על כך: אוריאל, מיכאל, רזיאל, רפאל, גבריאל, מיכאל, פנואל וכו
 

אלי ו.

New member
יש סיפור מפורסם בגמרא על "אחר"

הלא הוא אלישע בן אבויה. אחת הגרסאות להתפקרותו היתה שעלה לשמים וראה את מטטרון (הלא הוא חנוך) המלאך שאחראי על רישום זכויותיהם של ישראל. מטטרון ישב מכיון שניתנה לו הזכות הזו דבר שיצר רושם כביר על אלישע בן אבויה שידע שמלאכים אינם מורשים לשבת ומכאן הסיק מסקנה מעין גנוסטית שיש יותר מרשות אחת. מטטרון נענש מכיון שלא קם מיד כדי שלא להטעות את אלישע בן אבויה אבל הנזק נעשה והוא התפקר. אחת ממטרות האגדה הזו היא להראות שלמלאכים אין רצון אישי ושאין יותר מרשות אחת. בתור ציניקן אני אטען שאגדה כזו סופרה כנראה בגלל שהיה בה צורך ואמונות כאלה מדי פעם התחככו באמונה היהודית והיה צורך להפריכן. אני מניח שהאגדה הזו היא חלק מוכוח עם אמונות אחרות כמו גנוסיס או נצרות.
 

יודיX3

New member
נצל"ש הסיפורים על אלישע בן אבויה

הם הסיפורים המרתקים ביותר בתלמוד לדעתי. ישנם גם סיבות אחרות להתפקרות שלו כגון התהייה על שתי המצוות שכתוב מתן שכרן בצידן הלו הן כיבוד הורים ושילוח הקן ועל שתיהן כתוב למען יאריכון ימיך, ובעקבות ילד שראה אלישע, שהלך במצוות אביו לשלח את הקן ונהרג מהנפילה מהעץ- התפקר. כנראה שהתפקרותו השאירה רושם ובלבול כל כך עמוק שלא היה ניתן להתעלם מכך, ודווקא העדיפו להשתמש בסיפור ההתפקרות לשאלות תיאולוגיות שהפריעו כנראה לא רק לאלישע.
 
צלמיות האל ומלאכיו

הידועה ביותר היא כמובן מחזה מרכבה, שראה יחזקאל, אך גם בספר שמות ישנו תאור צלמי חזק של האל, בסוף פרק ל"ג תחילה בבקשתו של משה, "הראני נא כבודך", ולאחר מכן בתשובתו של האל "וראית את אחורי, ואת פני לא יראו" למעוניינים להתעמק, כאמור פרק ל"ג פסוק י"ז ואילך
 

shushu10

New member
מלאכים ושרפים הינם שליחיו הקבועים

של האל וקיומם אינו עומד בסתירה לקיומו האחד והיחיד של האל. לצידם, היו גם שליחים מזדמנים, שהופיעו בצורת דוממים (סערה), בע"ח ובני אדם . לפי תפקידיהם אפשר ללמוד על רמת חשיבותם, והעובדה כי תפקידים מסוימים לא הוטלו עליהם, אלא שהקב"ה לקח אותם על עצמו, מעידה כי אין הם עומדים במדרגה שווה עם האל. על יציאת מצריים קראנו את הפסוקים -"ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה אני ולא מלאך, והכיתי כל בכור בארץ מצרים אני ולא שרף". אומר המדרש כי מצרים היתה כל כך טמאה שהיתה סכנה שהטומאה תדבק במלאך, ורק הקב"ה יכול לעשות את העבודה. עוד דוגמא: אמר רבי יוחנן: ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו מפתח של גשמים, ומפתח של חיה, ומפתח של תחיית המתים" (תענית ב, ע"א).מפתח החיה - רגע הלידה, יצירת החיים מפתח הגשמים - קיום החיים ומפתח של תחיית המתים - התקווה שאלו הם המפתחות העיקריים שעומדים מעל לטבע, ומשמעותם שאין ניתן לצפותם כדרך הטבע.
 

ronity3

New member
פשש יפה לך:))))))))

מהיכן כל הידע את עוסקת בתנ"ך במקצועך?
 

shushu10

New member
"עושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום

עלינו" - מעניין אם הכוונה לעושה שלום בית בין המלאכים והשרפים. האם הם רבים שם על משרות , ומה עם פטורים בגלל חוסר במקום פנוי ?, סתם מעניין אותי
 
למעלה