פנחס עושה כבוד....
פינחס – "פינחס בן אלעזר בן אהרון הכוהן השיב את חמתי" מה בפרשה ? כהמשך למסופר בסוף הפרשה הקודמת: העם חוטא וזונה עם בנות מואב. נשיא שבט שמעון חוטא בזנותו עם המדיינית. פינחס הורג את שניהם ובכך נעצרת המגפה בה מתו 24000 אנשים. הפרשה פותחת בדברי ה' אל משה : "פינחס...השיב את חמתי...ולא כיליתי את בני ישראל בקנאתי...הנני נותן לו את בריתי שלום...תחת אשר קנא לאלוהיו ויכפר על בני ישראל". לאחר מכן מתואר מיפקד השבטים וחלוקת הארץ בהתאם לגודל אוכלוסיית כל שבט ושבט, וכן מסופר על דרישתן של בנות צלפחד לקבל נחלה בארץ. בהמשך מתוארת עבודת הקורבנות : גם "קורבן תמיד" של יום יום, וגם קורבנות שמקריבים במועדי ה', בחגים - פסח, שבועות, ראש השנה, כיפור, סוכות ושמיני עצרת. מה אפשר ללמוד מזה היום ? פרשת פינחס נקראת תמיד בזמן "ימי בין המייצרים" – 21 ימים בין י"ז בתמוז לבין ט' באב. קצת היסטוריה: בשנת 586 לפני הספירה בחודש טבת, נבוכדנאצר מלך בבל צר על ירושלים. בתאריך ט' תמוז נבקעו החומות, וכעבור חודש, בתאריך ט' באב - נשרף ונחרב בית המקדש הראשון. חלפו 656 שנה. שנת 70 לספירה. ירושלים במצור ע"י טיטוס, המפקד העליון של צבא רומי. הפעם נפרצו החומות בתאריך י"ז בתמוז, ופעם נוספת בתאריך ט' באב - נשרף ונחרב בית המקדש השני. "ימי בין המייצרים" נקראים כך על פי הכתוב במגילת איכה: "גלתה יהודה ...לא מצאה מנוח, כל רודפיה השיגוה בין המיצרים". בימים אלה נוהגים לשמור על "פרופיל נמוך". מומלץ לא לבצע קנייה משמעותית חדשה, הקמת עסק חדש, חתונה, או כל דבר משמעותי חדש. מדוע ?! – מכיוון שבתקופה זו יש מתח "חשמלי" גבוה. אנרגיה חזקה. חום גבוה(פיזי ומטאפיזי) שעלול לשרוף ולהתלקח במהירות. מדוע עלינו להיזהר בתקופה זו ? תשובה: כי יש חשיבות עצומה לזמן. לעיתוי. לטיימינג. אם ניקח שתיל ונשתול אותו בחורף ברוסיה – השתיל ימות. אם ניקח את אותו השתיל ונשתול אותו בסתיו בישראל – השתיל יצמח ויפרח. בעשרים ואחת הימים הקרובים לא מומלץ לשתול זרעים חדשים משמעותיים. האם הבורא נמצא בהפסקה בתקופה זו ? לא. יש להבין כי מצידו של הבורא תמיד יש השפעה של טוב אינסופי. מטרת הבריאה היא להטיב לנבראים. השמש תמיד זורחת – השאלה היא איך אנחנו רואים את השמש. גם כשיש עננים שחורים בשמיים אנחנו יודעים שהשמש מבחינתה ממשיכה לפעול ולהאיר כרגיל. השמש מעניקה חיים, אך חשיפה רבה מדי לשמש עלולה להיות הרסנית. כלומר תלוי מה אנחנו עושים בזמן שהשמש מאירה בחוזקה. בתאריך י"ז בתמוז ירד משה מהר סיני ובידיו הלוחות הראשונים. י"ז בגימטרייה = 17 = טוב. (9 +6 +2 ). כוח עצום של טוב ושל אור התורה ירד אלינו ב י"ז בתמוז, אבל בדיוק ביום זה משה שבר את הלוחות לאחר שבני ישראל חטאו בחטא העגל. כלומר בימי בין המיצרים יש כוח עצום, מלווה בהרבה אש ואנרגיה, יחד עם זאת אנו יכולים להמיר את התקופה הזו לטובתנו. מי שידע להתחבר באיזון לאור הגדול ש"משודר" בתקופה זו – יזכה לברכה ולהצלחה. מי שלא יגלה אחריות וחיבור מאוזן בתקופה זו – עלול לחטוף "מכות". בפרשת פינחס קיימת הגנה מטאפיזית ותרופה רוחנית. קיים חיסון בפני האנרגיה החזקה של ימי בין המייצרים. מצד אחד, בפרשה מסופר על המגפה ומותם של האנשים, אך מצד שני פעולתו של פינחס גרמה לעצירת המגפה. היא החזירה את הבריאות, הברכה והשלום לכל בני ישראל. כמו שהפרה האדומה הייתה תיקון וכפרה לחטא העגל (בדומה לאימא שמתקנת ומנקה אחרי בתה הקטנה שעשתה לכלוך), כך תיקן פינחס, נכדו של אהרון הכוהן, את החטא של הסבא, שהיה אז פסיבי בחטא העגל, ולא עשה מאמצים עילאיים למנוע את החטא. פינחס השלים את מה שהיה צריך לעשות אהרון.("הנני נותן לו את בריתי שלום" – אחד הפירושים למילה "שלום" הוא מלשון "השלים". פינחס השלים את אהרון ויצר שלמות). פינחס פעל באופן אקטיבי, והקנאות שלו לבורא הייתה קנאות טהורה ללא שמץ של אינטרס אישי. זהו מקרה נדיר ועדין, משום שקנאות עלולה במהירות להתלקח לקנאות שלילית והרסנית. בפרשת פינחס אנו גם רואים כי מצד אחד בני ישראל מתלוננים ולא מתלהבים להיכנס לארץ ישראל, אך מצד שני בנות צלפחד דורשות בהתלהבות נחלה בארץ, דווקא בזמן שאין ביקוש ומצב רוחו של העם ירוד. דרישתן של האחיות לבית משפחת צלפחד הייתה בוודאי נדחית מכל וכל, אבל הן לא התלוננו אלא הציעו פתרון יצירתי ופרקטי: נחלה בארץ ישראל. בעיתוי מפתיע, בזמן שהעם משמיע קולות לחזור למצרים, בנות צלפחד מגלות אופטימיות ונחישות, והן מאמינות בחלום שנראה אז מאד רחוק: נחלה דווקא בארץ שקיבלה חוות דעת לא טובות מפי עשרת המרגלים. יש הרואים בהן הפמיניסטיות הראשונות בהיסטוריה שדרשו שוויון זכויות בירושה, והן מצטרפות במעשיהן לנשים רבות בתנ"ך כמו מרים, דבורה, חנה, רות, ורבות אחרות, שהקריבו את עצמן למען מטרות נעלות. היו אלו הנשים שלא קיבלו את חוות דעתם השלילית של עשרת המרגלים, והיו אלו הנשים שלא חטאו בחטא העגל. חז"ל שיבחו את חוכמתן ותעוזתן של בנות צלפחד, את מלחמתן למען עשיית צדק, ואת גילוי האופטימיות שיצר עידוד, מתן מוטיבציה והפחת רוח חיים בתוך בני ישראל. בימים אלו, אנו נכנסים לימי בין המייצרים, ימי דין ואנרגיה חזקה, והנה בפרשת "פינחס" ניתנת לנו תוספת של "תרופה רוחנית" גם על ידי תיאור הקרבת הקורבנות והזכרתם של החגים שתפקידם הרוחני הוא לאזן, להגן ולהמתיק את הדין. שאלה: מה עם המייצרים האישיים שלנו ? תשובה: בתקופה זו, האדם עשוי להרגיש בתחושות לחץ כמו במקום צר (מיצרים), אך זכרו: לחץ שלילי עלול להרוס, אבל לחץ חיובי עשוי לדחוף אותנו קדימה. לחץ חיובי גורם לנו להתעלות ולצמוח. בימי בין המייצרים מומלץ להרבות בצדקה, להתחשב בזולת, ולנהוג בסובלנות ובסבלנות יתרה. גישה זו והתנהגות זו תשמשנה לנו "מסנן הגנה" בפני האנרגיה החזקה. אמנם היום אין הקרבת קורבנות, אך יש את התפילות שלנו, המחשבות וההתנהגות היום יומית שלנו. בידנו הבחירה האם להיות חלילה בצד של חטיפת "מכות", או בצד של הגנה ושלום. פרשת "פינחס" נותנת לנו כוח לרתום את האנרגיה החזקה הזו לטובתנו. בימים אלו יש לנו הזדמנות גדולה לנהוג בזהירות ובאחריות אישית ובכך להזרים לחיינו כוחות של הגנה, בריאות, ברכה ושלום. "הנני נותן לו את בריתי שלום". שבת שלום. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com
פינחס – "פינחס בן אלעזר בן אהרון הכוהן השיב את חמתי" מה בפרשה ? כהמשך למסופר בסוף הפרשה הקודמת: העם חוטא וזונה עם בנות מואב. נשיא שבט שמעון חוטא בזנותו עם המדיינית. פינחס הורג את שניהם ובכך נעצרת המגפה בה מתו 24000 אנשים. הפרשה פותחת בדברי ה' אל משה : "פינחס...השיב את חמתי...ולא כיליתי את בני ישראל בקנאתי...הנני נותן לו את בריתי שלום...תחת אשר קנא לאלוהיו ויכפר על בני ישראל". לאחר מכן מתואר מיפקד השבטים וחלוקת הארץ בהתאם לגודל אוכלוסיית כל שבט ושבט, וכן מסופר על דרישתן של בנות צלפחד לקבל נחלה בארץ. בהמשך מתוארת עבודת הקורבנות : גם "קורבן תמיד" של יום יום, וגם קורבנות שמקריבים במועדי ה', בחגים - פסח, שבועות, ראש השנה, כיפור, סוכות ושמיני עצרת. מה אפשר ללמוד מזה היום ? פרשת פינחס נקראת תמיד בזמן "ימי בין המייצרים" – 21 ימים בין י"ז בתמוז לבין ט' באב. קצת היסטוריה: בשנת 586 לפני הספירה בחודש טבת, נבוכדנאצר מלך בבל צר על ירושלים. בתאריך ט' תמוז נבקעו החומות, וכעבור חודש, בתאריך ט' באב - נשרף ונחרב בית המקדש הראשון. חלפו 656 שנה. שנת 70 לספירה. ירושלים במצור ע"י טיטוס, המפקד העליון של צבא רומי. הפעם נפרצו החומות בתאריך י"ז בתמוז, ופעם נוספת בתאריך ט' באב - נשרף ונחרב בית המקדש השני. "ימי בין המייצרים" נקראים כך על פי הכתוב במגילת איכה: "גלתה יהודה ...לא מצאה מנוח, כל רודפיה השיגוה בין המיצרים". בימים אלה נוהגים לשמור על "פרופיל נמוך". מומלץ לא לבצע קנייה משמעותית חדשה, הקמת עסק חדש, חתונה, או כל דבר משמעותי חדש. מדוע ?! – מכיוון שבתקופה זו יש מתח "חשמלי" גבוה. אנרגיה חזקה. חום גבוה(פיזי ומטאפיזי) שעלול לשרוף ולהתלקח במהירות. מדוע עלינו להיזהר בתקופה זו ? תשובה: כי יש חשיבות עצומה לזמן. לעיתוי. לטיימינג. אם ניקח שתיל ונשתול אותו בחורף ברוסיה – השתיל ימות. אם ניקח את אותו השתיל ונשתול אותו בסתיו בישראל – השתיל יצמח ויפרח. בעשרים ואחת הימים הקרובים לא מומלץ לשתול זרעים חדשים משמעותיים. האם הבורא נמצא בהפסקה בתקופה זו ? לא. יש להבין כי מצידו של הבורא תמיד יש השפעה של טוב אינסופי. מטרת הבריאה היא להטיב לנבראים. השמש תמיד זורחת – השאלה היא איך אנחנו רואים את השמש. גם כשיש עננים שחורים בשמיים אנחנו יודעים שהשמש מבחינתה ממשיכה לפעול ולהאיר כרגיל. השמש מעניקה חיים, אך חשיפה רבה מדי לשמש עלולה להיות הרסנית. כלומר תלוי מה אנחנו עושים בזמן שהשמש מאירה בחוזקה. בתאריך י"ז בתמוז ירד משה מהר סיני ובידיו הלוחות הראשונים. י"ז בגימטרייה = 17 = טוב. (9 +6 +2 ). כוח עצום של טוב ושל אור התורה ירד אלינו ב י"ז בתמוז, אבל בדיוק ביום זה משה שבר את הלוחות לאחר שבני ישראל חטאו בחטא העגל. כלומר בימי בין המיצרים יש כוח עצום, מלווה בהרבה אש ואנרגיה, יחד עם זאת אנו יכולים להמיר את התקופה הזו לטובתנו. מי שידע להתחבר באיזון לאור הגדול ש"משודר" בתקופה זו – יזכה לברכה ולהצלחה. מי שלא יגלה אחריות וחיבור מאוזן בתקופה זו – עלול לחטוף "מכות". בפרשת פינחס קיימת הגנה מטאפיזית ותרופה רוחנית. קיים חיסון בפני האנרגיה החזקה של ימי בין המייצרים. מצד אחד, בפרשה מסופר על המגפה ומותם של האנשים, אך מצד שני פעולתו של פינחס גרמה לעצירת המגפה. היא החזירה את הבריאות, הברכה והשלום לכל בני ישראל. כמו שהפרה האדומה הייתה תיקון וכפרה לחטא העגל (בדומה לאימא שמתקנת ומנקה אחרי בתה הקטנה שעשתה לכלוך), כך תיקן פינחס, נכדו של אהרון הכוהן, את החטא של הסבא, שהיה אז פסיבי בחטא העגל, ולא עשה מאמצים עילאיים למנוע את החטא. פינחס השלים את מה שהיה צריך לעשות אהרון.("הנני נותן לו את בריתי שלום" – אחד הפירושים למילה "שלום" הוא מלשון "השלים". פינחס השלים את אהרון ויצר שלמות). פינחס פעל באופן אקטיבי, והקנאות שלו לבורא הייתה קנאות טהורה ללא שמץ של אינטרס אישי. זהו מקרה נדיר ועדין, משום שקנאות עלולה במהירות להתלקח לקנאות שלילית והרסנית. בפרשת פינחס אנו גם רואים כי מצד אחד בני ישראל מתלוננים ולא מתלהבים להיכנס לארץ ישראל, אך מצד שני בנות צלפחד דורשות בהתלהבות נחלה בארץ, דווקא בזמן שאין ביקוש ומצב רוחו של העם ירוד. דרישתן של האחיות לבית משפחת צלפחד הייתה בוודאי נדחית מכל וכל, אבל הן לא התלוננו אלא הציעו פתרון יצירתי ופרקטי: נחלה בארץ ישראל. בעיתוי מפתיע, בזמן שהעם משמיע קולות לחזור למצרים, בנות צלפחד מגלות אופטימיות ונחישות, והן מאמינות בחלום שנראה אז מאד רחוק: נחלה דווקא בארץ שקיבלה חוות דעת לא טובות מפי עשרת המרגלים. יש הרואים בהן הפמיניסטיות הראשונות בהיסטוריה שדרשו שוויון זכויות בירושה, והן מצטרפות במעשיהן לנשים רבות בתנ"ך כמו מרים, דבורה, חנה, רות, ורבות אחרות, שהקריבו את עצמן למען מטרות נעלות. היו אלו הנשים שלא קיבלו את חוות דעתם השלילית של עשרת המרגלים, והיו אלו הנשים שלא חטאו בחטא העגל. חז"ל שיבחו את חוכמתן ותעוזתן של בנות צלפחד, את מלחמתן למען עשיית צדק, ואת גילוי האופטימיות שיצר עידוד, מתן מוטיבציה והפחת רוח חיים בתוך בני ישראל. בימים אלו, אנו נכנסים לימי בין המייצרים, ימי דין ואנרגיה חזקה, והנה בפרשת "פינחס" ניתנת לנו תוספת של "תרופה רוחנית" גם על ידי תיאור הקרבת הקורבנות והזכרתם של החגים שתפקידם הרוחני הוא לאזן, להגן ולהמתיק את הדין. שאלה: מה עם המייצרים האישיים שלנו ? תשובה: בתקופה זו, האדם עשוי להרגיש בתחושות לחץ כמו במקום צר (מיצרים), אך זכרו: לחץ שלילי עלול להרוס, אבל לחץ חיובי עשוי לדחוף אותנו קדימה. לחץ חיובי גורם לנו להתעלות ולצמוח. בימי בין המייצרים מומלץ להרבות בצדקה, להתחשב בזולת, ולנהוג בסובלנות ובסבלנות יתרה. גישה זו והתנהגות זו תשמשנה לנו "מסנן הגנה" בפני האנרגיה החזקה. אמנם היום אין הקרבת קורבנות, אך יש את התפילות שלנו, המחשבות וההתנהגות היום יומית שלנו. בידנו הבחירה האם להיות חלילה בצד של חטיפת "מכות", או בצד של הגנה ושלום. פרשת "פינחס" נותנת לנו כוח לרתום את האנרגיה החזקה הזו לטובתנו. בימים אלו יש לנו הזדמנות גדולה לנהוג בזהירות ובאחריות אישית ובכך להזרים לחיינו כוחות של הגנה, בריאות, ברכה ושלום. "הנני נותן לו את בריתי שלום". שבת שלום. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com