פניה למורים בנוגע ללקויות למידה

אציצ

New member
פניה למורים בנוגע ללקויות למידה

שלום, לצורך מחקר קטן הייתי רוצה לדעת האם יש בפורום מורים שבמהלך הכשרתם עסקו באופן משמעותיבנושא של תלמידים עם לקויות למידה? נראה לי שזו חוליה חלשה במערכת ואם למורים לא תהיה מודעות ולא יהיו כלים מינימליים אז רק לקראת הבגרויות יתחילו לאבחן וזה, עבור רבים, כבר שלב מאוחר מדי . אודה לכל מי שיתיחס להודעה זו בעיקר אם הוא/ היא מורה
 

יונה שו

New member
לא בטוחה שהבנתי מה בדיוק...

על מה המחקר שלך ? ומה זה לאבחוןלקראת הבגרויות ? במהלך ההכשרה (שזה היה כבר ממש ממש מזמןןןןן) למדנו על ליקויי למידה, אבל לא לימדנו אותם, העבודה המעשית כללה רק תחומים קשים מאד וקיצוניים של חינוך מיוחד.
 

אציצ

New member
הבהרה

לאחר 11 שנות הוראה יצאתי לשבתון ובמסגרת זו אני לומדת בקורס שנקרא "כניסה לעולמו של התלמיד לקוי הלמידה", במהלך קורס זה אני מתרשמת שרבים מהמורים (ואין הכוונה למורים שלמדו / לומדים "חינוך מיוחד" אלא למורה הממוצע שעושה תעודת הוראה באוניברסיטה או לומד הוראה במכללה)פשוט לא יודעים מספיק ולכן גם לא יכולים לתת מענה לתלמידיהם. ברצוני לבסס או להפריך התרשמות זו.
 

יונה שו

New member
אם כך נתקלת במצב מעולה

שהמורים לא יודעים מספיק.... כי ברוב המקרים המורים הכוללים או המקצועיים (שאינם מהחינוך המיוחד) אינם יודעים כלל..
 

אציצ

New member
טוב, זה היה בלשון המעטה

אני לא מכירה מספיק מורים כדי לקבוע בודאות שיש בורות מוחלטת...
 
החלום הרטוב שלי:

להגיע עם מפגינים רבים לטקס חלוקת תעודות ההסמכה לרופאים נוירולוגים, לנעול את כולם באולם ולא לתת לאף אחד לצאת עד שהוא עובר בחינה על לקויות למידה וריכוז.
 

יונה שו

New member
ואחר כך

כל הפסיכולוגים שיעברו אבחון פסיכולוגי ? ואחר כך את כל המורים - שילמדו אותם בשיטות שהם מלמדים בדיוק... וגם שלא יתנו להם ללכת לשירותים באמצע :)
 
אם ממינים מספיק עיתונאים, לא צריך

לעשות פעולות רבות אחר כך. העיקר להביא את העניין לתודעה. בכל מקרה, אני בשיקגו אז זה לא מעשי.
 
זו רק אחת מחוליות חלשות רבות.

קבלי פירוט של חוליות חלשות נוספות: רופאי משפחה / ילדים / עצבים (לא כולם) שלא למדו דבר וחצי דבר על לקויות למידה וחלקם יודעים על התחום פחות מאדם מקרי ברחוב. רופאי אף אוזן גרון שיודעים שדלקות אוזניים גורמות לפעמים ללקויות למידה וריכוז ולא טורחים ללמוד שןם דבר נוסף על התחום למרות שברור להם שהוא מעניינם. המסלול ללימוד לפסיכולוגיה חינוכית בארץ מכיל קורס בחירה בודד ומצומצם על ליקויי למידה וריכוז ועדיין משרד החינוך נלחם על זה שאף פסיכולוג מתחום אחר ואף מאבחן מתחום אחר לא יהיה קביל. אדרכלים שלא מתחשבים בשום שיקול אקוסטי או הנגשתי אחר כשהם מתכננים בתי ספר וגורמים לזה שלקויי שמיעה, ריכוז, תנועה וכו' לא יוכלו ללמוד שם בכלל או שרק לא ילמדו שם ביעילות. פרוייקט הנגשת המדרכות לעיוורים בהרצליה מאוד מצחיק את מי שלא משלם עליו מיסי תושב ולא נתקל בעמודים וגדרות בגלל קו ההנחייה שעל המדרכות. מי מכיר עוד חוליות חלשות?
 

דליה.ד

New member
אני למשל קיבלתי הכשרה הכשרה!

גם עיונית וגם מעשית. אני מניחה שכל מי שלומד חינוך מיוחד לומד על כך. לא?
 

יונה שו

New member
לא... תלוי מה לומדים

לא זוכרת אפילו לא רבע דבר שלימדו על אסטרטגיות למשל... כי לא לימדו. ברור שלימדו סימפטומים, דיברו על מקרים, על ליקויים בוודיא, למי שלומד חינוך מיוחד, אבל... בתכל'ס... בזמני לפחות, לא למדנו על אסטרטגיות. למדתי חיוך מיוחד, למדתי גישה מיוחדת, בעיקר מהניסיון. (החיוך לא טעות.... הוא אמיתי).
 

אציצ

New member
תודה, לזה בדיוק אני מתכוונת

לצערי הרב את לא היחידה שלא קיבלה כלים כאלה, לזה בדיוק אני מתכוונת - שהמערכת מטפלת (או יותר נכון מנסה לטפל) בתוצר הסופי של ההזנחה, כלומר: מתסכלים את התלמיד במשך שנים ארוכות וכשהוא מתחיל להתקרב לתיכון נזכרים לתת לו הקלות בבחינות הבגרות - לדעתי יש מעין מסר סמוי שאומר "אם הצלחת להגיע עד כאן ועוד נשאר לך קצת אמון ביכולותיך - אנו נהיה נחמדים אליך וניתן לך הקלות" ואם אני כבר מתלוננת אשאל עוד שאלה (רטורית?) האם התעלמות משגיאות כתיב זה מה שיעזור????........
 
תלוי?

אם מורידים לך ניקוד במבחן בחשבון על שגיאות כתיב, זה לא חכם. במבחן צריך להתעלם מהן. השאלה היא אם כל הטיפול שאתה מקבל הוא התאמות מבחנים. היום אפשר להתאבחן בכיתה א' ועד הבגרות לא לקבל שום עזרה מחוץ למבחן. אתה לומד בצורה לא מתאימה כל הסימסטר ומגיע בור למבחן מותאם. לדעתי התאמת הלמידה וצימצום הלקות חשובות מהתאמת המבחן. הייתה תקופה שבה קיבלתי תורפות לצימצום ליקויי למידה וריכוז (לפי שיטת לוינסון), סיוע טכנולוגי וסרבתי להתאמת מבחנים.
 

אציצ

New member
מסכימה לכל מילה

למרות שהחשיפה שלי לנושא היא ממש משהו חדש הגעתי למסקנה דומה מאוד למה שאתה כותב. קריאה בחוזר מנכ"ל שכותרתו "התאמות בדרכי ההבחנות לתלמידים בעלי לקויות למידה אינטרניים ואקסטרניים" מדצמבר 2003 מבססת את דעתי, יש שם התיחסות לכך שעל המורים לאבחן את הקשיים של התלמידים ולבנות להם תכנית למידה מותאמת ולבקר אותה ואם זה לא מועיל לפנות לאבחון מקצועי וכו' אבל אין התייחסות לכך שכל מורה חייב לדעת במה מדובר... אז איך יוכל לאבחן וכו'????????
 

יונה שו

New member
יעזור ? למה או למי ?

מי שניסו לטפל בשגיאות הכתיב שלא ולימדו חוקים וכו', וכל זה ללא הצלחה - צריך לקבל את ההקלה של התעלמות משגיאות כתיב, כפי הנראה יש לו ליקוי. אני בכלל מפרידה בין קושי למידה לליקוי למידה, בהתחלה - יש הוראה מתקנת ואבחונים וכו' - כי יש קושי בלמידה. אם לאחר מכן רואים שאין לילד אפשרות ללמוד, למרות הכל - ייתכן שזה ליקוי למידה. ולמי שיש ליקוי למידה (ולא קושי למידה) צריך לקבל הקלות בבגרויות. אבל... זו דעתי... במערכת לא ממש מעניין אותם מה אני חושבת..
 
שאלה: האם להגדרתך 'קושי למידה'

שאינו 'ליקוי למידה' יכול להיות בעיה נוירולוגית?
 

יונה שו

New member
בוא ניקח את דוגמת העיניים

מי שלא רואה טוב יכול להיות בעל קושי בראיה או בעל ליקוי ראיה - אם רק יש לכלוך מסביב.... והראות לא טובה או, שקם על הבוקר עם דלקת... אפילו מתמשכת - יש לו קושי בראיה.. - משהו שיכול לעבור. אם לא יכול לראות למרחוק (קצר רואי) וזקוק למשקפים או לעדשות - הוא בעל ליקוי ראיה. היום יש כבר טיפול מאד מתקדם - לייזר שלא רק מקל על הראיה, אלא משנה לגמרי - כך שהיה ליקוי ואיננו עוד. אולי פעם יקרה הדבר גם בליקויי למידה, אלא שבליקויי למידה נכנסים כל כך הרבה גורמים שיש קושי להפרידם בפינצטה, בוודאי לאלו שבודקים סימפטומים בלבד ולא מתייחסים לאדם בשלמותו... לשאלתך, קושי למידה, אם מסתבר כבעייה נוירולוגית - בעיני הוא ליקוי למידה.. כי הבעיה לא פתירה. ליקוי למידה אפשר לעזור, אפשר לעקוף אך אי אפשר להעלים. אם אפשר להעלים בדרכי לימוד שונות - זה יהיה קושי. אם צריך התערבות "נוירולוגית" לעזור - זה יהיה ליקוי. ונדמה לי שאנחנו רק בתחילת הדיון הפילוסופי המתמשך ... כי יש פנים לכאן ולכאן.
 
למעלה