פניה מתואמת.

sagife

New member
פניה מתואמת.

למיטב הבנתי פניה מתואמת היא פניה בה נעשה שימוש הן במאזנות והן בהגה כיוון. שאלתי: האם יש פניה מתואמת הנחשבת ל"נכונה" כלומר,בשלב X יש להכניס הגה כיוון בשלב Y להביא מאזנות למצב ניטראלי וכו'. אשמח לקבל הסבר/קישור בנושא.
 

ytell

New member
פניה מתואמת

פניה מתואמת היא כזו שאין בה החלקה. הצורך הגה כיוון נובע מהעובדה שבעת הכנסת מאזנת, המטוס מסבסב לכיוון הכנף העולה, כי היא יוצרת יותר גרר. כמות הסבסוב הנוצר אינה זהה לכל מטוס והדבר תלוי בגורמי תכנון רבים. למשל אפשר לתכנן מאזנות כך באופן מלאכותי יווצר גרר גבוה לכנף היורדת ואז אין צורך בהכנסת רגל (מאזנת מסוג frize למשל) בכל מקרה יש לזכור שהצורך בתיקון הגה כיוון קיים (אם בכלל) רק בעת הגילגול אל הפניה. בזמן הפניה עצמה בדרך כלל אין צורך בתיקון.
 

Photon

New member
עוד אפשרות לפתרון

היא ע"י שימוש בדיפרנציאל במאזנות. אם דואגים שזווית העלייה נמוכה מזווית הירידה (כמה? תלוי בטיסן) אז הגרר יהיה דומה יותר בשני הצדדים.
 

sagife

New member
אם הבנתי נכון-

פניה מתואמת "מושלמת" היא כזאת בה מתגברים על תופעת ה- adverse yaw , וזה הכל?
 
לא ממש

פניה מתואמת היא פניה אופקית שבה אין כוח צד. Adverse Yaw יהיה נוכח בזמן הפעלת המאזנות בכניסה לפניה. בנוסף, לאחר שהפניה מיוצבת ייתכן שיהיה צורך להחזיק מעט סטיק נגדי כדי למנוע מהטיסן להחריף את הפניה. בעיקרון אין כמעט החלקה בפניה כזו. אם להיות יותר קתולי מהאפיפיור, צריך גם להכניס קצת הגה כיוון כדי לבטל את מעט ההחלקה שנוצרת עקב קצב הסבסוב. ככה שבסופו של דבר בפניה מתואמת תמיד יהיה קצת כוח צד או קצת החלקה.
 

tzukon

New member
השפעת גרר המאזנות

הקטע מתייחס לדאונים מאויישים ולא טיסנים אך נכון גם לגבי טיסנים מוט היגוי לתד= סטיק ימני (מאזנות) לצד דחיפת דוושה= בדאון שולטים על הגה הכיוון בעזרת דוושות. מתוך חוברת הדרכה, קורס דאייה. כשמסיטים מוט ההיגוי לצד, מאזנת של כנף אחת עולה והשנייה יורדת. התנגדות הכנף משתנה עקב תזוזת ההגאים, אולם לא באופן שווה בשני הצדדים. ההתנגדות בצד הכנף שבה המאזנת ירדה (הכנף העולה) עולה בהרבה לעומת ההתנגדות של הכנף היורדת, שם המאזנת עלתה, התוצאה: הבדל בהתנגדות האוויר, שהולך וגדל ככל שגדל מהלך ההגה. הדאון מקבל כתוצאה מהפרש זה נטייה לסבסב לכיוון הכנף עם ההתנגדות הגדולה- קרי הכנף העולה! תופעה זו מכונה גרר המאזנות ונוצרת במילים אחרות עקב אי שלמות אווירודינמית של המאזנות. בניגוד להשפעות המישניות האחרות, השפעת גרר המאזנות היא שלילית ובליתי רצויה ובזמן כניסה להטייה האף בורח לכיוון הכנף העולה (הכיוון נגדי לסבסוב). אנו מבטלים את השפעת גרר המאזנות בטיסה בעזרת דחיפהת דוושה לכיוון הסיבוב. קיימים אמצעים מכניים להפחתת גרר מאזנות כמו מאזנות דיפרנציאליות. בטכניקה זו הטיית מוט היגוי הצידה תגרום לכך שמהלך המאזנת היורדת קטן ממהלך המאזנת העולה, ובכך מקטינים את הפרשי ההתנגדויות בין שתי הכנפיים. בטיסה מהירה יש פחות בעיה עם גרר מאזנות כיוון שאז זווית ההתקפה קטנה יותר. בדאונים לעומת מטוסים גרר מאזנות משמעותי כיווןן ש: א. הם כלי טיס איטיים (השפעת גרר מאזנות עולה עם זווית ההתקפה). ב. מוטת הכנף גדולה כך שהמומנט שנוצר עקב ההתנגדיות הוא גדול. לסיכום: לכל תזוזה של המאזנות, מתאימה תזוזה מסויימת של הגה כיוון על מנת לבטל גרר מאזנות. כשהטייס מפעיל את שני ההגאים המידה מתאימה מדברים על: טיסה מתואמת- קואורדינציה טובה. אין לי בעיה להעביר את החוברת הלאה לכל מי שמועניין רק צריך לתאם את זה, שגיא הזמין ראשון (יותר נכון הצעתי לו ראשון כי הוא שאל את השאלה
) שגיא: שלח לי את הפאלפון שלך במסר כי יש פה עוד איורים ועוד הסברים גם בנושא הזה וגם בנושאים אחרים, אל תנסה להתקשר לפלאפון שלי (אם עדיין יש לך) כי הוא מקולקל.
 

Flat spin

New member
אפשר להגדיר פניה מתואמת ../images/Emo22.gif

בהרבה פחות מילים וביתר התמקדות בענין. פניה מתואמת היא זו שבה שקול הכוחות הפועלים על המטוס/טיסן, כפועל יוצא משינוי כיוון תנועתו הישרה, לפניה, יהיה ניצב למטוס, כלומר מקביל לציר הסבסוב (קו דמיוני אנכי ממרכז גחון המטוס עד מעל מרכז חלקו העליון). ולדוגמה מעשית, אם נקשור משקולת כלשהי על חוט במרכז המטוס, היא תמשיך לשמור בדיוק על הקו הניצב, בין בטיסה אופקית וישרה ובין בפניה.
 

sagife

New member
???

גדעון שלום, הייתי בטוח שהבנתי את העניין, עד שקראתי את תגובתך. אם אני מבין את דוגמת המשקולת נכון, ע"מ שהיא תמשיך לשמור על אותו קו ניצב גם בישרה ואפקית וגם במהלך פניה הכנפיים צריכות בעצם להשאר מקבילות לקרקע גם במהלך פניה. כלומר הגה הכיוון משמש לשינוי כיוון האף והמאזנות משמשות לביטול הצימוד של התנועה בציר הגלגול? אני בכיוון?
 

Flat spin

New member
לא, לא ולא ! חס וחלילה ! ../images/Emo22.gif

האפקט שיתקבל דומה לרוכב אופנוע הנוטה לתוך הפניה בעת רכיבתו. שקול הכוחות הפועל על הרוכב והאופנוע גורם לו לקבל את מסלולו החדש ולהשאר בו. אם הרוכב ינסה לפנות ללא הטיה, התגובה המידית תהיה זריקתו אל מחוץ למעגל הסיבוב. זו הסיבה שהמטוס/טיסן נוטה לתוך הפניה. פניה מתואמת היא זו שבה הכוחות הפועלים על המטוס/טיסן לצדדים, מאוזנים. שילוב נכון של מאזנת והגה כיוון יביאו את המטוס לפניה המתואמת הנכונה.
 
למעלה