פניה שמאלה

מוריה109

New member
פניה שמאלה

מה עושים במצב שבו אני נימצאת בטסט בכביש בינעירוני בנתיב הימני.
והבוחן מבקש ממני ברמזור הקרוב ליפנות שמאלה, אך אין באפשרותי לעבור לנתיב השמאלי בגלל ריבוי רכבים הנמצאים בנתיב השמאלי. ואני אוטוטו מגיעה לרמזור...
מה עושים במקרה כזה?
 

be_roo

New member
אם הבוחן חושב שהיתה אפשות להשתלב בתנועה

ולא הצלחת, סביר להניח שתכשלי בטסט.
&nbsp
&nbsp
 

dor119

New member
שאלה טובה .

שלום .

אחרי שפעמיים כתבתי תשובה ארוכה לשאלה העניינית הזאת והיא נמחקת לפני שאני שולח ( כנראה יש תקלה במערכת )
אני דוחה את התשובה למחר ....שימו לב זאת שאלה טובה מאד , אני יתייחס אליה בהרחבה מחר .
 

ravidmos1

New member
תשובה

קודם כל את צריכה לדעת למצוא את הזמן הנכון והמקום הנכון לעבור נתיב . תזמון נכון ושימוש נכון במהירות המתאימה.
החלפת נתיב היא אחת הפעולות הקשות והמורכבות ביותר בכביש והיא דורשת תירגול רב .
לדעתי בוחן צריך לאפשר לנבחן את המרחק הסביר על מנת לבצע את הפעולה ( מה שבדר"כ קורה ) .
עדיף אם לא הצלחת לעבור להמשיך ישר ולא לנסות להידחף ולגרום לבוחן להתערב כי התערבות ברוב המקרים דינה כישלון .
בוחן שקול יתן לך הזדמנות נוספת על מנת לראות האם את יודעת לבצע מעבר נתיבים בצורה טובה .
 

dor119

New member
פניה שמאלה /מעבר נתיב בעומס תנועה .

שלום .

התייחסתי לנושא הזה כבר בעבר , מכוון שאני נתקל ביום יום בביצועים לא טובים ( בלשון המעטה )
של תלמידים במבחן באלמנט הזה אני ינסה להרחיב קצת בצרוף דוגמאות רלוונטיות .
אני מבקש ממנהל הפורום לשמור את המאמר הזה , אני לא מתכוון לחזור עליו . תלמידים באים והולכים
וחשוב שתלמידים גם בעוד שנה ושנתיים יחשפו למידע הזה .

האלמנט של מעבר נתיב בתנועה זורמת ובעומס תנועה הוא למעשה תכלית המבחן
זה אלמנט שבו רואים גם הבנה וגם ביצוע הוא משלב בתוכו חלקים גדולים וחשובים בלימוד הנהיגה .
אלמנט נוסף דומה הוא : השתלבות לתנועה זורמת .
ההבדל הוא : מעבר נתיב נעשה בתוך התנועה בלי אפשרות לעצור ולמצוא חלון מתאים למעבר בעוד בהשתלבות לתנועה זורמת אנו במצב עצירה שאינו מפריע לתנועה ותפקיד התלמיד למצוא את החלון
להשתלבות בטוחה .

כאמור אנו עוסקים במעבר נתיב בתנועה זורמת .
עם התקבל ההוראה שמאלה הפעולה הראשונה היא : איתות + מראות .
שימו לב , איתות מסמן כוונה ,יש תלמידים שלא מאותתים מפני שיש עומס תנועה והם לא יכולים לעבור זאת כמובן טעות.
איתות מסמן על כוונה גם אם בשניות ( הארוכות ) הקרובות אין סיכוי לעבור .
מראות : מסתכלים גם בפנימית וגם במראת צד , תפקיד המראה הפנימית הוא יותר לתכנון המעבר .
במראה הפנימית נראה את טור המכוניות בנתיב אליו אנו רוצים לעבור ושם גם נוכל לראות ולתכנן
כניסה בחלון הזדמנות בין כלי הרכב הנעים במרווחים שונים ובמהירויות שונות .
ניצול הזדמנות למעבר :
על זה אפשר לכתוב ספר .
ראשית סוד + טיפ כשבוחן נותן הוראה שמאלה בסיטואציה של עומס תנועה , ההוראה מתוזמנת
על שניה וגם פחות ..... מי שחושב שהבוחן נותן הוראה סתם בנקודת זמן טועה , הכל מתוכנן !
ההוראה תינתן בנקודת הזמן שבה הבוחן יוכל לנצל מהאירוע את מירב המידע על ביצועי התלמיד.
לעיתים ההוראה תינתן בנקודת זמן שבמידי ניתן לעבור נתיב . השתהות התלמיד בביצוע מיד מכניסה אותו למצב של חוסר יכולת לעבור .
שלא תבינו מכאן שהבוחן מחפש את חוסר היכולת לעבור ,
בדיוק להיפך הבוחן יחפש סיטואציה שבה יש אפשרות לעבור תוך כדי יכולת לראות את התלמיד
פועל בצורה נכונה ומשתלב בתנועה שהרי זאת תכלית הנהיגה והמבחן .

האצה , האטה במעבר נתיב .
שימו לב בהאצה בטוחה יש תמיד יתרון ....האטה בדיוק להיפך היא מקשה על מעבר וגורמת לשיבוש תנועה .
יש לעיתים שצריך להאט רק עם הורדת הלחיצה על דוושת ההאצה ( ללא נגיעה בבלם ),
מינון ההאטה חשוב מאד שכן אנחנו עוסקים בתנועה זורמת . מינון לא נכון מראה חוסר התחשבות במשתמשים אחרים בדרך !!.
רצוי מאד לא להשתמש בהאטה למעבר נתיב בתנועה בעיקר במהירויות גבוהות .

אבל הכלל הוא שהשתלבות לנתיב שמאלי שבו בד"כ המהירות היא גבוהה מהמהירות
שבה אנחנו נוסעים מחייבת האצה והתאמת המהירות בצורה שתאפשר השתלבות בטוחה .

חברים / תלמידים אתם חייבים ללמוד את עניין ההאצה במעבר נתיב זה א..ב' של השתלבות .
האצה והתאמת מהירות אלה היסודות של מעבר נתיב בטוח בתנועה זורמת .
מצבים ספציפיים :
נדרשת לפנות שמאלה ואין אפשרות ( עומס תנועה )
לא להיכנס לפניקה לשמור על קור רוח לבצע את הפעולות נכון.....
אם לא תעבור נתיב מפאת עומס הבוחן מבין ..ומה שנשאר מהאירוע הוא מה עשית ...איך התפקוד
שלך היה תחת לחץ והאם ביצעת את הפעולות נכון .
אתה יכול להגיד לבוחן : " אני לא יכול עבור , יש עומס תנועה "
אני אישית נוהג בשלב מסוים אחרי שמיציתי את האירוע להגיד לתלמיד :
" סע ישר אל תפנה שמאלה "
אם הייתה אפשרות אחת או יותר "טובה " ולא ידעת לנצל אותה יש סיכוי שתהיה לזה משמעות
לעניין התוצאה .
אם לא הייתה אפשרות ראלית לעבור המבחן שלך באירוע הזה הוא ביצוע הפעולות הנכונות
ובזמן הנכון .
בכל מקרה לא לעשות שטות ולעבור "בכוח " !! ביצוע פעולה מסוכנת שמצריכה התערבות בוחן
או שהיא מסוכנת גם ללא התערבות בוחן יכולה להיות עילה לכישלון במבחן .
 

dor119

New member
מעבר נתיבים בעומס / דוגמא

שלום חברים.
מצאתי לנכון להביא לכם 2 דוגמאות מהמבחנים של היום על אירועים של מעברי נתיב בתנועה
לצערי בשני המקרים הנבחנים נהגו לא נכון ונכשלו :

תאור המקום ( נכון לשני המקרים ) :
2 נתיבי נסיעה , מהירות מותרת 50 קמ"ש (אחד הנתיבים נ.ת.מ ).
משתלבים לשני נתיבי נסיעה שבהם מהירות מותרת 70 קמ"ש .
בסוף ההשתלבות יש 3 נתיבים אחד נ.ת.מ ו 2 נתיבי נסיעה לרכבים אחרים.
כלומר יש נתיב נסיעה אחד שמסתיים / מתבטל במהלך ההשתלבות.
יש לציין שיש סימונים ברורים על הכביש המורים על מעבר לנתיב נסיעה מהנתיב שמסתיים .

מקרה 1 :
נבחן מגיע לאיזור ההשתלבות מביט במראת צד ורואה משאית שקצת רחוקה ממנו אבל במהירות גבוהה משלו
כלומר המשאית סוגרת את הרווח ככול שהנתיב של הנבחן מסתיים .... הנבחן על אף שמביט במראה לא מגיב לסיטואציה
ונשאר באותה המהירות ככול שמתקרבים לסיום הנתיב של הנבחן המשאית ממש על הפינה השמאלית האחורית של רכב המבחן.
כאן כבר אין לי בררה ואני לוחץ על דוושת הגז ...הנתיב מסתיים אבל אנחנו לפני המשאית במרחק ביטחון .... אחרי כמה שניות אומר לי הנבחן :
"אבל עברנו את המהירות המותרת " עניתי לו : מה אתה מעדיף לעבור מהירות מותרת ב...10 קמ"ש או לסכן את עצמך ואת התנועה סביבך ?
התשובה ברורה ..... ולצערי גם התוצאה ברורה ..

מקרה 2 :
באותו מקום נבחן אחר מגיע להשתלבות כשמשמאלו רכב שנע בערך באותה המהירות שלו , הנבחן לא מתייחס לסימונים על הכביש המורים לו שעליו לעבור נתיב
ונוסע בנתיב התנגשות עם הרכב שמשמאלו ...הוא כמובן דואג לא להיכנס לנ.ת.מ שמימינו אבל גולש בעיקביות לתוך הרכב שמשמאלו .... כמובן שהסטתי אותו לנ.ת.מ
למנוע פגיעה ברכב שמשמאל ... אחר כך המשכתי בהתערבות לחצתי גז..הקדמנו את הרכב משמאל ונכנסנו לנתיב הנסיעה המיועד ....

אלה דוגמאות הממחישות לכם מה אני רואה כל יום במבחנים......לא יודע אם להגדיר את זה לא יודע ...או לא מבין...או חסר תחושה / ניסיון מינימלי .
ההגעה למצבים האלה שאילצו אותי להתערב היא אך ורק בגלל הרצון לתת לנבחן את כל האפשרות למצות את היכולות שלו ...שכמובן הוכחו ככושלות .
 

dor119

New member
טעויות במבחן מעשי .

שלום .
טעויות נפוצות במבחן מעשי שעולות לי לראש :
1. נתיבים משתלבים ( מצטמצמים ) ללא התייחסות . ( בכניסות למעגלי תנועה ולא רק ) .
2. אי שמירה על נתיב הנסיעה בעיקר בפניות בצמתים מרובי נתיבים ,במעגלי תנועה בעלי יותר מנתיב אחד .
3. שימוש במראות בעיקר תחת לחץ ( בקטעים שהנבחן מתייחס לדברים אחרים : עומס תנועה ,שמירה על הנתיב , שליטה ברכב ! ).
4. קצב נסיעה , זרימת תנועה , מהירות נסיעה . .
5. פניה מנתיב נגדי או לנתיב נגדי בכביש דו סיטרי .
6. נסיעה לאחור בכל ההבטים שלה : זהירות , התייחסות לרכב עוקף , הסתכלויות, ביצוע רחוק ו/או עקום ללא תיקון .
( תחת לחץ הביצוע נבחנים לא מסתכלים במראות , לא מתייחסים לרכבים מאחור ומלפנים )
 
למעלה