פניה שמאלה /מעבר נתיב בעומס תנועה .
שלום .
התייחסתי לנושא הזה כבר בעבר , מכוון שאני נתקל ביום יום בביצועים לא טובים ( בלשון המעטה )
של תלמידים במבחן באלמנט הזה אני ינסה להרחיב קצת בצרוף דוגמאות רלוונטיות .
אני מבקש ממנהל הפורום לשמור את המאמר הזה , אני לא מתכוון לחזור עליו . תלמידים באים והולכים
וחשוב שתלמידים גם בעוד שנה ושנתיים יחשפו למידע הזה .
האלמנט של מעבר נתיב בתנועה זורמת ובעומס תנועה הוא למעשה תכלית המבחן
זה אלמנט שבו רואים גם הבנה וגם ביצוע הוא משלב בתוכו חלקים גדולים וחשובים בלימוד הנהיגה .
אלמנט נוסף דומה הוא : השתלבות לתנועה זורמת .
ההבדל הוא : מעבר נתיב נעשה בתוך התנועה בלי אפשרות לעצור ולמצוא חלון מתאים למעבר בעוד בהשתלבות לתנועה זורמת אנו במצב עצירה שאינו מפריע לתנועה ותפקיד התלמיד למצוא את החלון
להשתלבות בטוחה .
כאמור אנו עוסקים במעבר נתיב בתנועה זורמת .
עם התקבל ההוראה שמאלה הפעולה הראשונה היא : איתות + מראות .
שימו לב , איתות מסמן כוונה ,יש תלמידים שלא מאותתים מפני שיש עומס תנועה והם לא יכולים לעבור זאת כמובן טעות.
איתות מסמן על כוונה גם אם בשניות ( הארוכות ) הקרובות אין סיכוי לעבור .
מראות : מסתכלים גם בפנימית וגם במראת צד , תפקיד המראה הפנימית הוא יותר לתכנון המעבר .
במראה הפנימית נראה את טור המכוניות בנתיב אליו אנו רוצים לעבור ושם גם נוכל לראות ולתכנן
כניסה בחלון הזדמנות בין כלי הרכב הנעים במרווחים שונים ובמהירויות שונות .
ניצול הזדמנות למעבר :
על זה אפשר לכתוב ספר .
ראשית סוד + טיפ כשבוחן נותן הוראה שמאלה בסיטואציה של עומס תנועה , ההוראה מתוזמנת
על שניה וגם פחות ..... מי שחושב שהבוחן נותן הוראה סתם בנקודת זמן טועה , הכל מתוכנן !
ההוראה תינתן בנקודת הזמן שבה הבוחן יוכל לנצל מהאירוע את מירב המידע על ביצועי התלמיד.
לעיתים ההוראה תינתן בנקודת זמן שבמידי ניתן לעבור נתיב . השתהות התלמיד בביצוע מיד מכניסה אותו למצב של חוסר יכולת לעבור .
שלא תבינו מכאן שהבוחן מחפש את חוסר היכולת לעבור ,
בדיוק להיפך הבוחן יחפש סיטואציה שבה יש אפשרות לעבור תוך כדי יכולת לראות את התלמיד
פועל בצורה נכונה ומשתלב בתנועה שהרי זאת תכלית הנהיגה והמבחן .
האצה , האטה במעבר נתיב .
שימו לב בהאצה בטוחה יש תמיד יתרון ....האטה בדיוק להיפך היא מקשה על מעבר וגורמת לשיבוש תנועה .
יש לעיתים שצריך להאט רק עם הורדת הלחיצה על דוושת ההאצה ( ללא נגיעה בבלם ),
מינון ההאטה חשוב מאד שכן אנחנו עוסקים בתנועה זורמת . מינון לא נכון מראה חוסר התחשבות במשתמשים אחרים בדרך !!.
רצוי מאד לא להשתמש בהאטה למעבר נתיב בתנועה בעיקר במהירויות גבוהות .
אבל הכלל הוא שהשתלבות לנתיב שמאלי שבו בד"כ המהירות היא גבוהה מהמהירות
שבה אנחנו נוסעים מחייבת האצה והתאמת המהירות בצורה שתאפשר השתלבות בטוחה .
חברים / תלמידים אתם חייבים ללמוד את עניין ההאצה במעבר נתיב זה א..ב' של השתלבות .
האצה והתאמת מהירות אלה היסודות של מעבר נתיב בטוח בתנועה זורמת .
מצבים ספציפיים :
נדרשת לפנות שמאלה ואין אפשרות ( עומס תנועה )
לא להיכנס לפניקה לשמור על קור רוח לבצע את הפעולות נכון.....
אם לא תעבור נתיב מפאת עומס הבוחן מבין ..ומה שנשאר מהאירוע הוא מה עשית ...איך התפקוד
שלך היה תחת לחץ והאם ביצעת את הפעולות נכון .
אתה יכול להגיד לבוחן : " אני לא יכול עבור , יש עומס תנועה "
אני אישית נוהג בשלב מסוים אחרי שמיציתי את האירוע להגיד לתלמיד :
" סע ישר אל תפנה שמאלה "
אם הייתה אפשרות אחת או יותר "טובה " ולא ידעת לנצל אותה יש סיכוי שתהיה לזה משמעות
לעניין התוצאה .
אם לא הייתה אפשרות ראלית לעבור המבחן שלך באירוע הזה הוא ביצוע הפעולות הנכונות
ובזמן הנכון .
בכל מקרה לא לעשות שטות ולעבור "בכוח " !! ביצוע פעולה מסוכנת שמצריכה התערבות בוחן
או שהיא מסוכנת גם ללא התערבות בוחן יכולה להיות עילה לכישלון במבחן .