"התשוקה לקיום" (bhavaasava)
לפי תורתו של הבודהא, היא אחד משלושת ה-aasava, "מכתימים" (או defilement באנגלית). ה-aasava הם אותם מצבים המכתימים את התודעה (mind), מאריכים את הקיום בסמסארה וגורמים לסבל. על פי התפיסה הבודהיסטית רק תודעה המשוחררת לחלוטין ממכתימים אלו, כלומר, ה- aasava אינם מתעוררים יותר, היא תודעה של אדם משוחרר (arahant). ניתן לומר שהתשוקה לחיות ולהתקיים מעידה על היצמדות לגוף ולתודעה, והתפיסה שהם ה"אני". הרי אנחנו לא מרגיש ככה, או בעוצמה כזו לגבי הגוף והתודעה של מישהו אחר... בנוסף, הרצון להיות ולהתקיים במקרה של חיי מול חיי האחר, יביא ברוב המקרים את בחירת עצמי על פני האחר (אני אומרת ברוב המקרים, כי הורים וגם אולי במקרים נוספים, מוכנים לוותר על חייהם למען ילדיהם. זוהי כמובן פעולה הנובעת מחמלה ואי-הצמדות ל"אני"). אנחנו במרבית הפעמים תופסים את חיינו ואת עצמינו כחשובים יותר מחיי אחרים. זה לא נובע משנאה, זוהי תגובה אנושית הנובעת, כפי שהבודהא לימד, מהתשוקה הבסיסית לקיום.
אין זה אומר שאם נטשת את התשוקה הזו, אתה לא רוצה לחיות. על פי הבודהא, זוהי הקיצוניות לכיוון השני "התשוקה לכליה" (annihilation). שתי הקיצוניות צריכות להנטש. הרי הבודהא לימד את
דרך האמצע. אני מסכימה עם יוגי בר שחשוב לחיות בצורה הנכונה. הטיבטים מדגישים מאוד את ההבנה שהמוות הוא חלק בלתי נפרד מהחיים. יש לחיות ולנצל את החיים כבן-אדם בצורה הטובה ביותר כי זו צורת חיים יקרה. אבל לזכור לא להצמד ולהיקשר לחיים כאילו אין דבר כזה מוות, זה כמובן מוביל לסבל רב. בנוסף, מורה לויפסנה פעם הסביר ש"התשוקה להיות" יכולה לקבל גם את הפרשנות של
התשוקה להיות מישהו . הרצון והתשוקה להיות מישהו חשוב לעיתים קרובות מובילה להמון סבל. הרדיפה אחרי עושר וכבוד לעיתים קרובות מתפתחת למימדים ענקיים ומעצימה את תחושת האני, את האגו. מקווה שנתתי קצת חומר למחשבה. יום נפלא