פסוק לי פסוקך
אני פותח בזה נושא חדש לעיון ולדיון בהגותו של ליבוביץ שיקרא כשם כותרת הודעה זו. להלן אסביר מה כוונתי בזה.
1. הרציונאל
אף כי ליבוביץ הוא אמן הניסוח הבהיר השווה לכל נפש, בכל זאת ניתן למצוא בים העצום של דבריו שבכתב ושבע"פ פסוקים (=היגדים), ואפילו רבים, הטעונים פרשנות בשל קושי שהם מעוררים. קושי זה יכול שיהא ענייני, יכול שיהא לשוני, יכול שיהא מושגי, יכול שיתבטא בקושי ליישב את הפסוק עם פסוקים אחרים או עם מכלול הגותו של ליבוביץ, וכן כל קושי אחר שמתעורר אצל מי ממשתתפי הפורום. מטרת הנושא החדש היא להציג פסוקים כאלה בפורום, להציע להם פירושים, להצביע על מעלתו או מעלותיו וחסרונו או חסרונותיו של כל אחד מן הפירושים המוצעים, ומתוך כל זה להעמיק את העיון והדיון בהגותו של ליבוביץ.
2. השיטה
2.1. כל אחד ממשתתפי הפורום יוכל להציע פסוק שיועמד לפרשנות. רצוי מאוד שהמציע יצביע בבירור על הקושי שהוא מוצא בפסוק על מנת שאפשר יהיה להתיחס לקושי זה. במקרה שתהינה מספר הצעות בעת ובעונה אחת, יבחר מנהל הפורום באחת ההצעות על פי שיקול דעתו ויציג אותה בפני כל משתתפי הפורום. על מנת שלא להציף את עמוד הפורום בהצעות מהצעות שונות (הלוואי), וכן על מנת לשמר את ההצעות כולן במקום אחד ולא לפזרן על פני עמודי המתחלפים, תועברנה ההצעות תחילה למנהל הפורום, ובמועד שיבחר מנהל הפורום הוא יציג את אחת ההצעות שיבחר. ההצעות תועברנה למנהל הפורום באמצעות הכלי המכונה "מסר למנהלים", המצוי סמוך לראש העמוד, מיד מתחת לכותרת הגדולה "פורום ישעיהו ליבוביץ - הגותו", משמאל לכתוב "בהנהלת ....".
2.2. כל הצעה שתיבחר להצגה תועמד בראש עמוד הפורום באמצעות הכלי הניהולי המכונה "נעיצה". הנעיצה תהיה בתוקף לפרק זמן שיקבע לפי שיקול דעתו של המנהל ובהתאם להתפתחות הדיון שיבוא בעקבותיה. הצעות שתעוררנה עניין רב ודיון ער תנעצנה לפרק זמן ממושך יותר מהצעות שהתגובות עליהן תהינה פושרות.
2.3. עם הסרת הנעיצה משרשור העוסק בפסוק מסוים, יוצג פסוק אחר במקומו שישמש נושא לפרשנות ולדיון, ואשר יבחר מתוך מלאי הפסוקים המצויים באמתחתו של מנהל הפורום, בהתאם להצעות חברי הפורום שהועברו אליו ו/או בהתאם לבחירתו האישית. גם הפסוק החדש ינעץ לפרק זמן לפי שיקול דעתו של מנהל הפורום כמוסבר לעיל, ולאחר מכן יוחלף בפסוק אחר, וחוזר חלילה.
2.4. באם חבר פורום מעוניין לערער על השיטה המוצעת או להציע הצעה שלדעתו יש בה משום שיפור השיטה המוצעת מוזמן להעביר מסר למנהל הפורום.
3. נסיון ראשון
הפסוקים הראשונים שנבחרו להצגה ולדיון במסגרת נושא זה הם הפסוקים שהציג יורם באחת מהודעותיו והלקוחים מתוך המאמר "לאחר קיביה". יורם לא הצביע על הקושי שהוא רואה בפסוקים, שכן הוא לא ידע שהם יועמדו במסגרת הנושא החדש. לפיכך כדאי שהפרשנות המוצעת להם תצביע גם על הקושי שהיא באה לישב. להלן העתק הודעתו של יורם:
יש משהו בהקשר של "דם נקי" תנסה להסביר
את "לאחר קיביה" (קפ"ט, ב'/קצ"א ,1953/4 ) לעצמך ואחר כך אולי תחזור עם עוד תובנות
1.מהו "תפקיד מוסרי" ?
2."הבעייה המוסרית מתעוררת בכל חריפותה בהתנגשות בין היצר הטוב והיצר הטוב; הדברת היצר הרע ע"י היצר הטוב היא קשה אך לא פרובלמתית"
3."נוחה מאד -ולכן גם זולה ועלובה מאד-היא מוסריות המסתייגת ממעשי אלימות ושפיכות דמים מבלי שתהא בצידה של מוסריות זו גם האחריות
לעניינים ולערכים שלמענם או בשמם נעשים מעשים אלה ונשפך דם זה.
4."המבחן הממשי של המוסריות אינו אלא בהכרעתו של מי שסיפק בידו לעשות והאחריות לעשיה או לאי העשיה עליו"
5. "אפשר ואפשר לנמק ולבסס,להסביר ולהצדיק את מעשה שכם-קיביה מבחינת כל עקרונות המוסר הניתנים לשיקול ולחישוב ראציונלי"
חברי הפורום ושאינם חברים מוזמנים לפרש ולענות לשאלותיו של יורם, כולן או חלקן, כטוב בעיניהם.
אני פותח בזה נושא חדש לעיון ולדיון בהגותו של ליבוביץ שיקרא כשם כותרת הודעה זו. להלן אסביר מה כוונתי בזה.
1. הרציונאל
אף כי ליבוביץ הוא אמן הניסוח הבהיר השווה לכל נפש, בכל זאת ניתן למצוא בים העצום של דבריו שבכתב ושבע"פ פסוקים (=היגדים), ואפילו רבים, הטעונים פרשנות בשל קושי שהם מעוררים. קושי זה יכול שיהא ענייני, יכול שיהא לשוני, יכול שיהא מושגי, יכול שיתבטא בקושי ליישב את הפסוק עם פסוקים אחרים או עם מכלול הגותו של ליבוביץ, וכן כל קושי אחר שמתעורר אצל מי ממשתתפי הפורום. מטרת הנושא החדש היא להציג פסוקים כאלה בפורום, להציע להם פירושים, להצביע על מעלתו או מעלותיו וחסרונו או חסרונותיו של כל אחד מן הפירושים המוצעים, ומתוך כל זה להעמיק את העיון והדיון בהגותו של ליבוביץ.
2. השיטה
2.1. כל אחד ממשתתפי הפורום יוכל להציע פסוק שיועמד לפרשנות. רצוי מאוד שהמציע יצביע בבירור על הקושי שהוא מוצא בפסוק על מנת שאפשר יהיה להתיחס לקושי זה. במקרה שתהינה מספר הצעות בעת ובעונה אחת, יבחר מנהל הפורום באחת ההצעות על פי שיקול דעתו ויציג אותה בפני כל משתתפי הפורום. על מנת שלא להציף את עמוד הפורום בהצעות מהצעות שונות (הלוואי), וכן על מנת לשמר את ההצעות כולן במקום אחד ולא לפזרן על פני עמודי המתחלפים, תועברנה ההצעות תחילה למנהל הפורום, ובמועד שיבחר מנהל הפורום הוא יציג את אחת ההצעות שיבחר. ההצעות תועברנה למנהל הפורום באמצעות הכלי המכונה "מסר למנהלים", המצוי סמוך לראש העמוד, מיד מתחת לכותרת הגדולה "פורום ישעיהו ליבוביץ - הגותו", משמאל לכתוב "בהנהלת ....".
2.2. כל הצעה שתיבחר להצגה תועמד בראש עמוד הפורום באמצעות הכלי הניהולי המכונה "נעיצה". הנעיצה תהיה בתוקף לפרק זמן שיקבע לפי שיקול דעתו של המנהל ובהתאם להתפתחות הדיון שיבוא בעקבותיה. הצעות שתעוררנה עניין רב ודיון ער תנעצנה לפרק זמן ממושך יותר מהצעות שהתגובות עליהן תהינה פושרות.
2.3. עם הסרת הנעיצה משרשור העוסק בפסוק מסוים, יוצג פסוק אחר במקומו שישמש נושא לפרשנות ולדיון, ואשר יבחר מתוך מלאי הפסוקים המצויים באמתחתו של מנהל הפורום, בהתאם להצעות חברי הפורום שהועברו אליו ו/או בהתאם לבחירתו האישית. גם הפסוק החדש ינעץ לפרק זמן לפי שיקול דעתו של מנהל הפורום כמוסבר לעיל, ולאחר מכן יוחלף בפסוק אחר, וחוזר חלילה.
2.4. באם חבר פורום מעוניין לערער על השיטה המוצעת או להציע הצעה שלדעתו יש בה משום שיפור השיטה המוצעת מוזמן להעביר מסר למנהל הפורום.
3. נסיון ראשון
הפסוקים הראשונים שנבחרו להצגה ולדיון במסגרת נושא זה הם הפסוקים שהציג יורם באחת מהודעותיו והלקוחים מתוך המאמר "לאחר קיביה". יורם לא הצביע על הקושי שהוא רואה בפסוקים, שכן הוא לא ידע שהם יועמדו במסגרת הנושא החדש. לפיכך כדאי שהפרשנות המוצעת להם תצביע גם על הקושי שהיא באה לישב. להלן העתק הודעתו של יורם:
יש משהו בהקשר של "דם נקי" תנסה להסביר
את "לאחר קיביה" (קפ"ט, ב'/קצ"א ,1953/4 ) לעצמך ואחר כך אולי תחזור עם עוד תובנות
1.מהו "תפקיד מוסרי" ?
2."הבעייה המוסרית מתעוררת בכל חריפותה בהתנגשות בין היצר הטוב והיצר הטוב; הדברת היצר הרע ע"י היצר הטוב היא קשה אך לא פרובלמתית"
3."נוחה מאד -ולכן גם זולה ועלובה מאד-היא מוסריות המסתייגת ממעשי אלימות ושפיכות דמים מבלי שתהא בצידה של מוסריות זו גם האחריות
לעניינים ולערכים שלמענם או בשמם נעשים מעשים אלה ונשפך דם זה.
4."המבחן הממשי של המוסריות אינו אלא בהכרעתו של מי שסיפק בידו לעשות והאחריות לעשיה או לאי העשיה עליו"
5. "אפשר ואפשר לנמק ולבסס,להסביר ולהצדיק את מעשה שכם-קיביה מבחינת כל עקרונות המוסר הניתנים לשיקול ולחישוב ראציונלי"
חברי הפורום ושאינם חברים מוזמנים לפרש ולענות לשאלותיו של יורם, כולן או חלקן, כטוב בעיניהם.