פסל מיכיהו

zviya8

New member
פסל מיכיהו

למה הפסל שעשה מיכיהו בספר שופטים לא נקרא ע"ז?
 

shushu10

New member
כל מה שנעשה בתקופת השופטים

מוכתר בכותרת החוזרת ונשנית בספר : "ובימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה". וודאי שהפסל הוא עבודה זרה וכן התרפים וכל מה שנעשה בכסף שגנב מיכה מאמו - כל הספור כולו מובע בנימה של לגלוג לנוסח המעוות של עבודת האל. השאלה לא ברורה לי. מי קבע שהפסל אינו ע"ז?
 

mgb

New member
לפי מצודות זו טעות האם!

בס"ד מצודת דוד ועתה - הואיל ונמצא הכסף, משיבה אני אותו לך, ונתנה הכסף לבנה מידי לבני - לתנם מידי ליד בני, לעשות מהם דמות ומסכה (ולא היתה עבודה זרה ממש, אבל עשויה היא למחשבות אחרים להוריד עליה כחות עליונות להיות אמצעי, ולפי הטעות אמרה לה'). בברכה
 
אולי הוא היה לעבודת ה'

מדובר כנראה בראשית תקופת השופטים (נכדו של משה הוא הכהן), ובתקופה הזו היו במות שאינן ע"ז - כמו שיש היום בתי כנסת ברחבי הארץ, ואין חיוב להתפלל רק במקום המקדש, כך לא נאסרו הבמות מעת הכניסה לארץ ועד שהוקם משכן שילה : " עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות ועבודה בבכורות ומשהוקם המשכן נאסרו הבמות ועבודה בכהנים קדשי קדשים נאכלין לפנים מן הקלעים וקדשים קלים בכל מחנה ישראל באו לגלגל הותרו הבמות קדשי קדשים נאכלין לפנים מן הקלעים וקדשים קלים בכל מקום [זו הכניסה לארץ] באו לשילה נאסרו הבמות".
 

shushu10

New member
היה ציווי לא לעשות פסל ומסכה!!

מה אומר לנו מיכה בפס' כד'? "ויאמר את אלהי אשר עשיתי לקחתם ואת הכהן..." ולא משנה אם הצורף עשה אותו, אמו טעתה, או כל סיבה מקומית - זמנית אחרת. הציווי הוא נצחי ואין ספק שזו עבודה זרה. 2 הפרקים הראשונים בשופטים באים להסביר כיצד מצבם הקשה של שבטי ישראל, חוסר יכולתם להוריש חלקים מאדמות שהיו מיועדות להם, הקירבה הפיזית-רוחנית לגויים היושבים בתוכם, הוא זה שמביא אותם לעבודה זרה.
 

שיבולית

New member
זה שימוש בפסל

כאמצעי לעבודת אלוקים , כגורם מקשר ול עבודה בפני עצמה (בדומה לעגל - שהיה לפי תפיסת העם מקשר בינהם לבין אלוקים בהיעדרו של משה, ולא חלילה וחס אלוה בפני עצמו) לכן זו לא עבודה זרה אלא דרך מוטעית ופסולה לעבודת ה'.
 

shushu10

New member
המספר לא מגנה את עשיית הפסל

באפן ישיר, אך בעקיפין הוא מתאר את התקופה וההתנהגות הנלוזה באותם ימים, באמצעות תאור מעלליהם של בני דן, את "סתימת הפיות" של מיכה והנער אשר עמו, על הדרך בה איימו עליהם ועל השימוש בכח. והגדיל לעשות המספר בפסוק שכמעט נעלם מעין וכל כך הרבה מובע בו (פס' כא') ויפנו וילכו וישימו את הטף ואת המקנה ואת הכבודה לפניהם".
 

pembencipolisi

New member
לגבי גנבת הפסל אתה צודק: יש תאור

מעללי הגדוד של בני דן, אבל שלאלה למעלה של מי ששאל/ה האם אין עשית הפסל מתוארת כעבודה זרה, לזה אין גנוי בכתוב שם.
 

shushu10

New member
עשיית הפסל וגם מעלליהם של בני דן

אינם מגונים ישירות. אנו אמורים ללמוד בדרך השלילה, דהיינו מה לא לעשות ואיך לא נוהגים. זו מטרת הפרק כולו וכן הפרק הבא - מעשה פילגש בגבעה. הכל תחת הכותרת החוזרת ונשנית ומלווה את כל הספר "ובימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה" (לא שתקופת מלכי ישראל הינה תקופת הזוהר של האומה). מלך משמע - שפוט ובקורת בהתאם לרוח התורה. בספורים אלו מופנית תשומת לבנו למצבו הקשה של העם שחי בין ובתוך הגויים וכמובן מחקה את ההתנהלות הפראית שלהם. שהרי על ישמעאל כתוב "פרא אדם" והפרוש לכינוי זה בא כאן לידי בטוי. אולי זו אינה עבודה זרה כפי שהיא מוסברת על-ידי המפרשים - אך בהחלט פסולה ומוצגת ככזו.
 
למעלה