פסנתר

ברשדל

New member
פסנתר

שמתם לב שיש הרבה מאוד יצירות שנשמעות קשות מאוד אך למעשה הן קלילות לנגינה לדוגמא סקרצו מס´ 1 של שופן, אטויוד הנבל של שופן (אופוס 25 10 נדמה לי). ולעומת זאת יצירות שלא נשמעות כאלה ביג דיל אך למעשה הן קשות מאוד לנגינה לדוגמא: פולונז הרואי op53 של שופן
 

Sir Humphrey

New member
כן...

הסקרצו הראשון של שופן, Piece of cake. אבל באופן כללי זה נכון, והדוגמא הקלאסית ביותר היא הסונטה הפתטית של בטהובן. הפולונז ההרואי קשה, אבל לא יותר לדעתי מהסקרצו הראשון. למרות שאני לא ניגנתי אותם, אבל מקצת שעשוע עם התוים. מה גם יש הרבה יצירות שקשה מאד להפיק מהם גוון נכון או מתאים, כמו הבלדות של שופן.
 

ברשדל

New member
ובכן...

הפתטית של בטהובן נשמעת קשה אך קלה? או נשמעת קלה אך קשה? בקשר לבלדות הצדק איתך. למרות שטכנית ניתן לנגן אותן, זה לא נשמע זה. הסקרצו הראשון יותר קל לנגינה מהפולונז (באחריות) למרות שלא נשמע כך. אני גם אסביר. הסקרצו זוהי יצירה מתוחכמת מאוד שניתן לשמוע בה את המלודיה רק כאשר מנגנים אותה מהר ועם הדגשות נכונות, גם כאשר כבר שומעים את המלודיה היא אינה נוחה לכל אוזן, ומסיבה זו נשמעת מסורבלת מתוחכמת ומפחידה. אולם למעשה היצירה חוזרת על עצמה כל הזמן וברגע שקולטים את העניין מסתבר שניתן לנגן אותה בקלות ואפילו זה נשמע לא רע בכלל. כמו כן למרות המהירות שבה היצירה מנוגנת למעשה זוהי מהירות המנוגנת ע"י תו אחד בלבד כל פעם ולא סדרות של אקורדים. קיצר אם לא מפחדים ומנסים רואים שזה מהומה על לא מאומה. לעומת זאת הפולונז נשמע פשוט ולו בשל העובדה שהמלודיה פשוטה. אולם כאשר מנסים לנגן מגלים דברים אחרים. הקטעים המהירים דורשים מהירות נגינה של אקורדים רצופים (לדוגמא הפתיח של היצירה לפני שמתחילה המלודיה עצמה , או הקטע שבו יד שמאל עושה חזרות על אוקטבות שלמות במהירות ועוצמת היצירה עולה). בקיצור ניסיתי לנגן את שתי היצירות . את הסקרצו אני מנגן לא רע בכלל אך הפולונז פשוט נשמע מחופף , נסה ותיוכח. אגב כל הוולסים הגדולים (grand) של שופן מלבד הראשון האיטי והמעצבן יותר קשים מהסקרצו הראשון. אמנם ניתן לנגן אותם , אך על מנת שישמעו טוב יש צורך ברמה טכנית גבוהה מאוד, יותר מזו הנדרשת בסקרצו ושוב האם הפתטית קלה אך נשמעת קשה או קשה אך נשמעת קלה (אני ניגנתי רק את החלק השני שהוא כמובן פשוט ביותר)
 

Sir Humphrey

New member
כמה דברים

1) הפתטית נשמעת קשה אבל היא קלילה. ואני לא פסנתרן טוב במיוחד. 2) אם ניגנת את שניהם אז אין לי מה להגיד. אני צריך לנגן כדי לדעת, למרות שיש הגיון במה שאתה אומר. וה"מי רה-דיאז דו-דיאז סי" הזה מעצבן מאד. סתם לכיף ניסיתי לעבוד עליו וזה כל כך קשה להחזיק את זה נכון, לא חזק מדי, ויציב. הקפיצה של טון וקווארטה בסוף זה עסק בעייתי.
 
למעלה