פעם כינו את התופעה: מעורבות מול התערבות הורית

פריאל12

New member
פעם כינו את התופעה: מעורבות מול התערבות הורית

בשנים האחרונות מכנים את התופעה: 'הורות הליקופטר'.
מצ"ב כתבה העוסקת בנושא.
עבור המתעצלים לקרוא (ויש הרבה!) אני מצטטת חלק קטן מהכתבה:
"פסיכולוגים קוראים לזה "הורות הליקופטר" - קשר סימביוטי בין ההורים לילדים, שבו האבות והאמהות מרחפים מעל ילדיהם, מגוננים עליהם, מתערבים בכל דבר שהם עושים, מקבלים החלטות עבורם ומסירים מדרכם כל מכשול. כל ההורים רוצים להגן על ילדיהם ולעזור להם, אבל אצל הורי ההליקופטר, סגנון הורות שמתחזק בשני העשורים האחרונים, אין שום מידתיות. הם לא יכולים לסבול את המחשבה שלילד שלהם יהיה קשה. הרעיון שהוא ייכשל במשהו שובר את לבם, והשאיפה שיצליח הופכת אותם לאגרסיביים. הכוונות שלהם טובות, אבל הם עושים הכל בהגזמה: יותר מדי עוזרים, מגוננים, מכוונים, מתערבים, מנטרים, שולטים, שומרים, מחליטים, מנווטים"

נראה לי, כי בצורה זו או אחרת רובנו נחשפנו לכך, אם בהיבט ההורי או כעוסקים בחינוך. בין אם מדובר בגיל צעיר ובין אם מדובר בבוגרים.
אגב, התפרסמה גם כתבה המתארת את התופעה כמחלחלת אפילו לצה"ל (הקישור אליה בכתבה).

מה דעתכם?
 
האמת היא שאין לי כ"כ זמן וסבלנות לקרוא

לעומק, חזרתי לא מזמן מהעבודה (כנראה שאני בין היחידים שעבדו היום) וצריכה לארגן כל מיני דברים.... אני כן מניחה שלילדים האלה יש בעיה של דחיית סיפוקים ועצמאות, אבל בכל מקרה קטונתי מלהביע לגבי זה דיעה....
 

פריאל12

New member
זו בהחלט תגובה


 
אני לא נגד

עזרה של הורים,אבל לא לפתור לילד את כל הבעיות בחיים.צריך גם להתמודד.יכולים פה ושם לתת כוון.אבל לא יותר מידי כי אחרי זה יוצא ילד תלותי ומפונק.
 

חידUש

New member
מה דעתי?

אני מורה עם הרבה שנות ותק במערכת החינוך. ואני אומרת כל הזמן:
התלמידים שהגיעו אליי בתחילת הדרך בשנה הראשונה להוראה (1987)
הם לא התלמידים שמגיעים היום,
וגם לא ההורים.
הכל השתנה, כולל מעורבות / התערבות / קבלה / הכחשה / ציפיות / השגיות / חומריות.....

אני יכולה להעיד על עצמי בלבד ולפי מה שאני רואה, כי ( ציטוט)
"הם לא יכולים לסבול את המחשבה שלילד שלהם יהיה קשה"
זה ממש נכון, ואמיתי.
הורים חושבים: מה זו כיתה א'?
אבל זו הכיתה הכי הכי, שקובעת את יחס הילד ללימודים והיא מושפעת מחוויות הצלחה או חוויות כישלון.
ילדים מגיעים מהגן עם התראות של גננות לטוב ולרע, עוצמים עיניים וחושבים, ששנוי מגן לביה"ס יביא עימו הוקוס פוקוס.
למה אני מתכוונת?
גננת שזיהתה והאירה את עיניי ההורים ל:
קשיי קשב וריכוז,
קשיי קליטת חומר,
קשיים של בשלות רגשית,
קשיי אינטראקציה חברתית,
קשיי יכולת ביצוע.

הורים מכחישים ורבים איתה שהיא טועה... והופ .... הגיעו לכיתה א' ואז המורה
קוראת לשיחה ואומרת........... את מה שהגננת אמרה.
אבל אם לא טיפלו, מה יקרה? האם יהיה שנוי?

ומאידך, ילדים שמצליחים מאד. גם כאם ההורים חושבים שהילד שלהם גאון, מוצלח,
מוכשר, צריך להתקדם בחומר, לקבל יותר, להתייחס אליו יותר..... וכו וכו

אני רואה הכל מכל וכל,
ויחד עם זאת, למדתי עם השנים להלך בין הטיפות, הנסיון עושה את שלו, בגישה לשיחה עם הורים כאלה או אחרים.
למדתי לדבר על עובדות, להציג עובדות כי עם עובדות לא מתווכחים.
וגם למדתי, כי ילד בכיתה א' יודע יופי להביע את עצמו ולהעיד על עצמו, אמנם לא במילים מקצועיות, אבל הוא יודע לזהות את יכולותיו מול יתר ילדי הכיתה.

נושא מעניין העלית פה.
 

פריאל12

New member
תיארתי לעצמי שתגובתך תהא דומה לזו שכתבת

אני יודעת בדיוק על מה את מדברת.
המצב לא שונה (אם לא גרוע יותר) בכיתות הגבוהות.
תלמיד עונה באמצע (!) השיעור לפלאפון. כשאני מעירה לו, הוא עונה שזה אביו/אמו והוא חייב לענות.
במקרה זה, אני נוטה לומר שיתן לי את הפון כדי שאסביר להוריו מדוע לא מתקשרים לילד בזמן השיעור.

מעבר לכך שזה נושא מעניין, אני חושבת שהוא רחב יותר.
זה נושא שקשור לסמכות ההורית, שעושה רושם כי היא הולכת ומתערערת, ולהצבת גבולות לילד.
אם יצא לך לצפות בתוכניות של מיכל דליות ופרופ' עמוס רולידר - הם מדברים בדיוק על כך ובעצם "מחנכים" את ההורים לקחת לידיהם את המושכות מהן הרפו.
 

חידUש

New member
למה ידעת שזו תהיה תגובתי?


אכן הנושא רחב, ואני מקלידה לא מהר ועם אצבע......

מיכל דליות ועמוס רולידר נהדרים!
אני אוהבת להקשיב להם, "קונה" טיפים, מוצאת את תגובותיי בכיתה נכונות ( בהרבה מקרים) ועדין יש לי מה ללמוד.
בכל מקרה - אני מורה של פעם (כך מעידים עליי בבית הספר, גם הורים וגם הקולגות).
יש לי בכיתה גבולות מאד ברורים, וסדר יום קבוע וברור ובכל זאת,
התלמידים משתנים מידי שנתיים.
איך אני אומרת: יגיעו קליינטים חדשים


אני רוצה לציין שבסה"כ, אני אוהבת את המקצוע ורואה בו המון דברים מעבר להוראה,
בטח עם הגילאים שאני עובדת איתם, אני מאד אוהבת את מה שאני עושה ביום יום.
 

פריאל12

New member
ידעתי כי היכן בעצם מנסים ההורים לפרוץ גבולות?

במקומות בו הם אמורים להיות.
מוסדות החינוך, כמו גם הצבא, אינם מוסדות דמוקרטיים ובכל זאת בשנים האחרונות ניכרת בהם התרופפות המכות.
ראי לדוגמא, מנהלים החוששים מתגובות הורים ומתנהלים עפ"י חששות אלה.
הוסיפי על כך את הפיקוח שלא תמיד תומך במורה/מחנך/מנהל ותקבלי תמונה די עגומה.

אספר לך משהו, ואני מניחה שבתיכון זה שונה מאשר ביסודי (תקני אותי אם אני טועה).
בתחתית התעודה, בסוף מחצית ובסוף השנה יש דבר הנקרא 'הליכות'. ההליכות כוללות: התנהגות, שקידה וחינוך חברתי.
בסקאלת ההערכה זה נע בין: ראוי לשבח, טוב, כמעט טוב, טעון שיפור ולקוי.
במשך שנים רבות נהוג היה בבתי-הספר, שאם תלמיד קיבל התנהגות לקויה (וכלל לא פשוט להגיע לכך), הוא לא היה יוצא לטיול השנתי באותה שנה ובטח שלא למסע לפולין.
לפני מס' לא רב של שנים, יצאה שכבה לטיול שנתי, שבמהלכו עמדה תלמידה במרכזו של חדר-האוכל, קיללה תוך צעקות וסיפקה לאמה של מרכזת השכבה מקצוע שונה....
בסוף אותה שנה החלו ההכנות למסע לפולין וכמובן שהמחנכת שלה סירבה כי תצא. הילדה ערערה ויחד עם אמה פנו לכל דרג עליון שיכלו (הן הגיעו לפיקוח).
לבטח ניחשת.... הילדה יצאה למסע לפולין, ולא רק זאת, אלא שאמה (שהילדה היא העתק מוקטן שלה) אף היא יצאה בתור מלווה.
אגב, מחאת הצוות החינוכי על כך היתה שמחנכי ורכזת השכבה סירבו לצאת למסע זה. נדמה לי שזו הפעם הראשונה בה איש מהצוות החינוכי (פרט ליועצת השכבה) לא ליווה מסע לפולין.
אם זה לא עצוב, אני לא יודעת מה כן.....
 

חידUש

New member
ביסודי - השוני לא גדול מבחינת ה"ליקוק" להורים

לא בדיוק ארועים כמו שתארת, לא זכורים לי מקרים כאלה,
כי גם הילדים קטנים יותר, אולם בהחלט יש קשר ישיר בין התנהלות ותגובות הורים.
עדין לא ברמה שההורים מחליטים או קובעים.
תראי מה קורה במערכת החינוך בכמה ערים וגם בעירי, בשנה הנוכחית.
מתקיים פיילוט: פתיחת אזורי הרישום לילדים עולים לכיתות א'.
ההורים מחליטים מתוך כמה אפשרויות, לאיזה בית ספר הם ירשמו את ילדם.
בניגוד לעבר, בו קיבלו מהעירייה הזמנת רישום לפי כתובת מגורים, ולא היתה אפשרות אחרת.
אז תתארי לך מה קרה בימים פתוחים להורים, בכל בתי הספר המשתתפים בפיילוט - ואם זה
לא "ליקוק" , אז מה זה?
 

פריאל12

New member
במקרה שתארת,לא נוצרת בעיה?

אם יש בי"ס הנחשב לטוב יותר מהאחרים, ההורים לא ירצו לרשום את ילדיהם אליו?
זה לא משנה את המאזן העירוני?
 
למעלה