פעם ראשונה שאני שומע על זה

פעם ראשונה שאני שומע על זה

מסתבר שלאחר המלחמה עדיין נעשו פוגרומים ו\או לינצ'ים ביהודים. פשוט טירוף. עיתון הארץ, היום: היסטוריון השואה מגיב לאפשרות שיועמד לדין בפולין "אם אואשם, אביא עדים שיספרו מה בדיוק קרה בפולין אחרי המלחמה" כאן: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=944911&contrassID=2&subContrassID=1&sbSubContrassID=0
 

masorti

New member
הפוגרום בקיילצה הוא סיפור ידוע...

והוא לא המקרה היחיד של התנכלויות ליהודים אחרי המלחמה. לא רק שחלק מהפולנים התאכזבו מכך שהיטלר לא פתר באופן מושלם את "בעיית היהודים" של פולין ושיהודים רבים מידי ניצלו והתחילו להופיע בפולין, אלא שהיה כאן אינטרס כלכלי ברור. כשהיהודים גורשו לגטאות ואח"כ למחנות ההשמדה - הפולנים השתלטו על בתיהם ועסקיהם של היהודים. הפולנים חששו שהיהודים החוזרים יתבעו את רכושם בחזרה. (ליתר דיוק, יתבעו את הזכות לגור בדירותיהם הישנות השייכות כעת רשמית למדינה הקומוניסטית.) סתם להשכלתך... המשטר הקומוניסטי לא טרח לשנות בטאבו את הבעלות על הנדל"ן בפולין, שהרי הכול הולאם ונחשב רכוש המדינה. התוצאה היתה שבסוף שנות ה-80 כשנפל המשטר הקומוניסטי, היה ניתן לאתר די בקלות את רישומי הבעלות הקודמת על הרכוש מלפני מלחמת העולם השנייה ולכן ליהודים היה קל יחסית להגיש תביעות רכוש. המשטר הפולני החדש (של תחילת שנות ה-90) הבין מה קורה, ובפולין החל הליך מזורז של העברת בעלות לפולנים היושבים כעת בדירות ובמגרשים ובבתי העסק. יהודי (נניח מישראל) שהזדרז להגיש תביעה להחזרת רכוש מיד כשנפל הקומוניזם בפולין היה יכול להוכיח בקלות יחסית את תביעתו, וככל שהגישו יותר מאוחר - כך היה צריך לעבוד קשה יותר בבתי המשפט הפולניים.
 
בפעם הראשונה? זה לא רק קילצה

יהודים נרצחו במקומות שונים אליהם "העזו" לחזור. אחרים ביקשו ליווי משטרתי, כדי לחזור, מאחר וידעו את הצפוי להם. לעולם לא נדע כמה יהודים נרצחו הפולין לאחר המלחמה. והם "נעלבו" כאשר יצחק שמיר אמר, שהפולני יונק את האנטישמיות משדי אימו. ועל רצח יהודים בפולין לפני מלחמת העולם השניה שמעת?
 
לא רק אחרי המלחמה

נודע מחוז קייליצה כמחוז רצחני כלפי היהודים. גם לפני מלחמת העולם השניה כאשר בספרד התחוללה מלחמת אזרחים עקובה מדם. כאשר חיל האוויר הגרמני התאמן בהפצצת מטרות קרקע [ גארניקה] עסקו הפולנים בעיירה פשיטיק בטבח יהודים. מה שהוציא את מרדכי גבירטיג המשורר היהודי מקראקוב, לכתוב את השיר "עס ברענט" [העיירה בוערה] מן השירים המפורסמים שהושרו באותה התקופה.
 
אצלנו במשפחה

סבי וסבתי ברחו מפולין לרוסיה, סבתי (שנותרה יחידה מכל משפחתה שנרצחה) שברשות משפחתה היה רחוב שלם בנשלסק שבפולין, רצתה לדרוש את הכסף אחרי המלחמה. סבא שלי לא הסכים ואמר לה שירצחו אותה, והם עלו יחד עם כל המשפחה עם מעט מאד רכוש לארץ ישראל. מיותר לציין שבעצם סבי הציל כך את חייה של סבתי, כי באמת היו רוצחים אותה בשל הרכוש. ומיותר לציין שמכל הרכוש הזה לא נותר כלום, הרחוב נהרס והולאם לאחר המלחמה. מצ"ב שיחזור של הרחוב שהיה שייך למשפחתה של סבתי לפי סיפוריה:
 

iwit

New member
הפולנים בכלל לא מכירים בחלקם ברצח

אתם לא תאמינו איזה משא ומתן דוד שלי ניהל מול המועצה בעיירה של סבא שלי כשרצינו להציב שם לוח זיכרון. הם לא הסכימו שאפשר שיתפרש שהפולנים לקחו חלק ברצח. בסוף הנוסח שלנו היה "נרצחו ע"י הכובש הגרמני האכזר". אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק: במקרה כל אזור הכפרים המדובר (בכללם פשיטיק, שאחד מהעצורים היהודים בעקבותיו נישא רגע לפני המלחמה לאחות סבי) היה כל כך מלא באנדקים וכל כך מלא באנטישמיות ופוגרומים לפני המלחמה שלא הצליחו לעבוד עלינו. במקרה הורי סבי נרצחו ע"י פולנים. במקרה יש לי סבא חי שמספר לי איך הפולנים החרימו חנויות של יהודים, התאספו מדי פעם כדי להרביץ להם ולשבור להם את חלונות הבתים, איך שמחו לאידם כשפילסודסקי מת. הסיפורים דומים בכל מקום: בלודז' שלאחר המלחמה הפולנים עברו ושברו קירות של בתי יהודים כדי למצוא את הכסף שהיהודים "החביאו", כמובן. פוגרום קילצה היה הפוגרום הגדול ביותר, אך למרבה ההפתעה, צפיתי לא מזמן בתכנית בערוץ ההיסטוריה (יתכן שזה היה פרק של "תקומה". אני לא בטוחה) בה דובר על לא פחות מ-350 יהודים סה"כ שנרצחו בפולין בשנה שלאחר המלחמה. מה שמדהים בקילצה זה שמדובר בפוגרום שהתרחש ממש בעקבות עלילת דם. ואחרי שהתפשרנו על "הכובש הגרמני האכזר" עמד מולנו בטקס סנאטור פולני מראדום ואמר שפולין תמיד קיבלה בסובלנות את כל בני הדתות השונות ומעולם לא היו אינקיוויזציות ושהם רוצים להיות חברים של האומה היהודית. יופי טופי. סיפורו של הפרופסור בכתבה הזאת לא מפתיע במיוחד.
 
" לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב,

אלא מפני שהוא מינו..." הגרמנים הקימו את מרבית מחנות המוות בפולין, ביניהם את המחנה הנורא מכולם, אושוויץ-בירקנאו. ידעו, שמשם לא תבוא התנגדות ואיש לא ינקוף אצבע, או ימחה על הבושה. יכולים הפולנים, כיום, לגלגל עיניים לשמים ולרחוץ בניקיון כפיים, כאילו הם עצמם, היו אומה נכבשת בידי הגרמנים. גם המשטר הקומוניסטי הפך את בתי הכנסת השוממים לאורוות. היו ונותרו מן העמים האנטישמיים ביותר באירופה, עד עצם היום הזה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
יש הרבה אמת בדבריך, אך עם זאת סיור בשדרת חסידי אומות העולם ביד-ושם, ממחיש את מספרם הגדול של הפולנים שבהם, לעומת האומות האחרות. והיו עוד סיבות בעטיין בחרו הנאצים להקים את תעשיית הרצח שלהם בפולין: הקהילה הגדולה ביותר היתה שם. אין הגיון בשינוע המטען האנושי הרב למרחקים. ולמה היתה שם קהילה גדולה כ"כ? פה-לין. בעבר, היתה פולין גולה טובה, גולה שניתן היה לשגשג בה. סיבות נוספות לבחירה הנאצית, היו הטופוגרפיה השטוחה ורחבת הידיים של פולין, וכן מרכזיותה ברייך בן אלף השנים של חזון העיוועים שלהם.
 
בעקרון את אולי צודקת

היו הרבה מקרים של פולנים גויים ששמו נפשם בכפם והצילו יהודים. הפרופסור שבח וייס שהיה יו"ר יד ושם ואח"כ שגריר ישראל בפולין, חייו ניצלו בזכות משפחה פולנית - חסידי אומות עולם - אשר הסתירו אותו ואת משפחתו. סופר, כי שילם מכיסו [ !] קיצבה חדשית לאותה משפחה. הטענה שלי נוגעת לדרכי ההגעה למחנות המוות, בעיקר מסילות הברזל. היו די והותר מחתרות שקמו בפולין במהלך הכיבוש הנאצי. בפרט כאשר התקרב הצבא האדום. אף אחד לא עלה בדעתו לפוצץ את מסילות הברזל, שהובילו למחנות המות ולהקטין, לפחות, בצורה משמעותית את ממדי ההשמדה. מחדל שאני מייחס גם לחילות האויר של בריטניה וארה"ב. גם הם נמנעו מהפצצת המסילות. יכלו להציל בכך נפשות רבות. אך לא עשו דבר.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
מסכימה איתך וכפי שציינת- לא רק הפולנים לקו בכך, אלא גם מעצמות המערב הנאור...הן היו יכולות לעשות זאת בפחות קושי וסיכון - מהאויר. בכל זאת ביכרו להפציץ מפעלים צבאיים בקירבת אושוויץ ולא "לבזבז" פצצות על הצלת יהודים. אז למה אנחנו כ"כ אוהבים לשנוא דוקא את הפולנים? למען גילוי נאות- גם אני חבה הרבה מאד לפולניה. אלמלא היתה מסכנת חייה וחיי משפחתה כדי להציל את אמי, לא היינו כאן- אמי, אני וילדיי .
 
לא שונא אך גם לא אוהב ../images/Emo4.gif

הורי ז"ל לא סבלו מן הפולנים. אמנם היו מעשי התגרות של "שקצים" ביהודים ומעשי וונדאליזם מצידם. אך כעקרון הם חיו, יחסית, די בבטחה. השפה הפולנית לא עושה לי את זה, כשם שהגועל תוקף אותי כאשר אני שומע גרמנית. הגיעו הדברים עד כדי כך שחסיד אומות עולם, המוסיקאי הגרמני מנפרד לם, אשר הלחין את מרבית שיריו של מרדכי גבירטיג שנכתבו בזמן המלחמה. תרם את אוסף השירים, שהוא עצמו שר, לרדיו, ביום השואה. הקלטתי את כולם, אך מחקתי אותם, בגלל המבטא ה"ייקי" הכבד שלו. באמת סליחה, הר מנפרד, זה לא אתה, זה אני...
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אני בכלל לא בעד לשנוא או לאהוב עם שלם נראה לי מסוכן. נכון יותר בעיניי, לשמור את הרגשות להתייחסות אישית לאדם זה או אחר. עם זאת, ברור לי לגמרי, שבהיותנו אנושיים, לא תמיד ניתן להמנע מזה. רובנו לא מצליחים להיות מודעים לרגשותינו כמוך, ולקחת עליהם אחריות (../images/Emo45.gifלך ../images/Emo13.gif), אלא נוטים לעשות רציונאליזציה ולהשליך אותם על הזולת.
 
איש יקר, מנפרד לם

יליד גרמניה, נולד סמוך לסיום המלחמה. 1946 . כמו רבים מבני דורו חיפש דרך אל העם היהודי. כמוזיקאי צעיר, נתקל בשירים של מרדכי גבירטיג. כאשר שמע שגבירטיג נרצח בשואה ולא השלים את המנגינות, לשירים שכתב בגיטו קראקוב ובעיירה לובניקי לשם הוגלה. נסע לניו יורק שם מאוכסנים הכתבים בארכיון יי.וו.א. הוא למד על בוריין את המוטיבים המוסיקאליים של גבירטיג. יש אומרים שבילה תקופת מה גם בישיבה בירושלים, למד את טעמי המקרא. אני ספרתי בקטלוג של שירי העם ביידיש 25 שירים שהלחין למלים שכתב גבירטיג. גבירטיג כתב מנגינות ל- 40 שירים מתוך סכ"ה של כ-100 שירים שכתב. מרדכי גבירטיג אותו אני מכנה ה"נעמי שמר" ביידיש, היה נגר במקצועו. איש קשה יום, אשר נהג להשמיע את שיריו בעיקר לבני משפחתו, עד שהתפרסם. מעולם לא למד מוסיקה. את מנגינות השירים היה מחלל על חליל רועים פולני , הפויארקה, לידידו ושכנו יוליוס הופמן. זה כתב לו את התווים. בנותיו של הופמן שמצאו מקלט מחוץ לגיטו כאשר התחזו לנוצריות. הן ששמרו את השירים, שכתב גבירטיג בתקופת המלחמה, במחסן פחמים בו עבדו. הכתבים הגיעו בסופו של דבר לניו יורק. מנפרד לם נחשב כיום להמומחה בהא הידיעה של שירי גבירטיג. מרצה עליהם בכנסים מוסיקאליים ברחבי גרמניה ואירופה. מגיע גם לארץ ומשמש מדריך מוסיקאלי ומרצה של מורשת גבירטיג. את השירים אסף ופרסם בכמה תקליטים, אותם הוא שר בעצמו. עלי לציין שהוא שר ביידיש, אך המבטא הגרמני כל כך מודגש עד שניתן לחשוב שהוא שר אותם בגרמנית. אני שנולדתי עם פגם גנטי בכל הקשור לשפה הגרמנית, מחקתי לצערי את כל השירים, אותם תרם ל"קול ישראל" בערב יום השואה האחרון. כפי שכתבתי, מנפרד לם הוא חסיד אומות עולם הראוי להערכה. אני מקווה שיסלח לי על שאינני אוהב את שירתו. מרדכי גבירטיג נרצח בקראקוב ע" קלגס נאצי כאשר הובל אל הרכבת אשר אמורה היתה להגיע למחנה המוות בלזץ. מקום קבורתו לא נודע עד היום.
 

יצחק19

New member
מרדכי גביטיג

בן אהרון שלום. כיליד 1945 ברומניה גדלתי על שירים של גבירטיג שהם באים מהלב. ידעתי שהוא נספה בשואה אבל ההסבר ההיסטורי שלך לא היה ידוע לי. ישר כוח. יצחק
 
למעלה