הכרחיות, מציאות ואפשרות
שבוע טוב.
ישנם כמה אי דיוקים במה שכתבת. ראשית, זה לא נכון ש"עניינה של הסיבה הסברת המסובב". להבין דברים על פי סיבתם זה לא עניינה אלא ענייננו [טענה שאגב אינה מקובלת עוד בחשיבה של ימינו, למעט אי אלו ניסיונות של דוידסון ושות' לחדש אותה]. שנית, זה לא נכון ש"סיבה ראשונה תיתכן אך ורק בתפיסת הקדמות". ההפך הוא הנכון, המושג של "סיבה ראשונה" אינו מתיישב - לוגית - עם הנחת הקדמות. אריסטו כבר עמד על כך כשקבע שהסיבה הראשונה בהגותו אינה במובן של סיבה ליניארית, או טמפולרית, אלא במובן של סיבה לוגית. משמעות הדבר היא שהסיבה הראשונה הכרחית [anankaion] לעצם קיומו של דבר, משום שכל דבר מתהווה מכח משהו זולתו [ראה המטאפיסיקה דלתא, פרק ה, 1015a20; המטאפיסיקה זיתא, פרק ז, 1033a17]. בדומה לכך אצל שפינוזה העצם [substance] קודם למודיפיקציות, אך לא מדובר על קדימה זמנית [ראה אתיקה ספר א, הגדרה 5; אקסיומות, משפט 1]. בנוסף לאמור, קאנט לא טען כי "מושגו של כל דבר הוא מושג של דבר מצוי" אלא אמר בהדיא כי קיום איננו פרדיקט.
לגבי התכנים שנדרשת אליהם בדברייך: כשאנו טוענים כי דבר-מה הנו אפשרי, אנו קובעים בו זמנית שגם היפוכו אפשרי. לדוגמה, כשאנו טוענים "ייתכן שמחר יירד גשם", קבענו, בעצם השימוש במילה "ייתכן", שגם הטענה "מחר לא יירד גשם" אפשרית. יש כאן חוק כללי: טענות 'שמא', או במילים אחרות, טענות אפשרות, או חיווי הייתכנות, הם תמיד מבעים אליפטיים (אליפסה זה ביטוי שהושמטו ממנו חלקים). כלומר הטענה "א אפשרי" היא אליפסה של "א אפשרי וגם לא א אפשרי". דא עקא, החוק הכללי הזה מתנגש עם עיקרון לוגי אחר: זה שהיה מכונה בימי הביניים "היקש מן ההכרח אל המציאות ומן המציאות אל האפשרות" (ab oportere ad esse, ab esse ad posse).
הסבר העיקרון: מהטענה "הכרחי שא'" נובעת הטענה "א' אמתי" (או "א' קיים"); מהטענה "א' אמתי" נובעת הטענה "א' אפשרי". נביעה זו מציינת 'יחס עובר' (טראנסיטיבי). כלומר, מהטענה הראשונה משתמעת הטענה השנייה, וממנה משתמעת הטענה השלישית.
הבעיה היא ששילוב של שני העקרונות האלו יוצר אנטינומיה. הרי ראינו שמהטענה "א' אפשרי" משתמעת הטענה "לא א' אפשרי". אחר כך ראינו כי מהטענה "א' הכרחי" משתמע כי "א' אפשרי". יוצא אפוא שמהטענה "א' הכרחי" משתמע ש"לא א' אפשרי", וזו טענה השקולה לטענה "א' איננו הכרחי". ודוק.