פענוח אפשרי לחידת קדמות ספר הזוהר

מוטי32

New member
פענוח אפשרי לחידת קדמות ספר הזוהר

בס"ד מפני שרבים עוסקים בשאלה זו ראיתי לנכון לכתוב שורות אלו אחר שכבר נערמו אצלי עשרות שאלות המנגדות את הוכחת קדמות הזוהר אלא ההיפך יש לי הצעת פתרון אפשרי המבוסס על אמונה ברוח הקדש כיצד ומדוע לא נאמרו שמועות אלו ולו ברמז משם רשב"י על ידי המקובלים שקדמו לספר הזוהר? יכולות השייך לדברים היו צריכים להישמר למשך תקופה עצומה מאז ימות רשב"י .וזה אפילו התלמוד והמשנה לא יכלו לעשות בעל פה .עד שהוזקקנו להיתר לכתיבת הדברים.כמבואר בגמרא מסכת גיטין. העלתי כבר את מסקנותי בפורום הייד פארק ניתן לראות שם. הדברים דלהלן הם עוד אפשרות לפענוח העניין . קראתי את כל החומר בפורום זה ובעניין קדמות ספר הזוהר לאחר קריאת כמה וכמה ספרים בנושא ועיון בכמה פורומים חשובים באינטרנט כאדם מאמין מאד הגעתי למסקנא ברורה שמתרצת את כל הקשיים והיא נזכרת בדברי מימוני כמדומה. אני מבקש לא לדחותה על הסף אלא לנסות להבינה חכמת הקבלה או סתרי מרכבה או מעשה בראשית או כל שם אשר ניתן לה היתה ידועה בכל הדורות ליחידים ואנשי סגולה עם קום האיסלם ותנועת הקראות החלה שיטת החשיבה הסופר רציונאלית כדי ליישב ולהשיב לכופרים בארץ ספרד ובפרט אשכנז נשמרה הידיעה המסורתית עד שגם לתוך ספרד פרצה הגישה הפילוסופית בעקבות הקראים ומה שנגרר ממנה מהעומדים למולה. עם התגברות הפילוסופיה בספרד התגברה לעומתה גם הגישה הקבלית מסורתית שביסודה היא מארצות אשכנז מבית מדרשם של חסידי אשכנז באותה תקופה דהיינו תקופת הרשב"א נפוץ מאד העסק בקבלה מעשית שבכחה להביא להשגת רוח הקדש ולגילוי נשמות והרשב"א עמד משתומם לזה ולעיתים התנגד בחריפות.הרשב"א כזכור היה כמלך בספרד ליהודים. ראש החץ בגישה ופעולות אלו היה רבנו אברהם אבולעפיה זיע"א .וכן עסקו בה עוד מקובלים מהם ידועים מהם לא ידועים. כמו כן היתה ידועה פעולת הורדת נשמות רבנו משה די ליאון אכן עסק בפעולות אלו . דברי הזוהר הם דברי רשב"י אחר מותו.ויש בהם גם ממה שאמר עוד בחייו כנראה ובזה אינני יודע בוודאות.אך כך מסתבר בפרט לגבי ספרא דצניעותא. מחבר ספר הזוהר נגע בנבואה לשעבר ולעתיד.וראה כל הנשמות בהקיץ.נשמת רשב"י רבי אבא וכולי.וכל דבריו אינם לפי פשוטם אלא נבואות מן השמים. דבר זה היה ידוע לכל אלו שקיבלו את הכתבים בזמן רבנו משה די ליאון. אחר גירוש ספרד נתפסו הדברים כפשוטם דהיינו שחיבור זה עוד מזמן הרשב"י מזמן המשנה. חכמי ישראל לא הוצרכו לשנות עובדה זו מפני שסוף סוף זו האמת מבחינת התוכן אם כי לא מבחינת הזמן.כי הם ידעו בסוד המלבוש. כאשר התחילו לפעפע כארס של נחש כפירות שניתלו בגלל "גילויים" שהספר הוא מחודש והמשיכו מכך לשלול את עניין סתרי תורה ולחזור אל תפיסת האמת השכלית.היו כמה מחכמי ישראל שעירערו על קדמות הזוהר כספר.לא כחכמה.והמערערים כחכמה הוא מפני שמלכתחילה תפסו בגישות השכליות. רבנו האר"י אשר העולם הרוחני וההשגות היו אצלו שוים למציאות החומרית יכל בהחלט לומר כי הספר נכתב על ידי תלמידי רשב"י.כי האמת לאמיתה כך היא.ומימד הזמן כלא חשיב קמיה. בזה יוברר כי הספר נכתב בזמן מאוחר מפי התנאים. ואני יודע שדבר זה לא יאמין אלא המאמין במציאות רוח הקדש. והנה זכה דורינו שיתפרסם חיבורו של הרמח"ל תיקונים חדשים והוא כאיתות ליכולת הדבר.צא וראה מה עלה בגורלו. לא נותר אלא לשאול האם היה הרמד"ל בעל השגת אמת ואחר שהאר"י סמך את ידיו.ידענו האמת.כי הגם שאז השכל שלט בכיפה מכל מקום זוהי נבואה מעל השכל.הניתנת כלשונו של הנביא.באומרי "נביא" זוהי השאלה לרוח הקודש עצומה. כך נלענ"ד בס"ד. אשמח לקבל הערות השגות ופרשנויות
 

Igra Rama

New member
Lovely

but have you got any written proof to all of this ? What is the action of lowering the souls ?
 

מוטי32

New member
יש לי הוכחות לכל מה שכתבתי

סעיף אחר סעיף פעולת הורדת הנשמות מובאת כמה וכמה פעמים בספר הריקאנטי וביתר פירוט מובאת בספר מצרף לחכמה להגאון היש"ר מקנדיא.ראי שם. פעולה זו היתה ידועה אף לנוצרים.אכן כוונתי על דבר שונה הנקרא "סוד המלבוש".וראי סוף מסכת כתובות ובמסכת בבא מציעא לגבי רבי אלעזר בן רשב"י.ובספר חסידים לרבנו יהודה החסיד מאשכנז.ובספר שם הגדולים להחיד"א לגבי הרשב"ם.וכן נזכר כעין זה בגמרא מסכת שבת ובמסכת ברכות.
 

Providence

New member
אני רואה שאף אחד אינו מסוגל לענות

על שש שאלות פשוטות. מדברים על הכל. רק לא על שש התמיהות הברורות והצלולות כבדולח: (1) מי מחכמי ישראל ראה או מזכיר בכתביו את הזוהר כחבור, או כספר בשם זה, לפני 1286? (2) מי מחכמי ישראל העיד שראה את כתב-יד הזוהר אחרי 1286? (3) איך מוסבר איזכור עשרות מנהגים של ימי הביניים בזוהר? (4) אין מוסבר התחביר הספרדי והתחביר הארמי הלא תקין? (5) מדוע תאור ארץ ישראל בזוהר אינו תואם את מציאות, אלא תואם תאורים מספרות קדש? (6) מדוע אין שרשרת מסירה של הזוהר מרשב"י ועד ר' משה דה לאון?
 

מוטי32

New member
תשובה אחת לכל השאלות

הספר ירד ברוח הקדש לרבי משה דיליאון או למי שקדמו הלשון היא לשון שבה יורד שפע נבואי פחות ממדרגת לשון הקדש. הנשמות שהתגלו לאותו מקובל הסבירו לו סוד כל דבר ועניין שהיה בדורו. הנבואה יורדת לפי כלי הנביא לפיכך אין שני נביאים מדברים בסגנון אחד. ואם הוא היה ספרדי ממילא ירד בתחביר ספרדי ואף יזכיר ממושגים ספרדיים הפעולה יכולה להיות גם בלשון זרה. "שמע"-בכל לשון שאתה שומע.(גמרא) אם יש לי טעות אשמח אם תחכים אותי בכל אופן תודה על תגובתך.
 

מוטי32

New member
ביטול עוד כמה שאלות וקושיות כאן

עיין בעוד הערות שנשאלתי בהם אם יש לכבודו עוד השגות אשמח לשמוע הנה הקישור הערות שונות
 

מטטרון

New member
טוב, רצית התייחסות...

אז אני מניח שאתה לא ממש מתפלא שאני עם פרובידנס. ואפילו אחרי תירוצך עדיין לא ברור מדוע ידבר הרשב"י עם משה די-ליאון או כל אחד אחר בארמית קלוקלת, אך לא זו הבעיה המרכזית. הבעיה, כמו שפרובידנס מזכיר/ה, היא העובדה שהזוהר נטוע בעולמם של ימיה"ב, מבחינת מנהגים, סוגיות והלכי מחשבה, מבחינת זה שהוא עושה עניין גדול מהניקוד, שרק הומצא במאה ה-11- בקיצור, איפה פה הרשב"י? איפה פה הלכי המחשבה, צורת החיים, סוגי הדאגות שהטרידו תנא בימי התנאים? ומדוע שיבוא הרשב"י כדי למסור תורה שמושפעת מהכוזרי, מהנאופלטוניזם של איבן גבירול ואיבן טיבון, מעולם הכוחות האלוהיים של הראב"ד וביתו והרקנאטי וביתו וחוג ספר העיון, בקיצור, ספר הנטוע בתפיסות ימי ביניימיות? לא יכלה רוח הקודש לבדה להתלבש במשה די-ליאון, ולומר לו דברים בסגנון נבואה ישירות, שאז אתה יכול להסביר יותר טוב מדוע דיברה אליו דווקא מעולם המונחים של ימיה"ב- כלומר המונחים שלו. כל התפקיד של הרשב"י פה הוא מקרי בלבד, ונובע מזה שהספר משתמש בדמויות קיימות ובדויות של תנאים כדי למסור את דבריו. הרי כמו שהאר"י הנהיג את חבורתו כך שכל אחד הזדהה עם דמות זוהרית, כך יכלו להיות גם פני הדברים בחבורה האמיתית שכתבה את הזוהר...בקיצור, גם אם אני מקבל לצורך הויכוח את האמונה ברוח הקודש, כל הצורך להכניס לעניין את הרשב"י המקורי נראה לי מאולץ.
 

מוטי32

New member
ניסיון להשיב להערות

1 ארמית קלוקלת-בעיית הכלים. 2מנהגי ימה"ב-פירוש המציאות בכח נבואי וגילוי נשמות.כעניין האר"י 3עניין הניקוד-אמונתינו כי הניקוד מסיני.הגם שלא נכתב. 4דאגות-התנא נמצא בימי הבינים. 5פירוש הקדמונים-בירור כנפה לענייני האמת בכח נבואי.כעניין האר"י 6ריקאנטי-הביא מהזוהר לא ההיפך וזו שגגת המעתיק 7ניאו אפלטונים-אפשר שכיון לאמת בכמה דברים.ראה מסכת דרך ארץ. 8לא יכלה...-עניין של מעלה מדוע דווקא גילוי כזה ולא אחר. 9להסביר טוב יותר-הזוהר מדבר מה שרשב"י אומר לחבריו ומה השיבוהו.מלבושים. 10עניין הרשב"י-אינו מקרי לו ניתנה הרשות לגלות והוא הצינור. 11דמויות בדויות-חלילה כולם היו שם "ואת אשר איננו פה עמנו היום" 12דימוי החבורה-חזרנו לתסבוכות והתפתלויות בסילוף האומר.הדברים כפשוטן. 13 עניין רשב"י-כאמור לו ניתנה הרשות לגלות.וברוך היודע מדוע. יישר כח גדול בסיכום אם נניח התגלות כמו להרמח"ל יישארו קושיות.זקוקים אנו לסוד המלבוש.
 

Providence

New member
עגום, פשוט עגום, לראות אדם מאבד את

שכלו הישר, מתפתל ומתעוות ובמקום להציע את הפתרון הברור והסביר ביותר, מתעקש על הפתרון אותו סימן מראש. לא נותר לי אלא להציג שוב את התמיהות: (1) מי מחכמי ישראל ראה או מזכיר בכתביו את הזוהר כחבור, או כספר בשם זה, לפני 1286? (2) מי מחכמי ישראל העיד שראה את כתב-יד הזוהר אחרי 1286? (3) איך מוסבר איזכור עשרות מנהגים של ימי הביניים בזוהר? (4) אין מוסבר התחביר הספרדי והתחביר הארמי הלא תקין? (5) מדוע תאור ארץ ישראל בזוהר אינו תואם את מציאות, אלא תואם תאורים מספרות קדש? (6) מדוע אין שרשרת מסירה של הזוהר מרשב"י ועד ר' משה דה לאון?
 

מוטי32

New member
תשובה אחת לכל התמיהות

ראיתי את שאלותיך הם נכונות וטובות אמנם לפי מה שביארתי הכל מתורץ אנא שים לב בעיון היטב למה שכתבתי תשובות 1-אף אחד כי הספר לא היה(אך קדמו לו ספרי קבלה כנודע) 2-אף אחד כי הדברים נרשמו בהשפעה שוטפת ונמסרו כעניין הרמח"ל.אלא שחלק נשמר.וראה בספר יוחסין כי הנחת עותק קבוע היא נסיון פירכה. 3-הנשמות ביארו לו עניינים הנוהגים בזמנו 4-ההשפעה יורדת לפי הכלים לכן אין שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד. 5כנ"ל מס' 4.גם אמרו דברה תורה כלשון בני אדם.ועיין ספר הברית לגבי סיבוב השמש.וישנה עוד סיבה עמוקה .כי הכל נבואה . 6כנ"ל תשובה 1 אני מאד מודה לך על התייחסותך. אקווה שתנסה להפריך את דברי .וביחד נגיע לגילוי האמת.
 
למעלה