פרוייקט החומה: פינק הילד - המשך

פרוייקט החומה: פינק הילד - המשך

אלו הדברים שהועלו בדיון בשבוע שעבר, בהקשר לחלק ביצירה "החומה" המתייחס לילדותו של פינק: israel saiko כתב: "ילד קטן, עם אמא שתופסת "בעלות" עליו - זה הכי מובהק בשיר mother, הוא אומר בשיר משהו בסיגנון "she won't let you fly but she might let you sing." אני לא זוכר בדיוק את המשפט, אבל נראה לי זה ככה הלך. המשפט הזה מסכם פחות או יותר את יחסיו עם אימו. האמא חונקת באהבתה ודאגתה, עד שהיא לא מאפשרת לו להתפתח ולהתערבב בחברה. תוסיפו לזה את העובדה שאין לו אבא, שכנראה פינק העדיף אותו על אימו, מאותן סיבות לפי דעתי - מכאן הכעס על המדינה ועל המלחמות, שלקחו את האבא האהוב עליו. ויש גם את עניין הביה"ס, על הזלזול והחוסר רגישות מצד המורים, שגם השפיע עליו שלילית - שלדעת פינק, לא תורמים להתפתחות של הנוער והילדים, ולא תורמים להשכלה. פה מוצגים ה"לבנים" של החומה של פינק. הרעיונות שהתפתחו במחשבתו, וגרמו לנתק את עצמו מהחברה. בהתחלה זה אבא שעזב, אחר כך הביה"ס. ובסוף הלבנה השלישית זאת האמא, שלפי דעתי זה הגורם המשמעותי לחומה. אחר כך, מסופר על התקשורת עם בנות זוג וכד', זה המשך ישיר ליחסו עם האמא." holo כתב: In the Flesh פותח את הסיפור כמו איש לפני מחזה שבא להציג את הסיפור שלו בפני הקהל. הכל מתחיל, פינק נולד אל העולם, אל החיים המודרניים וה"מסוכנים". כבר בתחילת השיר האמא מגנה יותר מדי על בנה מהחיים האמיתיים והמסוכנים שבחוץ. בשיר mother פינק הילד שואל את אמא שלו שאלות על החיים והאמא משיבה ברוגע- "אל תבכה, אמא תגן עליך מכל דבר, היא לא תיתן לך לעוף אבל היא תיתן לך לשיר", אולי בגלל זה הוא הפך בהמשך לכוכב רוק..לא יודע ממש. הילד גם מתייעץ עם אמא שלו האם לבנות חומה, דבר שאני לא כל כך מבין, כי בשירים שלפני- ABITW, כתוב בסוף כל שיר שכל אלה הם רק לבנה בחומה, אז משהו לא מסתדר לי עם הסדר של בניית החומה.. בכל מקרה, בשיר ABITW pt.1 הילד פינק גדל בלי אבא. אבא שלו נשלח למלחמה ולא חזר משם, עוד טראומה= לבנה, בחיים של הילד. ועוד טראומה= לבנה בחייו של פינק היא החינוך הקשה בבריטניה. את השיר THDOUL (נו החיים המאושרים של חיינו..נשמע כמו טלנבולה) שר פינק שהוא כבר גדול, או לפחות אחרי בית ספר, כי הוא מדבר על הבית ספר כמשהו שקרה בעבר. ואז בא השיר שכל ערס מכיר- ABITW pt. 2, נו זה עם הילדים שצועקים שהם לא צריכים חינוך. המורים נהגו להשפיל את התלמידים לפי מה שפינק טוען.." ועל כך העיר israeli saiko: "זה לא פשוטו כמשמעו. זה יותר בנימה צינית, הוא בא לאמר שאמא שלו היא למעשה חלק מלבני החומה, ויותר מזה - היא זאת שהכי משמעותית בבנייה של החומה של פינק. ככה אני רואה את זה לפחות... בקשר לכל החלקים של Another Brick in the Wall... ב-ABITW 1 -> מדובר על האבא שעזב, שהוא היה זקוק לו. ב-ABITW 2 -> מדובר על החוויות בלימודים, עם המורים, ההתערבבות עם החברה. אבל ב-ABITW 3 -> אני יצטט מה שהוא אומר שם: "All in all it was all just the bricks in the wall." זה מעין סך הכל של כל הלבנים. זה מופיע אחרי השירים עם האמא, והיחסים עם החברות שלו. האמא זה הלבנה האחרונה, זה מה שחתם את החומה סופית, ואולי גם בצורה הכי משמעותית. Shakty כתב: "פינק זה שאימא שלו לקחה אותו לגן השעשועים והוא נדבק שם לאבא שמשחק עם הילדים שלו - הקטע בסוף שהוא נצמד לידו של הזר והוא מגרש אותו - זה תחילתו של תהליך הניכור. אנו רואים גם לאיזה עולם מושגים פינק גדל בכל מה שקשור למערכת זוגית כשאמא שלו הולכת לערב הריקודים והוא נאלץ לרקוש אם מישהי הגדולה ממנו בכמה שנים טובות... וההצצות שלו לשכנה - בלי אבא שאפשר לשאול ועם אמא שעדיף לא לשאול... נורא קשה לי לנתק את האלבום מהסרט למרות ההבדלים המינורים בינהם, תמיד שאני שומע את הדיסק עולות לי תמונות מהסרט." amitex כתב הרבה דברים, מתוכם להלן הדברים המתייחסים לילדותו של פינק: "חינוך: קודם כל אני אסביר על המצב בבריטניה. כפי שרובכם אולי יודע לאחר מלחמת העולם ה1 אזרחי בריטניה אבדו את הבטחון בממשלתם כל מה שהאמינו בו לפני המלחמה וכל מה שנלחמו למענו בסופו של דבר התברר שלחינם (מלחמת חפירות בלי שום מטרה ורק אבידות),לאחר המלחמה המשבר הכלכלי\חברתי ובעצם כבר מפה אזרחי בריטניה החלו לפקפק באנטרס הממשלה,החינוך פה משחק גם תפקידים נוספים חוץ מזה שהמורים חסרי רגישות וכל זה.החינוך הוא מטעם המדינה והוא בעצם בשביל המדינה,אולי אתם לא יודעים אבל למערכת החינוך ישנה השפעה רבה על תפיסת העולם של כל אלה הסוגדים לחינוך(מי שמעוניין שיקרא על תוכנית החומש של סטלין בתחום החינוך ויבין את כוחה של מערכת החינוך),אני לא יודע אם ווטרס ידע זאת בוודאות אבל אני משער שווטרס ידע מה קרה לאבא שלו וראה מה "מלמדים" במערכת החינוך ומפה בעצם התחיל להבין שחינוך מטשטש את המציאות(שלו במיוחד).מטחנת הבשר נכנסת פה לתפקיד שכפי שרואים בסרט התלמידים נמצאים על סרט נע(מאפיין יצור תעשייתי)שבעצם התלמידים הם חומר הגלם שמעובד לדבר מגעיל ושונה ממה שהיו,ובמילים אחרות משנה את המחשבה ואת הערכים. ומפה גם שליטת המוחות. אמא: מי לא מכיר את האמא הפולנית שכל פעם מפריעה ודואגדת יותר מידיי ווטרס קצת הגזים עם זה אבל הוא כנראה הרגיש שפספס חלק חשוב מהילדות שלו בגלל אמא שלו שמנעה ממנו לעשות דברים שרצה אבל זה שהיא תתן לו אולי לנגן זה היה בציניות וכנראה זה מה שהתחרז לווטרס עם FLY" האם יש לכם דברים נוספים להוסיף לגבי חלק זה של היצירה? הערות על דברים שכבר נאמרו? זה המקום לשרשר".
 

amitexc

New member
לא לשכוח

את הלבנה הראשונה בחומה. מות האב הוא הבסיס להכל:לאם השומרת על בנה בכפפה של משי(כי אין אב שימתן זאת),לחוסר היכולת להפגין אהבה ולאדישות,ובעצם לילד להיות פסימי. דרך אגב לדעתי השכנה היא גם זאת שרקד איתה וגם זאת שהתחתן איתה לא? אהה והתכוונתי לפולניה לא פולנית
 
המטרה של השרשור

איננה למצוא ניתוח "מדוייק", כי אין כזה. המטרה היא לתת *לכם* לבטא את הניתוח שלכם, והרעיונות *שלכם* לגבי היצירה. בוודאי לא לקחת ממקומות אחרים.
 

amitexc

New member
בכל זאת למי שבא לקרוא קצת

זה לא יזיק ואולי יחדד את כוונת הסופר... אני עדיין בשלי לגביי החינוך וזה בגלל המוטיבים שמזכרים את מלחמת העולם ה2 והיטלר.והמסר פה הוא יותר ממסר ספציפי של ווטרס והמון האנשים שסבלו בחינוך שהם חוו.פשוט הכל מעגל שנסגר והכל קשור כלכך אחד לשני שמי שירפרף בהסטוריה שמ-מלחמת העולם ה1 עד אחרי מלחמת העולם ה2 יבין על מה מדובר. מה שמחזק את זה הוא ההמשכיות של ווטרס לדבר על הממשל(שהחינוך קשור אליו), אז בכל זה יותר מסתם חוויה קשה שחלפה. אני לא קראתי עד הסוף אבל הוא שם פספס את הפואנטה לדעתי ואולי לא הבנתי נכון פשוט.ד"א את קראת את הספר של אלדוס הקסלי "עולם חדש נהדר"?
 
קראתי את הספר של האקסלי

בקשר לדיון: לצערי לא הבנתי בכלל את מה שכתבת בהודעה לעיל. אני מודה שגם לא הבנתי בדיוק את התיחסותך ל"חינוך" בהודעה הקודמת שכתבת (ושאותה העתקתי לראשית השרשור הנוכחי). אשמח אם תסביר את זה שוב.
 

amitexc

New member
חחח אז לא יכלת להגיד לי...

מה שאני טוען הוא שלמערכת החינוך יש חלק חשוב בהקניית הערכים של התלמיד לגביי המדינה.במילים אחרות החינוך היה מראה את הצד היפה של הממשל ומעלים את התמונה כולה. מלחמת העולם ה1 גרמה לכל האזרחים להבין שהמדינה הכניסה אותם למלחמה מבלי להתחשב באזרחים עצמם,יש הטוענים שהמדינות נכנסו למלחמה בגלל הרצון של המנהגים להכנס למלחמה רק בשביל להאדיר את שמם ושוב כל זה על חשבון האזרחים.מלחמת העולם הראשונה מוגדרת כמלחמה מיותרת לחלוטין וגם קיבלה את השם "מלחמת חפירות" שבה נלחמו בביצורים ובשביל לכבוש מטר נוסף היו נהרגים מאות חיילים.לאחר המלחמה האזרחים ציפו לחיים טובים יותר אבל שוב בעקבות המלחמה המדינות שהשתתפו בה הפסידו המון כספים (שהשקיעו במלחמה) ובנוסף לכך ההרס שנגרם והיה צריך לשחזר.הדבר גרם לחוסר התאוששות והמצב הקשה לא נפתר.הלקחים ממלחמת העולם הראשונה היו כנגד הממשל ולא ראו שום הצדקה להשתתפות במלחמה. פה בעצם נכנס תפקידו של החינוך,המטרה היא לגרום לתלמידים להבין את צד הממשל בכך שמלמדים רק את הצד החיובי של הממשל. למרות שממלחמת העולם ה1 הגישה השתנתה ומדיניות הפייסנות שלפני מלחמת העולם ה2 מראה זאת(הבריטים והצרפתים הרשו לגרמנים לעשות הכל) ,עדיין האזרחים לא האמינו בממשל,והלקחים לא נשכחו. ווטרס שאביו נהרג במלחמה הרגיש זאת במיוחד כי מבחינתו המלחמה גרמה לו לאבד את אביו ולא יכול להיות דבר יותר מיותר מזה. איך אני אגיד זאת תנסי להכנס לנעליו של ווטרס ותחשבי שאיבדת את אביך בגלל המדינה והחינוך בניגוד לכך מנסה לשכנע אותך ולהחדיר ערכים למען המדינה,אני חושב שווטרס חש על בשרו את הניגודים הללו ואולי ראה את חבריו ללימודים הולכים שולל אחרי ההטעיה ואילו הוא נשאר בצד . עד פה מובן?
 
זה ניתוח מעניין

אבל הוא לא מקובל עלי, כפרשנות ל"החומה". ואני אסביר: ביקורתו של ווטרס על הפוליטיקה (והמלחמות) וביקורתו על מערכת החינוך, אינן קשורות זו לזו; אלו שני נושאים שונים אצלו. אין גם קשר בין מלחמת העולם הראשונה לבין היצירה; הרקע ל"החומה" היא מלחמת העולם השניה. נתחיל עם אלמנט החינוך (הלבנה השניה?): כשווטרס נכנס למערכת החינוך האנגלית, היא היתה עדיין מאוד מיושנת. ההוראה היתה מאוד נוקשה, ולמורים ניתנה יד חופשית להכות את תלמידיהם כאמצעי עניזה (אמצעי זה בוטל רק בשנות השבעים!). דגש רב הושם - במיוחד בבתי הספר היותר "יוקרתיים" - על שינון בעל פה, ולימודים 'קלאסיים' (לטינית, למשל). חשיבה חופשית, יצירתיות וביקורתיות, דוכאו ביד קשה. ווטרס הילד, שמן הסתם היה בעל נטיות אמנותיות, סבל מאוד בסביבה כזו. זה הרקע לביקורתו של ווטרס כלפי מערכת החינוך, לדעתי. ברקע, יש לזכור סיבוך נוסף: שני הוריו של ווטרס היו מורים. אמו היתה מורה ואח"כ מנהלת בבית הספר היסודי בו למד (היא היתה המורה של בארט, גם כן). איך זה השפיע על יחסו של ווטרס כלפי מורים? זו שאלה פתוחה. בשנים האחרונות, ווטרס הביע סלחנות גדולה יותר כלפי אותם מורים "אכזריים". הוא נזכר, שחלקם היו חיילים משוחררים, שלא יכלו למצוא עבודה אחרת, עם שובם מהמלחמה (מלחמת העולם השניה). היינו, חמלתו כלפיהם (כחיילים, שסבלו כמו אביו) גברה על שנאתו כלפיהם, בתור המורים שמיררו את חייו, כילד. המלחמה, עליה ווטרס מדבר, היא כאמור מלחמת העולם השניה. ווטרס רואה במלחמות ככלל דבר חסר טעם, דבר ההורג אבות צעירים ומותיר את ילדיהם יתומים. שנאתו לפוליטיקה היא בחלקה, בגלל שהפוליטיקאים הם שגורמים למלחמות, לפי שיטתו. ווטרס הכיר בכך שמלחמת העולם השניה היתה מוצדקת, וביקורתו לכן הוסטה קצת הצידה: הוא מדבר על החלום, שפרח בעקבות תום המלחמה, על יצירת עולם צודק יותר, עולם של שלום - ושיברו של החלום הזה, עם עליית כוחות הימין (תאצ'ר, בבריטניה, רייגן, ועכשיו בוש). הוא רואה בכך בגידה בערכים בשמם נלחם אביו ומסר את חייו. כמה שאלות, לקידום הדיון: - מה מרגיש "פינק" כלפי אמו? האם אתם מקבלים את התיאור שלו אותה? (היינו, האם אמהות באמת מתנהגות ככה)? - האם המורים הם באמת "לבנה נוספת בחומה"? - אלו עוד חוויות ילדות עובר "פינק" (באלבום או בסרט), שלא הזכרנו? - איך הפך מותו של אביו ל"לבנה" בחומה?
 
שכחתי לציין

שזה הכל רק לדעתי. זה לא הניתוח "הכי נכון" או "מדוייק", כי אין דבר כזה. קפיש?
 

amitexc

New member
חח רציתי להגיב יותר מאוחר היום!

אבל לא יכלתי להרדם. העניין שצריך להבין הוא שהאזרחים בין מלחמת העולם ה1 ל2 הם בני אותו דור ובגלל זה הדגשתי את מלחמת העולם ה1 כי משם הכל התחיל. לגביי מלחמת מלחמת העולם ה2,הלקחים בעיקר היו ממלחמת העולם ה1. ולמען האמת בריטניה בכלל לא רצתה להכנס למלחמה ולאחר הסכם מינכן(שהיה שיא הכניעה לתוקפנות הנאצית)שב צמברלנג לבריטניה והודיע "הבטחנו את השלום לדוריינו".ואחרי הפלישה לפולין כבר לא נותרה ברירה ביידם. אני טוען ששני הדברים קשורים כי החינוך הוא מיוזמת הממשל. ולכן חוקק חוק חינוך חובה,הרי בתחילה ההורים לא רצו לשלוח את ילדהם לבית הספר והאנטרס של המדינה הוא אחר. וכמו שאמרת לגביי החינוך הכל נכון רק שצריך להבין שהשינון בעל פה היה נאומים של המנהגים,והאומנות לא חופשיה וללא חוסר יכולת לביטוי עצמי שנוגד לממשל.תוספי לזה את שאר הירקות ותביני מאיפה בא כל הכעס. כל אשר ווטרס חש החינוך עמד ממולו.אם זה ברגשותיו ואם זה ברצונו להתבטא. ומפה אנחנו כבר אומרים אותו דבר,מנהגים\פוליטיקאים שגורמים למלחמות בגלל הרצון להיות חלק מההסטוריה מבלי התחשבות באזרחים עצמם. מות האב משפיע על הכל,ויוכל להיות שאם אביו של ווטרס לא היה נהרג הוא לא היה מקבל את הערכים שקיבל. וכפי שאמרתי האב ממתן את שמרנות האם,ובגלל שאביו של ווטרס נהרג אז האיזון נהרס ווטרס גדל בחיים מוגבלים מאוד מצד האם.
 

Jo Doe

New member
בקשר לאמא של פינק.

אני בהחלט מקבלת את האופן בו הוא תיאר את האמא. אמהות בהחלט מתנהגות ככה (וגם אבות, אבל הוא לא היה יכול לדעת), אבל מה שבדרך כלל מפספסים זה את זה שאמא של פינק היא בעצם כן אמא טובה, או לפחות מנסה. נכתבו פה כמה הערות על זה שרוג'ר ווטרס חושב שאימהות רעות, אבל לפי דעתי זה נובע מאהבת יתר. האמא בסך הכל מנסה לגונן על הילד שלה, פינק, כמה שיותר. זה נכון לגבי הרבה אמהות, ובכמה מקרים זה אפילו תיאור מדויק של יחסי הורה-ילד.
 

amitexc

New member
בדיוק

ובדרך כלל האבא הוא זה שמרשה לילד בדר"כ לעשות דברים בניגוד לאמא. עכשיו תחשבי שאביו של ווטרס נהרג,ולא היה מי שירשה לו בסופו של דבר לעשות את הדברים האופיניים לבני גילו...
 

thezanani

New member
ועכשיו צנעני

יש נטייה מסויימת ללגלג על דברים אהובים מהעבר,משהו כמו צביקא פיק,אך זה עדיין לא מסביר את התדרדרות הכבוד לחומה. הרי ברור היה שמתישהו מוזיקאי יעלה על אקורדים וסולמות את כל עלילות חייו של ילד שאביו מת,אמו חונקת אותו והוא בדרך להיות מנהיג פאשיסט, אז משהו יכול להעלות על הדעת שיש אחר שהיה עושה זאת יותר טוב מרוג'ר? כן,כן אנו חוזרים אל מקור הרוע,הזדון,השניים המוזרות ותסרוקת הוואגינה-רוג'ר ווטרס. וכמיטב הווטסיזם החומה נפתחת ונגמרת ולאף אחד בסוף אין ספק—כולם אשמים. Momma loves her baby, And Daddy loves you, too. And the sea may look warm to ya, Babe, And the sky may look blue. Oooooo Babe. Oooooooo Baby Blue. Oooooo Ooohh Babe. לא כל ברור איך זיכרון ילדות הזה הופך למסע אימים של פאסימיות וחזון שחור. האבא עוד חי. לצערינו גם האמא,ושניהם אוהבים אותך מאוד. אז מדוע המצב הזה שהוא תמצית הטוב והאכפתית בגזע האנושי מגיע לשורות הללו: If you should go skating, On the thin ice of modern life, Dragging behind you the silent reproach, Of a million tear-stained eyes, Don't be surprised when a crack in the ice, Appears under your feet. You slip out of your depth and out of your mind, With your fear flowing out from behind, You as you claw the ice. האמנם יש סיבה כעת לפחוד?ישנו משהו לא מושלם בהורות הזאת? או שהאבא כבר מת בשלב זה? או שכרגיל כולם אשמים,וחברים-שכנים של ווטרס הטביעו אותו במגרש קרח? בכל מקרה בהמשך,יש תירוץ מבוסס יותר לבניית החומה. האבא מת במלחמה שאותה פינק הקטן לא יצר ולא הכיר. עניינים של מבוגרים,עזוב. Daddy's gone across the ocean, Leaving just a memory, A snapshot in the family album. Daddy, what else did you leave for me? Daddy, whatcha leave behind for me? All in all it was just a brick in the wall. All in all it was just the bricks in the wall. וכאן המוטיב החשוב מתחיל,תחילת בניית החומה. כל תחלואי המאבקים בעולם מתנקזים לאבא מת וילד שרוצה אותו ולא מבין למה. חוסר הדמות של האב וייחולים לה, הם האבנים הראשונות של החומה-מסך ריחוק וניכור מעולם מלא חרא של אנשים טיפשים,שנבנה מהתגוננות האינסטינקטיבית של האדם. זה לא פינק שהתרחק,זאת החומה שנבנית מעצמה, ולא מותיר לו לראות את התמונה הכוללת,השלמה. "the wall" הוא ביטוי כה חזק ומאסיבי,שאפשר לפרשו בכל כך הרבה דרכים ותמיד להיות צודק,וזה עוד גורם לפופולריות האדירה שצבר האלבום הזה-גישה לכל אחד ואחד,לפי הבנתו והשקפת עולמו. הרחק הרחק מהאקווריום השמיימי מechoes. Well, when we grew up and went to school, There were certain teachers, Who would hurt the children in any way they could, By pouring their derision, Upon anything we did, Exposing every weakness, However carefully hidden by the kids. But in (but in) the town it was well known, When they got home at night, Their fat and psychopathic wives would thrash them, Within inches of their lives. פינק מגיע לבית ספר,חסר אבא עם כמה לבנים מהחומה בתחתית העין. המורים,סדיסטיים בצורה שרק נשותיהם "השמנות והפאתטיות" יבינו,רומסים את הכבוד והאופי של כל התלמידים וביניהם המצבה המהלכת שלנו,פינק. הם לא שמים לב אליו,או שזה פשוט לא מעניין אותם. ועולה לי השאלה: למה? התיאור של חלק זה בחומה נשמע ילדותי,וחסר פרופורציה. האמנם כך היה? או שמה זאת כוונת המשורר? לציפציף הפתרונים. בנתיים כולכם מוזמנים לקלל,להרביץ ולשרוף בובות שלי בכיכר המדינה. אמשיך כשמערכת החינוך המדכאת והדיקטטורית של מדינת ישראל תושבת עקב מלחמת אזרחים.
 

avki

New member
לא בהכרח

לדעתי, מה שמנסה להראות לנו הסרט בקטעים האלה, הוא לאו דווקא איך הלבנים בילדותו משפיעות, אלא כמו שאומרת השורה בComfortbly Numb (בסרט רואים את הילד בורח מכל הסיוטים המצטברים שלו, על איך אבא מת, ועל אמא איך שהיא נתפסת אחרי שאבא מת, ואז הילד מגיע בשנית לסיוטים אלה, אבל פה זה כבר מתערבב עם ההזיות של פינק כוכב הרוק). נראה לי שמה שרוג'ר בא להדגיש פה זה (בדומה לתפסן בשדה השיפון, צ'ארלי קאופמן גיימס מתיו ברי ואחרים) איך שההרגשה הנפלאה של להיות ילד היא כל כך נוסטלדית וכיפית. השונה כאן הוא שרוג'ר דווקא מראה לנו על הילדות הקשה, הלא טובה של הילד, ופה באה הנקודה שלי, שבעצם אם האירועים שהוא עבר במשך חייו הם הלבנים אז הדפיקה הכללית של הילדות מאז הלבנים הראשונות (אבא מת, ביה"ס, אמא, חברה וכו') זה הטיט שמחבר את הלבנים האלה ונותן להם את הבסיס להיות כאלה מוצקות ולהביא אותו אחרי זה בבגרות לפעולה עם מחשבותיו ומסקנותיו. כמו כן זה די מתאים למה שרוג'ר בעצמו חווה (והוא כביכול מיישם בשיריו), וזה מתיישב טוב בגלל שאפשר לראות את המוטיב הזה בהרבה מהטקסטים של רוג'ר לא רק ב The Wall, אלא גם בTime, בHigh Hopes ועוד.
 
למעלה