פרופ' ליבוביץ- לזכותה (ולחובתה) של נקמה בחפים
פרופ' ישעיהו ליבוביץ במאמרו המוסרי המפורסם "לאחר קיביה":
"בקשר לאופן ניהול המלחמה... ההבדלה...בין המוצדק והפסול, דקה מאד...מגנים אותנו על שנקטנו בשיטות "תגמול" - הענשה אכזרית והמונית של חפים-מפשע על מעשי-פשע של אחרים..., בשיטות שנפסלו והורשעו על-ידי מצפון העולם.
אנו נוכל לטעון, שלא נהגנו אחרת מאשר האומה האמריקנית, בהסכמת האומה הבריטית, בפרשת הפצצה האטומית :...מעשה-הזוועה...לשם סיומו המהיר של סיוט...יש ויש למצוא הצדקה למעשה זה, אך אל נשתדל למצאה...יש תקדים לקיביה, וממנו נלמד : מעשה שכם ודינה...בני-יעקב...: טענה ניצחת היתה להם : "הכזונה יעשה את אחותנו" ? ! ...ואעפ"כ נתקללו ...ע"י יעקב ...אפשר ואפשר לנמק ולבסס, להסביר ולהצדיק את מעשה שכם-קיביה מבחינת כל עקרונות המוסר הניתנים לשיקול ולחישוב ראציונלי. אולם קיים גם פוסטולט מוסרי, שאינו כלל בגדר שיקול וחישוב, ושממנו נובעת קללה על כל השיקולים והחישובים המוצדקים והנכונים הללו...זוהי דוגמה לפרובלימטיקה המוסרית המחרידה, שייתכן מעשה שהוא מוסבר ומנומק, ואפילו מוצדק (!) - ואעפ"כ הוא מקולל...אסור לעשות מעשה זה."
פרופ' ישעיהו ליבוביץ במאמרו המוסרי המפורסם "לאחר קיביה":
"בקשר לאופן ניהול המלחמה... ההבדלה...בין המוצדק והפסול, דקה מאד...מגנים אותנו על שנקטנו בשיטות "תגמול" - הענשה אכזרית והמונית של חפים-מפשע על מעשי-פשע של אחרים..., בשיטות שנפסלו והורשעו על-ידי מצפון העולם.
אנו נוכל לטעון, שלא נהגנו אחרת מאשר האומה האמריקנית, בהסכמת האומה הבריטית, בפרשת הפצצה האטומית :...מעשה-הזוועה...לשם סיומו המהיר של סיוט...יש ויש למצוא הצדקה למעשה זה, אך אל נשתדל למצאה...יש תקדים לקיביה, וממנו נלמד : מעשה שכם ודינה...בני-יעקב...: טענה ניצחת היתה להם : "הכזונה יעשה את אחותנו" ? ! ...ואעפ"כ נתקללו ...ע"י יעקב ...אפשר ואפשר לנמק ולבסס, להסביר ולהצדיק את מעשה שכם-קיביה מבחינת כל עקרונות המוסר הניתנים לשיקול ולחישוב ראציונלי. אולם קיים גם פוסטולט מוסרי, שאינו כלל בגדר שיקול וחישוב, ושממנו נובעת קללה על כל השיקולים והחישובים המוצדקים והנכונים הללו...זוהי דוגמה לפרובלימטיקה המוסרית המחרידה, שייתכן מעשה שהוא מוסבר ומנומק, ואפילו מוצדק (!) - ואעפ"כ הוא מקולל...אסור לעשות מעשה זה."