פרנסה נאותה - הזמנה לדיון

פרנסה נאותה - הזמנה לדיון

השאלה מתוך איזה ערכים אנו מתמודדים עם שאלות עיסוק ופרנסה מהווה עבורי שאלה מרכזית. כלכלן אמריקאי - שומאכר שמו, פרסם לפני 2 אולי 3 עשורים ספר ששחט כמה "פרות קדושות" במודל הכלכלי המערבי וקידם את החשיבה ביחס להתמודדות עם הצד הכמותי של יצור, צריכה, צמיחה ועוד. אני מזמין את כלי מי שמעוניין לקרוא פרק מספרו - "קטן זה נפלא" - small is beatifull ולהחזיר תגובה - זה מדבר עליך ? מה זה עושה לך ? חשבת על זה ? זה רחוק ממך ? רוצה לדעת עוד ?
 

avivaht

New member
קטן זה נפלא

הכותרת מצויינת בשבילי. אתמול כתבתי הודעה ארוכה בנושא הזה והיא נמחקה,אז החלטתי לא לשחזר אותה. קראתי את חציו של המאמר, כל כך הרבה מילים בבת אחת מבלבלות אותי, אני מאבדת את הקשר עם הכתוב כאשר יש אוסף כל כך גדול של מושגים. כשזה קטן, זה נפלא. כשאין צורך בכל כך הרבה הסברים. גם אני אביא כמה משפטים שקראתי לאחרונה,קצרים: "אני סבור שבעולם נעשית עבודה רבה מדי. נזק רב נגרם מהאמונה שהעבודה היא דבר מה נעלה...בעולם שמתנהל בהיגיון, יעבוד כל אדם ארבע שעות במקום שמונה...ללא מנה נדיבה של פנאי, יקופח האדם מהדברים הטובים שיש לחיים להציע". מתוך המאמר "בשבח הבטלה" של ברטרנד ראסל משנת 1932!!!! ג´ין לילוף בילתה שנתיים עם שבט אינדיאנים ביערות הגשם. בעיניה נראו האינדיאנים כאנשים המאושרים ביותר שפגשה מימיה. מה שבולט הוא יחסם לעבודה. הם לא עושים את האבחנה בין משחק לעבודה, ונהנים מכל דבר שהם עושים. אין להם את המושג בשפה שנקרא "עבודה". לכל פעילות יש את השם שלה, אולם אין את המושג הכללי. תשובות לשאלות: כן, זה מדבר עלי, גם אלי. אני חושבת בדיוק על כך שעבודה לא צריכה להיות כמותית אלא איכותית, וכזו שמאפשרת לאדם גם להנות ממנה ומהזמן שהיא מותירה בידו לעצמו, גם בשעות הפנאי וגם תוך כדי העבודה. העולם המערבי החומרני משעבד ומאבד עצמו לדעת בעבודה חסרת דעת.כבר איבד את ההכרה, כבר לגמרי מחוסר הכרה. האדם הפך לכלי יצור, חלק מהמכונה המיצרת ואין שום התייחסות איליו כאל אדם חושב או יוצר יחודי. כשיש יותר זמן לחשוב או להתבונן, הצרכים הגשמיים מתגמדים, כל הצורך האדיר בכמויות של מוצרים סביבינו הוא תוצאה של חוסר בתשומת לב למה באמת אנחנו צריכים כדי לחיות, לעבוד, לייצר, לשמוח. חיים שפיר אומר ש"לעולם לא יהיה לנו די בדברים שאיננו צריכים"... כן, זה קרוב אלי, מאוד, ותמיד רוצה לדעת עוד, תמיד סקרנית. בוקר טוב אביבה
 

galit17

New member
קטן זה נפלא - אני בדעתך

העולם שלנו אכן חומרני ועולם העבודה הוא לא נעים יותר ויותר. כאחת שהחליפה עבודות ומקצועות ראיתי שעולם העבודה דומה יותר לעולם של ניצול. אני בחורה חרוצה ולא אחת הפשלתי שרוולים לעבודות שהרבה גם לא היו מוכנים לעשות (אפילו בקטיף תפוזים) אני אקדמאית ולא בוחלת בכלום כדי להתפרנס. ואכן הגעתי לדברים גשמים שרציתי. מפריע לי שעולם העבודה הוא עולם של ניצול. תעבוד ותעבוד ומצד המעביד שתיקבר גם בעבודה. לדעתי אחרי השעה ארבע לא צריך לעבוד כי יש גם חיים. וחבל שבוסים לא מבינים את זה. מעבר לכך נושא החופש גם ראוי להתייחסות ראוייה.... נושא כואב אחר הוא מס ההכנסה השוחט אם עובדים שעות נוספות על מנת להגדיל את ההכנסה תוך ויתור על שעות הפנאי. לדעתי מי שעושה זאת זכאי הוא להחזר ממס הכנסה משעותיו הרגילות, מאחר שאותו אדם התאמץ יותר והמטרה היתה להגדיל את ההכנסה ולא להקטין אותה. חבל שכך
 

פרומה ק

New member
עבודה כערך

התחלתי לקרוא את המאמר וכבר בהתחלה זה הזכיר לי את התיאוריה ה"אדלריינית" שמתייחס למעגלי החיים, משפחה, חברה ועבודה. בעיניו עבודה זה תרומה כל שהיא לחברה ולאדם העובד. אנשים שלא תורמים לא ממרגישים פחות ממומשים ופחות בעלי תחושת ערך. רבים מהאנשים המובטלים מרגישים שהם לא שווים. אני זוכרת את הסבתא שלי שכאשר היא נעלצה לצאת לגימלאות, היא אמרה לי, אני כבר לא שוה, אין כבר צורך בי. זה לא אומר שאנחנו צריכים להיות עבדים, או מנוצלים. ערך האדם תלוי גם ביכולת שלו לעשות ולתרום.
 

alonfr7

New member
ההזדמנות לעשות מה שתרצי

אביבה, קראתי בחיוך הנאה את תגובתך. ממש ניפלא. גם אלי דברים אלו ממש מדברים - ומציע לך הזדמנות רצינית מאוד בתחום. שבוע טוב, אלון [email protected]
 

dharmax

New member
פרנסה נאותה

קראתי את המאמר בהנאה מרובה למרות שחשתי בפשטנות היתר הנחה על הדברים, כמו למשל, חוסר ההתיחסות לעמידות מערכת כלכלית עצמאית, לנוכח ההשפעות המפתות וההרסניות של המערכת הכלכלית העולמית בימינו... אולי זה בגלל ששניים שלושה עשורים אחרונים המצב באמת החמיר במידה מאוד משמעותית...חוץ מזה, שזה סה"כ פרק אחד מתוך הספר ואני אשמח לקרוא את כולו מתישהו. אם זה מדבר אלי? מאוד. אני מסכים במיוחד עם המסקנות של הכותב. שלחתי את המאמר גם לחבר שלי, שהוא כלכלן מאוד בכיר בישראל, כדי לשמוע את דעתו. מי ייתן וכולם יבואו במגע עם הדהמה... אום
 

Tal_Ya_Tal

New member
תודה|אמיר על ההזדמנות הנפלאה../images/Emo42.gif

את הדרך כפולת השמונה על פי תורתו של הובדהה, אני מכירה מהשנים בהן עסקתי באופן פעיל יותר במדיציית הויפאסנה. ותמיד כאשר עלה העניין של ´פרנסה נכונה´, אמרתי לעצמי, שהיות שאני אוזת בתפישה של ´הקורס בניסים´, אין ´נכון´ ו´לא נכון´. כי זה עניין של השקפה. נכון למי?!?. ´הקורס בניסים´ הוא דרך רוחנית גבוהה המשנה את התפישה של הנפרדות לתפישה של אחדות מוחלטת. על כן, ´נכון´ ו´לא נכון´ כמו ´טוב´ ו´רע´ הם רק עניין של פרספקטיבה. כל הדברים הם נייטרליים. אלו דברים שאנו יצרנו והם מיועדים להתנסות שבחרנו להתנסות בה בעולם האשלייתי ´בו אנו חיים´. ו-א-ו-ל-ם, הבודהיזם הוא אורח חיים מלא חמלה. מנקודת הראות הזאת, כל דבר שהוא הרסני או גורם סבל לזולת ויהא זה אדם או בעל חיים או אף צמח או מינרל, הוא נחשב ל´לא נכון´!!! כל מי שמצוי ברמת מודעות רוחנית גבוהה, מציית לחוקי האתיקה הקוסמית, שעליה נמנים חמשת העקרונות הבודהיסטים, שהן גם עקרונות היסוד המופיעים בעשרת הדברות: להמנע משקר להמנע מרצח* להמנע מגנבה להמנע מניאוף ולהמנע מגרימת נזק לגוף (שכולל המנעות מסמים. מעישון, שתייה חריפה וכו´) (*מבחינת הבודהיזם, המנעות מרצח, כולל גם רצח בעלי חיים. על כן זה כולל אורח חיים צמחוני!!!
) כך ש´פרנסה נכונה´ לא יכולה להיות עבודה בחברה שמייצרת למשל מוצרים של בעלי חיים וגם לא עבודה בחברה שמייצרת כלי נשק, ההורגים אנשים (ואין זה משנה אם זה להגנה או להתקפה כי זה היינו הך- שני צדדים למטבע) כך שגם כל מי שקשור איכשהו בעבודתו לצבא, או משרת בצבא = זוהי בהחלט פרנסה "לא נכונה" על פי החוקים הקוסמיים. כל מי שעוסק בריגול תעשיתי= פרנסה ´לא נכונה´ כל מי שעוסק בגניבת דעת (פרסום) =פרנסה ´לא נכונה´ כל מי שאינו מקפיד על אמת במכירה = פרנסה ´לא נכונה´ כל מי שעושק את עובדיו = פרנסה ´לא נכונה´ כל מי שעובד בראשויות העושקות את האזרח = פרנסה ´לא נכונה´ועדיין לא נגענו במצב הנפשישל העובדים במקומות העבודה. גם זה= פרנסה ´לא נכונה´ עכשיו אמרו לי בבקשה חברים האם יש בארצנו הקטנטונת באיזשהו מקום עבודה שהיא בגדר פרנסה ´נכונה´
L&L TALYA
 
יפה אמרת טליה, אך הערה אחת:

כתבת נגד "ייצור כלי נשק", אך מרבית הפרנסות הנכונות הן "ייצור "כלי נשק". כאשר אנו מפתחים תרופות אנו למעשה מייצרים נשק נגד המחלות, אנו "מייצרים נשק" נגד הרעב, אנו מייצרים נשק נגד הקור. וחובה עלינו לייצר נשק גם נגד הרוע שבאדם. הערך העליון הוא ההגנה של היצור החי על צאצאיו, שרידותו וקיומו, נגד המתנכלים לו. ואחת היא אם "האויב" הוא הרעב, המחלות, הקור, או הנאציזם הגרמני או המוסלמי. חובה עלינו להלחם נגד הסכנות המאיימות על חיינו. חובה עלינו להלחם בחושך המאיים על האור. הפרנסה הנפלאה ביותר היא יצור כלי הנשק. לעיתים עצם קיומו של הנשק, ושל הנכונות להשתמש בו היא המונעת את הרוע מלהשתלט על חיינו. ובכיוון ההפוך, ההמנעות מיצירת נשק מטעמי "התייפיפות נפש". היא המעודדת ומקדמת את הרוע ומחזקת את כוחו היחסי.
 

פרומה ק

New member
חיים קוסמיים

זה נפלא אם היינו יכולים לחיות כך. אני מתארת לעצמי שאת עושה כמיטב יכולתך לחיות על פי אמות המידה האלה. אבל מה לעשות שאנחנו לא חיים בקוסמוס, אנחנו חיים פה על הארץ עם כל הגועל נפש. האם יש גם תשובה כיצד אנשים מוסריים , רוחניים יכולים לחיות בעולם שמאז קין והבל הערכים הפועלים הם הפוכים?
 

avivaht

New member
יש תשובה?

לא יודעת. אני יכולה רק לספר מה אני עושה. כשהיו לי יותר שאלות ממעשים, הרגשתי רע, חשבתי שאין אף אחד שחי בדרך הזאת, המוסרית, הרוחנית. ככל ששעשיתי יותר בכיוון שלי, דרך ההסתכלות שלי, ראיתי שיש יותר ויותר אנשים שמסתכלים ומתחברים. יש אנשיםכאלה,הם נמצאים כאן בינינו, רובם מתחבאים ופוחדים להגיד או לעשות את מה שהם חושבים בגלל כל הסיבות שאנחנו מכירים. ככל שאני אומרת ועושה את דברי יותר, כך אני עושה מקום לעוד אנשים להגיד ולעשות את מה שהם חושבים. העבודה שלי כרגע היא להתגבר על הדחיה שמתעוררת אצלי כשדוחים אותי. פעם סחבתי את זה חודשים וסבלתי, עכשיו אני חושבת מס. דקות וממשיכה הלאה בשימחה. תודה על האפשרות להגיד את זה יום נפלא אביבה
 

פרומה ק

New member
זה נשמע טוב

במיוחד את היכולת להיות מחוברת לעצמך ולהגיד את האמת שלך ולהמשיך הלאה. אגב, זה מעניין שכאשר כל אחד הולך לאיזה שהוא כיוון או ממוקד במשהו פתאם מתגלים עוד כאלה שהולכים באותו כיוון זה קרה גם לי, הדבר דומה שכאשר הייתי בהריון פתאום כל אשה שניה היתה בהריון, אחר כך בכלל לא ראיתי אותן. גם כששיניתי כיוון בחיים מצאתי רבים שהלכו באותו כיוון. וזה נפלא.
 
מהי הקהילה שלי ?

יש חוק רוחני, לא משנה מזה "חוק רוחני" שאומר שדומה מושך דומה. וזה משהו שצריך לדעת לעבוד איתו כדי ליצור לעצמנו חוגי עשייה מתאימים ונכונים. לעבוד היכן שאנשים רוצים לשמוע אותנו לתת היכן שאנשים נהנים לקבל את שלנו לצחוק עם מי שנהנה לשמוע אותנו צוחקים לא צריך להיות חבר עם כל העולם וידידותי בכוח ביצירת החזון האישי חשוב לשאול מהי הקהילה שלי בהצלחה, אמיר דרור
 

avivaht

New member
להמצא בין אנשים

שאוהבים את מה שאני אוהבת לעשות זה משפט שאני חושבת שיכול להקל על חשיבה מה היא הקהילה שלי... אם אוהבים אותי כשאני עושה את מה שאני אוהבת, שם אני אשגשג ואתקדם ואהיה מסופקת. אם לא, לא קרה כלום, ממשיכים הלאה...יש עוד בדרך...עוד הרבה... כיף לי שיש דיון, חשבתי מה לעשות כדי שזה יקרה, והנה הצלחתי תודה אביבה
 
אז ככה:

קראתי את הכתבה ואת השרשור אחריו. קשה לי לומר עם מי אני מזדהה יותר, עם הכלכלן הבודהיסטי או הכלכלן המודרני. בימים אלה, אני משתדלת כמה שיותר לעבוד שעות נוספות בעבודה שלי, למרות שזה לא בדיוק מה שרציתי לעשות כל חיי. הנימוק שלי לעבודת שעות נוספות זה קודם כל הכסף, יש לי צורך להגדיל את ההכנסה. אבל זה גם כדי לספק לעצמי תעסוקה. כשאני עסוקה במשהו, ולא משנה במה, אני מן הסתם מרגישה הרבה יותר טוב עם עצמי מאשר בזמן בטלה. אבל אם אני עובדת עד שעות מאוחרות ולא נשאר לי זמן פנוי, אני מתגעגעת קצת לזמן פנוי ומפנטזת על מה שאוכל לעשות אם יהיה לי יותר ממנו. לכן אני חושבת שבסופו של דבר, המטרה אצלי היא להתפרנס ממשהו שאני אוהבת לעשות. להנות משני העולמות: גם הנאה וסיפוק מעצם העבודה וגם רווח כלכלי שיספק את הצרכים שלי.
 
זה בדיוק מה שאני עושה

אני עושה בדיוק את מה שאת חולמת עליו גם סיפוק מהעיסוק גם רווח כלכלי גם רווח חברתי ועוד... מאחל לכולם הגשמת החלומות איציק
 

פרומה ק

New member
להנות מהעבודה

השילוב של לעבוד ולהנות הוא אידיאלי. אני מאד מבינה אותך,גם אני מאלה האנשים שאוהבים להיות עסוקים רוב הזמן בעבודה. לכן שילוב של לאהוב את מה שאני עושה עושה טוב לאורך כל היום. כמובן שבכל עבודה ועיסוק יש גם צדדים של מחוייבויות שאין ברירה וצריך לעשותם למרות שזה לא כייף. מה שהייתי שמחה עם גם ניתן היה להרוויח מספיק בשביל להמשיך מבלי לחפש עוד ועוד עבודות להשלמת הכנסה.
 

פרומה ק

New member
פרנסה נאותה

אמיר שלום קודם כל אני רוצה לומר לך שהפורום שלך מהנה, מענין וכייף להיות בו. איך אני יכולה לשמור את הפרק מתוך הספר קטן זה נפלא.
 
למעלה