היי, אתה כותב טוב
והכינוי שלך מוכר לי מפעם. עולה לי לראש סיפור שמתרחש בטירה, אבל אולי אני מתבלבל.
בכל מקרה, אתה כותב טוב. אני אוהב את הסגנון הקליל, ואהבתי את הדמות הראשית, את השפה ואת התיאורים ואת האווירה. ובסך הכל זה היה דיי מעניין. מה שאהבתי במיוחד זו התחושה שאתה מכיר את העולם שבנית מאד טוב. המונחים הטכנים, השמות, הכל נשמע מאד אמין, וזה עושה חשק להמשיך לקרוא, כי אני מאמין לך שהולך להיות סיפור מורכב ומעניין. אז קודם כל - טפיחה על השכם.
מעניין אותי לדעת איזה ספרים קראת לאחרונה.
ועכשיו לבעיות:
1. אתה מתחיל את הסיפור בסצנה מותחת (יחסית), ואז אתה עוצר בשיא המתח (יחסית) וחוזר אחורה בזמן. זה טריק חמוד, אבל לא עובד פה משתי סיבות:
- ההתחלה לא מותחת ברמה שאני אומר לעצמי - "וואי, וואי, אני מת לדעת איך זה ממשיך" וגם לא - "וואי וואי אני מת לדעת איך הוא הגיע לסיטואציה הזאת" (ככה אני מדבר). לא מאד אכפת לי מהדמות, והסיטואציה לא מיוחדת כל כך (מאיימים על מישהו באקדח). אם תנסה לחשוב על מקומות שבהם השתמשו בטריק הזה, תראה שהסצנה הראשונה צריכה להיות הרבה יותר מיוחדת ומסקרנת משלך בשביל שהוא יעבוד. (עולות לי בראש כרגע דוגמאות מהקולנוע והטלוויזיה - שובר שורות ואינספשן).
- אתה משאיר את הקורא במתח, ואז חוזר בזמן אחורה. אוקיי, אחלה. אבל אחרי עוד איזה 1500 מילים אתה שוב חוזר להתחלה ומראה את ההמשך. כלומר - לא הראת פה תהליך מעניין שאחריו הדמות שלך הגיעה לסצנה הראשונה. ונשאלת השאלה - מה כל הטריק הזה בעצם נתן לך? כרגע זה נראה שהשתמשת בו בצורה שרירותית לגמרי, סתם כי הטריק עלה לך לראש וחשבת לעצמך - איך אני יכול להשתמש בו?
בקיצור, זה לא ממש עובד כאן לדעתי.
2. מאד לא אהבתי שאתה מכנה את הדמות הראשית נוכל. ראיתי בסוף שהוא "נוכל להשכרה", אבל אין צורך להגיד שש פעמים לפני כן שהוא נוכל ("הנוכל ירה בו" וכו'.) תן לי להבין לבד שהוא נוכל. באופן כללי, תיזהר מלהראות יותר מדי.
למשל -
"זה היה אגרוף רגיל למדי, אבל האמת מעולם לא הייתה נר לרגליו של אייזק פוליניאק." הוא משפט חלש, כי הוא ישיר מדי. מספיק אם היית מוריד את החלק האחרון. תגיד שהאגרוף היה רגיל, וזהו. הקורא יעשה אחד ועוד אחד, ויבין שהגיבור גוזמאי (ויהיה מרוצה מעצמו, כי בגדול הקוראים אוהבים להבין דברים לבד).
3. הסצנה במסעדה (כשהוא מקבל את המשימה) - בסך הכל אהבתי אותה, אבל היה חסר לי שם קצת מתח. מה יש לגיבור להפסיד? מה יש לו להרוויח? מה הוא רוצה? הוא בסכנה? הוא מתרגש? הסצנה תשתפר פלאים אם יהיה שם קונפליקט, חוץ מהמיקוח הקטן הזה בסוף. לדוגמה, תסתכל על סוף הסצנה -
מאקו אסקריבה הניח את ידו על הנפצר שלו. "אתה ליצן, פוליניאק, והפסקת להצחיק אותי. אני זה שקובע את הכללים כאן, לא לאה ראיגן. שישים אלף קראון ואתה זוכה לשמור על הראש שלך מחובר לכתפיים".(אני כקורא מצוי כאן בשיא המתח - מה יקרה? הוא יכריח אותו לבצע את המשימה? אולי יהיה קרב? אולי הגיבור יוותר על המשימה ומשהו יקרה?)
וההמשך -
"אתה זה שקובע כאן את הכללים?" שאל אייזק. "אז למה לא אמרת? תשלם לי מאה וחמישים, אסקריבה, ואני אעביר לך שלושים מתוכם".
הקולונל חייך והושיט לו את ידו.
בום. פתרת את כל המתח בשתי שורות. פספסת פה הזדמנות לסחוט את הלימון.
4. אני לא אוהב שפעם את מכנה את הגיבור אייזק ופעם פוליניאק. אותי זה בלבל קצת. אבל זה עניין של טעם, אני מניח.
יש לי עוד כמה הערות על השפה (כמה מעידות קטנות. נסה לעבור שוב על הקטע הראשון), אבל נגמר לי הזמן. אולי פעם הבאה.
בהצלחה!