פרשת "בלק":
בס"ד
"וירא בלק בן צפור"
למה ניתנה לפרשה זו השם "בלק", שהוא שמו של שונא ישראל מובהק?
ברם, אומר הרה"ק ר"מ מפרמישלן זצ"ל, באמת כל הגויים שונאים לישראל – "בידוע שעשיו שונא ליעקב" – אלא שהם מסתירים את שנאתם ומחפים עליה במילים ובמליצות נאות, כך שאין יודעים להיזהר מהם. ואילו בלק היה גוי "הגון" – שגילה את שנאתו לישראל לעיני הכול, וגוי "הגון" שכמותו זכאי שתיקרא פרשה בתורה על שמו...
"וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל-בִּלְעָם, לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם; לֹא תָאֹר אֶת-הָעָם, כִּי בָרוּךְ הוּא." (כ"ב, י"ב)
ומפרש רש"י: "לא תלך עמהם". אמר לו: אם כן אקללם במקומי, אמר לו: "לא תאור את העם". אמר לו: אם כן אברכם, אמר לו: אינם צריכים לברכתך, "כי ברוך הוא". משל אומרים לצרעה: לא מדובשיך ולא מעוקציך."
וכי מה זה היה לו, לבלעם, שהתהפך ברגע כמשוגע, מקללה לברכה? היכן שמענו שאדם המבקש לקלל ואינו מצליח, אומר: ניחא, אם אי אפשר לקלל, לפחות אברך? הלא דבר חסר הגיון הוא זה!
אלא מובא בספר "גנזי יוסף" הסבר נאה בשם קדמונים: מצינו במדרש (שיר השירים רבה ב. מא), "מפני מה היתה רבקה עקרה? כדי שלא יאמרו שברכת רשעים (לבן וסיעתו), שבירכו אותה "וַיֹּאמְרוּ לָהּ--אֲחֹתֵנוּ, אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה;", נשאה פירות והתקיימה". ומכאן, שברכת רשעים היא בעצם קללה, שהרי הברכה שקיבלה רבקה רק הזיקה לה ובגללה נעשתה עקרה.
ואם כן, זו הייתה גם כוונתו המרושעת של בלעם, וכך הוא אמר להקב"ה: אם איני יכול לקללם, אם כן אברכם, וכוונתו הייתה שברכתו תזיק להם כפי שברכת הרשעים הזיקה לרבקה.
אולם בלעם לא לקח בחשבון דבר מהותי; רבקה לא נתברכה מפי הקב"ה קודם שבירכוה לבן וסיעתו, וכיוון שכך, אם הייתה נפקדת מיד – היו אומרים שברכתם עשתה פירות. ולכן היה הכרח שתהיה רבקה עקרה, כדי שיידעו הכול שלא הייתה כל תועלת בברכתם. אבל מי שהכול יודעים שכבר התברך מפי הקב"ה, ורק לאחר מכן בירכוהו גם רשעים, במקרה כזה ודאי שברכת הרשעים לא תזיק, כי למי יהיה העוז לומר שברכת רשעים נשאה פירות, הלא הכול יודעים שהקב"ה בירך אותו עוד קודם לכן!
וזה מה שהקב"ה השיב לבלעם: "כי ברוך הוא" – אני בירכתים עוד לפניך, ואם כן ברכתך כבר לא תוכל להזיק להם.
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
עמליה רחל בת כנרת אפרת ודרור יעקב
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
ולעילוי נשמותיהן הטהורות של:
יעקב נפתלי פרנקל
גיל-עד מיכאל שער
אייל יפרח
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!
בס"ד
"וירא בלק בן צפור"
למה ניתנה לפרשה זו השם "בלק", שהוא שמו של שונא ישראל מובהק?
ברם, אומר הרה"ק ר"מ מפרמישלן זצ"ל, באמת כל הגויים שונאים לישראל – "בידוע שעשיו שונא ליעקב" – אלא שהם מסתירים את שנאתם ומחפים עליה במילים ובמליצות נאות, כך שאין יודעים להיזהר מהם. ואילו בלק היה גוי "הגון" – שגילה את שנאתו לישראל לעיני הכול, וגוי "הגון" שכמותו זכאי שתיקרא פרשה בתורה על שמו...
"וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל-בִּלְעָם, לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם; לֹא תָאֹר אֶת-הָעָם, כִּי בָרוּךְ הוּא." (כ"ב, י"ב)
ומפרש רש"י: "לא תלך עמהם". אמר לו: אם כן אקללם במקומי, אמר לו: "לא תאור את העם". אמר לו: אם כן אברכם, אמר לו: אינם צריכים לברכתך, "כי ברוך הוא". משל אומרים לצרעה: לא מדובשיך ולא מעוקציך."
וכי מה זה היה לו, לבלעם, שהתהפך ברגע כמשוגע, מקללה לברכה? היכן שמענו שאדם המבקש לקלל ואינו מצליח, אומר: ניחא, אם אי אפשר לקלל, לפחות אברך? הלא דבר חסר הגיון הוא זה!
אלא מובא בספר "גנזי יוסף" הסבר נאה בשם קדמונים: מצינו במדרש (שיר השירים רבה ב. מא), "מפני מה היתה רבקה עקרה? כדי שלא יאמרו שברכת רשעים (לבן וסיעתו), שבירכו אותה "וַיֹּאמְרוּ לָהּ--אֲחֹתֵנוּ, אַתְּ הֲיִי לְאַלְפֵי רְבָבָה;", נשאה פירות והתקיימה". ומכאן, שברכת רשעים היא בעצם קללה, שהרי הברכה שקיבלה רבקה רק הזיקה לה ובגללה נעשתה עקרה.
ואם כן, זו הייתה גם כוונתו המרושעת של בלעם, וכך הוא אמר להקב"ה: אם איני יכול לקללם, אם כן אברכם, וכוונתו הייתה שברכתו תזיק להם כפי שברכת הרשעים הזיקה לרבקה.
אולם בלעם לא לקח בחשבון דבר מהותי; רבקה לא נתברכה מפי הקב"ה קודם שבירכוה לבן וסיעתו, וכיוון שכך, אם הייתה נפקדת מיד – היו אומרים שברכתם עשתה פירות. ולכן היה הכרח שתהיה רבקה עקרה, כדי שיידעו הכול שלא הייתה כל תועלת בברכתם. אבל מי שהכול יודעים שכבר התברך מפי הקב"ה, ורק לאחר מכן בירכוהו גם רשעים, במקרה כזה ודאי שברכת הרשעים לא תזיק, כי למי יהיה העוז לומר שברכת רשעים נשאה פירות, הלא הכול יודעים שהקב"ה בירך אותו עוד קודם לכן!
וזה מה שהקב"ה השיב לבלעם: "כי ברוך הוא" – אני בירכתים עוד לפניך, ואם כן ברכתך כבר לא תוכל להזיק להם.
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
עמליה רחל בת כנרת אפרת ודרור יעקב
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
ולעילוי נשמותיהן הטהורות של:
יעקב נפתלי פרנקל
גיל-עד מיכאל שער
אייל יפרח
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!