פרשת "דברים":
בס"ד
"ותקרבון אלי כולכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ"
על המילים "ותקרבון אלי כולכם" מציין רש"י, שכאן באו בערבוביא, ילדים דוחפים את הזקנים וזקנים את הראשים, ואילו במתן תורה קרבו בהגינות, ילדים מכבדים את הזקנים וזקנים את הראשים.
מקשה הכלי יקר: מה עניין קריבת מתן תורה לכאן, ומה עניין ההשוואה בין קריבה זו לקריבה זו? ומתרץ, שאף זה מן התוכחה הסמויה שבפרשה. במתן תורה, כשלא הייתה ערבוביא וכל אחד הקדים את חברו ונתן לו כבוד, ניתן היה לפרש את הכבוד והקדימה הנ"ל לשבח, כדרך ארץ ואיפוק ראויים. אך כאשר נתקבצו לשלוח המרגלים, וקיבוץ זה היה בערבוביא וכל אחד נדחף להגיע ראשון, התגלה למפרע שבמה שחשוב להם באמת, ענייני העולם הזה, כל אחד דוחף את חברו כדי להגיע ראשון, אך כשהדברים מגיעים למחויבות רוחנית, כגון קבלת עול תורה, שם לפתע כל אחד מכבד את רעהו ואומר לו לך אתה קודם...
ומסיים הכלי יקר "ועוד היום כך המידה בישראל, שדווקא בעסק התורה מכבדים זה את זה, ולפעמים הכיבוד להקל מעליו וליתן עול התורה לזולתו, ועל כל פנים כשבאים לעסק ממון גלה כבוד מישראל, כי לעולם לא יכבדו הילדים את הזקנים...אלא כל דאלים גבר, ואין חכמה ואין תבונה לנגדם שווה לכלום".
"אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל"
רבי חיים, אחיו של המהר"ל מפראג, דרש את שמות הפרשות בספר דברים בדרך של מוסר:
אלה ה"דברים" שכל אחד ואחד חייב לשים אל ליבו. "ואתחנן", שישימו לב לדברי, "עקב" – בגלל, ש"ראה", הרי כשם שיש "שופטים" בארץ – בית דין של מטה, כך יש שופטים בשמים – בית דין של מעלה. ועתה "כי תצא" מהעולם הזה ו"כי תבוא" אל העולם הבא, אז יצטרך כל אחד לתת דין וחשבון על מעשיו.
כיום אתם "ניצבים" בעולם הזה בבטחה, אבל יגיע זמן, שכל אחד "וילך" אל בית עולמו. "האזינו" לדברי ותבוא עליכם "וזאת הברכה"!
תפילה לשלום חיילי צה"ל:
מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל,
הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלקינוּ מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם וּמִן הַיָּם
הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן ה' אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ
נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל
נֶגַע וּמַחְלָה וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם וִיעַטְרֵם
בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבְעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם
לָכֶם עִם איבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם: וְנאמַר אָמֵן:
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!
בס"ד
"ותקרבון אלי כולכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ"
על המילים "ותקרבון אלי כולכם" מציין רש"י, שכאן באו בערבוביא, ילדים דוחפים את הזקנים וזקנים את הראשים, ואילו במתן תורה קרבו בהגינות, ילדים מכבדים את הזקנים וזקנים את הראשים.
מקשה הכלי יקר: מה עניין קריבת מתן תורה לכאן, ומה עניין ההשוואה בין קריבה זו לקריבה זו? ומתרץ, שאף זה מן התוכחה הסמויה שבפרשה. במתן תורה, כשלא הייתה ערבוביא וכל אחד הקדים את חברו ונתן לו כבוד, ניתן היה לפרש את הכבוד והקדימה הנ"ל לשבח, כדרך ארץ ואיפוק ראויים. אך כאשר נתקבצו לשלוח המרגלים, וקיבוץ זה היה בערבוביא וכל אחד נדחף להגיע ראשון, התגלה למפרע שבמה שחשוב להם באמת, ענייני העולם הזה, כל אחד דוחף את חברו כדי להגיע ראשון, אך כשהדברים מגיעים למחויבות רוחנית, כגון קבלת עול תורה, שם לפתע כל אחד מכבד את רעהו ואומר לו לך אתה קודם...
ומסיים הכלי יקר "ועוד היום כך המידה בישראל, שדווקא בעסק התורה מכבדים זה את זה, ולפעמים הכיבוד להקל מעליו וליתן עול התורה לזולתו, ועל כל פנים כשבאים לעסק ממון גלה כבוד מישראל, כי לעולם לא יכבדו הילדים את הזקנים...אלא כל דאלים גבר, ואין חכמה ואין תבונה לנגדם שווה לכלום".
"אלה הדברים אשר דבר משה אל כל ישראל"
רבי חיים, אחיו של המהר"ל מפראג, דרש את שמות הפרשות בספר דברים בדרך של מוסר:
אלה ה"דברים" שכל אחד ואחד חייב לשים אל ליבו. "ואתחנן", שישימו לב לדברי, "עקב" – בגלל, ש"ראה", הרי כשם שיש "שופטים" בארץ – בית דין של מטה, כך יש שופטים בשמים – בית דין של מעלה. ועתה "כי תצא" מהעולם הזה ו"כי תבוא" אל העולם הבא, אז יצטרך כל אחד לתת דין וחשבון על מעשיו.
כיום אתם "ניצבים" בעולם הזה בבטחה, אבל יגיע זמן, שכל אחד "וילך" אל בית עולמו. "האזינו" לדברי ותבוא עליכם "וזאת הברכה"!
תפילה לשלום חיילי צה"ל:
מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת חַיָּלֵי צְבָא הֲגַנָּה לְיִשְׂרָאֵל,
הָעוֹמְדִים עַל מִשְׁמַר אַרְצֵנוּ וְעָרֵי אֱלקינוּ מִגְּבוּל הַלְּבָנוֹן וְעַד מִדְבַּר מִצְרַיִם וּמִן הַיָּם
הַגָּדוֹל עַד לְבוֹא הָעֲרָבָה בַּיַּבָּשָׁה בָּאֲוִיר וּבַיָּם. יִתֵּן ה' אֶת אוֹיְבֵינוּ הַקָּמִים עָלֵינוּ
נִגָּפִים לִפְנֵיהֶם. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִשְׁמֹר וְיַצִּיל אֶת חַיָלֵינוּ מִכָּל צָרָה וְצוּקָה וּמִכָּל
נֶגַע וּמַחְלָה וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם. יַדְבֵּר שׂוֹנְאֵינוּ תַּחְתֵּיהֶם וִיעַטְרֵם
בְּכֶתֶר יְשׁוּעָה וּבְעֲטֶרֶת נִצָּחוֹן. וִיקֻיַּם בָּהֶם הַכָּתוּב: כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם לְהִלָּחֵם
לָכֶם עִם איבֵיכֶם לְהוֹשִׁיעַ אֶתְכֶם: וְנאמַר אָמֵן:
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!