פרשת השבוע (האמיתית...)
"שמות" מעלה שאלה לגבי עיקרון הבחירה החופשית, בפרק ג' פסוק י"ט, כחלק ממאמצי השיכנוע של ה' את משה, הוא אומר: "וַאֲנִי יָדַעְתִּי--כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַהֲלֹךְ: וְלֹא, בְּיָד חֲזָקָה" בהמשך, פרק ד' פסוקים כ"א - כ"ב, חוזר ה' ואומר: "וַאֲנִי אֲחַזֵּק אֶת-לִבּוֹ, וְלֹא יְשַׁלַּח אֶת-הָעָם" , ואף רומז למכת בכורות. מבטיח, ואכן מקיים, לאחר (כמעט) כל מכה ממכות מצרים כתוב: "וַיֶּחֱזַק לֵב-פַּרְעֹה וְלֹא-שָׁמַע אֲלֵהֶם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה" ניראה כי דינו של פרעה נחרץ מראש, כמו בטרגדיה יוונית (ולא כמו בסיפור מיקראי), וגם כאשר הוא מנסה להמלט מגורלו האכזר (מות בנו), הוא ניכשל.
"שמות" מעלה שאלה לגבי עיקרון הבחירה החופשית, בפרק ג' פסוק י"ט, כחלק ממאמצי השיכנוע של ה' את משה, הוא אומר: "וַאֲנִי יָדַעְתִּי--כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַהֲלֹךְ: וְלֹא, בְּיָד חֲזָקָה" בהמשך, פרק ד' פסוקים כ"א - כ"ב, חוזר ה' ואומר: "וַאֲנִי אֲחַזֵּק אֶת-לִבּוֹ, וְלֹא יְשַׁלַּח אֶת-הָעָם" , ואף רומז למכת בכורות. מבטיח, ואכן מקיים, לאחר (כמעט) כל מכה ממכות מצרים כתוב: "וַיֶּחֱזַק לֵב-פַּרְעֹה וְלֹא-שָׁמַע אֲלֵהֶם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה" ניראה כי דינו של פרעה נחרץ מראש, כמו בטרגדיה יוונית (ולא כמו בסיפור מיקראי), וגם כאשר הוא מנסה להמלט מגורלו האכזר (מות בנו), הוא ניכשל.