פרשת השבוע (האמיתית...)

yuvalif

New member
פרשת השבוע (האמיתית...)

"שמות" מעלה שאלה לגבי עיקרון הבחירה החופשית, בפרק ג' פסוק י"ט, כחלק ממאמצי השיכנוע של ה' את משה, הוא אומר: "וַאֲנִי יָדַעְתִּי--כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַהֲלֹךְ: וְלֹא, בְּיָד חֲזָקָה" בהמשך, פרק ד' פסוקים כ"א - כ"ב, חוזר ה' ואומר: "וַאֲנִי אֲחַזֵּק אֶת-לִבּוֹ, וְלֹא יְשַׁלַּח אֶת-הָעָם" , ואף רומז למכת בכורות. מבטיח, ואכן מקיים, לאחר (כמעט) כל מכה ממכות מצרים כתוב: "וַיֶּחֱזַק לֵב-פַּרְעֹה וְלֹא-שָׁמַע אֲלֵהֶם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה" ניראה כי דינו של פרעה נחרץ מראש, כמו בטרגדיה יוונית (ולא כמו בסיפור מיקראי), וגם כאשר הוא מנסה להמלט מגורלו האכזר (מות בנו), הוא ניכשל.
 

פלגיה

New member
שאלה מאוד רצינית ועמוקה

ובקצרה - לפעמים חלק מעונשו של אדם הוא שלילת הבחירה שלו, וזה מה שקרה כאן לפרעה
 

shushu10

New member
אתה מציג את פרעה מסכן, חף מפשע,

אשר האל נטפל אליו על לא עוול בכפו ולא כך הוא. לכל אדם יש זכות בחירה, אלא שפרעה היה מלך אכזר וענה את בני ישראל. כשבאים אליו משה ואהרן בבקשה לשחרר את העם מסרב המלך. על כך הוא אמור להענש במלוא חמרת הדין, אין לו מחילה גם אם יחזור בו. האל אומר למשה "ואני ידעתי כי לא יתן אתכם מלך מצרים להלך..". האל מכיר את לבו האכזר ולכן לא מאפשר לו תקון. הקשיית לבו הוא ענשו אשר יפליא מכותיו. ולסיום - מה שייך שהוא מנסה להמלט מגורלו ? האם אנו מדברים בצדיק שמגיעה לו מחילה? את דינו של פרעה חרץ הוא עצמו. זכות הבחירה עמדה לפרעה, כמו לכל אדם, להיות מלך הגון וטוב,כולל לזרים שהותרו לשבת במצרים לפי צו קודם, אלא שהוא בחר לזרוק את הזכרים הנולדים ליאור ולענות את בני ישראל בפרך. פרעה עצמו בחר ברע. את הענש הוא הביא על עצמו והקשיית הלב היא המוטיב של אין דרך חזרה. אמנם הארכתי מעט, אך רק כדי שהדבר יובן למעלה מכל ספק.
 

שיבולית

New member
../images/Emo45.gifיפה כתבת!

אגב הקשיית הלב נדמה לי התחילה רק במכה החמישית (?) עד אז היתה לפרעה האפשרות לתקן מעשיו...
 

shushu10

New member
ניתן לו יותר מצ'אנס אחד אבל הרשע

האמין בכוחו בלבד, כמו שנאמר במכת הדם: "ויפן פרעה ויבא אל ביתו ולא שת לבו גם לזאת".
 

levrob

Active member
פרעה

כיום ידוע שעם ישראל לא היה בכלל במצרים על כן השאלה לא רלוונטית
 

Narwhal

New member
שמעתי גם...

הסבר שלפיו פרעה ראה כל-כך הרבה נסים ונפלאות מאת ה', עד שכדי לאזן את דעתו כדי שכף המאזניים תהיה שקולה ושיוכל לבחור בחפשיות, היה על ה' להקשות את לבו. לא יודעת אם זוהי האמת או לא, אבל על כל פנים, מדי פעם בתנ"ך מדובר בהתערבות של ה' גם בבחירה החפשית של האדם, כמו למשל הבטחת ה' כי בזמן שלשת הרגלים, כאשר העם זובח ואינו מגן על הארץ, העמים שמסביבו אפילו לא יחמדו אותה.
 

אלי ו.

New member
שאלה מצויינת ששאלו גם מפרשי התורה

עקרון הבחירה החופשית הוא קרדינלי ביהדות ולכאורה הפסוק הזה מערער את תפיסת הבחירה החופשית. יש המסבירים את הקשיית לב פרעה לא בבחירה עצמה לסרב למשה. פרעה החליט מראש לסרב. הקב"ה הקשה את ליבו בכך שהוא לא "השתכנע" אחרי 2-3 מכות אלא רק אחרי שיחטוף עוד קצת ובני ישראל ילמדו יותר על מעשי האל.
 
למעלה