פרשת השבוע "ואתחנן"-שבת "נחמו"

פרשת השבוע "ואתחנן"-שבת "נחמו"

השבת נקראת שבת "נַחֲמוּ" מכיוון שההפטרה מתחילה בפסוק "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יאמַר אֱלהֵיכֶם" (ישעיה מ', א') ובנוסף, זו תמיד הפרשה שנקראת לאחר ט' באב ולאחר חורבן העם זקוק לנחמה. (אקטואלי יותר מתמיד) בפרשת השבוע מוזכרים, בין השאר גם
עשרת הדברות
שמע ישראל אבל אני רוצה להתמקד בפסוקים הראשונים בפרשת השבוע: "וָאֶתְחַנַּן אֶל-ה' בָּעֵת הַהִוא לֵאמר: אֲדנָי ה' אַתָּה הַחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶת-עַבְדְּךָ אֶת-גָּדְלְךָ וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה אֲשֶׁר מִי-אֵל בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה כְמַעֲשֶׂיךָ וְכִגְבוּרתֶךָ: אֶעְבְּרָה-נָּא וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנן: וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם וְלא שָׁמַע אֵלָי וַיּאמֶר ה' אֵלַי רַב-לָךְ אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה" (דברים ג', כ"ג-כ"ו) משה רבינו, המנהיג הענק הזה(במבט סובייקטיבי) מתחנן אל ה' ומבקש בקשה כל כך פשוטה "בבקשה, תן לי להיכנס לארץ ישראל!" תשובת ה' האכזרית(במבט סובייקטיבי) והלא מובנת(במבט קצת יותר אובייקטיבי) "שתוק! כך עלה במחשבה לפניי" (ביטוי לשון אשר לקוח מחז"ל בדיאלוג בין ה' למשה בעניינו של ר' עקיבא) אומנם ה' הסביר למשה בעבר מדוע הוא לא ייכנס לארץ ישראל: "...יַעַן לא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם" (במדבר כ', י"ב) אבל משה ניצב כעת לפני רגע האמת, לפני הכניסה לארץ ישראל ומשה אינו מאבד תקווה ומזכיר לנו את האימרה של חז"ל "אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של האדם, אל יתייאש מן הרחמים" אבל ה' קובע בנחרצות: "רַב-לָךְ אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד בַּדָּבָר הַזֶּה" (דברים ג', כ"ו) ------------------------------------------------------------ זהו אחד מן המקרים בהם ה' אינו נותן הסבר תוך כדי דיאלוג. האם ה' מתנהג כדיקטטור ומחליט לעשות מה שבא לו מבלי לדפוק חשבון לאף אחד (אז למה רק הפעם ולא תמיד?) או שמא ה' רוצה להסביר לנו במילים פשוטות ש "יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע..." וכנראה שישנם דברים שאנחנו כבני אדם לא מסוגלים להבין וחבל להתאמץ ולהסביר. מה מביניהם נכון?! לאלוהים פתרונים... שבת של נחמה לאלפי אנשים טובים
אשר נעקרו מבתיהם בגלל זהותם היהודית. (במבט אובייקטיבי) ובתקווה כי "וְהָיָה הֶעָקב לְמִישׁוֹר" (ישעיה מ', ד')
 
לא חורבן ולא נעליים

במבט אובייקטיבי, אלפי אנשים פונו השבוע מבתיהם, בגלל שהקימו אותם על שטח כבוש שנגזל מעם אחר והגיע העת להחזירו. לא "נעקרו" בגלל זהותם היהודית. גם לי יש זהות יהודית ולא נעקרתי משום בית. מספיק עם החארטוואט הזה. שבת שלום סקסופון
 
קודם כל - דבר יפה.

התנשאות ודברי יוהרה מתלהמים לא עושים רושם (לא עליי, בכל אופן) לפי הגישה שלך, גם תל אביב וגם חיפה ועוד מקומות רבים וטובים הוקמו על שטח שנגזל. ורק בגלל שלא נעקרת משום בית, אינך יכול להבין את מה שעוברים אלפי יהודים, וחבל... שבת שלום גמלך
 

xspace

New member
מאמן קושר ../images/Emo45.gif

אל דאגה.. גםזה יבוא מתי שהוא.. שטח כבוש.. פחחח.. סה"כ צריך לפתוח ספרי-הסטוריה כדי לראות כמה חלקים מהארץ שלנו יכולים לענות על ההגדרה הזאת בלי שום בעיה.. חוצמזה,אני לא זוכר שהאמריקנים\בריטים\צרפתים השתמשו בצבא\משטרה שלהם כדי לפנות את אזרחיהם מ"שטח כבוש" אצלם בבית,רק אצלנו..
 
האמריקאים השתמשו בצבא

כדי לפנות את האינדיאנים הכבושים. (שאותם הם שמו בשמורות טבע)
 

xspace

New member
והברטים "עזבו" את הודו..

והרוסים את אפגניסטן.. אבל למה להרוס את השבת בוויכוח כזה.. כל אחד והדעות שלו,איך אומרים "2 יהודים 4 דעות.."
 
סליחה אדוני הנכבד והמלומד

לא הבנתי היכן "ההתנשאות ודברי היוהרה המתלהמים" ולא ברור לי למה אתה מתכוון ב"דבר יפה". לעצם העניין, גם תל-אביב ועוד מקומות רבים וטובים הוקמו על שטח שנגזל, כדבריך. אני מקווה ששמעת משהו על החלטת החלוקה ועל מה שבא בעקבותיה, למרות שזה לא מופיע בין פרשות השבוע שאתה כנראה מאוד בקיא בהן. בכל אופן, אני סומך עליך שאתה מספיק אינטליגנטי ויודע להבחין בהבדל בין תל-אביב לבין עזה, שכם, רמאללה וחברון. באשר למידת ההבנה שלי "את מה שעוברים אלפי יהודים"... נו טוב... על זה אומרים שהכל תלוי בעיני המתבונן. אני שואל את עצמי, למשל, האם אתה מסוגל להבין את מה שעברו כל השנים האלה אלפי יהודים אחרים שהתנגדו לכיבוש. שלא לדבר על מה שעברו מאות אלפי ערבים במשך שלושים ושמונה שנות כיבוש. עזוב, אתה לא צריך לענות. זו היתה שאלה רטורית.
סקסופון
 
לא הבנת- אנסה להסביר

כשאומרים על דברים של אחרים שהם "חארטוואט" וכשמכנים כאב של אחרים "נעליים" זו בהחלט התנשאות ודברי יוהרה. אתה לא חייב להסכים, אבל קצת סובלנות לדיעות של אחרים לא תזיק. הציניות בדבריך על פרשות השבוע שאני כותב ועל האינטליגנציה שלי לא היו במקום אבל זו זכותך. אשמח אם במקום לדבר בסיסמאות על החלטת החלוקה של האו"ם תראה לנו כאן מה היתה החלטת החלוקה במלואה ואני מבטיח לך שגם אתה תופתע. הדיון כאן אינו על ההבחנה שלי בין עזה לבין תל אביב אלא על האבחנה של הצד שאתה תומך בו על ההבדל בין עזה לבין תל אביב. תאמין לי שזו הבעיה! אם הם היו עושים את האבחנה אני חושב שמזמן היתה להם מדינה, ואפילו אני הייתי מצביע בעד. להבא תנסה להתנתק מעט מהציניות, ולהיות יותר ענייני. תנסה ותראה שזה יותר נעים לשני הצדדים
 
אני מצטער אדוני...

...אבל לדעתי אתה סתם מקשקש ממקום של "מטיף בשער" ותוקף אותי באופן אישי כי ככה יותר קל לך להתמודד עם ביקורת. אתה לא מסוגל כנראה לקרוא דעות של אחרים כאשר הן שונות מדעותיך ושוכח שאין לך מונופול על הידע, על הרגש ועל הפרשנויות. יחד עם זאת, זכותך המלאה לפרש אי הסכמה עם דבריך כציניות, התלהמות ויוהרה. זו הבחירה שלך. אין לי יותר כוח לדיון הזה, ואני מיציתי אותך. חוץ מזה, צריך להתכונן לדרבי שזה הרבה יותר חשוב. שיהיה לך שבוע נפלא
 
אה אה אה שניכםםםםםם

אני כבר התמקמתי על הכורסא פתחתי בירה , פיצוחים יש!.. ואתם אתם מצטערים והולכים? אוףףףףףףף.. תמשיכו
 
למעלה