פרשת השבוע - ויגש

u r i el

New member
פרשת השבוע - ויגש

מתוך פרשת השבוע, פרק מו ח :

וְאֵ֨לֶּה שְׁמ֧וֹת בְּנֵֽי-יִשְׂרָאֵ֛ל הַבָּאִ֥ים מִצְרַ֖יְמָה יַעֲקֹ֣ב וּבָנָ֑יו בְּכֹ֥ר יַעֲקֹ֖ב רְאוּבֵֽן: {ט} וּבְנֵ֖י רְאוּבֵ֑ן חֲנ֥וֹךְ וּפַלּ֖וּא וְחֶצְר֥וֹן וְכַרְמִֽי: {י} וּבְנֵ֣י שִׁמְע֗וֹן יְמוּאֵ֧ל וְיָמִ֛ין וְאֹ֖הַד וְיָכִ֣ין וְצֹ֑חַר וְשָׁא֖וּל בֶּן-הַֽכְּנַעֲנִֽית: {יא} וּבְנֵ֖י לֵוִ֑י גֵּרְשׁ֕וֹן קְהָ֖ת וּמְרָרִֽי: {יב} וּבְנֵ֣י יְהוּדָ֗ה עֵ֧ר וְאוֹנָ֛ן וְשֵׁלָ֖ה וָפֶ֣רֶץ וָזָ֑רַח וַיָּ֨מָת עֵ֤ר וְאוֹנָן֙ בְּאֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן וַיִּהְי֥וּ בְנֵי-פֶ֖רֶץ חֶצְר֥וֹן וְחָמֽוּל: {יג} וּבְנֵ֖י יִשָׂשכָ֑ר תּוֹלָ֥ע וּפֻוָּ֖ה וְי֥וֹב וְשִׁמְרֽוֹן:{יד} וּבְנֵ֖י זְבוּלֻ֑ן סֶ֥רֶד וְאֵל֖וֹן וְיַחְלְאֵֽל: {טו} אֵ֣לֶּה | בְּנֵ֣י לֵאָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יָֽלְדָ֤ה לְיַעֲקֹב֙ בְּפַדַּ֣ן אֲרָ֔ם וְאֵ֖ת דִּינָ֣ה בִתּ֑וֹ כָּל-נֶ֧פֶשׁ בָּנָ֛יו וּבְנוֹתָ֖יו שְׁלֹשִׁ֥ים וְשָׁלֹֽשׁ: {טז} וּבְנֵ֣י גָ֔ד צִפְי֥וֹן וְחַגִּ֖י שׁוּנִ֣י וְאֶצְבֹּ֑ן עֵרִ֥י וַֽאֲרוֹדִ֖י וְאַרְאֵלִֽי: {יז} וּבְנֵ֣י אָשֵׁ֗ר יִמְנָ֧ה וְיִשְׁוָ֛ה וְיִשְׁוִ֥י וּבְרִיעָ֖ה וְשֶׂ֣רַח אֲחֹתָ֑ם וּבְנֵ֣י בְרִיעָ֔ה חֶ֖בֶר וּמַלְכִּיאֵֽל: {יח} אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י זִלְפָּ֔ה אֲשֶׁר-נָתַ֥ן לָבָ֖ן לְלֵאָ֣ה בִתּ֑וֹ וַתֵּ֤לֶד אֶת-אֵ֙לֶּה֙ לְיַעֲקֹ֔ב שֵׁ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה נָֽפֶשׁ: {יט} בְּנֵ֤י רָחֵל֙ אֵ֣שֶׁת יַעֲקֹ֔ב יוֹסֵ֖ף וּבִנְיָמִֽן: {כ} וַיִּוָּלֵ֣ד לְיוֹסֵף֮ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַיִם֒ אֲשֶׁ֤ר יָֽלְדָה-לּוֹ֙ אָֽסְנַ֔ת בַּת-פּ֥וֹטִי פֶ֖רַע כֹּהֵ֣ן אֹ֑ן אֶת-מְנַשֶּׁ֖ה וְאֶת-אֶפְרָֽיִם: {כא} וּבְנֵ֣י בִנְיָמִ֗ן בֶּ֤לַע וָבֶ֙כֶר֙ וְאַשְׁבֵּ֔ל גֵּרָ֥א וְנַעֲמָ֖ן אֵחִ֣י וָרֹ֑אשׁ מֻפִּ֥ים וְחֻפִּ֖ים וָאָֽרְדְּ: {כב} אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י רָחֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר יֻלַּ֖ד לְיַעֲקֹ֑ב כָּל-נֶ֖פֶשׁ אַרְבָּעָ֥ה עָשָֽׂר: {כג} וּבְנֵי-דָ֖ן חֻשִֽׁים: {כד} וּבְנֵ֖י נַפְתָּלִ֑י יַחְצְאֵ֥ל וְגוּנִ֖י וְיֵ֥צֶר וְשִׁלֵּֽם: {כה} אֵ֚לֶּה בְּנֵ֣י בִלְהָ֔ה אֲשֶׁר-נָתַ֥ן לָבָ֖ן לְרָחֵ֣ל בִּתּ֑וֹ וַתֵּ֧לֶד אֶת-אֵ֛לֶּה לְיַעֲקֹ֖ב כָּל-נֶ֥פֶשׁ שִׁבְעָֽה: {כו} כָּל-הַ֠נֶּפֶשׁ הַבָּאָ֨ה לְיַעֲקֹ֤ב מִצְרַ֙יְמָה֙ יֹצְאֵ֣י יְרֵכ֔וֹ מִלְּבַ֖ד נְשֵׁ֣י בְנֵי-יַעֲקֹ֑ב כָּל-נֶ֖פֶשׁ שִׁשִּׁ֥ים וָשֵֽׁשׁ:

לעיל רשימת שמות בני יעקב וצאצאיהם.

בעלי המסורה שקבעו את הטעמים החליטו בחלק מפסוקי הרשימות לחלק את הפסוק לשניים בשמו של הבן ובחלק אחר חילקו את הפסוק לשניים באחד משמות הנכדים. למשל בפס' ט באה האתנחתא מתחת לשמו של ראובן וזה מקום חלוקת הפסוק לשנים, ואילו בפסוק י' שאחריו קבעו בעלי הטעמים את האתנחתא תחת שמו של הנכד צֹֹֹחר. בצורה דומה מתחלקת קביעת הטעמים גם בפסוקים אחרים.

למה ?
 

iricky

New member
האתנחתא בשמו של הבן

באה לציין שלאחריה תבוא רשימת הנכדים. זה כמו הנקודותיים של ימינו.
לאתנחתא בשם הנכד יש שני טעמים שונים. האחד, שלאחריה ישנה איזו תוספת מיוחדת, כמו בפסוק י "בן הכנענית". השני, העדרה של ו החיבור בשם שלאחר האתנחתא.
למה בפסוק יט אין בכלל אתנחתא?
 

u r i el

New member
יפה מאד, ובנוסף - הערת דיוק והשלמה.

צדקת באבחנה בין שתי שיטות החלוקה של פסוקי הרשימה. יפה מאד.

אשר ל - ו החיבור יש לדייק ולהשלים שלפני בעלי הטעמים היה כמובן פסוק מקראי "ערום" ללא ניקוד ו/או פיסוק ורק מסורת הקריאה בע"פ הנחתה אותם בשימור אותה מסורת ( ואולי להוציא מקרים בהם הם ביקשו להעניק באמצעות הטעמים גם פרשנות ). לפיכך ו החיבור איננו פועל יוצא של קביעת הטעמים אלא נתון קודם, שבעלי הטעמים התחשבו בו בקביעתם היכן למקם את האתנחתא. בנוסף ניתן להעיר שבתוך חלוקת הפסוק לשני חלקיו העקריים ( שזה תפקיד האתנח ) קיימת חלוקת משנה וגם לה קריטריונים משלה, אולם זה כבר מחוץ לשאלה ששאלתי. ואולם יש להוסיף ולהזכיר קריטריון נוסף והוא - שבכל הפסוקים הקצרים המונים עד 4 שמות נקבעה האתנחתא תחת שמו של הבן ואילו בשאר הפסוקים בפרק זה המונים יותר מ - 4 שמות בוצעה החלוקה על שם אחד הנכדים וזאת כנראה מסיבות טכניות-פרקטיות היינו, לאזן את חלוקת הפסוק, " לאפשר נשימת בייניים", כך שלא יהיה מצדו האחד חלק קצר מאד ומצדו האחר חלק ארוך. אשר לקביעתך שאתנחתא בשם הנכד מופיעה גם במקרה שיש תוספת מיוחדת - כלל כזה לא תופס בפסוקים טז' ו-כא' שאין בהם כל "סיפור" מאחורי שמות הנכדים שאחר האתנחתא.

אינני יודע מה הסיבה שאין אתנחתא בפסוק יט והעניין הועבר למגרת "צריך עיון" ותמתין שם לתורהּ. ככל שידוע לי שיטת בעלי הטעמים מעוגנת יפה בכללים וגם ליוצאים מהכלל יש נסיונות הסבר מצד חוקרים ומומחים לנושא.
 
למעלה