פרשת השבוע "וישב" - מי מכר את יוסף?
סיפור מכירת יוסף חושף טפח ממורכבות התנ"ך. סיפור מכירת יוסף נחשב לאחד מהסיפורים המפורסמים והמזעזעים בתנ"ך. 10 אחים מוכרים את אחיהם. מה הביא את האחים לרמה של רצון להרוג את אחיהם זה דיון בפני עצמו והפעם ברצוני להתמקד בבעיה שנראית, לכאורה, שולית אבל לדעתי היא שופכת אור על מאורע אחר לחלוטין. "מי מכר למי את יוסף?" --------------------------------- כדי לענות על השאלה הזאת בואו ונביט בפסוקים: "וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סחֲרִים וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף מִצְרָיְמָה" (בראשית ל"ז, כ"ח) על פי הפסוק הזה, נשאלות כאן שלוש שאלות: 1. מי העלה את יוסף מן הבור? 2. מי מכר את יוסף לישמעאלים? 3. מדוע מוזכרים כאן המדינים? דבר אחד ברור מהפסוק שהישמעאלים הביאו את יוסף למצרים. על פי דברי יוסף כאשר הוא מתגלה לאחיו, אנו יודעים שהאחים העלו את יוסף מהבור ומכרו אותו כפי שאומר יוסף לאחיו: "וַיּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו גְּשׁוּ-נָא אֵלַי וַיִּגָּשׁוּ וַיּאמֶר אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אתִי מִצְרָיְמָה" (בראשית מ"ה, ד') אם כן, אנו מבינים שהאחים כנראה העלו את יוסף מהבור ומכרו אותו ל...? מההגיון הישר נראה הדבר כאילו שהאחים מכרו את יוסף למדינים, ואילו המדינים מכרו את יוסף לישמעאלים. הכל היה טוב ויפה אילולא היה מופיע לנו הפסוק הבא שמבלבל אותנו לחלוטין
"וְהַמְּדָנִים מָכְרוּ אתוֹ אֶל-מִצְרָיִם לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעה שַׂר הַטַּבָּחִים" (בראשית ל"ז, ל"ו) על פי פסוק זה בכלל היה כאן עם אחר – הַמְּדָנִים! והם אלו שמכרו את יוסף לפוטיפר. וכאילו לא די לנו בזה, מופיע פסוק נוסף כדי לבלבל אותנו לחלוטין, ואנו שוב קוראים בעוד שני פרקים: "וְיוֹסֵף הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעה שַׂר הַטַּבָּחִים אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה" (בראשית ל"ט, א') פסוק זה מחזיר אותנו למה שנאמר בתחילה שהישמעאלים מכרו את יוסף למצרים, וכדי לדייק מוסיף הפסוק שהוא נמכר לפוטיפר. • אז מה באמת קרה כאן? • מי מכר את יוסף למצרים? • ומי אלו שלשת העמים - הישמעאלים, המדינים והמדנים? שני פסוקים במקום אחר לחלוטין בספר בראשית שופכים אור על כל הסיפור: המִדְיָנִים והַמְּדָנִים היו אחים! "וַיּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה: וַתֵּלֶד לוֹ אֶת-זִמְרָן וְאֶת-יָקְשָׁן וְאֶת-מְדָן וְאֶת-מִדְיָן וְאֶת-יִשְׁבָּק וְאֶת-שׁוּחַ" (בראשית כ"ה, א'-ב') המדינים והמדנים הם היו בעצם אותו עם, או יותר נכון, מאותה משפחה. מדובר כאן בשני אחים ושניהם בניו של אברהם. אנו מדברים על תקופה שבהם המשפחות היו הולכות ביחד וסביר להניח שהתנ"ך רמז לנו כאן שבניו של אברהם אבינו מכרו את יוסף למצרים. אני בא ומוסיף שאולי כאן ראו חז"ל את הקשר המשפחתי של המדינים, המדנים והישמעאלים. כנראה ששלושתם היו אחים ולא רק מאותו אבא (אברהם), אלא אף מאותה אמא. אמו של ישמעאל ידועה לנו – הגר, אך מי זו היתה אותה קטורה, אמם של מדן ומדין? חז"ל אמרו לנו שקטורה היא, למעשה, הגר ויוצא מכך ש: הישמעאלים=המדינים=המדנים=משפחה אחת ולמעשה, בסיפור מכירת יוסף מגלה לנו התנ"ך שמדובר באותה משפחה שמכרה את יוסף למצרים. ומבלי שנשים לב, מגלה לנו התנ"ך עובדה נוספת שקטורה היא בעצם הגר. ומדוע הובילו את יוסף דווקא למצרים? אולי כי הם פשוט הלכו לבקר את סבתא הגר
"וְאֵלֶּה תּלְדת יִשְׁמָעֵאל בֶּן-אַבְרָהָם אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם" (בראשית כ"ה, י"ב) ---------------------------------------------------- ולפני סיום אני רוצה להביא סיפור קטן לפרשת השבוע: מספרים שהיתה אישה זקנה אחת מגיעה בכל שבת לבית הכנסת ונהנית לשמוע את קריאת התורה. בכל שנה, כאשר היו מגיעים לפרשת וישב היא היתה מאזינה בקשב רב לסיפור מכירת יוסף, ובוכה... הרבנית היתה יושבת ומביטה בה מהצד. וכך בכל שנה. שנה אחת, הגיעו לפרשת וישב, קוראים את כל הפרשה, הרבנית מביטה בזקנה מהצד ורואה שהיא אינה בוכה. לאחר התפילה, ניגשה הרבנית אליה ושאלה אותה: "בכל שנה את תמיד בוכה בסיפור מכירת יוסף. מה קרה השנה שלא בכית?" ענתה לה הזקנה: "בכל שנה הוא חוזר על אותה טעות בדיוק! יוסף לא לומד את הלקח וחוזר בדיוק על אותה טעות! הפעם מגיע לו!"
שבת מקסימה שתהיה לכולנו
ושלא נשכח שמותר לטעות, אבל להשתדל לא לחזור על אותה טעות פעמיים.
סיפור מכירת יוסף חושף טפח ממורכבות התנ"ך. סיפור מכירת יוסף נחשב לאחד מהסיפורים המפורסמים והמזעזעים בתנ"ך. 10 אחים מוכרים את אחיהם. מה הביא את האחים לרמה של רצון להרוג את אחיהם זה דיון בפני עצמו והפעם ברצוני להתמקד בבעיה שנראית, לכאורה, שולית אבל לדעתי היא שופכת אור על מאורע אחר לחלוטין. "מי מכר למי את יוסף?" --------------------------------- כדי לענות על השאלה הזאת בואו ונביט בפסוקים: "וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סחֲרִים וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף מִצְרָיְמָה" (בראשית ל"ז, כ"ח) על פי הפסוק הזה, נשאלות כאן שלוש שאלות: 1. מי העלה את יוסף מן הבור? 2. מי מכר את יוסף לישמעאלים? 3. מדוע מוזכרים כאן המדינים? דבר אחד ברור מהפסוק שהישמעאלים הביאו את יוסף למצרים. על פי דברי יוסף כאשר הוא מתגלה לאחיו, אנו יודעים שהאחים העלו את יוסף מהבור ומכרו אותו כפי שאומר יוסף לאחיו: "וַיּאמֶר יוֹסֵף אֶל-אֶחָיו גְּשׁוּ-נָא אֵלַי וַיִּגָּשׁוּ וַיּאמֶר אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר-מְכַרְתֶּם אתִי מִצְרָיְמָה" (בראשית מ"ה, ד') אם כן, אנו מבינים שהאחים כנראה העלו את יוסף מהבור ומכרו אותו ל...? מההגיון הישר נראה הדבר כאילו שהאחים מכרו את יוסף למדינים, ואילו המדינים מכרו את יוסף לישמעאלים. הכל היה טוב ויפה אילולא היה מופיע לנו הפסוק הבא שמבלבל אותנו לחלוטין