פרשת השבוע "יתרו" - 10 הדברות
"כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-ה' אֱלהֶיךָ נתֵן לָךְ" (שמות כ', י"א) התורה אינה דואגת לציין את השכר שנקבל בעבור קיום מצווה כי במקרה שכזה כל אחד היה בוחר לקיים את המצוות עם השכר הגבוה, ומזלזל במצוות עם השכר הנמוך! מצוות כיבוד אב ואם "זוכה" לפרסום השכר בעבורה: הארכת ימים. קיימת מצווה נוספת בתורה אשר "זוכה" לפרסום שכר המקיים אותה: מצוות "שילוח הקן"- "כִּי יִקָּרֵא קַן-צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל-עֵץ אוֹ עַל-הָאָרֶץ אֶפְרחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רבֶצֶת עַל-הָאֶפְרחִים אוֹ עַל-הַבֵּיצִים לא-תִקַּח הָאֵם עַל-הַבָּנִים: שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת-הָאֵם וְאֶת-הַבָּנִים תִּקַּח-לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים" (דברים כ"ב, ו'-ז') אם אנחנו הולכים בדרך ורואים קן כאשר האם והגוזלים בקן, אנו צריכים להעיף את האם מהקן תחילה ורק אז לקחת את הגוזלים. מוזר לא?! מצוות כיבוד אב ואם נחשבת למצווה הרבה יותר קשה לביצוע כאשר מצווה זו מחוייבת לאורך כל חיינו ואילו מצוות שילוח הקן זו מצווה רגעית שאינה דורשת מאמצים כל כך רבים ובכל זאת התורה נותנת שכר זהה בשני המקרים. ----------------------------------------- חז"ל אמרו לנו שהתורה הדגישה את העובדה שאיננו יכולים לדעת איזו מצווה תקבל שכר גבוה והדוגמא היא משתי המצוות הנ"ל אשר בכוונה נכתב בהן השכר! ---------------------------------------------- כיבוד אב ואם זוהי מצווה שטומנת בחובה שאלות "כבדות" כגון: מי נחשב לאבי ולאמי? (הורים ביולוגיים, הורים מאמצים וכו') האם כיבוד הורים מצריך בכלל שכר? האם זה לא אמור להיות מובן מאליו? האם קיים מצב שבו לא נצטרך לכבד הורים? חז"ל מתמודדים עם שאלות אלו בדרכים לא קלות. האם אנו מסוגלים להתמודד איתן?! ועד כמה אנו שלמים עם כיבוד ההורים שלנו?! שבת ברוכת
ומלאת אור לכולנו
"כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-ה' אֱלהֶיךָ נתֵן לָךְ" (שמות כ', י"א) התורה אינה דואגת לציין את השכר שנקבל בעבור קיום מצווה כי במקרה שכזה כל אחד היה בוחר לקיים את המצוות עם השכר הגבוה, ומזלזל במצוות עם השכר הנמוך! מצוות כיבוד אב ואם "זוכה" לפרסום השכר בעבורה: הארכת ימים. קיימת מצווה נוספת בתורה אשר "זוכה" לפרסום שכר המקיים אותה: מצוות "שילוח הקן"- "כִּי יִקָּרֵא קַן-צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל-עֵץ אוֹ עַל-הָאָרֶץ אֶפְרחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רבֶצֶת עַל-הָאֶפְרחִים אוֹ עַל-הַבֵּיצִים לא-תִקַּח הָאֵם עַל-הַבָּנִים: שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת-הָאֵם וְאֶת-הַבָּנִים תִּקַּח-לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים" (דברים כ"ב, ו'-ז') אם אנחנו הולכים בדרך ורואים קן כאשר האם והגוזלים בקן, אנו צריכים להעיף את האם מהקן תחילה ורק אז לקחת את הגוזלים. מוזר לא?! מצוות כיבוד אב ואם נחשבת למצווה הרבה יותר קשה לביצוע כאשר מצווה זו מחוייבת לאורך כל חיינו ואילו מצוות שילוח הקן זו מצווה רגעית שאינה דורשת מאמצים כל כך רבים ובכל זאת התורה נותנת שכר זהה בשני המקרים. ----------------------------------------- חז"ל אמרו לנו שהתורה הדגישה את העובדה שאיננו יכולים לדעת איזו מצווה תקבל שכר גבוה והדוגמא היא משתי המצוות הנ"ל אשר בכוונה נכתב בהן השכר! ---------------------------------------------- כיבוד אב ואם זוהי מצווה שטומנת בחובה שאלות "כבדות" כגון: מי נחשב לאבי ולאמי? (הורים ביולוגיים, הורים מאמצים וכו') האם כיבוד הורים מצריך בכלל שכר? האם זה לא אמור להיות מובן מאליו? האם קיים מצב שבו לא נצטרך לכבד הורים? חז"ל מתמודדים עם שאלות אלו בדרכים לא קלות. האם אנו מסוגלים להתמודד איתן?! ועד כמה אנו שלמים עם כיבוד ההורים שלנו?! שבת ברוכת