פרשת השבוע -כי תצא - שווה קריאה

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

msch

New member
פרשת השבוע -כי תצא - שווה קריאה

כי תצא מה בפרשה? "כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו, וראית בשביה אשת יפת תואר...והבאתה אל תוך ביתך וגילחה את ראשה...ובכתה ירח ימים". הפרשה פותחת בכללי יציאה למלחמה וגם מסיימת במלחמה: מלחמת עמלק בישראל. הפרשה עשירה במצוות: מתוך 613 המצוות בתורה, 74 מצויות בפרשת כי תצא. אחת המצוות המעניינות והתמוהות בפרשה היא מצוות שילוח הקן: "כי יקרא קן ציפור לפניך בדרך בכל עץ או על הארץ, אפרוחים או ביצים, והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תיקח האם על הבנים, שלח תשלח את האם ואת הבנים קח לך למען ייטב לך והארכת ימים". אחד הפירושים הוא כי גם אם מדובר בעוף או בתרנגולת שאינה חוששת לחזור לקינה, עליך לשלח אותה שוב ושוב ולהשאיר לעצמך את הגוזלים. מצווה מעניינת נוספת שמופיעה מיד לאחר מכן היא מצוות המעקה: "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך, ולא תשים דמים בביתך, כי ייפול הנופל ממנו", כלומר יש לנהוג בזהירות ולשים מעקה בטיחות. מה אפשר ללמוד מזה היום? כפי שראינו, התורה כתובה בצפנים ובקודים שרלוונטיים גם היום. "המלחמה" היא המלחמה היום-יומית שלנו ביצר הרע ובכוחות הרוע. בשבוע שעבר ציוותה עלינו התורה לשים שופטים ושוטרים אישיים, אך לעתים אין זה מספיק ויש לצאת למלחמה ולעשות מעשים חיוביים. האישה "יפת התואר" מסמלת את הנשמה שיורדת למטה "ונשבית בשבי" הגוף. גם לנשמה וגם לגוף יש אויבים שצריך להילחם בהם, וכדי להביא את הנשמה לבית ("וישבה בביתך"-כלומר להשיב אותה למצבה הראשוני), "וגלחה את ראשה" – יש לטהר אותה מכל שליליות. "ובכתה ירח ימים" – רמז לחודש אלול, חודש התשובה שבו יש לנו אפשרות לשוב למצב הבתולי הטהור. מדובר במלחמה הרוחנית של כל אדם, אך כדי לנצח במלחמה ראשית יש לצאת מהתרדמה ולהיות מודע לכך שיש אויב. כאשר אנו מכירים ביצר הרע ומוכנים לצאת למלחמה נגדו - אנו נמצאים בעמדת עליונות ("על אויבך"). הכוח של הטוב הוא הרבה יותר חזק מכוחו של הרע, אך כדי לנצח את הרע יש לצאת להילחם ולהוציא לאור את הטוב. הפרשה השבוע מעירה אותנו מתרדמה אפשרית, נותנת לנו את המודעות לראות את האויב ואת הכוח להילחם בו. כך נוכל לצבור נקודות חיוביות ולהגיע מוכנים לקרבות החשובים של ראש השנה. היצר הרע ינצח כאשר יצליח להרדים אותנו ולגרום לנו לחשוב שאין כל רע ואין בכלל אויב, לכן אין לסמוך על נסים, ולעתים יש לצאת למלחמה לפני שהאויב בא להתקיף אותנו. גם אם אנו צוברים ניצחונות, יש להישמר תמיד מרע, וודאי לא להתרברב או לשמוח על הרע שפוקד את הזולת, כפי שנאמר בספר משלי: "בנפול אויבך אל תשמח ובכשלו אל יגל לבך". זו אולי גם הסיבה הפנימית במצוות שילוח הקן : אנו מרוויחים מלקיחת הגוזלים, אבל מרחמים על האם ומשלחים אותה לנפשה (אולי במקום לאכול את בשרה). זוהי מצווה שמעוררת תמיהה, ומעניין כי על כיבוד אב ואם זוכים להאריך ימים (ככתוב בעשרת הדברות : "למען יאריכון ימיך"), ואילו על "כיבוד" אם הגוזלים גם כן זוכים "למען ייטב לך והארכת ימים" - פרס גבוה ומפתיע עבור מצווה קלה יחסית. גם מי שאינם מוצאים כאן רחמים, מבינים כי "ההיגיון" האלוהי הוא למעלה מבינתנו, ושכר מצווה שלכאורה תמוהה וקטנה עשוי להיות שכר גבוהה. לאחר מצוות שילוח הקן מיד נאמר: "כי תבנה בית חדש, ועשית מעקה לגגך", סמיכות המקרים אולי מרמזת כי לאחר ששילח את אם הגוזלים לחופשי ולהקים קן/ בית חדש, סופו שיבנה בית חדש לעצמו וישים בו מעקה - מצווה גוררת מצווה. כשאדם בונה "בית חדש", כלומר יוצא לדרך חדשה, הוא עומד בקשיים שלא הכיר בעבר. לכן מייעצת התורה: "ועשית מעקה לגגך", כלומר אל תסתפק בגדרים ובסייגים ("שופטים ושוטרים") שהיו לך עד עתה. עליך לעשות "מעקה" חדש שיגן עליך מפני הקשיים החדשים. כשיוצאים לדרך צריך "מעקה" כדי לא להגיע חלילה ל"ייפול הנופל" (הגג גם מסמל אגו, ולכן יש לשים מעקה כדי לבלום נפילה רוחנית). התורה מזהירה: "ולא תשים דמים בביתך, כי ייפול הנופל ממנו", כלומר בנה לך מעקה ביטחון למנוע נפילה והרג. מדוע משתמשת התורה פעמיים בשורש נ.פ.ל ? הרי איש לא נפל, ומדוע התורה מכנה אותו "נופל" כאילו כבר נפל? התשובה: אם אין מעקה, ומישהו נפל מהגג, סימן שהוא היה צריך ליפול, זה היה הגורל שלו. "הסרט" שלו. השאלה היא למה הוא נפל מהגג שלך? למה אתה היית צריך להיכנס ל"סרט" שלו? בגלל חטאו של פלוני נגזרה עליו גזירה ליפול, אבל למה אתה מעורב בתאונה? כנראה לא שמת "מעקות" ולא יצאת למלחמה עיקשת על אויבך..., לכן כדאי לא להישאר אדישים, לצאת למלחמה, לעשות מעשה ולהתקין מעקה לגג. רש"י כתב על כך: "ראוי זה ליפול, ואף על פי כן לא תתגלגל מיתתו על ידך". "המעקה" הוא שם קוד למעקות ולמעשים רבים שעלינו לצאת ולעשות, לצאת ולהילחם בשליליות וביצר הרע כדי להיטיב את חיינו ולמנוע תקלות ונפילות. שבת שלום. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com
 

ליבליך

New member
לגבי אישה יפת תואר

האם באמת מותר היום לחייל במלחמה לקחת לעצמו אישה יפת תואר מקרב אויביו, בתנאי שהוא עומד בכל יתר התנאים (מגלח את ראשה ונותן לה לבכות 30 יום)? ואיך התורה מתירה כאן נישואי תערובת בין חייל יהודי לאשה נוכריה? כאילו, נישואי תערובת זה אסור, אבל אם היא יפת תואר אז "במלחמה כמו במלחמה"?
 

arriy80

New member
לגבי מלחמה

הרמב"ם בהלכות מלכים מביא את דין יפת תואר להלכה ומפרט את הדרך המיוחדת לנהוג בה. כמו שכתבת "במלחמה כמו במלחמה" רק לא במובן הפשוט: אם יש מלחמה, אז יאלה... התורה התירה גם לאכול נבלות וטריפות וחזיר (אם לא מצא אוכל כשר), אך זה לא סיבה לחפש דווקא אוכל כזה ... בהתחשב במצב הקשה להתגבר על היצר בעת מלחמה, התורה התירה למי שגבר עליו יצרו במלחמה וחשקה נפשו באשה נכריה, לקחתה לו לאשה (בדרך מיוחדת). הנישואין לנכרייה לא הותרו, אלא הביאה עליה. אם ברצונו לשאתה לאשה, עליו לגיירה. אם אינה רוצה להתגייר, אסור לו לשאתה. עם זאת, אסור לו למכור אותה או להשתמש בה כלל. האם זה היתר "דחוק", או "לכתחילה"? חז"ל דרשו את סמיכות פרשת "בן סורר ומורה" ל"יפת תואר" ודרשו: כל הנושא יפת תואר יש לו בן סורר ומורה.
 

ליבליך

New member
זה לא מה שהבנתי מן הכתוב

נראה שלא מדובר במי שגבר עליו יצרו בעת המלחמה באופן זמני, אלא בקשר ארוך טווח עם מישהי שגם מביאים אותה הביתה וחיים איתה חיי משפחה מלאים. בנוסף, גם לא מצויין בשום מקום שנדרשת הסכמתה של האישה. ע"פ הנורמות של החילונות המתירנית וחסרת-המוסר, אונס של נשים מקרב האויב בזמן מלחמה הוא פשע מלחמה חמור ביותר - גם אם מביאים אותן הביתה אחר-כך.
 

arriy80

New member
הבנתך וגם הבנתי לא משנות להלכה

סמכות פסיקת ההלכה מופקדת בידי חכמי התורה שלומדים את ההלכה לפי כללי הלימוד. הקשר אורך הטווח עם האשה מותר - הלכתית - רק אם האשה מסכימה להתגייר. אם אינה מסכימה להתגייר, הוא אסור לשאתה. גם בעבר הלא-כ"כ רחוק היה מקובל לשלוח את שבויי המלחמה לעבודות כפיה מבזות ומכלות חיים. אמנם התירו לחייל ביאה אחת ויחידה בעת השבי, אך אסור לו להפכה ל"שפחת מין". בכדי להמשיך את הקשר עמה, עליו לנהוג בה כאשה המועמדת לנישואין. אסור לו להשתמש בה כלל, אסור לו למכור אותה. בהשוואה למצב השבויים בעולם אז וגם עד לאחרונה, צווי התורה בדין יפת תואר בגדר סביר ויותר. ע"פ הנורמות של החילונות המתירנית וחסרת המוסר, כנראה שהחלק המכוער שבמושג "זנות" הצטמצם רק לאונס. חיי משפחה "משותפים" או זנות בהסכמה, כבר מזמן הם חלק מהנורמה ה"מוסרית". לדעתי, ייתכן ואם היתה קיימת בימינו הסנהדרין, חבריה היו אוסרים את דין "יפת תואר" בהתאם למוסכמה הבינלאומית (-לדעתי).
 
למעלה