פרשת השבוע+סיפור

yoelnd

New member
דתל"ש

פרשת בהעלותך לדמותו של המחנך האידיאלי
אחרי שמשה מתלונן על קשיי תפקידו כמנהיג "לָמָה הֲרֵעֹתָ לְעַבְדֶּךָ... לָשׂוּם אֶת-מַשָּׂא כָּל-הָעָם הַזֶּה—עָלָי? לֹא-אוּכַל אָנֹכִי לְבַדִּי לָשֵׂאת אֶת-כָּל-הָעָם הַזֶּה כִּי כָבֵד, מִמֶּנִּי" (י"א, י"א – י"ד). אומר לו הקב"ה לאסוף שבעים איש נבחרים משבטי ישראל אשר יאציל עליהם ה' מרוחו של משה "וְאָצַלְתִּי מִן-הָרוּחַ אֲשֶׁר עָלֶיךָ, וְשַׂמְתִּי עֲלֵיהֶם וְנָשְׂאוּ אִתְּךָ בְּמַשָּׂא הָעָם וְלֹא-תִשָּׂא אַתָּה לְבַדֶּךָ". משה עושה כאשר הורה לו ה', אבל אז אנחנו שומעים על שני אנשים אשר ככל הנראה לא היו בחבורת זִּקְנֵי הָעָם הנבחרים באהל מועד:
"וַיִּשָּׁאֲרוּ שְׁנֵי-אֲנָשִׁים בַּמַּחֲנֶה שֵׁם הָאֶחָד אֶלְדָּד וְשֵׁם הַשֵּׁנִי מֵידָד וַתָּנַח עֲלֵהֶם הָרוּחַ, וְהֵמָּה בַּכְּתֻבִים וְלֹא יָצְאו הָאֹהֱלָה וַיִּתְנַבְּאוּ בַּמַּחֲנֶה. וַיָּרָץ הַנַּעַר וַיַּגֵּד לְמֹשֶׁה וַיֹּאמַר אֶלְדָּד וּמֵידָד מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה. וַיַּעַן יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה מִבְּחֻרָיו וַיֹּאמַר אֲדֹנִי מֹשֶׁה כְּלָאֵם. וַיֹּאמֶר לוֹ מֹשֶׁה הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל-עַם ה' נְבִיאִים--כִּי-יִתֵּן ה' אֶת-רוּחוֹ עֲלֵיהֶם (שם, כו כח).
תגובתם ההפוכה של יהושע ומשה מעידה על שתי תפיסות שונות של מנהיגות. יהושע הנאמן לרבו, מבקש לפעול בכוח כנגד כל מי שמעיז לאיים על המנהיג הקיים, משה לעומת זאת, הוא מנהיג ומחנך שמבין את תפקידו באופן שונה. הוא שמח לעודד יוזמות מהשטח, לעודד קולות רעננים וטובים גם כשאלה לא צמחו מתוך השראתו הישירה ולא מכוח האצלתו. משה מבין כי מחנך המפחד מכל רעיון טוב שאינו שלו מדכא בעצם את נתיניו ולא מצמיח אותם.
פרופ' מרדכי רוטנברג פיתח בספרו "בסוד הצמצום" תובנה זו וטען כי רק מי שמצמצם עצמו ומפנה מקום ל'אחר' יכול אכן לצמוח מתוך האינטראקציה בינו לבין הסובבים אותו. לעומת זאת מי שמרגיש שכל האמת אצלו בכיס, לא מאפשר התפתחות ויצירה.
בספרו משווה רוטנברג את תהליך הצמצום האנושי במערכת יחסים בינאישית למיתוס הצמצום הא-לוהי בקבלה, ומדגיש כי פינוי המקום הנוצר מצמצום היחיד הוא, הוא הבסיס לכל יצירה:
התפתחותו האישית-חברתית של האדם אינה ניזונה מפיטום האני אלא מצמצום האני, הפותח את מעייניו כדי לאפשר לעולם הטבעי והחברתי לחלחל לתוכו, לחדור לעומק פנימיותו ולמלא את כל ישותו. שני המונחים הקבליים שיש להם חשיבות מכרעת בדיוננו בתורה הבין-אישית של החסידות הם, כאמור, 'צמצום' ו'התפשטות'. מונחים קבליים מרכזיים אלה מתארים תהליך המתחולל באלוהות עצמה, תהליך שטמון בו ההסבר לבריאתו ולקיומו של היקום. האל, על- ידי הצמצום הסימבולי שלו, התכנס כביכול אל תוכו כדי ליצור את העולם החומרי והאנושי, לפנות לו מקום. ... זהו תהליך אינסופי כפול של צמצום והתפשטות... אף-על- פי שתורת הצמצום מתייחסת לתהליך קוסמי-אלוהי, אפשר לזהות את בבואתו האנושית של התהליך הזה במסגרת יישומן של נורמות קבליות חברתיות... (מתוך ההקדמה).
משה מבין זאת ומאפשר בענוותנותו לאלדד ומידד להתנבא גם בלי המטריה הסמכותית שלו. כדברי הרמב"ן:
הטעם בזה, כי משה דיבר אל העם את דברי ה', כי הוא יאציל מן הרוח אשר עליו על המתייצבים עמו באוהל; והנה אלה אשר לא יצאו אל האוהל ועושים עצמן מכלל הנאצלים כממרים בדבריו, ולכך אמר לו "כלאם!". כי אולי רוח שקר בפיהם, או רוח רעה מבעתם, [...] ומשה בענוותנותו השיב "ומי יתן כל עם ה' נביאים כי יתן ה' רוחו עליהם", כי ה' נתן עליהם רוחו מבלתי אצילות רוח שעלי, ומי יתן ויהיה זה בכל העם ... אמאי "כלאם"? דהוה ליה כמורה הלכה לפני רבו, ... ומשה אמר כי הוא הרב ומחל על כבודו ומתאוה ושמח בכך.
באופן פרדוקסלי הגדלות מתבטאת דווקא בענווה והתכווצות, ובפינוי המקום ל'אחר'. בהמשך הפרשה בסיפור מרים ואהרון, שוב נשמעות טענות ממקום של קנאה וצרות עין, אך הפעם אין יהושע "מְקַנֵּא למשה" אלא מרים ואהרון מקנאים במשה וטוענים: "וַיֹּאמְרוּ, הֲרַק אַךְ-בְּמֹשֶׁה דִּבֶּר ה'--הֲלֹא, גַּם-בָּנוּ דִבֵּר?!" ('שם, יב' ב). לא פלא כי בדיוק לאחר טענתם של מרים ואהרון בוחר הכתוב להזכיר לכולנו כי "הָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה" (שם, פס' ג).
המדרש בתלמוד היטיב להבין שכל הסוגיה שלנו סובבת סחור-סחור סביב סוגיית המנהיגות והענווה, והוא מנמק את זכייתם של אלדד ומידד בנבואה ישירה בענוותנותם:
רבי שמעון אומר: במחנה נשתיירו. בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה "אספה לי שבעים איש" אמרו אלדד ומידד: אין אנו ראויין לאותה גדולה. אמר הקדוש ברוך הוא: הואיל ומיעטתם עצמכם הריני מוסיף גדולה על גדולתכם. ומה גדולה הוסיף להם? שהנביאים כולן נתנבאו ופסקו והם נתנבאו ולא פסקו. (סנהדרין דף יז ע"א)
מכאן אנו למדים, שכדי לשמוע את קולו של האל על האדם לצמצם עצמו ולהתפנות בקשב מלא לדרישתו של ה' ממנו.
אם נחזור לעניינינו, דומה שהדברים נכונים גם בשדה החינוך והחברה: מחנך 'אמיתי' הוא זה הניחן ביכולת לצמצם עצמו כדי לשמוע את קולם של תלמידיו, חבר 'אמיתי' הוא מי שמצמצם עצמו ומקשיב לרחשי זולתו, ומנהיג 'אמיתי' הוא מי שיודע להודות כי לא כל האמת בכיסו.
 

מיקי*

New member
קריאת השבוע - פרשת בהעלותך


החומר והרוח בגאולת ישראל

כאשר אנו מחפשים את המשותף בין הפרשות להפטרות, עלינו להעמיק יותר מלמצא דבר החוזר בשניהם ולמצא מהות המשותפת לשניהם.ולא רק פרט דומה.

הפטרת השבוע בזכריה עוסקת בגאולה שפוספסה בשעתה, אך מקובלנו שלא נכתבה אלא נבואה שהוצרכה לדורות.אם כן מה באה נבואה זו ללמדנו? הרי כאשר אנו קוראים את הפרק, נראה כאילו מדובר בשלושה עניינים שאינם רשורים האחד לשני: תחילה בגאולה עתידה, לאחר מכן בחזון עם יהושע הכהן הגדול ובסופו של דבר חזון על זרובבל יוסד הבית. אך לא כן הדבר ודוקא הבנת הקשר ביניהם מגלה לנו את החיבור של ההפטרה לפרשה.

ואמנם אין תחילת ההפטרה עוסקת בגאולה עתידה אלא בגאולת בית שני עצמה; מתחילה ההפטרה בפס': "רני ושמחי בת ציון כי הנני בא וגאלך" אמרו חז"ל שהכוונה ב"הנני בא" זה - עכשיו ואולם לא התקיים הדבר והננו יודעים את הסיבה מדוע פוספסה גאולת בית שני - משום שהעם לא עלה לארץ ובעצם "הסכים לגלות", (ועלינו להזהר גם בימינו לא לפספס ח"ו את הגאולה בכך - לא רק באחינו היושבים בארצות הגולה, אלא ישנה גם דרך להסכים לגלות גם בישיבתנו בא"י).

לאחר תחילת החזון המתאר את הגאולה המתקרבת, רואה זכריה את יהושע הכהן הגדול לבוש בגדים צועים, ולאחר שמסירים ממנו את הבגדים הצועים ומלבישים אותו בגדי כהונה מנבאים לו: ושמתי לך מהלכים בין העומדים האלה ... כי הנני מביא את עבדי צמח", כלומר ליהושע האחראי על הצד הרוחני של העם בא המלאך ואומר לו שהמשיח עומד להגיע, כלומר על ביסוס המלכות המדינית.
אח"כ רואה זכריה בחזונו את דבר המלאך אל זרובבל, האחראי על הצד החמרי של העם ובניין הבית, ולו אומר המלאך "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי", כלומר על הצורך ברוחניות.(ואין להבין מכאן שאין חשיבות לחומר ולחיל, אלא שאין זה הדבר המכריע, אלא רוחו של הקב"ה היא שתכריע את הכף לאחר השתדלותו של האדם).

בין שני חזונות אלה רואה זכריה מנורת זהב ושני זיתים עליה אחד מימין ואחד משמאל ואין הוא מבין מה אלה, על כך עונה לו הקב"ה "אלה שני בני היצהר העמדים על אדון כל הארץ" - כלומר קרן כהונה וקרן מלכות הנמשחים בשמן המשחה, אלה הרוחניות והחמריות הבונים שניהם יחדיו את בית ישראל.

וזהו מה שבא המלאך ללמד לזכריה ושאנו בדורינו צריכים להטמיע בקרבנו ולזכור תמיד, אין רוחניות בלא חמריות ואין חמריות שיכולה להמשך בלא רוחניות. יש צורך הן בזה והן בזה ובניתוק האחד מהשני צפון חורבן ועיכוב הגאולה. וצריך האדם לידע כי הענין האלקי אינו חל על האדם אלא לפי הכנת האדם אם מעט ואם הרבה.

ואילו היו מוכנים לכך היתה מתרחשת הגאולה כבר בבית שני ולא היה צורך בבית שלישי כלל. ועלינו מוטלת אם כן האחריות שתפלותינו לא יהיו רק בחינת "דיבור התוכי וצפצוף הזרזיר", אלא שתהיה גם "כוונת הלב" - באמת.

דבר זה באה גם פרשתנו ללמדנו. גם היא מלאה בפספוס גאולה.

משה אומר ליתרו חותנו "נסעים אנחנו אל המקום אשר אמר ד'" ומפרש רש"י "מיד עד שלשה ימים אנו נכנסים לארץ" - שבאמת היו צריכים להכנס עם משה תוך שלושה ימים לארץ ישראל אלא שבגלל חטאם נתעכב הדבר עד שבחטא המרגלים הושלמה הגזירה שיהיו סובבים במדבר עד תום כל הדור ההוא.

ואולם מהו חטאם הגדול שבגללו נתפספסה הגאולה?

אומרת התורה "ויסעו מהר ד'" לאחריו באים הפס' הידועים של ויהי בנסע הארון ואומרים המפרשים שבאו כאן להפסיק בין פורענות לפורענות, ומהי הפורענות שהיתה לפני שנסעו מהר ד' ומהי הפורענות שאחרי ויהי העם כמתאוננים ומיד "והאספסוף אשר בקרבו התאוו תאווה".וכאן מתגלה הקשר להפטרה. שהרי היות וידעו שהולכים להיכנס לארץ, היו שתי תפיסות בעם אחת שאמרה הרי אנו נוסעים לארץ ישראל, אזי אין צורך יותר להיות בהר ד' אנו לא צריכים בארץ את המצוות שהעמידו אותנו בגלות. חלק נוסף של העם היות ועומדים הם להכנס לארץ כבר מגיעים למצב שהם מתאווים להיות תאוים כלומר, הם רוצים כבר להיות במצב של חמריות ושל תאווה.

חלק מהעם רוצה להתנתק מהרוחניות וחלק מהעם רוצה להתחבר לחמריות, על כך עונה לו הקב"ה לאלו הרוצים להתנתק מהרוחניות ולאלו הרוצים להתחבר לחומר צריך להוסיף רוח לפני החומר לכן "אספה לי שבעים איש והאצלתי מן הרוח אשר עליך" ולאחר מכן אוריד להם בשר.

צריכים העם לדעת שרק בחיבורם של שני הדברים הרוח והחומר יכולה להתגלות גאולת ישראל.

דבר זה מלמדת אותנו התורה בכך שספר במדבר הינו בעצם כמו ספר ויקרא המשכו הישיר של סוף ספר שמות, כך שבעצם הוא הינו מקביל לספר ויקרא, ללמדך שספר הקדושה וספר הדרך והחומר הינם שניהם מקבילים ורק בכגון זה יכולים ישראל לסופו של דבר להיכנס לארצם ולהביא לגאולת העולם.

שבת שלום
 
שבת שלום לכולם


היום אני עובד בוקר,אז שמא לא אספיק אברך אתכם בקבת שלום ורעות שמחה והצלחה,וכמובן התעלות רוחנית
 

yoelnd

New member
ספרי פ"ש

היי
מצ"ב רשימה חלקית של ספרי פרשת השבוע שמעיין בהם
 
למעלה