פרשת השבוע פרשת ראה
פרשת ראה מה בפרשה? "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה: את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה'... והקללה אם לא תשמעו... וסרתם מן הדרך... ללכת אחרי אלוהים אחרים". לאחר ההקדמה בדבר חופש הבחירה בשתי האפשרויות האלה, עוסקת הפרשה במגוון המצוות שבהן מחויבים בני ישראל לאחר כניסתם לארץ ישראל: משה דורש מהעם לחסל כל עבודה זרה בארץ ישראל, מתריע מפני נביאי שקר, ונותן רשימה של בעלי החיים האסורים והמותרים לאכילה. מה אפשר ללמוד מזה היום? מפרשת "ראה" אנו יכולים ללמוד על נושא הראייה. נדמה כי יכולת הראייה של האדם עשויה להספיק כדי לקבל תמונה רחבה ואמתית, אך בסופו של דבר מדובר באשליה אופטית. אנו רחוקים מלראות את כל התמונה. ראייה רוחנית אמתית היא נכונה יותר, אך מושגת בעמל ודורשת אימונים. ברגע שרמת המודעות שלנו עולה, יכולת הראייה הרוחנית שלנו מתרחבת. יכולת זו עשויה לקבל גם ביטוי פיזי: למשל, נשים הרות מספרות כי בתקופת ההיריון "פתאום" הן פוגשות ומבחינות בהרבה נשים בהיריון , ודומה הדבר אם אתה אבא טרי: "פתאום" אתה רואה תינוקות מזווית ראייה חדשה. האם אותם תינוקות או נשים בהיריון לא היו קודם? בוודאי שהם היו, אבל אנחנו משום מה לא הבחנו בהם. כמה פעמים הכתובת הייתה על הקיר ואנו לא ראינו? מנגד, פעמים רבות נתקלנו בקשיים ("קללות") והחלטנו החלטות לא טובות, אך בדיעבד הסתבר כי החלטות אלו היו טובות ומבורכות. לכל פעולה שאנו עושים יש השפעה גם אם איננו רואים מיד את התוצאות. לדוגמה: עזרה לזולת בכלל ולעני בפרט, בכוחה להכניס ברכה לחיינו. משה רבנו מבטיח כי אם נפעל בהתאם לחוקי החיים והתורה, נוכל לראות ולקרוא נכון את "המפה היומיומית" ובכך לזכות לברכה במעשינו, אך אם חלילה נסטה מן החוקים, כושר הראייה ייחלש, והחלטותינו יהיו שגויות ויגרמו לקשיים ולמכשולים (בלשון הכתוב: "קללות"). לאדם ניתנה האפשרות לבחור בברכה, אך גם אם אינו בוחר בה, הרי יש בכוחו להפוך את הקללה לברכה. היכולת לבחור היא כוח עצום שניתן רק ורק לאדם. תארו לעצמכם שאפילו למלאכים אין אפשרות בחירה, כי הם שליחים המבצעים תפקיד מוגדר. קוראים את פרשת "ראה" בחודש אב, מזל אריה. רְאִיָּה הן אותיות אריה, וידוע כי בני מזל אריה ניחנים ביכולת רְאִיָּה רחבה ומפותחת. יכולת זו מאפשרת להם להיות מנהלים מצוינים, להתעלם מפרטים שוליים ולראות את התמונה הרחבה יותר. ראיה/ אריה/ יראה. כדי לזכות בראייה רחבה יותר, ראשית יש להצטייד ברצון וביראה - יראת כבוד לחוקי התורה ולחוקי החיים. מה עלול לגרום לעיוורון ולשיבוש יכולת הראייה? תשובה: בעיקר האגו, אך גם חוסר גמישות מחשבתית, היצמדות להרגלים שליליים, עצלנות, תאוות ויצרים לא מרוסנים, או במילים אחרות: "אלוהים אחרים", כלשון הפרשה. פרשת "ראה" מאפשרת לנו לחדד את חוש הראייה הרוחני שלנו, היא נותנת לנו כוח להילחם בפחדים, בספקות, באגו ובאותם מחסומים שבעצם מונעים מאתנו לראות בבהירות את התמונה הרחבה יותר. לאחר שאברהם עמד בניסיון עקידת יצחק, כתוב בפרשת "וירא": "וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחד נאחז בסבך" (בראשית כב, יג). כלומר, אחרי מעשים מבורכים אנו זוכים לראות הזדמנויות. "פתאום" נזכה לראות דברים חדשים שלא הבחנו בהם קודם. כשמשה דורש להילחם בעבודת האלילים, הוא מדבר קודם כל על "עבודת האלילים" הפנימית שלנו. אנו למדים מכך כי אם נלחם לנקות עצמנו מאותם "אלוהים אחרים", נזכה לראות באופן בהיר ורחב יותר. ראייה שכזו תביא להחלטות נכונות, למפגשים מוצלחים ולברכה במעשינו. מספרים על שני אנשים שהלכו להנאתם ביער, האחד ערני שרואה את התמונה הרחבה, והאחר אדיש שלא רואה את התמונה הרחבה. לפתע מגיח מאחוריהם אריה. הערני זורק את תיקו ומתחיל לרוץ. האדיש קורא לעברו: "מה אתה רץ? אתה חושב שאתה יכול לרוץ יותר מהר מאריה?" "אני בסך הכול צריך לרוץ יותר מהר ממך... !" צעק לעברו הערני והמשיך במרוצתו. "אני מעדיפה להיות עיוורת מאשר לראות ולהיות נטולת חזון" (הלן קלר – עיוורת, חרשת, אילמת) שבת שלום. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com
פרשת ראה מה בפרשה? "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה: את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה'... והקללה אם לא תשמעו... וסרתם מן הדרך... ללכת אחרי אלוהים אחרים". לאחר ההקדמה בדבר חופש הבחירה בשתי האפשרויות האלה, עוסקת הפרשה במגוון המצוות שבהן מחויבים בני ישראל לאחר כניסתם לארץ ישראל: משה דורש מהעם לחסל כל עבודה זרה בארץ ישראל, מתריע מפני נביאי שקר, ונותן רשימה של בעלי החיים האסורים והמותרים לאכילה. מה אפשר ללמוד מזה היום? מפרשת "ראה" אנו יכולים ללמוד על נושא הראייה. נדמה כי יכולת הראייה של האדם עשויה להספיק כדי לקבל תמונה רחבה ואמתית, אך בסופו של דבר מדובר באשליה אופטית. אנו רחוקים מלראות את כל התמונה. ראייה רוחנית אמתית היא נכונה יותר, אך מושגת בעמל ודורשת אימונים. ברגע שרמת המודעות שלנו עולה, יכולת הראייה הרוחנית שלנו מתרחבת. יכולת זו עשויה לקבל גם ביטוי פיזי: למשל, נשים הרות מספרות כי בתקופת ההיריון "פתאום" הן פוגשות ומבחינות בהרבה נשים בהיריון , ודומה הדבר אם אתה אבא טרי: "פתאום" אתה רואה תינוקות מזווית ראייה חדשה. האם אותם תינוקות או נשים בהיריון לא היו קודם? בוודאי שהם היו, אבל אנחנו משום מה לא הבחנו בהם. כמה פעמים הכתובת הייתה על הקיר ואנו לא ראינו? מנגד, פעמים רבות נתקלנו בקשיים ("קללות") והחלטנו החלטות לא טובות, אך בדיעבד הסתבר כי החלטות אלו היו טובות ומבורכות. לכל פעולה שאנו עושים יש השפעה גם אם איננו רואים מיד את התוצאות. לדוגמה: עזרה לזולת בכלל ולעני בפרט, בכוחה להכניס ברכה לחיינו. משה רבנו מבטיח כי אם נפעל בהתאם לחוקי החיים והתורה, נוכל לראות ולקרוא נכון את "המפה היומיומית" ובכך לזכות לברכה במעשינו, אך אם חלילה נסטה מן החוקים, כושר הראייה ייחלש, והחלטותינו יהיו שגויות ויגרמו לקשיים ולמכשולים (בלשון הכתוב: "קללות"). לאדם ניתנה האפשרות לבחור בברכה, אך גם אם אינו בוחר בה, הרי יש בכוחו להפוך את הקללה לברכה. היכולת לבחור היא כוח עצום שניתן רק ורק לאדם. תארו לעצמכם שאפילו למלאכים אין אפשרות בחירה, כי הם שליחים המבצעים תפקיד מוגדר. קוראים את פרשת "ראה" בחודש אב, מזל אריה. רְאִיָּה הן אותיות אריה, וידוע כי בני מזל אריה ניחנים ביכולת רְאִיָּה רחבה ומפותחת. יכולת זו מאפשרת להם להיות מנהלים מצוינים, להתעלם מפרטים שוליים ולראות את התמונה הרחבה יותר. ראיה/ אריה/ יראה. כדי לזכות בראייה רחבה יותר, ראשית יש להצטייד ברצון וביראה - יראת כבוד לחוקי התורה ולחוקי החיים. מה עלול לגרום לעיוורון ולשיבוש יכולת הראייה? תשובה: בעיקר האגו, אך גם חוסר גמישות מחשבתית, היצמדות להרגלים שליליים, עצלנות, תאוות ויצרים לא מרוסנים, או במילים אחרות: "אלוהים אחרים", כלשון הפרשה. פרשת "ראה" מאפשרת לנו לחדד את חוש הראייה הרוחני שלנו, היא נותנת לנו כוח להילחם בפחדים, בספקות, באגו ובאותם מחסומים שבעצם מונעים מאתנו לראות בבהירות את התמונה הרחבה יותר. לאחר שאברהם עמד בניסיון עקידת יצחק, כתוב בפרשת "וירא": "וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחד נאחז בסבך" (בראשית כב, יג). כלומר, אחרי מעשים מבורכים אנו זוכים לראות הזדמנויות. "פתאום" נזכה לראות דברים חדשים שלא הבחנו בהם קודם. כשמשה דורש להילחם בעבודת האלילים, הוא מדבר קודם כל על "עבודת האלילים" הפנימית שלנו. אנו למדים מכך כי אם נלחם לנקות עצמנו מאותם "אלוהים אחרים", נזכה לראות באופן בהיר ורחב יותר. ראייה שכזו תביא להחלטות נכונות, למפגשים מוצלחים ולברכה במעשינו. מספרים על שני אנשים שהלכו להנאתם ביער, האחד ערני שרואה את התמונה הרחבה, והאחר אדיש שלא רואה את התמונה הרחבה. לפתע מגיח מאחוריהם אריה. הערני זורק את תיקו ומתחיל לרוץ. האדיש קורא לעברו: "מה אתה רץ? אתה חושב שאתה יכול לרוץ יותר מהר מאריה?" "אני בסך הכול צריך לרוץ יותר מהר ממך... !" צעק לעברו הערני והמשיך במרוצתו. "אני מעדיפה להיות עיוורת מאשר לראות ולהיות נטולת חזון" (הלן קלר – עיוורת, חרשת, אילמת) שבת שלום. רפאל כהן. www.raphael-cohen.com