פרשת כי תצא
פרשת כי תצא
בעת שלום ורווחה קל להיות לארג' ומסביר פנים. בעת מלחמה ובמצבים מיוחדים הדברים שונים.
" וראית בשביה אשת יפת תואר וחשקת בה.."
גם המנצח חייב להתנהג כאדם תרבותי. אנחנו מכירים את החיילים הכובשים המפרקים את פחד הקרב, את סבילות המלחמה ע"י אונס והתעללות.
כבר אמרו חז"ל: "איזהו גיבור הכובש את יצרו."
לכן יש לכבד את האלמנה המנוצחת , לתת לה זמן להתאבל ו להתאושש, רק אחר כך תוכל לשאת אותה לאישה. אם לא תרצה בה עליך לשחררה. היא איננה רכושך.
" ושלחת לנפשה ומכור לא-תמכרנה בכסף. לא תתעמר בה.."
" לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה.."
הוא לא יכול להעדיף את האהובה וילדיה ולהוריש להם את הונו.
אם בן השנואה הוא הבכור מגיע לו כפליים. " כי-הוא ראשית אנו לו משפט הבכרה.."
זה פסוק מאוד פרובלימטי אם אנו זוכרים את הגר וישמעאל.
" בן סורר ומורה.. זולל וסובה.." אין לו מקום בקהילה.
אדם שתלו אותו. " לא-תלין נבלתו על-עץ כי קבור תקברנו ביום ההוא.."
השבת אבידה. עליך לכבד את רכוש הזולת ולא להשאיר אותו הפקר.
" לא ילבש גבר שמלת אישה.."
עניין הבתולים של הכלה. הייתה או לא הייתה? אמת או עלילה?
פרשת האונס. צעקה או לא צעקה?
גילוי עריות טוהר המשפחה.
" לא יבא עמוני ומואבי בקהל השם.." אדומי כן.
" לא תסגיר עבד אל אדוניו.."
" לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב לבית השם.."
" לא תשיך לאחיך נשך.."
בכרם רעך "ואכלת ענבים כנפשך, ואל כליך לא תתן.."
אישה שהתגרשה מבעלה והייתה לאיש אחר לא תוכל לחזור אל בעלה הראשון.
על החתן לשמח את אשתו החדשה, היא לא תעבוד בשנה הראשונה.
" לא תעשוק שכיר.."
" לא ימותו אבות על בנים..ולא בנים על אבות.. איש בחטאו ימות "
"לא תטה משפט גר, יתום ולא תחבל בגד אלמנה.."
לנזקקים תשאיר את השכיחה בשדה. " ולא תחסום שור בדישו.."
היבום בא להבטיח את המשך המשפחה.
לבסוף: זכור את עמלק!
הרבה חוקים ומצוות שעל כל אחד יש מקום להרחיב את הדיבור, אך בסיכומו של דבר
מדובר על מערכת חיים סוציאליים וחברתיים שהיא תנאי בסיסי לקיום נורמלי.
שבת שלום
פרשת כי תצא
בעת שלום ורווחה קל להיות לארג' ומסביר פנים. בעת מלחמה ובמצבים מיוחדים הדברים שונים.
" וראית בשביה אשת יפת תואר וחשקת בה.."
גם המנצח חייב להתנהג כאדם תרבותי. אנחנו מכירים את החיילים הכובשים המפרקים את פחד הקרב, את סבילות המלחמה ע"י אונס והתעללות.
כבר אמרו חז"ל: "איזהו גיבור הכובש את יצרו."
לכן יש לכבד את האלמנה המנוצחת , לתת לה זמן להתאבל ו להתאושש, רק אחר כך תוכל לשאת אותה לאישה. אם לא תרצה בה עליך לשחררה. היא איננה רכושך.
" ושלחת לנפשה ומכור לא-תמכרנה בכסף. לא תתעמר בה.."
" לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה.."
הוא לא יכול להעדיף את האהובה וילדיה ולהוריש להם את הונו.
אם בן השנואה הוא הבכור מגיע לו כפליים. " כי-הוא ראשית אנו לו משפט הבכרה.."
זה פסוק מאוד פרובלימטי אם אנו זוכרים את הגר וישמעאל.
" בן סורר ומורה.. זולל וסובה.." אין לו מקום בקהילה.
אדם שתלו אותו. " לא-תלין נבלתו על-עץ כי קבור תקברנו ביום ההוא.."
השבת אבידה. עליך לכבד את רכוש הזולת ולא להשאיר אותו הפקר.
" לא ילבש גבר שמלת אישה.."
עניין הבתולים של הכלה. הייתה או לא הייתה? אמת או עלילה?
פרשת האונס. צעקה או לא צעקה?
גילוי עריות טוהר המשפחה.
" לא יבא עמוני ומואבי בקהל השם.." אדומי כן.
" לא תסגיר עבד אל אדוניו.."
" לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב לבית השם.."
" לא תשיך לאחיך נשך.."
בכרם רעך "ואכלת ענבים כנפשך, ואל כליך לא תתן.."
אישה שהתגרשה מבעלה והייתה לאיש אחר לא תוכל לחזור אל בעלה הראשון.
על החתן לשמח את אשתו החדשה, היא לא תעבוד בשנה הראשונה.
" לא תעשוק שכיר.."
" לא ימותו אבות על בנים..ולא בנים על אבות.. איש בחטאו ימות "
"לא תטה משפט גר, יתום ולא תחבל בגד אלמנה.."
לנזקקים תשאיר את השכיחה בשדה. " ולא תחסום שור בדישו.."
היבום בא להבטיח את המשך המשפחה.
לבסוף: זכור את עמלק!
הרבה חוקים ומצוות שעל כל אחד יש מקום להרחיב את הדיבור, אך בסיכומו של דבר
מדובר על מערכת חיים סוציאליים וחברתיים שהיא תנאי בסיסי לקיום נורמלי.
שבת שלום