פרשת כי תצא

פרשת כי תצא

בעת שלום ורווחה קל להיות לארג' ומסביר פנים. בעת מלחמה ובמצבים מיוחדים הדברים שונים. "וראית בשוביה אישה יפת תואר וחשקת בה.. "גם המנצח חייב להתנהג כאדם תרבותי. אנחנו מכירים את החיילים הכובשים המפרקים את פחד הקרב, את סבילות המלחמה ע"י אונס והתעללות. כבר אמרו חז"ל: " איזהו גיבור הכובש את יצרו.." לכן יש לכבד את האלמנה המנוצחת, לתת לה זמן להתאבל ולהתאושש. רק אחר כך תוכל לשאת אותה לאישה. אם לא תרצה בה, עליך לשחררה. היא איננה רכושך.

" ושלחת לנפשה ומכור לא- תמכרנה בכסף לא תתעמר בה.." "לאיש שתי נשים אחת אהובה ואחת שנואה.." הוא לא יכול להעדיף את האהובה וילדיה ולהוריש להם את הונו. אם בן השנואה הבכור מגיע לו כפליים. " הוא ראשית אונו לו משפט הבכורה.."

" בן סורר ומורה.. זולל וסובה.." אין לו מקום בקהילה. אדם שתלו אותו. " לא-תלין נבלתו על-עץ כי קבור תקברנו ביום ההוא.."

השבת אבדה: עליך לכבד את הזולת ולא להשאיר אותו הפקר.

" לא ילבש גבר שמלת אישה.." עניין הבתולים של הכלה: הייתה או לא הייתה? אמת או עלילה? פרשת האונס: צעקה או לא צעקה? גילוי עריות: טוהר המשפחה.

" לא תביא עמוני ומואבי בקהל השם ." " לא תסגיר עבד לאדוניו.."

" לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב לבית השם.." " לא תשיך לאחיך נשך.."

בכרם רעך, " ואכלת ענבים כנפשך, ואל כליך לא תיתן.."

אישה שהתגרשה מבעלה והייתה לאיש אחר לא תוכל לחזור אל בעלה הראשון. על החתן לשמח את אשתו החדשה. היא לא תעבוד בשנה הראשונה.

" לא תעשוק שכיר.." " לא ימותו אבות על בנים ..ולא בנים על אבות, איש בחטאו ימות.."

" לא תטה משפט גר יתום ולא תחבל בגד אלמנה.." לנזקקים תשאיר את השכיחה בשדה. " לא תחסום שור בדישו.."

היבום בא להבטיח את המשך המשפחה.

ולבסוף: זכור את עמלק!

בסיכומו של דבר מדובר על מערכת חיים סוציאליים וחברתיים שהם תנאי בסיסי לקיום נורמלי.

שבת שלום
 
למעלה