פרשת מטות מהרב ברוך שלום אשלג זצ"ל

אורלנה

New member
פרשת מטות מהרב ברוך שלום אשלג זצ"ל

פרשת מטות תשל"ט "וידבר ה' אל משה וגו'. נקם נקמת בני ישראל מאת המדינים וגו'. וידבר משה אל העם וגו' לתת נקמת ה' במדין לא,א-ג" המפרשים מקשים מדוע משה שינה את לשונו של ה' במה שאמר אל העם: "נקום נקמת ה'" ולא - "נקמת בני ישראל" כמו שאמר ה'. ועוד הקשו על שינוי הלשון, שה' אמר "נקמת המדינים", לשון רבים, ומשה אמר: "במדין", לשון יחיד. ויש לפרש: ידוע, שמטרת הבריאה מצד ה' הוא להטיב לנבראיו. נמצא, שה' אמר, שכל המלחמות שיש לנו לעשות הוא בכדי להגיע להטוב ועונג שהנבראים יקבלו אותו. ומשה, כשאמר לישראל ענין המלחמה, אם הוא יגיד להם שהמלחמה שלהם תהיה לתועלת עצמם, נמצא שיפלו לתוך אהבה עצמית, שנקרא מקבל עמ"נ לקבל, ועל זה היה צמצום, ועל דרך זו אף פעם לא יגיעו למטרה. לכן אמר להם: "לתת נקמת ה'", שהם צריכים לכוון שמלחמת היצר היא לתועלת ה', ולא לתועלת עצמו. ועל ידי זה הם יגיעו למטרת הבריאה שהוא להנות לנבראיו. ועל פי האמת, יש הרבה מדות להלחם אתם. לכן כשה' אמר למשה: "נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים". היינו, שיש הרבה דִינִים שצריכים להכניע אותם. לכן נאמר בלשון רבים, שהוא מה שצריך להיות, היינו, להכניע הרבה מדינים, שנקראים דינים, שהם המפריעים להגיע למטרת הבריאה. וכשמשה אמר לעם: "לתת נקמת ה' במדין". רמז בזה, שאם הם ילכו בדרך שצריכים רק תיקון אחד, שהוא - "נקמת ה'", מבחינה זו אין יותר מדִין אחד, שהוא כולל בעצמו הרבה דינים. זאת אומרת, שהאדם לא צריך להלחם עם כל הדינים, היינו עם כל המדות רעות. אלא אם הוא ילך על דרך שצריכים לכוון כל הפעולות לה', היינו לשם שמים, אם זו תהיה כל כוונתו, ממילא כל המדות מתבטלות מאליהן, ואין לתת עבודה מיוחדת לכל מדה ומדה. כי כל שהכוונה היא לשם שמים, אם הוא זוכה לזה, לנצח במלחמה זו, שיהיה עמ"נ להשפיע לה', ממילא כל המדות בטלות ומבוטלות. לכן אמר בלשון יחיד: "לתת נקמת ה' במדין". שנזכה לעשות את התיקון האמיתי, שבת שלום ומבורך.
 

אורלנה

New member
זה מהספר "ברכת שלום על התורה"

שזה מאמרים על פרשות השבוע מאת הרב ברוך שלום אשלג זצ"ל.
 

דוד YY

New member
יישר כח !

שאלה: איך אדם יכול לעבוד את ה' 'לשמה' , אם הוא נגוע במידות רעות ? לכן אמרו חז"ל : מתוך שלא לשמה בא לשמה' - משמע שאין דרך אחרת, ורק אחרי ריבוי העבודה בתורה ובמצוות הוא יגיע לדרגת 'לשמה' שהאור שבה מחזירה למוטב ! מה דעתכם ?
 

דוד YY

New member
נשמטה לי ההתחלה ...

'לעולם יעסוק אדם בתורה שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה' משמע - שאין דרך אחרת.
 
עניין הדרך להגיע ללשמה על פי הקבלה

בספר הזוהר כותב רבי שמעון בר יוחאי בתיקוני הזוהר על הדור שלנו שנקרא עיקבא דמשיחא, שבדור הזה שלפני גילוי המשיח אי אפשר יהיה להגיע לתו"מ לשמה ע"י לימוד הנגלה של התורה בלבד, אלא רק ע"י לימוד הקבלה בנוסף, שרק היא זו שמביאה את הלומד אותה ללשמה בנקל, כפי שמסביר גם הרב אשלג "בעל הסולם" בשם הזוהר בהקדמה לתלמוד עשר הספירות: " לה) וזה שפירשו בתיקוני הזוהר: ...דכל חסדו כציץ השדה, ואפילו כל אינון דמשתדלין באורייתא, כל חסד דעבדין לגרמייהו הוא דעבדין, כלומר, שכל עסקם בתורה ומצות הוא לתועלתם ולהנאתם עצמם, ואין העסק בתורה מסוגל להביאם לשמה ח"ו, וז"ש שם בההוא זמנא, ויזכור כי בשר המה, רוח הולך ולא ישוב לעלמא, ודא איהו רוחא דמשיח. פירוש, שעליהם אין רוחא דמשיח מרחפת, אלא הולכת מהם ולא תשוב, כי השפחה הטמאה (תו"מ שלא לשמה) עושקת תורתם ויורשת את הגבירה (השכינה- תו"מ לשמה), משום שאינם בדרך לבא מתוך שלא לשמה לבחינת לשמה, כנ"ל. וע"כ מסיק שם הזוהר, דאלין אינון דעבדין לאורייתא יבשה, ולא בעאן לאשתדלא בחכמת הקבלה. פירוש הדברים: כי אעפ"י שאינם מצליחים ע"י העסק בתורה הנגלית משום שאין בה מאור, והוי יבשה, מסיבת קטנות דעתם (כנ"ל אות ט"ז ד"ה והנה), מ"מ הרי יכולים להצליח על ידי העסק בלימוד הקבלה, משום שהמאור שבה מלובש בלבושין דהקב"ה, דהיינו השמות הקדושים והספירות, אשר בנקל היו יכולים לבא באותה הבחינה של שלא לשמה המביאתם לשמה, שאז היתה רוח אלקים מרחפת עליהם, בסוד המאור שבה המחזירם למוטב, אמנם בשום אופן אינם חפצים בלימוד הקבלה, וז"ש וי לון דגרמין עניותא וחרבא וביזה והרג ואבדן בעלמא, והאי רוח דאסתלק, איהו רוח דמשיח, כמא דאתמר דאיהו רוח הקדש, ואיהו רוח חכמה ובינה וכו'. לו) המתבאר מדברי תיקוני הזוהר הוא שישנה שבועה, שלא יתעורר אור החסד והאהבה בעולם, עד שמעשיהם של ישראל בתורה ומצוות, יהיו על הכונה שלא לקבל פרס, אלא רק להשפיע נחת רוח ליוצר ב"ה, שז"ס השבועה: השבעתי אתכם בנות ירושלים וכו'. באופן, שכל אריכות הגלות והיסורים שאנו סובלים, תלויים ומחכים לנו, עד שנזכה לעסק התורה ומצוות לשמה, ואם רק נזכה לזה, תיכף יתעורר אור האהבה והחסד הזה, שסגולתו להמשיך סוד הכתוב ונחה עליו רוח חו"ב וכו', ואז נזכה לגאולה השלימה. גם נתבאר, שאי אפשר שכל כלל ישראל יבואו לטהרה הגדולה הזו, זולת על ידי לימוד הקבלה, שהיא הדרך הקלה ביותר, המספיקה גם לקטני הדעת, משא"כ בדרך העסק בתורת הנגלה בלבד, אי אפשר לזכות על ידה, זולת ליחידי סגולה, ועל ידי יגיעה רבה, אבל לא למרבית העם, מטעם המבואר לעיל."
 

אורלנה

New member
זה מה שלימד הרב ברוך אשלג זצ"ל

שלמרות היות האדם עדיין נגוע במידות רעות אבל "האור שבה מחזירו למוטב", אמנם בתנאי שהוא צריך לרצות שעל ידי ההתעסקות בתורה האור שבה יחזירו למוטב. שנזכה...
 
למעלה