פרשת משפטים
פרשת משפטים
" ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם.."
אחרי עשרת הדברות מתחילים המשפטים. קודם כל נושא חירות האדם. בתקופה זו העבדות הייתה עדיין מושג מקובל ולא ניתן לבטל אותה במחי יד. לכן היו דרושים המשפטים המגנים על זכויות העבד.
" כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשביעית יצא חופשי חינם.."
אם הוא רוק יצא בגפו, אך אם בעל משפחה הוא, גם אשתו וילדיו יצאו עמו. אם האדון נתן לו את האישה והיא ילדה ילדים, האישה והילדים נשארים והוא יוצא לבד.
אם העבד לא רוצה לצאת לחופשי:
" והגישו אל-הדלת או אל-המזוזה ורצע אדוניו את-אזנו במרצע ועבד לעולם.."
" כי ימכור איש את -בתו לאמה .. בעל הבית חייב לדאוג לה כמו לבתו, כמשפט הבנות יעשה לה.." ולא תשוחרר חינם אין כסף.
" מכה איש ומת, מות ימות ."
" מכה אביו ואמו מות ימות.."
" וגונב איש ומכרו ונמצא בידו, מות ימות.."
" מקלל אביו ואמו מות ימות.."
בריב ומכות יש לפצות את הפצוע. התורה מוסיפה משפטים : לגבי אישה הרה, עבד וכה.. לפי הכלל של עין תחת עין, שן תחת שן.
גם לגבי מעשה בהמות האחריות חלה על בעל הבית. כל נזק באש ובכל צורה שהיא שגורם אדם לחברו עליו לקבל את הדין ולשלם. לא רק עבור המעשה, גם עבור המחדל.
" יפתה איש בתולה אשר לא –ארשה ושכב עמה.." עליו להתחתן ולשלם את מהרה.
" כל השוכב עם בהמה, מות ימות.."
יש להקפיד על זכויות הגר, האלמנה והיתום. ולא: " וחרה אפי והרגתי אתכם בחרב והיו נשיכם לאלמנות ובניכם יתומים.."
הלוואות בלי נשך. לא תקלל נשיא. לא תתחבר לרשע לנצל אחרים.
" לא-תהיה אחרי – רבים לרעה.."
" לא תטה משפט.. שוחד לא תקח.."
שמיטה: " שש שנים תזרע את ארצך .. בשביעית תשמטנה.."
ששת ימים תעבוד , ביום השביעי שבת לכולם.
תמורת שמירת החוקים והמשפטים מבטיח השם : גבוי מלא, ביטחון, כלכלה וארץ פורחת.
בלי החוקים והמשפטים תשרור אנרכיה וחיים בלתי נסבלים.
אחרי הדברים האלה עולה משה אל השם לבדו.
העם מתאסף לרגלי ההר, מעלה קרבנות ומכריז:
" כל אשר דבר השם נעשה ונשמע"