פרשת "עקב"- הסוף וההתחלה שזורים זה בזה.
בעז"ה לעילוי נשמת החייל בצבאות ה' מנחם מנדל ע"ה בן הרב יוסף חיים שיח' גינזבורג. לעילוי נשמתם של שלושת תלמידי ישיבת חב"ד בקרית גת, שנהרגו בחנוכה בדרכם לשמח את חיילי צה"ל באילת בשמחת החג: התמים לוי הנדל ע"ה, התמים יונתן ביטון ע"ה, התמים משה גולן ע"ה. ולעילוי נשמתה של הגב' שטערנא שרה ע"ה רוזן, שהייתה שליחת חב"ד בסטריט מרילנד, ונהרגה בתאונת דרכים בדרך לביתה. ומי יתן ויתקיים תיכף ומיד ממש "הקיצו ורננו שוכני עפר" והם בתוכם בגאולה האמיתית והשלימה אכי"ר. פרשת "עקב"- הסוף וההתחלה שזורים זה בזה כאשר יהודי מתחזק ומתגבר לקיים את המצוות הקלות, הוא זוכה להגיע לשלמות המצוות. והיה עקב תשמעון (דברים ז,יב) פרשתנו נפתחת במילים: "והיה עקב תשמעון". מפרשי התורה מפרשים את המילה "עקב" בשני פירושים הפוכים בתוכנם: רש"י מפרש, ש"עקב" הכוונה ל"מצוות קלות שאדם דש בעקביו". פרשנים אחרים סבורים ש"עקב" הוא מלשון אחרית וסוף - התורה מדברת כאן על השכר שיינתן ליהודי בסיום עבודתו. לפי הפירוש הראשון עוסקת כאן התורה ביהודי שנמצא בדרגה נחותה למדי, שצריך לעוררו להקפיד על מצוות קלות. ואילו לפי הפירוש השני מדובר בגמר העבודה ושלמותה, ביהודים בדרגה עליונה, שכבר קיימו את כל המצוות ועתה הגיעו לשלב קבלת השכר. כיצד משתלבים שני הפירושים המנוגדים הללו? קולות בחושך ניגוד זה מופיע גם בשני הפירושים של המושג "עקבתא דמשיחא": פירוש אחד - "עקבתא" מלשון עקבי הרגליים, הדרגה התחתונה ביותר של האדם. כלומר, תקופת שפל (וכפי שפירטו חז"ל את הסימנים השליליים של תקופה חשוכה זו), שבה אין רואים ואין חשים את אור ה' - כשם שהעקב קהה לתחושות וכמעט אין בו חיות. פירוש שני - מלשון עקבות המשיח, תקופה שבה כבר שומעים את פעמיו של המשיח! לפי פירוש זה מדובר דווקא בתקופה עליונה ביותר, שבה כבר שומעים את פעמי הגאולה המתקרבת. הסוף וההתחלה הסבר הדבר טמון בכך, שיש קשר פנימי עמוק דווקא בין הדרגה העליונה ביותר והדרגה התחתונה ביותר, בין הראש לרגל ובין סוף העבודה לתחילתה. דווקא כאשר יהודי מתחזק ומתגבר לקיים את המצוות הקלות, הוא זוכה להגיע לשלמות המצוות! כאשר יהודי מתאמץ לעבוד את ה' כשהוא שרוי בדרגה נחותה ביותר, הוא זוכה להגיע לדרגה העליונה ביותר! וכך גם בעניין הגאולה: דווקא משום שזו תקופת שפל, של חושך כפול ומכופל, יכולים להישמע בה פעמיו של המשיח, שכן מסירות-הנפש הנדרשת מיהודי שצריך לעבוד את ה' בתקופה זו, היא הכלי לגילוי העליון ביותר - גילוי אורו של משיח. הזעקה מעוררת שיאו של ניגוד זה מופיע בתקופה הנוכחית. מצד אחד, על-פי כל הסימנים, ברור ש"הנה זה (משיח) בא", וכבר נסתיימו כל העניינים שעם-ישראל היה צריך לסיים, והדבר היחיד שחסר הוא - תנועה אחת של הקב"ה שתוציא את עם-ישראל מהגלות ותביאם לארץ-הקודש. ועם זאת, הגאולה טרם באה ומתעוררת הזעקה הגדולה: "עד מתי?!!!"... ודווקא הזעקה הזאת היא שמעוררת אצל הקב"ה את הגאולה בפועל ממש, ונבנה בית-המקדש השלישי, שיהיה מיזוג של הבית הראשון והשני, מיזוג כל השלמויות, ולכן יהיה בית נצחי, כשם שהגאולה תהיה גאולה נצחית שאין אחריה גלות, וכל זה יהיה בקרוב ממש. ( מתוך ה"דבר מלכות"- שיחת ש"פ עקב של הרבי מליובאוויטש משנת תשנ"א ) יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
בעז"ה לעילוי נשמת החייל בצבאות ה' מנחם מנדל ע"ה בן הרב יוסף חיים שיח' גינזבורג. לעילוי נשמתם של שלושת תלמידי ישיבת חב"ד בקרית גת, שנהרגו בחנוכה בדרכם לשמח את חיילי צה"ל באילת בשמחת החג: התמים לוי הנדל ע"ה, התמים יונתן ביטון ע"ה, התמים משה גולן ע"ה. ולעילוי נשמתה של הגב' שטערנא שרה ע"ה רוזן, שהייתה שליחת חב"ד בסטריט מרילנד, ונהרגה בתאונת דרכים בדרך לביתה. ומי יתן ויתקיים תיכף ומיד ממש "הקיצו ורננו שוכני עפר" והם בתוכם בגאולה האמיתית והשלימה אכי"ר. פרשת "עקב"- הסוף וההתחלה שזורים זה בזה כאשר יהודי מתחזק ומתגבר לקיים את המצוות הקלות, הוא זוכה להגיע לשלמות המצוות. והיה עקב תשמעון (דברים ז,יב) פרשתנו נפתחת במילים: "והיה עקב תשמעון". מפרשי התורה מפרשים את המילה "עקב" בשני פירושים הפוכים בתוכנם: רש"י מפרש, ש"עקב" הכוונה ל"מצוות קלות שאדם דש בעקביו". פרשנים אחרים סבורים ש"עקב" הוא מלשון אחרית וסוף - התורה מדברת כאן על השכר שיינתן ליהודי בסיום עבודתו. לפי הפירוש הראשון עוסקת כאן התורה ביהודי שנמצא בדרגה נחותה למדי, שצריך לעוררו להקפיד על מצוות קלות. ואילו לפי הפירוש השני מדובר בגמר העבודה ושלמותה, ביהודים בדרגה עליונה, שכבר קיימו את כל המצוות ועתה הגיעו לשלב קבלת השכר. כיצד משתלבים שני הפירושים המנוגדים הללו? קולות בחושך ניגוד זה מופיע גם בשני הפירושים של המושג "עקבתא דמשיחא": פירוש אחד - "עקבתא" מלשון עקבי הרגליים, הדרגה התחתונה ביותר של האדם. כלומר, תקופת שפל (וכפי שפירטו חז"ל את הסימנים השליליים של תקופה חשוכה זו), שבה אין רואים ואין חשים את אור ה' - כשם שהעקב קהה לתחושות וכמעט אין בו חיות. פירוש שני - מלשון עקבות המשיח, תקופה שבה כבר שומעים את פעמיו של המשיח! לפי פירוש זה מדובר דווקא בתקופה עליונה ביותר, שבה כבר שומעים את פעמי הגאולה המתקרבת. הסוף וההתחלה הסבר הדבר טמון בכך, שיש קשר פנימי עמוק דווקא בין הדרגה העליונה ביותר והדרגה התחתונה ביותר, בין הראש לרגל ובין סוף העבודה לתחילתה. דווקא כאשר יהודי מתחזק ומתגבר לקיים את המצוות הקלות, הוא זוכה להגיע לשלמות המצוות! כאשר יהודי מתאמץ לעבוד את ה' כשהוא שרוי בדרגה נחותה ביותר, הוא זוכה להגיע לדרגה העליונה ביותר! וכך גם בעניין הגאולה: דווקא משום שזו תקופת שפל, של חושך כפול ומכופל, יכולים להישמע בה פעמיו של המשיח, שכן מסירות-הנפש הנדרשת מיהודי שצריך לעבוד את ה' בתקופה זו, היא הכלי לגילוי העליון ביותר - גילוי אורו של משיח. הזעקה מעוררת שיאו של ניגוד זה מופיע בתקופה הנוכחית. מצד אחד, על-פי כל הסימנים, ברור ש"הנה זה (משיח) בא", וכבר נסתיימו כל העניינים שעם-ישראל היה צריך לסיים, והדבר היחיד שחסר הוא - תנועה אחת של הקב"ה שתוציא את עם-ישראל מהגלות ותביאם לארץ-הקודש. ועם זאת, הגאולה טרם באה ומתעוררת הזעקה הגדולה: "עד מתי?!!!"... ודווקא הזעקה הזאת היא שמעוררת אצל הקב"ה את הגאולה בפועל ממש, ונבנה בית-המקדש השלישי, שיהיה מיזוג של הבית הראשון והשני, מיזוג כל השלמויות, ולכן יהיה בית נצחי, כשם שהגאולה תהיה גאולה נצחית שאין אחריה גלות, וכל זה יהיה בקרוב ממש. ( מתוך ה"דבר מלכות"- שיחת ש"פ עקב של הרבי מליובאוויטש משנת תשנ"א ) יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.