פרשת "פנחס":
בס"ד
"עצרת תהיה לכם"
כאן מוגדר יום טוב כ"עצרת לכם", ואילו בפרשת ראה נאמר "עצרת לה' אלוקיך". במסכת ביצה טו וכן במסכת פסחים דנה הגמרא בהבדל זה שבין הפסוקים: לפי רבי אליעזר, הבדל זה בא לומר, שאדם יכול לחגוג את יום טוב או באכילה ושתיה ("לכם"), או בלימוד תורה ("לה' אלוקיך"). ואילו לפי רבי יהושע, כוונת הכתוב היא שעל אדם לחלק את יום טוב, ללימוד תורה מחד ולאכילה ושתיה מאידך. וזו לשון הגמרא במסכת פסחים:
"רבי אליעזר אומר, אין לו לאדם ביום טוב, אלא או אוכל ושותה או יושב ושונה. רבי יהושע אומר, חלקהו, חציו לאכילה ושתיה וחציו לבית המדרש. ואמר רבי יוחנן, ושניהם מקרא אחד דרשו, כתוב אחד אומר עצרת לה' אלוקיך, וכתוב אחד אומר עצרת תהיה לכם. רבי אליעזר סבר, או כולו לה' או כולו לכם, ורבי יהושע סבר, חלקהו, חציו לה' וחציו לכם".
הלשון "חלקהו" שמשתמש בה רבי יהושע, לכאורה מיותרת (וניתן היה לומר בלשון קצרה- "רבי יהושע סבר, חציו לה' וחציו לכם"). כמו כן קשה, מדוע המילה "חלקהו" מנוסחת בלשון יחיד, ואילו ההמשך מנוסח בלשון רבים ("וחציו לכם"). מובא בשם הגאון מוילנא כך: אם נחלק לשניים את הגימטריא של "לכם" (תשעים חלקי שניים, ארבעים וחמש) וכן נחלק לשניים את הגימטריא של "ל" (חמישים ושש חלקי שניים, עשרים ושמונה), נקבל יחד שבעים ושלוש. שבעים ושלוש הם בגימטריא "יום טוב", ומכאן רמז, שיום טוב צריך להיות מורכב מ"חציו לה' וחציו לכם". וזו כוונת רבי יהושע באומרו "חלקהו" (כלומר, חלק את המילים וכך תראה אסמכתא לדעתי).
"ושם איש ישראל המוכה אשר הוכה את המדינית זמרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעני"
פעם אחת שמעו תלמידיו של ה"חוזה מלובלין" את רבם הנערץ כשהוא מהלך בחדרו ומוכיח את עצמו וכך אמר:
מה אני עושה בעולם הזה?! ומה בכלל זכותי להתקיים?! האם בגלל שאני בעל תוכחה. הרי כבר אמר רבי ישראל בעל שם טוב "גדולה ענווה שלא לשמה מתוכחה לשמה"!
ואם משום שאני "נשיא"? גם זמרי בן סלוא היה נשיא!...
"ובעשור לחדש השביעי הזה מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשתיכם כל מלאכה לא תעשו"
בעיצומו של היום הקדוש, יום הכיפורים, בבית מדרשו של הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, עלה הצדיק על הבימה והכה בכוח.
הס הושלך בקהל.
יודעים אתם – פתח הצדיק ואמר – את מאמר חז"ל במסכת אבות: "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם", ואנו משתוקקים לגאולה השלימה, על כן נאמר נא כולנו כאחד דבר בשם אומרו ונצעק בקול: "ויאמר ה' סלחתי כדבריך"!
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
עמליה רחל בת כנרת אפרת ודרור יעקב
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!
בשורות טובות לכל עם ישראל!!
בס"ד
"עצרת תהיה לכם"
כאן מוגדר יום טוב כ"עצרת לכם", ואילו בפרשת ראה נאמר "עצרת לה' אלוקיך". במסכת ביצה טו וכן במסכת פסחים דנה הגמרא בהבדל זה שבין הפסוקים: לפי רבי אליעזר, הבדל זה בא לומר, שאדם יכול לחגוג את יום טוב או באכילה ושתיה ("לכם"), או בלימוד תורה ("לה' אלוקיך"). ואילו לפי רבי יהושע, כוונת הכתוב היא שעל אדם לחלק את יום טוב, ללימוד תורה מחד ולאכילה ושתיה מאידך. וזו לשון הגמרא במסכת פסחים:
"רבי אליעזר אומר, אין לו לאדם ביום טוב, אלא או אוכל ושותה או יושב ושונה. רבי יהושע אומר, חלקהו, חציו לאכילה ושתיה וחציו לבית המדרש. ואמר רבי יוחנן, ושניהם מקרא אחד דרשו, כתוב אחד אומר עצרת לה' אלוקיך, וכתוב אחד אומר עצרת תהיה לכם. רבי אליעזר סבר, או כולו לה' או כולו לכם, ורבי יהושע סבר, חלקהו, חציו לה' וחציו לכם".
הלשון "חלקהו" שמשתמש בה רבי יהושע, לכאורה מיותרת (וניתן היה לומר בלשון קצרה- "רבי יהושע סבר, חציו לה' וחציו לכם"). כמו כן קשה, מדוע המילה "חלקהו" מנוסחת בלשון יחיד, ואילו ההמשך מנוסח בלשון רבים ("וחציו לכם"). מובא בשם הגאון מוילנא כך: אם נחלק לשניים את הגימטריא של "לכם" (תשעים חלקי שניים, ארבעים וחמש) וכן נחלק לשניים את הגימטריא של "ל" (חמישים ושש חלקי שניים, עשרים ושמונה), נקבל יחד שבעים ושלוש. שבעים ושלוש הם בגימטריא "יום טוב", ומכאן רמז, שיום טוב צריך להיות מורכב מ"חציו לה' וחציו לכם". וזו כוונת רבי יהושע באומרו "חלקהו" (כלומר, חלק את המילים וכך תראה אסמכתא לדעתי).
"ושם איש ישראל המוכה אשר הוכה את המדינית זמרי בן סלוא נשיא בית אב לשמעני"
פעם אחת שמעו תלמידיו של ה"חוזה מלובלין" את רבם הנערץ כשהוא מהלך בחדרו ומוכיח את עצמו וכך אמר:
מה אני עושה בעולם הזה?! ומה בכלל זכותי להתקיים?! האם בגלל שאני בעל תוכחה. הרי כבר אמר רבי ישראל בעל שם טוב "גדולה ענווה שלא לשמה מתוכחה לשמה"!
ואם משום שאני "נשיא"? גם זמרי בן סלוא היה נשיא!...
"ובעשור לחדש השביעי הזה מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשתיכם כל מלאכה לא תעשו"
בעיצומו של היום הקדוש, יום הכיפורים, בבית מדרשו של הצדיק רבי לוי יצחק מברדיצ'ב, עלה הצדיק על הבימה והכה בכוח.
הס הושלך בקהל.
יודעים אתם – פתח הצדיק ואמר – את מאמר חז"ל במסכת אבות: "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם", ואנו משתוקקים לגאולה השלימה, על כן נאמר נא כולנו כאחד דבר בשם אומרו ונצעק בקול: "ויאמר ה' סלחתי כדבריך"!
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
עמליה רחל בת כנרת אפרת ודרור יעקב
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!
בשורות טובות לכל עם ישראל!!