פרשת "שלח":
בס"ד
"איש אחד למטה אבתיו תשלחו כל נשיא בהם"
המילה "נשיא" – אמר הצדיק רבי משה חיים אפרים מסאדיקלוב, נכדו של הבעל שם טוב – מורכבת מהמילים "יש" ו"אין".
דבר זה מרמז על שני סוגי נשיאים נושאי שררה. הסוג האחד הוא נשיא המתרברב ומתגאה ברום מעלתו ובתפקידו הרם. נשיא כזה הוא בבחינת "אין, - אין בו מאומה והוא ריק מכל מעלה.
לעומתו יש נשיא הממלא את תפקידו מתוך ענווה ודאגה לכלל, ולמרות מעמדו הרם הוא נשאר עניו וצנוע. נשיא כזה הוא בבחינת "יש, - מלא וגדוש במעלות ובמידות טובות.
נשיא כזה – סיים הצדיק – היה גם משה רבינו, עליו מעידה התורה: "והאיש משה עניו מאד"!
"פקד עון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים"
הקדוש ברוך הוא מפחית("פוקד" מלשון החסרה "ולא נפקד ממנו איש") את עוון האבות בשל הבנים. אם בניהם כשרים וטובים, מתכפרים עוונותיהם בזכות הבנים –"ברא (הבן) מזכה אבא".
לכאורה קשה: מדוע, בעצם, אשמים הבנים בחטאיהם של האבות ומדוע עליהם לסבול מכך? ואפילו אם הבנים חוטאים גם הם, אין להם לשאת אלא את עוונם הם ולא את עוון אבותיהם?
ברם, אפשר לתרץ זאת על פי משל המובא בספר "משלי שועלים": פעם היה הזאב רעב עד מאד, וביקש לטרוף את השועל. אמר לו השועל: "מה ייתן ומה יוסיף לך בשרי הכחוש? הנה שם עומד אדם גדל-גוף ושמן, מוטב כי תאכל אותו ותיהנה יותר". השיב הזאב: "הלא אסור לנו לאכול בשר אדם וסופי להיענש על כך". אמר השועל: "אל לך לחשוש מזה, כי העונש לא יבוא עליך כי אם על בניך, שכן אבות יאכלו בוסר ושיני הבנים תקהינה". נתפתה הזאב לדברי השועל ופנה והלך אל האדם. תוך כדי הליכה נתקל הזאב ברשת פרושה ונפל לתוך בור עמוק. לקול זעקותיו של הזאב מיהר השועל אל הבור. צעק אליו הזאב: "שקרן שכמותך! הן אמרת כי רק בני ייענש על חטאי". נענה השועל ואמר לוף "שוטה שכמותך! עונש זה שבא עליך איננו בגלל חטאיך אתה, אלא בגלל חטאיו של אביך, אשר טרף אדם בשעתו". נצטעק הזאב בקול מר: "הייתכן? העלי לסבול בגלל חטאו של אבי?" השיב לו השועל בבת צחוק ערמומית: "זה אך עתה נכון היית לטרוף אדם, אף כי ידעת שבניך עתידים לסבול בגלל זה. על כן מוכרח אתה לסבול כעת בגלל חטאי אביך"...
מעתה מובן היטב מה שהבנים נענשים בגלל חטאי האבות, שכן אם גם הם חוטאים, על אף ידיעתם, כי יגרמו בזה סבל לבניהם אחריהם, הרי ראויים הם לסבול בגלל חטאי אבותיהם, מידה כנגד מידה. אם "אוחזין מעשי אבותיהם בידיהם", הרי הם ראויים לכך שיהיה "פוקד עוון אבות על בני"...
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
שרה (שרקה) בת רוזה
עמליה רחל בת כנרת אפרת ודרור יעקב
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
רחל בת חיה לאה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!
בס"ד
"איש אחד למטה אבתיו תשלחו כל נשיא בהם"
המילה "נשיא" – אמר הצדיק רבי משה חיים אפרים מסאדיקלוב, נכדו של הבעל שם טוב – מורכבת מהמילים "יש" ו"אין".
דבר זה מרמז על שני סוגי נשיאים נושאי שררה. הסוג האחד הוא נשיא המתרברב ומתגאה ברום מעלתו ובתפקידו הרם. נשיא כזה הוא בבחינת "אין, - אין בו מאומה והוא ריק מכל מעלה.
לעומתו יש נשיא הממלא את תפקידו מתוך ענווה ודאגה לכלל, ולמרות מעמדו הרם הוא נשאר עניו וצנוע. נשיא כזה הוא בבחינת "יש, - מלא וגדוש במעלות ובמידות טובות.
נשיא כזה – סיים הצדיק – היה גם משה רבינו, עליו מעידה התורה: "והאיש משה עניו מאד"!
"פקד עון אבות על בנים על שלשים ועל רבעים"
הקדוש ברוך הוא מפחית("פוקד" מלשון החסרה "ולא נפקד ממנו איש") את עוון האבות בשל הבנים. אם בניהם כשרים וטובים, מתכפרים עוונותיהם בזכות הבנים –"ברא (הבן) מזכה אבא".
לכאורה קשה: מדוע, בעצם, אשמים הבנים בחטאיהם של האבות ומדוע עליהם לסבול מכך? ואפילו אם הבנים חוטאים גם הם, אין להם לשאת אלא את עוונם הם ולא את עוון אבותיהם?
ברם, אפשר לתרץ זאת על פי משל המובא בספר "משלי שועלים": פעם היה הזאב רעב עד מאד, וביקש לטרוף את השועל. אמר לו השועל: "מה ייתן ומה יוסיף לך בשרי הכחוש? הנה שם עומד אדם גדל-גוף ושמן, מוטב כי תאכל אותו ותיהנה יותר". השיב הזאב: "הלא אסור לנו לאכול בשר אדם וסופי להיענש על כך". אמר השועל: "אל לך לחשוש מזה, כי העונש לא יבוא עליך כי אם על בניך, שכן אבות יאכלו בוסר ושיני הבנים תקהינה". נתפתה הזאב לדברי השועל ופנה והלך אל האדם. תוך כדי הליכה נתקל הזאב ברשת פרושה ונפל לתוך בור עמוק. לקול זעקותיו של הזאב מיהר השועל אל הבור. צעק אליו הזאב: "שקרן שכמותך! הן אמרת כי רק בני ייענש על חטאי". נענה השועל ואמר לוף "שוטה שכמותך! עונש זה שבא עליך איננו בגלל חטאיך אתה, אלא בגלל חטאיו של אביך, אשר טרף אדם בשעתו". נצטעק הזאב בקול מר: "הייתכן? העלי לסבול בגלל חטאו של אבי?" השיב לו השועל בבת צחוק ערמומית: "זה אך עתה נכון היית לטרוף אדם, אף כי ידעת שבניך עתידים לסבול בגלל זה. על כן מוכרח אתה לסבול כעת בגלל חטאי אביך"...
מעתה מובן היטב מה שהבנים נענשים בגלל חטאי האבות, שכן אם גם הם חוטאים, על אף ידיעתם, כי יגרמו בזה סבל לבניהם אחריהם, הרי ראויים הם לסבול בגלל חטאי אבותיהם, מידה כנגד מידה. אם "אוחזין מעשי אבותיהם בידיהם", הרי הם ראויים לכך שיהיה "פוקד עוון אבות על בני"...
לרפואת:
יוסף בן שרה
יצחק בן יונה
סתיו בת אירית
יהונתן צבי בן שרית מרגלית
בנימין בן זילפה
תמר-מאיה בת אילנה
אבינועם ראובן בן פרחה
נתן בן גילה
דוד יוסף בן רחל
אביחי רודולף בן לאה
אלעד בן תרז תמר
אופיר בן שרה
אורי בן רחל
אורי בן תמר
רוחמה חיה בת חוה
ציון בת אלונה (א' בצירה)
רינה אליה בת אירה איטה
טובה חיה בת שרה
זיו בן מרגלית
דבורה בת שמחה
מירב בת אסתר
נמרוד בן צפריר
ליאת בת צילה
דבורה בת ציפורה
עודד רפאל בן יונה
אליהו בן נעימה
אופק בן רביד
יאיר יונתן רפאל בן מירב מיכל
נווה בן רעות
שמעון בן סוליקה
הדס בת שרה פוריה
הדסה בת מרה (MERA)
עידו בן יעל
מיכאל בן לאה
הילה בת ליז עליזה
דורי בן אורה
דיזי -זהבה בת נזלו
מזל בת מרים
אורנית בת רות
שמעון בן רחל
לימור בת פנינה (פאולינה)
שלום בן סעדה
רחלי בת לילי אפרת
אסתר בת רחל
אפרת בת דבורה הינדה
דניאל בן הילה שרה
דוד אריה בן מרים
גיטה בת נעכא (NECHA)
אבנר בן סלמה
מאיר בן אסתר
שושנה בת שרה
נתי בן דבורה
אתי אסתר ארנונה בת שרה
אורטל בת יפית
שרה (שרקה) בת רוזה
עמליה רחל בת כנרת אפרת ודרור יעקב
יהודית בת ציונה סינייה
נחמה רייזל בת קריינדל
חסיבה בת חנה
רחל בת חיה לאה
גד בן אסתר
חן בת ענת חנה
וכל חולי עמו ישראל.
"אל נא רפא נא לה"!
"אָנָּא, בְּכֹחַ גְדֻּלַּת יְמִינְךָ תַּתִּיר צְרוּרָה:
קַבֵּל רִנַּת עַמְּךָ, שַׂגְּבֵנוּ, טַהֲרֵנוּ, נוֹרָא:
נָא גִבּוֹר, דוֹרְשֵׁי יִחוּדְךָ כְּבָבַת שָׁמְרֵם:
בָּרְכֵם, טַהֲרֵם, רַחֲמֵי צִדְקָתְךָ תָּמִיד גָמְלֵם:
חֲסִין קָדוֹשׁ, בְּרוֹב טוּבְךָ נַהֵל עֲדָתְךָ:
יָחִיד גֵּאָה, לְעַמְּךְ פְּנֵה, זוֹכְרֵי קְדֻשָּׁתְךָ:
שַׁוְעָתֵנוּ קַבֵּל וּשְׁמַע צַעֲקָתֵנוּ, יוֹדֵעַ תַעֲלֻמוֹת: "
רפואה שלמה ובשורות טובות לכל עם ישראל!
שבת שלום ומבורך!!
