היי,
בדרשה המקורית הבור זה הבור שהאחים השליכו אליו את יוסף, והתורה כותבת גם שהוא ריק וגם שאין בו מים, אז חז"ל שאלו למה כתוב שאין בו מים הרי כבר כתוב שהוא ריק אז ברור שאין בו מים?! אלא ללמדך שהוא ריק רק מבחינת המים, אבל דברים אחרים כן יש בו ואלו הנחשים והעקרבים.
וחז"ל השמתמשו בדרשה זו גם כדי ללמד שמי שאין בו תורה (שנימשלה למים), לא נישאר חלל בנפשו, אלא ממילא נפשו מתמלאת ביצר הרע (נחשים).
בקטע של בראשית תמן מדובר על מי שאינו שומר על הברית (שבת, או דברים שבצניעות) והזוהר אומר שכיוון שהאדם פינה את הברית מליבו כאילו עקר חלק מנפשו ממקומו והוציאה החוצה. וכאן ניכנסת הדרשה של הבור - שכיוון שהאדם פגם וכביכול הוציא חלק מנשמתו החוצה, לא נישאר שם חלל ריק, אלא ממילא ליבו מתמלא בנחשים. ונמשכים עליו צרות שונות. ומצב זה שנישמתו חסרה ממנו זהו מצב של גלות.
את הקטע של ארבעים מלאכות חסר חד לא לגמרי הבנתי ואני אנסה להסביר מעט לפי מה שאני חושב שאולי כן הבנתי.
אין לוקין = לא מקבלים מלקות בשבת. ולדעתי הכוונה שאין חסרונות בשבת, ולוקין זה מלשון לקוי, כמו ליקוי חמה וכד' שמבטא חוסר. לעומת השבת שבה הכל אחדותי ושלם.
ואולי המספר ארבעים מבטא את החיסרון הזה, שהרי ארבע מבטא את הפיזור לארבע כנפות הארץ, כלומר להפרדה וחלוקה, בניגוד לשבת שמבטאת אחדות.
חסר אחד זה אומר שלא נמצאים בדרגה הזאת באופן מלא, כמו לדוגמא במצרים בני ישראל ירדו עד מ"ט שערי טומאה, ואם היו יורדים לשער החמישים אז כבר היו לגמרי במדרגת הטומאה ולא היו יכולים לעלות משם.
ואצלינו 40 מבטא מדרגה שלמה של ליקוי - חיסרון פיזור וריחוק באופן שא"א יותר לחזור ולהתאחד למרכז, אך 39 אומר שאנחנו בשיא הפיזור אך עדיין יכולים לחזור ולהתאחד.
חטא אדם הראשון שמבטא את החיסרון והפירוד שבבריאה יצר לפי הזוהר הנ"ל ריחוק של ארבעים דרגות - שיא הפיזור, אך יחד עם זאת - "חסר אחד" זה לא ממש ארבעים אלא רק ל"ט ועדיין אפשר לחזור.