פרשת תרומה - אחדות המשפחה

פרשת תרומה - אחדות המשפחה

|הדגש"דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ-לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי" (שמות כ"ה, ב') "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות כ"ה, ח') פרשת השבוע מדברת על בניית המשכן. המשכן היה, למעשה, בית המקדש הזמני במהלך שהותם במדבר עד אשר יכנסו בני ישראל לארץ. כדי לבנות את המשכן, פונה ה' אל העם ומבקש תרומות, ודבר זה נראה מאוד תמוה! האם ה' זקוק לתרומות מאת העם כדי לבנות את המשכן? ה' מביא לעם את כל צרכם במדבר, ודווקא כשמדובר ב"ביתו הפרטי" הוא משנורר את העם? ---------------------------------------------------- לכל אחד מאיתנו קיים "משכן" משלו בכל אחד מאיתנו נבנה "בית מקדש" קטן וכל אחד מאיתנו יוצר את "השלמות" הגלובאלית אומנם, המשכן היה בית פיזי אשר לצורך בנייתו העם הביא: "זָהָב וָכֶסֶף וּנְחשֶׁת: וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים: וְערת אֵילִם מְאָדָּמִים וְערת תְּחָשִׁים וַעֲצֵי שִׁטִּים:" (שמות כ"ה, ג'-ה') אך בנייתו האמיתית התבססה על משהו רוחני: "מֵאֵת כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת-תְּרוּמָתִי" (שמות כ"ה ,ב') בניית המשכן התבססה על תרומת ה
ולא על תרומת הכיס. בבניית המשכן כולם היו שווים! כל עוד ה
רוצה להשתתף בבניית המשכן אזי אנחנו שותפים בו. המשכן אמור לייצג את בית האלוהים, אבל אלוהים בא ומודיע לנו שביתו אינו יכול להתקיים ללא העם! "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות כ"ה, ח') המקדש יכול להתקיים רק אם העם יעשה אותו! זהו המקדש הנמצא ב
לבו של העם (תרתי משמע) וכאשר אנחנו נותנים את ה
לבניית המשכן אנו, למעשה, בונים את האלוהים הפרטי שלנו. ---------------------------------------- השבוע חגגנו את יום המשפחה. המשפחה - היא המקדש הפרטי שלנו. כל אחד מבני המשפחה שותף בבנייתה וכל אחד מבני המשפחה תורם מלבו כדי לבנות את המשפחה! לא ניתן להעריך את שווי התרומה של כל אחד מבני המשפחה, ולמעשה, כולם תורמים שווה בשווה כי זו תרומת ה
וכל עוד ה
תורם לבניית המשפחה המשפחה הולכת ונבנית! ------------------------------------------ פרשת השבוע נחשבת לפרשה "משעממת" לקורא מן השורה. בפרשה הזו התורה מפרטת את מרכיבי המשכן: הארון הכפורת השולחן מנורת הזהב הכיסויים הקרשים הפרוכת המזבח החצר וכל חלק מסמל משהו חשוב אחר. למתבונן בצורה שטחית אלו עוד כמה חלקים שונים אך למביט פנימה, מתגלה עולם ומלואו. די אם ננסה להביט לעומק אל הפרוכת, זו המבדילה בין הקודש לבין קודש הקודשים, כדי לגלות בתוכנו עולמות נסתרים. בברכת "ייבנה המשכן" שבת של אחדות המשפחה לכולנו
כי המשפחה נבנית עם ה
 

שוחר1

New member
מדוע הכתוב משתמש במילה "יקחו"

ולא במילה יתנו. יקחו לי תרומה, יקחו את תרומתי. היה צריך לכתוב, יתנו תרומה, את תרומתכם, ולא את תרומתי.\ שמעתי השבוע דבר נחמד. שכל מי שתורם, מקבל חזרה אבל מעבר לכך, הניתינה עצמה היא גם קבלה. כשאדם תורם מתוכו, מליבו, הוא משיג בכך הרבה למען עצמו. ואני לא מדבר רק על שכר מהקדוש ברוך הוא. אלא הסיפוק שבנתינה אמיתית, גורם לאדם להרגיש טוב, ומעלה את רוחו, כך שבעצם הנתינה הוא יוצא נשכר, ומקבל.
 

יוסי ר1

Active member
"ידבנו ליבו". אמר הסבא רבא שלי,

מדוע נקט בלשון "ידבנו"? אלא, שלתת תרומה, כל אחד יכול. העשיר יכול לתת מיליון ולא ירגיש כלל, והעני נותן פרוטה וליבו נחמץ. לכן, כל אחד נתן כמות כזו, שד שכאב ליבו, ידבנו מלשון יכאיבנו ליבו. העני כפי יכלתו, והעשיר לפי יכלתו, שניהם במידה שחשו שתרמו הרבה.
 

פלגיה

New member
זה נשמע מעניין

מה לגבי קמצן שליבו כואב גם כאשר הוא נפרד משקל אחד?
 
למעלה