צביעה של דק

נחלולית

New member
צביעה של דק

אנו חדשים בפורום וכנראה הנושא נידון ולכן מתנצלים מראש על פתיחת נושא מחדש. בנינו עצמאית דק אורן מתחת לפרגולה בנויה וציפינו שביל בטון בדק עם תשתית. השאלות נוגעות לצביעה וגימור של הדק: 1. האם קודם צריך לצבוע בצבע ורניט ורק לאחר מכן לצפות בציפוי נספג (דוגמת FLOOD) או שעדיף מיד לצבוע ב- FLOOD מגוון לצבע שאנו רוצים? 2. עם איזה חומר עדיף למלא חריצים בחיבורים בין הזויות - האם מרק שאפשר לצבוע עליו או עץ פלסטי (שהוצע לנו באחת החנויות) שנאמר לנו על ידי נגר הרהיטים שלנו כי הוא ימנע מהצבע מלהיתפס עליו ולשמן להיספג? תודה מראש על התגובות.
 

yulevi

New member
../images/Emo245.gifתמונה = 1000 מילים

1. באיזה מהמוצרים של פלוד בכוונתכם להשתמש, בצבעים או בשמן המגווון,בכל מקרה אין צורך בורניט מתחת לאחד מהחומרים,אני תמיד ממליץ ליישם בהתאם להמלצות של היצרן 2.תמונה של החריצים היתה עוזרת לתשובה עניינית,אולי יהיה פתרון שונה מחומרי מילוי כי צריך להשאיר מרווחים בדק כדי שהעץ יוכל להתפשט ולהתכווץ בהתאם לתנאי מזג האויר,זה גורם מרכזי בתכנון דק
 

נחלולית

New member
תודה, אבל לצערנו אין לנו תמונות זמינות

תודה על התגובה אם זה יחסוך לנו עבודה כפולה - אנו מתכוונים להשתמש בשמן מגוון ולצבוע פעם אחת. הכוונה שלנו היא להראות טקסטורה של עץ ולא לכסותה כלל ולכן שמן מגוון. לגבי החריצים - לא מדובר בחריצים בין לוחות או בקצוות, אלא חריצים שבין הזויות - לדק יש סוג של מסגרת שבהיעדר מסור עגול זויות 45 המעלות נחתכו עם ג'יגסו ולכן לא ממש ישרים עד כדי פערים של כמה מילימטרים (זה דק ראשון במורכבות זו שאנו בונים) ואותם אנו רוצים למלא לשוות למסגרת מראה יותר איכותי.
 

yulevi

New member
שמן דקים

עם המוצר של פלוד לא יספיק שימון בפעם אחת,עליכם לשמן את הדק לחכות שהשמן יספג ואז לחזור על הפעולה עד לשלב שהעץ לא יספוג את השמן ,במצב כזה תנגבו את השמן העודף והמתינו לייבוש,יש ניסיון טוב איתו באזור חם בצפון,קחו בחשבון שאת השמן יש לחדש ולרענן אחת לכמה זמן,בנושא תיקוני הפינות אני מסכים מאוד עם תשובתו של יואב
 

נחלולית

New member
תודה

אכן התכוונו למרוח ב"שתי ידיים" כמו שנאמר לנו במקום אחד - "יד ראשונה" כללית ולא מחייבת שתוציא את השנוצים מהעץ ולאחר מכן להחליק בעזרת מלטשת עדינה ולמרוח שכבה סופית. לגבי מילוי חריצים - לא מדובר בשום פנים ואופן על מילוי חריצים בין קרשים אלא תפרים שיצאו לא אסטתיים - אין לנו כוונה להסתיר אותם אלא רק למלא את הרווחים המוגזמים. אם בצד אחד של התפר החומר ייפר ויראו סדק או אפילו רווח של מילימטר - לא מפריע לנו. האם מרק נגרים (כמו שמשמש להשלמת פינות ומדפים בנישות) יכול להתאים ויספוג את הצבע של הפלוד?
 

yoavliberman

New member
שמן לפני וורניט

אינני יודע את ההרכב הכימי או את משטר היבוש של השמנים של פלוד אבל אני כמעט בטוח שאת חייבת ליישם שמן לפני וורניט. וורניט היא לכה המתייבשת לכדי קרום קשה ולא תתן לחומרים אחרים או מים בצורתם הנוזלית לפעפע דרכה (ויחד עם זאת מולקולות של מים - הלחות שבאוויר - יוכלו לפעפע דרך כל ציפויי הגמר לרבות לכה). וורניט לצפוי חוץ זה גם לא תענוג גדול. הציפוי הזה אינו מיועד להגן על עץ מפגעי מזג האוויר. כדי במקרה הזה להשתמש ביאכט וורניש. אינני חסיד גדול של מרק חיצוני כל שהוא. מדוע אתם צריכים לסתום משהו אם מרק בפרגולה? חורי ברגים כדאי לסתום עם פקקי עץ. סדקים ... חבל על הזמן: או שהם צריכים להיות שם בצורתם הטבעית - בין היתר כי עץ הפרגולה עדיין לא "התייבש" לגמרי, ובין כי עץ לרהוט גן עובד (מתרחב ומתכווץ) יותר מעץ פנים. סתימת הסדק בחורף תגלה לכם שבקייץ כשהעץ התרחב, נפתח הסדר מחדש.
 
חשוב לחכות כמה חודשים לפני השימון

דק אורן מכיל חומרים השומרים עליו וצריך לתת לו כמה חודשים לנוח ללא ישום של שמן או צבע. לאחר מכן כל המלצותיו של יואב מצויינות. אם ביצעתם בעצמכם את הדק (כמוני) אני ממש ממליץ להישתמש בידע של מחסן העצים בו רכשתם את העץ. אני בטוח שיהיה להם המלצות טובות ושם גם תוכלו לרכוש את השמנים. אני דרך אגב בחרתי לא לשמן ולתת לאורן להיתיישן.
 

yoavliberman

New member
אין צורך להמתין אלא אם אם העץ לא יובש כראוי.

עץ לח מדי יתבקע ויטעוות עץ יבש דיו. 15 אחוז לחות לעץ חוץ יכול לקבל ציפוי גמר מיד ואין צורך להמתין. עץ אורן שעבר חיסון נגד מזיקים ולחות וציבוע ירקרק לא אמור לקבל ציפוי גמר כל שהו.
 

yulevi

New member
הסבר שונה

שקיבלתי מאנשי הדקים לאחר שביררתי את הנושא,הם נותנים לעץ לעבוד מספר חודשים,כי לפעמים כוחות התכווצות והתפשטות העץ גורמים לשינויים ,כך שבתקופת ההמתנה העץ עובד ומתאים את עצמו ,והסבר זה מתאים לעצה ש גיי גיי קיי קיבל במחסן העצים וזו המלצה בהרבה מחסני עצים
 

yoavliberman

New member
יהודה אין סתירה בין הדברים

אז ככה: קודם כל לחברה שמייצרת את השמנים והציפויים שהזכרתם קוראים פלאד (בקמץ) ולו פלוד בשורוק. זו מילה באנגלית שמשמעותה הצפה. התקשרתי אליהם הבוקר ודיברתי ארוכות אם קים המומחית הטכנית שלהם. אגב, לכל מי שהתקין סקייפ כדאי לדעת ששיחות למספרי 1-800 בארה"ב זה חינם מישראל... הנה מה שנאמר לי מפי הגבורה: 1. הם ממליצים לישם את הציפוי על עץ שפני השטח שלו עברו ישון טיבעי או איקלום, כיוון שהדבר פותח את הנקבוביות והסיבים בפני השטח ונותן לשמן אפשרות לחדור עמוק יותר. התישנות או התאקלמות (באנגלית Weathering) יכולה לקחת שישה חודשים או שנה. למי שמבקש לקבל מראה עץ טיבעי (אפור או חום אפרפר) כדי לחקות זמן זה. אך הם אמרו לי שניתן כמובן לישם את הציפויים מייד אחרי סיום הבניה. במקרה זה המליצו לשייף את הדק בניר 80 כדי לחשוף, לנקות ולחספס את פני שטח ואז לעשות מבחן מים: להציף את הדק ולראות שהמים נספגים באופן אחיד על כל פני שהשטח. פני שטח חלקים מאוד, זיהום מקומי, כתם שמן מהמשאית שהביאה את העצים וכו' יפריעו לספיגת ציפוי הגמר. ולכן כדאי להקפיד על שיוף נכון ובדיקת ספיגה. לאחר שהמים התיבשו ניתן לישם את השמן. ההחלטה עם לתת לעץ להתיישן היא החלטה אסטטית: האם אתם רוצים לקבל מראה טבעי או מראה חדש יותר. התאקלמות הלוחות על הדק תתרחש בכל מקרה. ציפוי הגמר רק יעקב את התופעה בכמה זמן. מריחת השמן מיד תעקב את התופעה אבל לא תמנע אותה. 2. כל האמור מעלה נכון לעץ שעבר יבוש נכון שהפחית את הלחות בקרשים ל 15 אחוז. פלאד מדגישים שעץ שלא יובש נכון ימשיך להתיבש ולהסדק על הסיפון וימשיך לאבד נוזלים עד לנקודה מסויימת (בערך 15 אחוז לחות בתוך התאים). גם לאחר שהעץ התיבש למידה של 15 אחוזי לחות הוא ימשיך "לעבוד". בכל קיץ וחורף הוא יתרחב ויתכווץ בהתאמה ללחות באויר ללא כל קשר לציפוי הגמר. ההמלצה שבוני הסיפונים המקומיים בישראל נותנים, נובעת כניראה מהסיבה שהם מראש לא מתקינים עץ יבש מספיק. כי אם עובדים אם עץ יבש אין צורך להמתין ממש. בנוסף: ישום שמני דקים לא מצריך המתנה כיוון שהשמן אינו יוצר קרום על פני השטח; הוא ניספג פנימה, הגנתו היא בעיקר כנגד חדירת מים ופחות כנגד שחיקה מכנית. מכיון שהשמן נימצא במצב ביניים בין התקשות לנוזליות הוא יהיה מסוגל לנוע עם העץ כאשר זה מתרחב ומתכווץ. ציפויי גמר קרומיים (ווריניט, יכט וורניש וכו') המתקשים לקרום. לא יוכלו לעבור דפורמציה צורנית אגרסיבית מדי, כי זו עלולה לגרום להם להתנתק המתשתית הסיבות עליה הם נחים. בסיכומו של דבר. מריחת לק על עץ לח היא טעות בלא כל קשר אם זה עץ חוץ או פנים. מריחה שמן על עץ לח היא בעייתית פחות. ובמקרים באם איננו יודעים מה אחוז הלחות בעץ, כדאי למרוח שמן.
 

milch

New member
צביעת דק ב-FLOOD

מקובל לצבוע את הלוחות לפני הרכבתם כי זה נוח יותר וכדי לקבל כיסוי מושלם ואיכותי יותר כולל על השפות. הפעם זה לא יקרה, לא נורא, פעם הבאה. החומר המומלץ הוא מסדרת CWF. עץ אורן מהוקצע (כזה שממנו בניתם את הדק) הוא בעל טיב שטח שדומה לליטוש עדין ומגיב כמעין כרום, דבר שיכול למנוע ספיגה טובה של חומר הגימור. לכן, מומלץ לשטוף את העץ ב-WOOD CLEANER, יש לדלל במים בהתאם להוראות על האריזה. כשיכבה להגנה על עץ אורן, מומלץ CWF-UV 5 OIL ועוד יותר איכותי ה- CWF-UV 5 , הוא ניתן לניקוי במים וסבון. יש למרוח ברולר או מברשת סינטטית שתי שכבות בהפרש של לא יותר מ-20 דקות בין השכבות וללא ליטוש. יבוש סופי כ-48 שעות. חשוב ליישם במקום מוצל ומוגן מלחות (לפני הרכבת הלוחות, זוכרים?) כמשטח, יש למרוח לוחות לאורכם המלא ורק אז להמשיך הלאה. חשוב שתרכשו את החומר אצל ספק אמין והגון ומתמחה בתחום הפרגולות והדקים. שימו לב, לא לקנות CWF Hardwoods, הוא מיועד לעץ קשה כגון איפאה. סגירת חיבורי גרונג, שום חומר אטימה לא יעמוד בשינוים שהעץ יעבור כתוצאה משינויי מזג אויר, וכיוון שאין חומר שסופג את הגימור, יותר טוב ככה מאשר כתם שיראה בהיר יותר (כן, חומר המילוי יוצא בהיר מן העץ ובטח לעומת "החושך" של הרווח עצמו), מה גם שממילא יש רווחים בין הלוחות.
 

gerbibik

New member
אנחנו צבענו

את הפרגולה בורנית מגוונת, יצא יפה מאוד. את הדק אנו משמנים בשמן לדקים של טמבור אחת לשנה.
 
למעלה