צו'לו-תבלין ישן-ביקרות אלבום
אז זהו אחרי שמונה שנים ציפייה סופסוף המערכת שלי זוכה לשמוע את האלבום המלא והרשמי של צ'ולו. לאחר שנים שבהם הוא הפיק לימד הקליט וקידם כל דבר בערך שעונה לקטגוריה "מוזיקה שחורה" בארץ צ'ולו החליט להפיק לעצמו את האלבום שכולנו חיכינו לו-והיה שווה לחכות! צ'ולו אוסף את החברים הטובים שעבדו איתו בשנים האחרונות במסגרות שונות(אדי סומירן,מג'יק,נימי,סאבלימינל,סילברדון אמיר"אמ.סי מני"אסטלין ורוד בוי) כדי ליצור את האלבום שמשלב בתוכו את כל סוגי הרגאיי ושללא ספק ישפיע על הרגאיי בארץ יותר מכל אלבום אחר שיצא עד היום בארץ האלבום שמכיל 12 שירים +4 רידימים מתוך האלבום, מדבר בעיקר על מסרים של מודעות חברתית מלכות בבל-המצוין-שגם פותח את האלבום הוא דוגמה לליריקס מעין זה אהבת חינם(שמי שעוקב אחרי צ'ול בהופעות בשנים האחרונות מכיר בטח בשם "לא לשקל") זוכה לאחת ההפקות הטובות באלבום ולמרות שגם פה הליריקס עושה את העבודה כמו שצריך("חיים לא משחק כן הם לא סגה רציני עצבני וקורה פה בכל רגע") האלבום ממשיך עם השיר "בואי הביתה" שיצא כסינגל רשמי ראשון מהאלבום. אסי איילון(שעשה עבודה מצוינת בהפקת אלבום הבכורה של קנגורו) מעבד את השיר של צ'ולו לאחד משרי האהבה היותר מקוריים שנשמעו בזמן האחרון("ויש לי חבר חדש קוראים לו געגוע נמצא איתי קבוע) "השמחה" הוא השיר הבא באלבום. שיר שמתחיל כשיר מחאה נגד הפוליטיקאים("האדמה של כולנו שלכם והחובות שלכם של כולנו-המניות של כולנו שלכם המלחמות שלכם של כולנו) וממשיך לשיר שיותר מכל נועד כדי לעודד(דבר אחד הם לא ייקחו-את השמחה את השמחה הם לא ייקחו ממך) מלכות בבל- כבוד-החוברת באלבום של צ'ולו לא מכילה את כל התודות שיש בדרך כלל בחוברות של אלבומים(ובמיוחד באלבומי בכורה) והסיבה לכך היא שצ'ול פשוט מודה לכל מי שצריך בשיר אחד (כבוד לאלה שאיתנו כבר שנים-ואלה שעברו את הזמנים הקשים אלה שלא רואים רק את הזרקורים אלה חברים אחי אלה הגברים") יגדל אלוהים חי- היה השיר הראשון שבאמת הפתיע אותי באלבום ולכך יש שני סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא הרידים. צ'ול לקח את הרידים הגמייקני REAL ROCKהקלאסי ועיבד והפיק אותו מחדש בגרסה מעולה שלא נופלת לרגע את הרידים המקורי הסיבה השנייה היא הליריקס- המילים בשיר הם בעצם מהמקורות ונכתבו ע"י רבי דניאל מרומי השילוב בין הרידים הג'מייקני משהו ומילות התפילה יוצרות את אחד השירים הכי יפים באלבום! נכון-בשיר הזה צ'ולו מארח את שני השותפים העיקריים שלו ליצירה בשנים האחרונות:נימרוד רשף ומג'יק(שניהם היו חלק מחברת ההפקות של צ'ולו-יאגה) מסתובבת לה עוד גירסה של השיר על רידים אחר שמח יותר איפה שהוא שהופך את השיר לשיר קליל יותר הגרסה הזאת של השיר גורמת להעביר את המסר טוב יותר. (מי שראה את הקליפ יודע בדיוק על מה אני מדבר) לא לבד- גירסה מחודשת לשיר של צ'ולו וסאבלימינל מ1997 שהופיע לראשונה באלבום האוסף "ישראלים עצבניים" הגרסה המחודשת יושבת על רידים שהופק על ידי צו'לו ואדי סומירן(לעומת הגירסה הקודמת של השיר שישב על רידים ג'מייקני) המילים לא שונו בכלל(אבל נוסף לסוף השיר קטע שלא היה קיים בגירסה הקודמת) וגם הלחן לא שונה ובעצם רק האקפלה הוקלטה מחדש(אפילו קולות הרקע של צ'ול זהות כמעט בדיוק לקולות רקע בגירסה המוקדמת) ובעצם השיר הראשון שעונה להדגרה דאנסהל באלבום. עם כל הכבוד לגירסה החדשה לשיר ולרידים המטורף שהופק לשיר אני אישית(ואולי זה הצד הנוסטלגי שמדבר כרגע)מעדיף את הגירסה הקודמת של השיר זבל- שיר שמדבר על שחיתויות במדינה אבל הפעם האצבע המאשימה לא מופנת כלפי הממשלה אלה כלפי החברה. הרידים(שהופק ע"י צו'לו ומגי'ק) שגם הוא דאנסהל קיצבי סוחף את השיר קדימה ונותן נפח נוסף לכעס של צ'ול. השיר שחותם את האלבום הוא: שורפים את העיר(מארח את סילברדון ואת הראפר היהודי אמריקאיREMEDY) שיר שהוא חצי דאנסהל חצי היפהופ וללא ספק הופק לטובת הדאנסים הבאים. האמת שבין השלושה צ'ול יושב הכי טוב על הרידים והוא גם זה שלוקח את השיר קדימה. סילברדון שבחר לשיר באנגלית נותן ביצוע ממש טוב ולעומת זאת אני חושב שלאור הביצועים שלו באלבומו "האיש והחיה" הוא היה יכול לשרוף את השיר יותר אם היה שר את הבית שלו בעברית. דרך אגב שימו לב ל:"זבל" ול"השמחה" שאם תחנות הרדיו יתנו להם מעט צומת לב שיכולים להפוך ללהיטים ברגע! ללא ספק אלבום חזק של הבן אדם שהמציא את המושג "רגאיי ישראלי" מי שעדיין לא רכש שירוץ לחנויות
אז זהו אחרי שמונה שנים ציפייה סופסוף המערכת שלי זוכה לשמוע את האלבום המלא והרשמי של צ'ולו. לאחר שנים שבהם הוא הפיק לימד הקליט וקידם כל דבר בערך שעונה לקטגוריה "מוזיקה שחורה" בארץ צ'ולו החליט להפיק לעצמו את האלבום שכולנו חיכינו לו-והיה שווה לחכות! צ'ולו אוסף את החברים הטובים שעבדו איתו בשנים האחרונות במסגרות שונות(אדי סומירן,מג'יק,נימי,סאבלימינל,סילברדון אמיר"אמ.סי מני"אסטלין ורוד בוי) כדי ליצור את האלבום שמשלב בתוכו את כל סוגי הרגאיי ושללא ספק ישפיע על הרגאיי בארץ יותר מכל אלבום אחר שיצא עד היום בארץ האלבום שמכיל 12 שירים +4 רידימים מתוך האלבום, מדבר בעיקר על מסרים של מודעות חברתית מלכות בבל-המצוין-שגם פותח את האלבום הוא דוגמה לליריקס מעין זה אהבת חינם(שמי שעוקב אחרי צ'ול בהופעות בשנים האחרונות מכיר בטח בשם "לא לשקל") זוכה לאחת ההפקות הטובות באלבום ולמרות שגם פה הליריקס עושה את העבודה כמו שצריך("חיים לא משחק כן הם לא סגה רציני עצבני וקורה פה בכל רגע") האלבום ממשיך עם השיר "בואי הביתה" שיצא כסינגל רשמי ראשון מהאלבום. אסי איילון(שעשה עבודה מצוינת בהפקת אלבום הבכורה של קנגורו) מעבד את השיר של צ'ולו לאחד משרי האהבה היותר מקוריים שנשמעו בזמן האחרון("ויש לי חבר חדש קוראים לו געגוע נמצא איתי קבוע) "השמחה" הוא השיר הבא באלבום. שיר שמתחיל כשיר מחאה נגד הפוליטיקאים("האדמה של כולנו שלכם והחובות שלכם של כולנו-המניות של כולנו שלכם המלחמות שלכם של כולנו) וממשיך לשיר שיותר מכל נועד כדי לעודד(דבר אחד הם לא ייקחו-את השמחה את השמחה הם לא ייקחו ממך) מלכות בבל- כבוד-החוברת באלבום של צ'ולו לא מכילה את כל התודות שיש בדרך כלל בחוברות של אלבומים(ובמיוחד באלבומי בכורה) והסיבה לכך היא שצ'ול פשוט מודה לכל מי שצריך בשיר אחד (כבוד לאלה שאיתנו כבר שנים-ואלה שעברו את הזמנים הקשים אלה שלא רואים רק את הזרקורים אלה חברים אחי אלה הגברים") יגדל אלוהים חי- היה השיר הראשון שבאמת הפתיע אותי באלבום ולכך יש שני סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא הרידים. צ'ול לקח את הרידים הגמייקני REAL ROCKהקלאסי ועיבד והפיק אותו מחדש בגרסה מעולה שלא נופלת לרגע את הרידים המקורי הסיבה השנייה היא הליריקס- המילים בשיר הם בעצם מהמקורות ונכתבו ע"י רבי דניאל מרומי השילוב בין הרידים הג'מייקני משהו ומילות התפילה יוצרות את אחד השירים הכי יפים באלבום! נכון-בשיר הזה צ'ולו מארח את שני השותפים העיקריים שלו ליצירה בשנים האחרונות:נימרוד רשף ומג'יק(שניהם היו חלק מחברת ההפקות של צ'ולו-יאגה) מסתובבת לה עוד גירסה של השיר על רידים אחר שמח יותר איפה שהוא שהופך את השיר לשיר קליל יותר הגרסה הזאת של השיר גורמת להעביר את המסר טוב יותר. (מי שראה את הקליפ יודע בדיוק על מה אני מדבר) לא לבד- גירסה מחודשת לשיר של צ'ולו וסאבלימינל מ1997 שהופיע לראשונה באלבום האוסף "ישראלים עצבניים" הגרסה המחודשת יושבת על רידים שהופק על ידי צו'לו ואדי סומירן(לעומת הגירסה הקודמת של השיר שישב על רידים ג'מייקני) המילים לא שונו בכלל(אבל נוסף לסוף השיר קטע שלא היה קיים בגירסה הקודמת) וגם הלחן לא שונה ובעצם רק האקפלה הוקלטה מחדש(אפילו קולות הרקע של צ'ול זהות כמעט בדיוק לקולות רקע בגירסה המוקדמת) ובעצם השיר הראשון שעונה להדגרה דאנסהל באלבום. עם כל הכבוד לגירסה החדשה לשיר ולרידים המטורף שהופק לשיר אני אישית(ואולי זה הצד הנוסטלגי שמדבר כרגע)מעדיף את הגירסה הקודמת של השיר זבל- שיר שמדבר על שחיתויות במדינה אבל הפעם האצבע המאשימה לא מופנת כלפי הממשלה אלה כלפי החברה. הרידים(שהופק ע"י צו'לו ומגי'ק) שגם הוא דאנסהל קיצבי סוחף את השיר קדימה ונותן נפח נוסף לכעס של צ'ול. השיר שחותם את האלבום הוא: שורפים את העיר(מארח את סילברדון ואת הראפר היהודי אמריקאיREMEDY) שיר שהוא חצי דאנסהל חצי היפהופ וללא ספק הופק לטובת הדאנסים הבאים. האמת שבין השלושה צ'ול יושב הכי טוב על הרידים והוא גם זה שלוקח את השיר קדימה. סילברדון שבחר לשיר באנגלית נותן ביצוע ממש טוב ולעומת זאת אני חושב שלאור הביצועים שלו באלבומו "האיש והחיה" הוא היה יכול לשרוף את השיר יותר אם היה שר את הבית שלו בעברית. דרך אגב שימו לב ל:"זבל" ול"השמחה" שאם תחנות הרדיו יתנו להם מעט צומת לב שיכולים להפוך ללהיטים ברגע! ללא ספק אלבום חזק של הבן אדם שהמציא את המושג "רגאיי ישראלי" מי שעדיין לא רכש שירוץ לחנויות