צורות רכיבה על קטנוע ועל אופנוע

ספייק ®

New member
צורות רכיבה על קטנוע ועל אופנוע../images/Emo4.gif

קטנועיסטים יקרים, הנה משהו שרציתי כבר מזמן להתייעץ אתכם עליו, לא שאלה מכאנית, לא מחירים של חלקים, אפילו לא סיפור על התאונה האחרונה, סתם שאלה של אופי רכיבה על קטנוע ... ורבאק, כמה שאני מנסה ומתאמן - קשה לי להתחבר לזה
למי שמכיר אותי מפורום אופנועים, אני רוכב כבר לא מעט זמן ועל אופנועים מגוונים, האופנוע הנוכחי שברשותי כיום למשל הוא TDM850 יפיוף (תמונה בכרטיס האישי). אבל מה, ממש רחמנות להניע את המפלץ בכל גיחה קטנה למרכז העיר, עניין של קילומטר או שניים, ולכן הצטיידתי גם בקטנוע קימקו הירואיזם 50 סעמ"ק - מספיק ואמור לעשות את העבודה יופי בטווחים האלה. אז השגתי אותו משנתון 96 עם 20 ק"מ אמיתיים על השעון לאחר שעמד איזה 6 שנים בחצר של בנ-דוד, השמשה מכאנית, טסט, ביטוח ויאללה לכביש, אבל מה - פחד לא נורמאלי. כאילו, עם ה-TDM יקירי אני מרגיש ממש בטוח, חובק אותו ברגליי, "מחובר" אליו כמו שצריך והפחד אינו מקנן גם בזויות הטיה מרשימות. מה לעשות והבהמה פשוט מחונכת היטב, עושה בדיוק מה שאני רוצה, מתי שאני רוצה ואיך שאני רוצה. רק שתבינו, גם פנצ'ר בגלגל אחורי על איזה 140 קמ"ש לא הוציא אותו משלוותו, חיבוק של דוב ע"י הרגליים, מבט שלוח קדימה והוא עצר כמו גדול ... על שניים. עם הקטנוע זה סיפור אחר לגמרי, חשבתי שהניסיון שלי באופנועים קצת יעזור לי עם הקטנוע, אבל מסתבר שזה עולם אחר לגמרי! יש לי אותו כבר חצי שנה, נוסע איתו לא מעט, אבל איזה יציבות חרבאנה. כל סיבוב נראה לי שאותו אני גומר מרוח על הכביש, כן - גם ב-40 קמ"ש. באירוע האחרון שלנו יחד כשהתפוצץ הגלגל האחורי תוך כדי נסיעה, הרגשתי כמה החלק האחורי יכול להיות זועם וקטלני, כמו שור רודיאו זועם הבנאלף העיף אותי כמו טיל היישר על השוליים (למזלי!). גם בנסיעה מנהלתית רגועה (רגועה עאלק, אני ר-ץ יותר מהר!), מרגישים חוסר יציבות משווע, כל בלימה עם הקדמי - האחורי מנסה לעקוף אותו. אמנם הצמיגים בני 7 שנים אבל כשקיבלתי אותם הם היו עדיין עם השערות עליהם, וכמובן לחץ האויר תקין. לאחר התאונה - גם הוסיפו לי פנימיות לתוכם, לא יודע עד כמה זה אמור להשפיע על היציבות. א-קיצר כמו שכבר הבנתם, אני והוא לא חברים! הוא לא מחונך, לא שומע לי, לא עושה מה שמבקשים ממנו, וכל שניה כאילו מסנן לי: "ת'זהר אתה שם למעלה או שאעיף אותך עוד פעם". השאלה היא: מניסיונכם העשיר בתור קטנועיסטים, מהם לדעתכם הדגשים ו/או ההבדלים העיקריים שצריך לתת את הלב כאשר עוברים מרכיבה על אופנוע (כבד) לקטנוע. איך אמורה להיות התנהגות הרוכב בהטיה? בבלימה? וכו' עצותיכם יתקבלו בברכה, ספייקי.
 

TheReverend

New member
אווו אההה איזה דיון פתחת פה...

ככה, דבר ראשון שיש לי לומר לך תחליף צמיגים ומהר!!! עם "שערות" או בלי, כל צמיג בן 7 שנים הוא רע לך
אני מאמין שהחלפת צמיגים תשפר לך את האחיזה ועימה את התנהגות הכביש של הקטנוע. שנית, בתור רוכב אופנוע אתה רגיל לצמיגים גדולים ואיכותיים יחסית, בקטנועים בד"כ קותר הגלגלים קטן יותר ועובדה זו משפיעה קשות על התנהגות הכביש של הקטנוע, ככל שהצמיג יותר קטן ככה הכלי ירגיש פחות בטיחותי. בשבילי לפחות. בתור התחלה, נסה להעביר רגליים יותר אחורה(במקום לשלוח אותם לפנים שים אותם מתחת לגוף שלך - "כמו באופנוע") זה יתן לך יותר יציבות והרגשה של "כמו" רכיבה על אופנוע. אני יודע, המעבר מרכיבה "אופנועית" לרכיבה "קטנוענית" הוא דראסטי. מעבר לכך, אל תשכח את כל מה שלמדת בקורס אופנוען מאומן, מבטים, קווי פניות, היגוי הפוך... כל אילו תקפים גם ברכיבה על קטנוע. בלמים, בקטנוע, שלא כמו באופנוע, אפשר ורצוי להשתמש טיפה יותר בבלם האחורי. חלוקת המשקל בקטנועים בד"כ נוטה יותר אחורה ולכן מספקת יותר אחיזה באחורי ועימה בלימה יותר טובה. זהו לבנתיים, אני בטוח שתכף יגיעו הX , השדון ושאר חברי הפורום וישמחו להוסיף על דבריי.
 

ספייק ®

New member
בשביל זה נועד הפורום הזה, לא?!

תודה על התגובה המפורטת, אבל ... - לא ברור לי עדיין עניין החלפת הצמיגים. לא שאני מתנגד למה שאתה אומר אלא פשוט מחפש נימוק הגיוני מדוע צמיג שראה כביש בקושי 200 ק"מ צריך החלפה? - גם ככה צריך להפעיל יותר כוח בידיים מאשר באופנוע, שם אני מוצא את עצמי לא מעט מוריד ידיים לגמרי למנוחה, פשוט הגוף מייצב וידיים זה רק לתפעול כל הפיצ'יפקעס על הכידון, אם אתרחק עם הגוף יותר אחורה המשמעות היא הפעלת יותר כוח בידיים ועל הכידון
- אינני רוכב עם הרגליים שלוחות קדימה. בתור אדם גבוה מאוד, אני מחזיק את הרגליים כמו שיושבים על כסא ומוציא מעט את הברכיים החוצה כדי לפצות על חוסר שיווי המשקל. אתה מתכוון לשים אותם ע-ו-ד יותר אחורה?! איפה שהמורכב אמור לשים את הרגליים?! - אופנוען מאומן בקטנוע?! עד כמה שאני זוכר מהקורסים, אחד הדברים הכי בסיסיים לשליטה בכלי היא חיבור אמצע הגוף, המתניים, על ידי הרגליים לאופנוע ... איך אפשר לעזאזל להתחבר לכלי הזה כשמחבקים .... אויר!!?? ספייקי.
 

TheReverend

New member
תשובות

1. לגומי, מה לעשות, יש נטייה להתייבש. ראית פעם גומייה משרדית בת שנה? אחרי מתיחה הכי קלה היא נקרעת - אותו דבר עם הצמיגים שלך. 2. לא אמרתי למשוך את הגוף אחורה אלא את הרגליים. לא לאיפה שהמורכב שם רגליים אלא זווית טיפה יותר קטנה מ90 מעלות בברכיים. לי אישית זה עוזר להרגיש יותר יציב. 3. אם תשים לב, מכל הדברים שלמדנו באופנוען מאומן, הנושא היחיד שלא הזכרתי בהודעה הראשונה שלי הוא "תנוחת רכיבה". כן זה שונה מאופנוע לקטנוע.
 

ixmix

New member
תשובות

צמיג בן 7 שנים הוא רע. הסיבה היא מצב הגומי - דמיין קונדום שישב בשמש חודש, ונראה חדש לגמרי (עם השפיצים) - האם היית משתמש בו? אין לי ספק שלא. אז צמיג זה אותו דבר, התפוררות הגומי היא פנימית ולא תמיד ניתן לראותה בעין. חיבוק הקטנוע - לא ניתן לחבק, ניתן למקם נהכון את הרגליים והגוף וזה משיג את האיזון הכי טוב.
 

ספייק ®

New member
תגידו, אתם תאומים במקרה?! ../images/Emo6.gif

ושלא לדבר ל כך שפרויד היה נהנה לנתח את דוגמאות הגומי שכל אחד מכם הביא ... תחת אותה כותרת 'תשובות', ע-נ-ק !!
אבל בהחלט הבנתי עכשיו את עניין הגומי, דבר ראשון על תחילת החודש הבא יבוצע. תודות, ספייק.
 

ixmix

New member
קצת על רכיבת קטנועים נכונה.

קודם כל המבט. אם באופנוע המבט חשוב לצורך תכנון המסלול וכדי שהאופנוע יסטה לכיוון רצוי, הרי בקטנוע הדבר נכון פי כמה. הסיבה לחשיבות התכנון הנכון של מסלול הנסיעה (בדגש על תנועה צפופה ועל פניות) היא חוסר הכוח שיש לקטנוע, שהרי לא תיתכן מכת גז על מנת לצאת מצרה ומכאן שחשוב שלא להיכנס לצרה מלכתחילה. בגדול חוקי המבט הנכון הם - 1. ריכוז תשומת הלב המלאה בכביש (בדוק על מה אתה חושב באותו רגע - אם יצא לך "איזה חתיכה" אתה בצרות; אם יצא "אני בנתיב ימני, יש פניה, שדה ראיה מוגבל ומאחורי אוטובוס" מצבך טוב מבחינת תשומת לב ורע באופן כללי). 2. מבט "מתקרב" - כלומר סריקה מתמדת של הדרך מרחוק לקרוב, וחוזר חלילה. התמקדות בקרוב מסכנת כי אינך יכול לתכנן, התמקדות ברחוק מסכנת כי תפספס מכשול. 3. מהירות מתאימה ליכולת הניתוח שלך כרוכב - אם אתה רוכב מהר מכפי שאתה יכול לעבד את המידע ולנצל אותו להישרדות, הרפה מידית הגז. דגש נוסף לקטנוע הוא מרווח הבטחון, כשכאן מדובר על בלמים חלשים יותר משל אופנוע, ובנוסף נטיה של הקדמי לנעול עקב משקל נמוך של הכלי+תנופה+מיקום הרוכב בתוך הכלי ולא חובק אותו כמו באופנוע. מאחר והבלימה בעייתית יותר, ראוי לשמור על מרווח בטחון גדול יותר - 2 שניות לפחות בקיץ, 3 בחורף (ואני אישית הולך על 3 בקיץ 4 בחורף). בלימת חירום בפניה או בהטיה - גם אם נכנסת נכון ובמהירות מתאימה לסיבוב, ייתכן ותגלה כי הנך מול מצב חירום. כך למשל אם ישנו כתם שמן בסיבוב. מאחר ונטיית הכלי בעת הבלימה היא להתיישר ולזרוק אותך "החוצה" מהסיבוב הרי בפניה שמאלה ניתן לבצע את הבלימה תוך פחות סיכון מאשר בעיקול ימינה שהינו דו סטרי(הירידה לשול ולא לנתיב ממול). למרות זאת, הפעולה המומלצת לא תהיה בלימה, אלא דווקא הטיית הקטנוע עמוק יותר אל תוך הפניה - כאשר באופנוע הדבר מתבצע ביתר קות עקב זווית הטיה גדולה יותר ועקב האפשרות לחבוק את הכלי ברגליך, כאן במקום חבוק את הכלי יש להעביר משקל לאחור בעת בלימה (הזזת פלג גוף עליון לאחור) ולחץ על הרגליים לייצוב שלך. על מנת לבצע את הנפילה לפניה בצורה בטוחה עליך להכיר את מגבלות הכלי, זאת תוכל לבצע באימוני מגרש שיכללו היגוי הפוך, פניות נכונות ומבטים נכונים. עיצה אחרונה לגבי בלימת חירום בפניה - חלק גדול מבלימות החירום בפניה שביצע הX בחייו נבעו מכניסה אל הסיבוב במקביל לרכב ובצמוד אליו (או רחמנא ליצלן בין שני טורי רכב) - פשוט להשתדל להיכנס לפניות כאשר יש מרווח בטחון גם מהצדדים, למקרה שתידרש בלימה או סטיה (ובוודאי לא בין טורי רכב). תחזוקת הכלי - להבדיל מאופנוע, תחזוקה של קטנוע היא פשוטה יותר. אין גלג"ש לשמן ושרשרת למתוח וכו'. מה שכן - חשוב לבדוק לחץ אוויר מתאים בכל שבוע (ואנו חוטאים בחוסר בדיקה), חשוב לוודא שהצמיגים טובים ובעלי אחיזה (וכן, 7 שנים זה יותר מדי גם לצמיג שלא נסע), שהמתגים עובדים, הצופר תקין (כלי הישרדות חשוב) וכו'. כל המזניח קטנוע אחד בישראל כאילו הזניח מעיל רכיבה ומילויו (הקטנוען). מבחינת ציוד חורף - חובה מעיל סערה או אטום, מכנס סערה, ערדליים או מגף אטום, כפפות אטומות, משקף נגד אדים וצעיף אופנוענים. כתבה על אלה תפורסם בקרוב. הבדל נוסףבטכניקת הרכיבה בין אופנוע וקטנוע נובעת ממתלים קצרים (ופשוטים בד"כ) שהם מוגבלים מבחינת טווח תנועתם וקוטר חישוק קטן. הבעיה שנוצרת היא שהמתלה אינו מסוגל לטפל במהמורות הדרך בצורה יעילה, בוודאי לא כשמדובר בשילוב עם בלימה, למשל, או רוכב גדל מימדים (ספייק). הפתרון הוא ספיגת חלק מהזעזוע ע"י הקטנוען, ועל מנת שיתבצע באופן יעיל, ללא גב תפוס וחשוב מכך ללא אובדן שליטה, חשוב "להגמיש" את הגוף, להרפות טיפה אפילו את האחיזה בכידון (שלא תהיה נוקשה אלא תקיפה), לקמר את הגב (כמו באופנוע), לא לנעול מרפקים, ולשבת כשכפות הרגליים על המדרס וסופגות חלק מהזעזוע ומפנות את חלקו העליון של הגוף לפעולות היגוי בדומה לאופנוע. תנועה עם פלג גוף עליון קדימה מעבירה משקל קדימה ומסייעת לא לעות לוילי פראי בזינוק (אתה "ממש" צריך את זה, ספייק) וחשוב מכך ללא אובדן קו הנסיעה עקב אבדן אחיזה בקדמי, בעיקר בחורף. תנועה לאחור מסייעת בבלימה, עת חלק מהמשקל עובר לגלגל הקדמי (אגב, פחות משקל מאשר באופנוע לאור מיקום המנוע, ועדיין להערכתי 70% משמקל לפחות). כפי שציינת הגלגל האחורי מנסה להשיג את הקדמי בכל בלימה, והפתרון הוא בלימה משולבת אחרוי + קדמי, עדיף שלא בפניה, עם העברת משקל לאחור. זה היה שיעור קצר מבית מדרשו של הX, ובוודאי נפלו מספר טעויות. כולם מוזמנים לתקן ולבקר.
 

ספייק ®

New member
../images/Emo45.gif סחתיקה../images/Emo70.gif

את רוב הדברים שכתבת אני כבר מיישם, אמנם עם קצת פחות דגש על העברות המשקל לאחור, אבל בגדול כן. אני פשוט לא מבין איך כל השליחיפיצה למיניהם רוכבים על הטוסטוס הזה בכזו וירטואוזיות, ווילי ונעליים, ואני עוד "נתקע" בשלב של היציבות. אז ייתכן ןבאמת כל הסיפור הוא אך ורק הצמיגים, אבל את זה אוכל לאמת רק לאחר החלפתם. אגב, מהו סוג הצמיגים לקטנוע המומלץ ביותר מבחינת "דביקות" ואחיזה בכביש? (מידות מהרישיון: 90/90-10 בשניהם [הייתכן?!]) אגב, בחיים לא רכבתי על קטנוע קודם לזה, אצלי זה ישר התחיל עם אופנועים, לכן כל השאלות. ספייקי.
 

angel_s

New member
ספייק אני כ"כ מבינה אותך

המעבר מאופנוע לקטנוע היה לי מאד קשה והוא עד היום קשה לי (ההבדל היחיד הוא שאני לא יכולה להגיע הביתה ולעלות על האופנוע לסיבוב הרגעות
) היום הקטנוע נוח לי מבחינת לבוש....אפשר ללבוש נעלי עקב ובגדי יציאה ללא חשש להתלכלך מהשמן (ובמקרה שלי היה גם נזילחת דלק אז גם זה) ומבחינת נשיאת דברים....אם זה התיק שמונח בין הרגליים (סוטים) ולא על הגב, אם זה קניות שאפשר לעשות וכו'... אבל שום דבר לא ישנה את הגעגועים שלי לתנוחת רכיבה נורמלית...אני מוכנה להתפשר אפילו על דו"ש ולא על ספורט... ד"א בגלל זה דחיתי את ההצעה שלך כומר בקשר לאימוני מגרש....על איזו תנוחת רכיבה אני אתאמן שם בדיוק?
 

ixmix

New member
על תנוחות ותענוגות...

הכותרת מפתה, לא? המציאות פחות מפתה... התנוחה הנכונה לאופנוע שונה מזו הנכונה לקטנוע, ורק עבודה קשה, באימון מגרש, עם צופה מהצד (ורצוי שמבין משהו לא כמו ה- X) - יכולה להביא לשיפור משמעותי, ואיתו לעליה ברמת הרכיבה, הבטחון ולבסוף להפוך גם נסיעה על קטנוע תמים למהנה. לגבי צמיגים - איני זוכר את המידות ולא רוצה להטעות, אבל אני חושב שהדאנלופ d207 מגיע גם במידה זו (אולי רק ב12, איני בטוח) ואולי גם המישלין ריסר וכמובן שישנם אחרים. בדוק עם המכונאי הקרוב למקום מגוריך (ומסור לו ד"ש).
 

Titanium

New member
מאוד מזדהה עם כל מה שכתבת

בהסתייגות אחת חשובה: כפי שכבר נאמר זה לא הגיוני לרכוב על כלי מסוכן (דו"ג באשר הוא) במצב בטיחותי פחות ממושלם. אבל גם לגבי קטנוע תקין - זה לא זה מבחינת התנהגות כביש. יש יותר טובים (הבנלי דאסק למשל), ויש יותר גרועים (כל (?) הקטנועים המיושנים קטני הגלגלים), אבל לרוב התנהגות הכביש נופלת מזו של האופנוע העלוב ביותר. בהתחלה זה נורא הפריע לי. בהמשך למדתי לא לאנוס את הקטנוע לצורת רכיבה של אופנוע (היום אני דווקא כן רוכב עם הרגליים קדימה), ובעיקר לרכב יותר לאט, במיוחד בסיבובים. שיכללתי גם את אסטרטגיית הרכיבה שלי כך שאני זורם יותר ומופתע לעיתים רחוקות מאוד. אחרי שלוש שנים על הקסגון בלי אף תאונה, ועם מעט מאוד "כמעטים", אני מבין שאני קרוב לוודאי בטוח יותר על קטנוע בגלל איך שצורת הרכיבה שלי הותאמה אליו. כיף אין בזה. כיף יש באירופה על אופנוע שכור, לפחות פעמיים בשנה... (וניתן בקלות לממן את הגיחות הללו מהפרש עלויות ההחזקה).
 

ixmix

New member
כלים והתנהגות כביש.

נכון שבקטנוע בד"כ התנהגות הכביש אינה כזו של אופנוע. כפי שהוסבר הדבר נובע מקוטר החישוק הקטן, חלוקת המשקל השונה והמתלים המוגבלים (וגם מאיכות מכלולים ירודה). למרות האמור, הרי בידיים אמונות (לא כמו ידי המתחיל של X) קטנוע מסוגל לתת לא רק פתרון תחבורתי אלא גם פאן לא קטן. בסוד אגלה כי הבוקר זכה השארק לנסיעת פאן טהורה, על טהרת הפניות החדות והקונוסים במגרשי איצטדי, והוכיח שגם עם צמיג בינוני הוא מסוגל לתת אחיזה נאה והמון המון כיף (והחלקה אחת וסריטה קטנה). ותודה לגידי פרדר המנטור ולמרכז הרכיבה בBYU יוטה.
 

כRובי

New member
מה זה אסור ? מה "אסור" ? מה

יכול לקרות ? באופנוע הקודם שלי, וב-2 הנוכחיים (קטנוע ואופנוע), יש פנימית בתוך צמיג הטיובלס.
 

ספייק ®

New member
למה?! ../images/Emo2.gif

גם על קטנוע 50 שלא מגיע למהירויות גבוהות?! אתה לא יכול ככה סתם לזרוק "אסור" בלי לנמק, זה לא עובד ככה ... ספייקי.
 

z is dead

New member
זה מה שתמיד הטיפו לי ../images/Emo4.gif../images/Emo10.gif

והיות ואין לי נימוק משכנע יותר, אני לוקח את דברי חזרה...
 

ixmix

New member
טיובלס ופנימיות.

הסיבה שבצמיגי טיובלס לא מומלץ להרכיב פנימית אינה ברורה לי דיה, מה גם שבעברי הרכבתי לא אחת. לפי מה שהסבירו לי פעם הרכבת הפנימית בטיובלס שנוסע במהירויות גבוהות ועומד בלחצים גדולים היא שעיוות שנוצר מכך שהטיובלס לא מודבק טוב יכול ליצור לחץ פנימי על הפנימית ואובדן מהיר של לחץ האוויר. מצד שני בקטנוע 50 הצמיג אינו עומד בלחצים גדולים כמו באופנוע (ובוודאי לא כמו באופנוע ספורט) ונראה לי שאין בעיה עם הענין.
 

be_roo

New member
לא עניין של המלצה עניין של חוק

עד כמה שידוע לי תקנות משרד התחבורה אוסרות לשים פנימיות בטיובלס, אני אנסה למצוא אסמכתא.
 

be_roo

New member
הנה משהו לבנתיים

קישור להודעה מפורום מכוניות ב-YNET, כותב ההודעה הוא מנהל מכון רישוי וחבר קבוע בקיהלת פורומי המכוניות
 
למעלה